Ämne: Politik

Erfaren medlem What it feels likes avatar
    Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Så ifall man jobbade på en vanlig mellanhögt uppsatt post med en vanlig medelklass lön från tidigare, skaffade barn, skilde sej. Så skulle man alltså inte med sin tidgare erferanhet hinna skaffa ett nytt jobb innan barnen svalt ihjäl eller? För inte går man och skaffar 3(!) barn om man inte har det bättre än så, det är bara oansvarsfullt gemtemot barnen.
    Men då kan ju du gå och hitta ett jobb åt henne då.
    Vem fan vill idag anställa en 40+ kvinna så länge det finns gott om unga som kan jobba dubbelt så många år?
    En tekopp från de dödas värld

Först ut med skandalerna:
    www.kentbloggen.nu

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av What it feels like Visa inlägg
    Men då kan ju du gå och hitta ett jobb åt henne då.
    Vem fan vill idag anställa en 40+ kvinna så länge det finns gott om unga som kan jobba dubbelt så många år?
    Det är väl någon girig chef, inte jag?! Själv skulle jag då anställa 40 plussaren med mer erfarenhet.

Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Okej, om vi pratar om att det är svårt att få ett jobb (hur man nu definierar "svårt") så kan man ju först fråga sig varför det är så, och sen varför det är en rättighet att få ett jobb. Och vad då lita på varandra, vad menas med det?
    Varför?
    För att det uppenbarligen finns för mycket folk åt för lite arbeten.
    Men om det nu inte är en rättighet att jobba, så folk skiter i att hjälpa arbetslösa att få jobb. Sen går de och gnäller om att folk inte jobbar. Makes no sense.

Med tanke på att man måste importera yrkeskunnighet från b la Polen och Estland är det nog inte arbetsmarknaden det är fel på, det är arbetskraften som saknas i hemlandet..
    Eller så kanske folk i Polen och Estland nöjer sig med mindre lön eftersom de har det ännu sämre i sina hemland?
    En lön som kanske inte verkar lite rimlig för någon i sverige..

Ska dessutom redan nu säga att jag inte är någon expert på ämnet, så jag inte får några påhopp om det sen, men jag kan tycka och uppfatta endå

www.kentbloggen.nu

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Varför?
    Men om det nu inte är en rättighet att jobba, så folk skiter i att hjälpa arbetslösa att få jobb. Sen går de och gnäller om att folk inte jobbar. Makes no sense.
    Jag gnäller inte så länge de inte stjäl mina pengar.

Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Det är väl någon girig chef, inte jag?! Själv skulle jag då anställa 40 plussaren med mer erfarenhet.
    det är ju underbart i såfall. Men du är inte arbetsgivare(?) och verkar vara ganska unik...
    det funkar inte så...

när någon anställer vill de ju försäkra sig om att det är lönsamt.
    en ung sprallig kille på 20 år är oftast mer attraktiv än en dam i 45 års åldern.
    han kan springa runt där på jobbet i kanske 40 år medans damen kanske kan ha en 20 år på sin höjd... kanske börjar bli mindre effektiv med åren..
    tror många tänker så.

www.kentbloggen.nu

Staffan747
    Guest

Standard

Varför?

Eller så kanske folk i Polen och Estland nöjer sig med mindre lön eftersom de har det ännu sämre i sina hemland?
    En lön som kanske inte verkar lite rimlig för någon i sverige..

Ska dessutom redan nu säga att jag inte är någon expert på ämnet, så jag inte får några påhopp om det sen, men jag kan tycka och uppfatta endå
    Ett stort problem i mitt fina hemland för tillfället är att det finns en massa akademiker som sitter på sina magisterexamens, men inga rörmokare eller byggkillar, taxichaufförer eller elektriker. Bristen är stor och de få som finns tar sjuka överpriser. Själv anställde vi två ester som jobbade på vår sommarvilla. De jobbade skattefritt men lagligt och åkte hem till Estland med en lön högre en vad en bankir tjänar där, de var kungar i Esland efter det typ, byggkillar! Så varför kan då inte våran trebarnsmamma, vi kan kalla henne 'Elin' ta en snabb omskolning och bli Taxichaufför tills hon får ett nytt jobb inom låt oss säga IT där hon jobbade förrut innan allt gick åt helvete. Det finns ingen ursäkt för arbetslöshet i dagens Norden, bara lathet och typ sprit.

Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Jag gnäller inte så länge de inte stjäl mina pengar.
    dela med dig istället så slipper folk sno.

www.kentbloggen.nu

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

dela med dig istället så slipper folk sno.
    Åh, jag älskar utpressning: ge mig dina pengar utan att göra motstånd, annars tar jag dem ändå med våld.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

fattar inte hur man kan tro på fullaste allvar att det är ok att bo i ett samhälle utan att ge några av sina pengar till det och att sedan göra en grej av det också och som om inte det vore nog, säga att någon STJÄL det också. snälla någon, jag blir rädd.

Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Ett stort problem i mitt fina hemland för tillfället är att det finns en massa akademiker som sitter på sina magisterexamens, men inga rörmokare eller byggkillar, taxichaufförer eller elektriker. Bristen är stor och de få som finns tar sjuka överpriser. Själv anställde vi två ester som jobbade på vår sommarvilla. De jobbade skattefritt men lagligt och åkte hem till Estland med en lön högre en vad en bankir tjänar där, de var kungar i Esland efter det typ, byggkillar! Så varför kan då inte våran trebarnsmamma, vi kan kalla henne 'Elin' ta en snabb omskolning och bli Taxichaufför tills hon får ett nytt jobb inom låt oss säga IT där hon jobbade förrut innan allt gick åt helvete. Det finns ingen ursäkt för arbetslöshet i dagens Norden, bara lathet och typ sprit.
    okej jag ursäktar att du inte har någon koll på världen, så slipper du be om ursäkt.

Låt säga att Elin får en propp i benet och måste vara sjukskriven en längre tid. Låt sen säga att Elins chef tycker att: oj! Detta var inte så lönsamt, bort med henne.
    Elin har 3 barn, en man som jobbar på elux med kroppsarbete, hans rygg går sönder och han måste sluta.
    Elin och mannen skiljer sig och Elin börjar studera till något som behövs, t.ex. sjuksköterska eftersom ingen förstår om man säger lärare.
    Elin blir klar med utbildningen men nu säger plötsligt alla arbetsgivare nu att Elin är för gammal?
    Vad mer kan Elin göra?
    Senast redigerat av What it feels like den 2008-08-25 klockan 22:49.

www.kentbloggen.nu

Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Åh, jag älskar utpressning: ge mig dina pengar utan att göra motstånd, annars tar jag dem ändå med våld.
    Jag hoppas du fattar att det inte är riktigt så jag menar.

www.kentbloggen.nu

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jånna Påp Visa inlägg
    fattar inte hur man kan tro på fullaste allvar att det är ok att bo i ett samhälle utan att ge några av sina pengar till det och att sedan göra en grej av det också och som om inte det vore nog, säga att någon STJÄL det också. snälla någon, jag blir rädd.
    Varifrån kommer pengarna från början? Vad ger "samhället" mig utan att jag ger något tillbaka? Om du sätter en pistol mot mitt huvud och säger "ge mig dina pengar", stjäl du inte då?

Moderator sofia747s avatar
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

okej jag ursäktar att du inte har någon koll på världen, så slipper du be om ursäkt.

Låt säga att Elin får en propp i benet och måste vara sjukskriven en längre tid. Låt sen säga att Elins chef tycker att: oj! Detta var inte så lönsamt, bort med henne.
    Elin har 3 barn, en man som jobbar på elux med kroppsarbete, hans rygg går sönder och han måste sluta.
    Elin och mannen skiljer sig och Elin börjar studera till något som behövs, t.ex. förskolelärare.
    Elin blir klar med utbildningen men nu säger plötsligt alla arbetsgivare nu att Elin är för gammal?
    Vad mer kan Elin göra?
    Inom just barnomsorgen/förskolan har man dock inget emot att ta emot äldre lärare med annan erfarenhet. Bara som en liten parantes.
    Jag älskar allt hon gör
    Baby jag tror jag är kär
    I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, jag faller, jag faller

Fortare och fortare för varje andetag
    "Skölj ner rikligt med absint"

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag hoppas du fattar att det inte är riktigt så jag menar.
    Kanske inte, men det är så du säger. Dela med dig, annars kommer folk sno dina pengar ändå. Det är din moraliska princip, om man ska hårdra det.

Erfaren medlem megalomanias avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Oskar: Hur ska allt fungera enligt dig egentligen? Betala skatt är stöld tydligen.

What it feels like: Sen när blir man för gammal för att vara förskolelärare?

Sidan 111 av 782 FörstaFörsta ... 1161101102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121161211611 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •