Ämne: Politik

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av __Sjufyrasju Visa inlägg
    Det jag menar är att vårat överflöd i vissa fall går ut över de länder som har det sämre. Visst att de får sälja grejer till oss och därmed tjäna pengar men vi är sjukt duktiga på att utnyttja billig arbetskraft. Jag tycker verkligen inte att man ska nöja sig utan man måste hela tiden sträva framåt för att samh. ska utvecklas (det gäller såklart inte bara producering av nya "onödiga" produkter. Och finns det ingen som köper det nya produkterna så stannar ju produktionen och därmed utvecklingen. Det finns alltid två sidor av ett mynt men just detta "problemet" ser jag inte som ett problem eftersom jag tycker att det funkar ganska bra som det är nu, därav mitt uttalande om att det är en onödig diskussion eftersom man inte kan göra något åt saken..
    Du är ju både snygg och intellektuell (Y). Inte så vanligt.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Erfaren medlem __Sjufyrasjus avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Du är ju både snygg och intellektuell (Y). Inte så vanligt.
    Haha, tackar och bockar!
    Du är musiken

Blogg

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Någon som har läst Ayn Rand Contra Human Nature?
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Det jag menar är att vårat överflöd i vissa fall går ut över de länder som har det sämre. Visst att de får sälja grejer till oss och därmed tjäna pengar men vi är sjukt duktiga på att utnyttja billig arbetskraft.
    Hur då utnyttja? Så länge slaveri inte är inblandat jobbar de av frivillighet. Att lönerna är låga säger inget mer än att de lokala företagen betalar ännu sämre, och vad kan det bero på tro?

Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Hur då utnyttja? Så länge slaveri inte är inblandat jobbar de av frivillighet. Att lönerna är låga säger inget mer än att de lokala företagen betalar ännu sämre, och vad kan det bero på tro?
    Fast i vissa fall så kan t.ex. sverige investera i en fabrik i ett u-land, pengarna företaget tjänar går då till sverige medan de utnyttjar att arbetarna arbetar för lägre löner. Eller har jag missupfattat?
    Jag påstår verkligen inte att det alltid är såhär och det är enbart den "dåliga" marknaden jag är emot. Sen att saker produceras utomlands och sedan importeras till Sverige är ju i sig inget dåligt.
    Senast redigerat av __Sjufyrasju den 2009-06-02 klockan 22:15.
    Du är musiken

Blogg

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Fast i vissa fall så kan t.ex. sverige investera i en fabrik i ett u-land, pengarna företaget tjänar går då till sverige medan de utnyttjar att arbetarna arbetar för lägre löner. Eller har jag missupfattat?
    Jag påstår verkligen inte att det alltid är såhär och det är den "såliga" marknaden jag är emot. Sen att saker produceras utomlands och sedan importeras till Sverige är ju i sig inget dåligt.
    Varför tror du arbetarna accepterar de lönerna? Det beror på att de är högre än de inhemska bolagen, och att de är lägre än våra löner beror dels på att deras levnadskostnader är lägre och dels att de är mindre produktiva. Dock leder sådana investeringar i längden till att landet blir rikare, och det är enkelt att bevisa: de som är minst integrerade i världsekonomin är de fattigaste, i princip undantagslöst.

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Vi kan förväntas oss en film utifrån boken "Och världen skälvde". Med b.la. Angelina Julie. Den ska komma nu 2009 någon gång. Det blir något det Oskar.
    Tyvärr ligger det där projektet på is, mycket pga att manusförfattaren/regisören hoppade av.

Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Varför tror du arbetarna accepterar de lönerna? Det beror på att de är högre än de inhemska bolagen, och att de är lägre än våra löner beror dels på att deras levnadskostnader är lägre och dels att de är mindre produktiva. Dock leder sådana investeringar i längden till att landet blir rikare, och det är enkelt att bevisa: de som är minst integrerade i världsekonomin är de fattigaste, i princip undantagslöst.
    Tack för ett bra svar!
    Du är musiken

Blogg

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Någon som har läst Ayn Rand Contra Human Nature?
    Nej. Jag har bara läst lite av hans blogg.
    I have seen it all

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Zimme Visa inlägg
    Nej. Jag har bara läst lite av hans blogg.
    Är det samma person som skriver i bloggen som skrev den boken?
    Vad tycker du om det du har läst förresten?
    Sláinte Mhath!

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Är det samma person som skriver i bloggen som skrev dn boken?
    Det har jag faktiskt inte reflekterat över när jag har läst där. Men det är det nog en annan person som sammanfattar och tolkar boken typ.
    I have seen it all

Standard

Tycker att det är riktigt konstigt att det inte finns något parti i sverige med iaf 1% röster som följer objektivism. Alla verkar ju hålla med till slut efter långa diskussioner. Vi behöver en fet enlightment!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ginger Fish Visa inlägg
    Tycker att det är riktigt konstigt att det inte finns något parti i sverige med iaf 1% röster som följer objektivism. Alla verkar ju hålla med till slut efter långa diskussioner. Vi behöver en fet enlightment!
    Vilka håller med?
    Sláinte Mhath!

Standard

Vilka håller med?
    Många viker ofta sin tidigare linje och håller med om att stöld, förslavning och parasiterande inte är så vackert. Flera som jag pratat med IRL har hållt med efter 10 minuter. Flera i denna tråd kanske inte helt håller med men tystnar efter ett tag då det blir för obekvämt att försvara sina argument.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ginger Fish Visa inlägg
    Många viker ofta sin tidigare linje och håller med om att stöld, förslavning och parasiterande inte är så vackert. Flera som jag pratat med IRL har hållt med efter 10 minuter. Flera i denna tråd kanske inte helt håller med men tystnar efter ett tag då det blir för obekvämt att försvara sina argument.
    Dom som du har pratat med IRL var väll inte alltför insatta i politik vid tillfället antar jag?
    Sláinte Mhath!

Sidan 261 av 782 FörstaFörsta ... 161211251252253254255256257258259260261262263264265266267268269270271311361761 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •