Ämne: Politik

Moderator sofia747s avatar
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Myrpou, är lite intresserad av det där testet innan röstning. Vad ska man mätas på?

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av sofia747 Visa inlägg
    Myrpou, är lite intresserad av det där testet innan röstning. Vad ska man mätas på?
    Inte helt säker men antagligen mest politik så att man kan avgöra att personen är tillräckligt insatt.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Så antingen 0,8 promille eller 0% alkohol i blodet som gräns tycker jag.
    Hmmm. Antingen - eller.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Hmmm. Antingen - eller.
    wuuut? . . .
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

wuuut? . . .
    Du kan inte stå med en fot i båda läger, tycker jag.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Du kan inte stå med en fot i båda läger, tycker jag.
    Det gör jag inte, jag föredrar 0,8-gränsen. Jag menar bara att det inte finns någonting alls som stödjer att ha 0,2-gränsen.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Nej jag är också emot tyngre droger men att göra det olagligt är inte rätt väg. Kollar man på Portugal så har användandet av tyngre droger minskat sedan de blev lagliga, deras nya droglagar är en fantastisk succé.
    Så är det säkert, förbud gör saker mer spännande, och i många fall också mer lönsamma.

Antagligen svårt ja, men jag tror att det går. I danmark så har man den visionen om framtidens fängelser. Jag menar väl inte direkt att det ska se ut som utanför fängelset, självklart kommer fängelsesamhället ha en massa restriktioner, jag vill ha något slags mellanting mellan fängelse och vanligt samhälle. För mig handlar fängelse om rehabilitering, inte straff.
    Ja, frågan är bara hur rehabiliterad man blir av att leva "vanligt" liv tillsammans med andra kriminella. Förstår vad du menar dock, tanken är god.
    Det finns ingenting som säger att man skulle vara en sämre förare om man har 0,8 promille i blodet, därför ser jag ingen anledning till att man ska straffas för det. Jag förstår de som säger att om man tillåter 0,8 promille så ökar vi acceptansen för alkohol i trafiken. Men då är inte lagen om rattfylla längre baserad på verkligheten, då är det en politisk lag och då kan man säga exakt samma sak med 0,2-gränsen. Så antingen 0,8 promille eller 0% alkohol i blodet som gräns tycker jag.
    Sant, det låter rationellt men jag är för dåligt insatt för att kunna säga nåt säkert.

Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002

Standard

Ok jag ser inte alls det där framför mig?
    Lite försämrad syn leder inte till indraget körkort, det leder till att man tvingas köra med glasögon. Försämrad reaktionsförmåga och körovana är ett mycket större problem i trafiken, att låta gamla personer köra bil som inte borde är som att låta fulla köra.
    Det är inte ok att köra bil när man är full, bara ok att köra bil på 0,8 promille istället för 0,2. (0,8 är gränsen i de flesta länder som tex USA och Storbrittanien).

Jag tycker att man bör kunna bevisa att man är tillräckligt insatt i politiken för att förtjäna en röst, man måste veta vad det är man röstar på.
    Varför skulle folk rösta höga på kokain bara för att det är lagligt? vi har väl knappast ett problem med folk som röstar fulla?

Jag sa att regeringen skulle straffas för deras brott, inte att de skulle hamna i fängelse, du gör massiva antagelser och försöker se ett samband mellan punkterna som inte finns.
    Tror du verkligen att man måste lära folk att kriga för att kunna utöva dödshjälp? jag förstår inte hur du tänker där heller.
    Okej, allvarligt talat var jag inte så allvarlig i min analys, eftersom jag tolkade det som att du var något ironisk med dina "eventuellt kontroversiella åsikter". Vissa av punkterna uppfattade jag som helt absurda.
    Låt dom komma nu

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Så är det säkert, förbud gör saker mer spännande, och i många fall också mer lönsamma.

Ja, frågan är bara hur rehabiliterad man blir av att leva "vanligt" liv tillsammans med andra kriminella. Förstår vad du menar dock, tanken är god.

Sant, det låter rationellt men jag är för dåligt insatt för att kunna säga nåt säkert.
    Ja sedan är det en massa andra saker som är fel med ett förbud.
    Typ:

• När man förbjuder någonting som endast skadar brukaren så skapar man kriminella personer som egentligen inte borde vara kriminella, sedan förstör man deras liv genom att straffa dem, jag tycker då hellre att man ska låta drogerna förstöra deras liv.
    • Man stödjer även kriminell verksamhet i allmänhet, de lever i princip på droghandeln, gör man drogerna lagliga så kan dem inte tjäna på dem längre.
    • Drogbrukares liv sätts på spel när de tvingas bruka orena droger utan säkerhet vilket leder till att de väldigt ofta dör av överdoser eller sjukdomar smittade genom orena sprutor.
    • Man förlorar inkomst till systemet, de skulle ju tjäna en massa på att sälja droger där, skattat.
    • Ett annat sätt man förlorar pengar på är polisen som varje år satsar hutlösa mängder pengar på att bekämpa droghandeln.

Citat Ursprungligen postat av utomjording Visa inlägg
    Okej, allvarligt talat var jag inte så allvarlig i min analys, eftersom jag tolkade det som att du var något ironisk med dina "eventuellt kontroversiella åsikter". Vissa av punkterna uppfattade jag som helt absurda.
    Endast punkt 7 var lite oseriös.
    Sláinte Mhath!

Avstängd användare
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

ett test innan man får rösta borde vara givet. testet ska kunna genomföras av personer under 18 år också och de ska alltså kunna få möjlighet att rösta.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Vilka partier tror ni skulle förlora respektive vinna mest på ett kunskapstest?

Avstängd användare
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Vilka partier tror ni skulle förlora respektive vinna mest på ett kunskapstest?
    tror att v, m, s, c, kd och sd skulle förlora. fp och mp osäkra men förmodligen en del uppåt.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite. Visa inlägg
    tror att v, m, s, c, kd och sd skulle förlora. fp och mp osäkra men förmodligen en del uppåt.
    Jag är rätt säker på att fp skulle vinna och s förlora, där emellan är det svårare. Det är ju också en viss skillnad på att vara insatt och att vara, hur ska vi säga, intelligent...

Avstängd användare
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Jag är rätt säker på att fp skulle vinna och s förlora, där emellan är det svårare. Det är ju också en viss skillnad på att vara insatt och att vara, hur ska vi säga, intelligent...
    jao och det beror ju väldigt mycket på hur testet är utformat, om de "intelligenta" eller de insatta får rösta

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite. Visa inlägg
    jao och det beror ju väldigt mycket på hur testet är utformat, om de "intelligenta" eller de insatta får rösta
    Så klart. Frågan är då hur man mäter "intelligensen" sakligt. Det måste ju ändå baseras på nån form av verifierbart underlag.

Sidan 668 av 782 FörstaFörsta ... 168568618658659660661662663664665666667668669670671672673674675676677678718768 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •