Ämne: Politik

  1. #9901
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Låt mig bara ta ett praktiskt exempel så att vi kan klara upp detta med logiskt människovärde:

    En person på forumet som jag känner till men inte är vän med behöver hjälp. Han klarar inte sina studier, har inget jobb men måste betala sina räkningar. Till saken hör att personen i fråga avskyr mig och spottar på mig så fort han får chansen. Om jag inte hjälper honom med pengar förnekar jag - som jag har förstått det - hans människovärde, och enligt den logiska principen förnekar jag då också mitt eget. Eftersom alla människor vill ha ett värde är det irrationellt av mig att göra det, så jag måste hjälpa honom eftersom det är det enda sättet jag kan få mitt eget människovärde bekräftat. Jag måste alltså göra det av egoistiska skäl, eftersom jag vill ha ett människovärde.

    Men... vad betyder detta i praktiken? Vad är det jag inte får om jag låter bli att hjälpa en person som avskyr mig? Hur tjänar jag på att göra det, jämför med att inte göra det? Vad är det för "värde" jag i praktiken förvärvar genom att hjälpa honom, och hur gör det mitt liv bättre i enlighet med vad alla människor logiskt måste vilja ha?

    Kan någon förklara detta så jag förstår?

  2. #9902
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Låt mig bara ta ett praktiskt exempel så att vi kan klara upp detta med logiskt människovärde:

    En person på forumet som jag känner till men inte är vän med behöver hjälp. Han klarar inte sina studier, har inget jobb men måste betala sina räkningar. Till saken hör att personen i fråga avskyr mig och spottar på mig så fort han får chansen. Om jag inte hjälper honom med pengar förnekar jag - som jag har förstått det - hans människovärde, och enligt den logiska principen förnekar jag då också mitt eget. Eftersom alla människor vill ha ett värde är det irrationellt av mig att göra det, så jag måste hjälpa honom eftersom det är det enda sättet jag kan få mitt eget människovärde bekräftat. Jag måste alltså göra det av egoistiska skäl, eftersom jag vill ha ett människovärde.

    Men... vad betyder detta i praktiken? Vad är det jag inte får om jag låter bli att hjälpa en person som avskyr mig? Hur tjänar jag på att göra det, jämför med att inte göra det? Vad är det för "värde" jag i praktiken förvärvar genom att hjälpa honom, och hur gör det mitt liv bättre i enlighet med vad alla människor logiskt måste vilja ha?

    Kan någon förklara detta så jag förstår?
    Bekräftar han ditt människovärde samtidigt som han spottar på dig?
    Tror inte att personen du beskriver finns.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  3. #9903
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Men... vad betyder detta i praktiken? Vad är det jag inte får om jag låter bli att hjälpa en person som avskyr mig? Hur tjänar jag på att göra det, jämför med att inte göra det? Vad är det för "värde" jag i praktiken förvärvar genom att hjälpa honom, och hur gör det mitt liv bättre i enlighet med vad alla människor logiskt måste vilja ha?
    Kan någon förklara detta så jag förstår?
    Jag har redan gjort det men det räckade inte för dig. Ok, let's go:

    1. Du vill ha rätten till frihet och livskvalitet (eftersom alla behöver det för att kunna agera).
    2. Nu är det så att du låter bli att hjälp en person som avskyr dig.
    3. Om din "inaction" leder till att personen förlorar frihet och livskvalitet för att kunna agera,
    handlar du emot grundsatsen (1.): Personen är en människan. Du är en människan. Och om
    du inser att alla människor behöver frihet och livskvalitet for att kunna agera måste du
    på logiskt grund agera så att din och din recipienternas frihet och livskvalitet kan upprätt-
    hållas.
    Om nu personen förlorar frihet och livskvalitet har du inte respekterad grundsatsen.
    Follows: 4. Om du inte agera så att din recipienternas frihet och livskvalitet kan upprätt-
    hållas, kan du inte på logiskt grund påstå att dina recipienter måste respectera din rätt
    till frihet och livskvalitet.
    Follows: 5. Du måste acceptera att det är inte örätt när dina recipienter inskränkar din
    frihet och livskvalitet.

    [Ett historiskt exempelt för 4./5. är Hitler: När han insåg att de tyska "Arierna" var inte det
    starka ras som kunde dominera Slaverna osv. accepterade han att Tyskland måste raderas
    ut.]

    Värdet som du riskerar med att handla som 3. är din förmågande att agera fri och planfullt.

    Din skyldighet att hjälpa är begränsad: Du måste bara hjälpa personen att kunna agera
    själv igen. Inget annat. Det vore ologiskt enligt Gewirth att uppoffra dig: Du vill behåller din
    egen frihet och livskvalitet. Om du kan inte hjälpa personen utan att riskera själv att
    kunna agera i framtiden är du inte skyldigt att hjälpa henne/honom.

    Notera: Det är spekulativt att säga: Han/hon ska avskyr mig alltid. Du vet inte om du be-
    höver personen i framtiden själv för någonting. Kanske ska personen uppfinna någonting
    eller skapa ett konstverk eller någonting annat som ska förbättra världen? Det ligger i
    varje människans potential.

    Om du vill veta mer jag rekommenderar: Gewirth, Alan: Human Rights. Essays on Justifi-
    cation and Applications. Chicago 1982.

    Här svarar Gewirth också på vetenskapligt kritik.
    Senast redigerat av hundradelssekund den 2011-01-08 klockan 13:27.
    --
    Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.

  4. #9904
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Jag har redan gjort det men det räckade inte för dig. Ok, let's go:

    1. Du vill ha rätten till frihet och livskvalitet (eftersom alla behöver det för att kunna agera).
    2. Nu är det så att du låter bli att hjälp en person som avskyr dig.
    3. Om din "inaction" leder till att personen förlorar frihet och livskvalitet för att kunna agera,
    handlar du emot grundsatsen (1.): Personen är en människan. Du är en människan. Och om
    du inser att alla människor behöver frihet och livskvalitet for att kunna agera måste du
    på logiskt grund agera så att din och din recipienternas frihet och livskvalitet kan upprätt-
    hållas.
    Om nu personen förlorar frihet och livskvalitet har du inte respekterad grundsatsen.
    Follows: 4. Om du inte agera så att din recipienternas frihet och livskvalitet kan upprätt-
    hållas, kan du inte på logiskt grund påstå att dina recipienter måste respectera din rätt
    till frihet och livskvalitet.
    Follows: 5. Du måste acceptera att det är inte örätt när dina recipienter inskränkar din
    frihet och livskvalitet.
    Ja, du har dragit den harrangen tidigare, men det är uppenbart att det i praktiken inte stämmer. Jag förlorar varken frihet eller livskvalitet genom att inte hjälpa honom, tvärtom. Min livskvalitet skulle sänkas om jag gjorde det, eftersom jag skulle offra mig för en person som inte respekterar mig. Din sats förutsätter att jag inte KAN uppnå varken frihet eller livskvalitet om jag inte hjälper andra, men det är felaktigt. Jag kan agera även utan att hjälpa denna person, och det finns absolut ingenting jag inte kan få eller uppnå utan att göra det.

    Jag skrev ju om detta förut: din tes implicerar att det man behöver för att kunna agera bara kan förvärvas genom att agera på ett visst sätt (att hjälpa andra, men hur kan man agera för att uppnå det man behöver för att agera om det förutsätter att man inte har det man behöver för att agera? Det stämmer inte.

    Låt oss då motivera satsen och säga att jag i ALLA LÄGEN vill vara garanterad överlevnad, och det kan jag inte vara utan att hjälpa andra.

    Också felaktigt. Jag kan ha sparat pengar från mitt eget arbete, och jag kan ha kommit överens med andra människor - frivilligt - att vi hjälper varandra om vi behöver det. Det kräver inte på något sätt att jag inkluderar ALLA människor i hela världen, eller ens alla jag känner till eller alla jag känner. Det kräver faktiskt inte ens att jag inkluderar alla jag bryr mig om.

    Jag förstår tanken med din logiska princip, och den stämmer i teorin men inte i praktiken. Detta för att jag inte BEHÖVER hjälpa andra för att själv uppnå frihet eller livskvalitet. Jag behöver bara frihet, alltså frihet att agera, och den har jag så länge ingen utsätter mig för fysiskt angreppsvåld. Om jag inte hjälper personen jag pratade om så respekterar jag fortfarande hans frihet att agera, i enlighet med den logiska princip som säger att jag själv vill ha frihet att agera. Om jag gör det kan jag själv agera fritt, och jag kan därmed uppnå livskvalitet.

    Ditt stora misstag är att du förutsätter att man uppnår livskvalitet genom att erkänna andras människovärde, men det räcker ju inte. Jag uppnår inte livskvalitet genom att hjälpa andra eller genom att erkänna att jag eller de har ett människovärde, utan genom att ARBETA. För att kunna arbeta måste jag vara fysiskt fri, det räcker. Om du påstår att jag måste ha "livskvalitet" också måste du förklara hur man agerar för att uppnå något som krävs för att man ska kunna agera. Alltså: om jag finner mig själv som människa på jorden och inser att jag måste ha "livskvalitet" för att kunna agera och överleva, hur ska jag då agera? Jag har ju inte det som krävs för att jag ska kunna agera, det måste jag agera för att uppnå. Så hur går det till?


    [Ett historiskt exempelt för 4./5. är Hitler: När han insåg att de tyska "Arierna" var inte det
    starka ras som kunde dominera Slaverna osv. accepterade han att Tyskland måste raderas
    ut.]
    Hitler agerade mot andras frihet, när man gör det förlorar man rätten till sin egen frihet. Det säger även Ayn Rand.

    Värdet som du riskerar med att handla som 3. är din förmågande att agera fri och planfullt.

    Din skyldighet att hjälpa är begränsad: Du måste bara hjälpa personen att kunna agera
    själv igen. Inget annat. Det vore ologiskt enligt Gewirth att uppoffra dig: Du vill behåller din
    egen frihet och livskvalitet. Om du kan inte hjälpa personen utan att riskera själv att
    kunna agera i framtiden är du inte skyldigt att hjälpa henne/honom.
    ...och därmed försvinner dn logiska principen. Det enda du säger nu är att OM jag bara kan uppnå friheten att agera genom att hjälpa andra så måste jag göra det. Det skulle nog Rand också hävda, eftersom det vore rationellt av mig att göra det.
    Notera: Det är spekulativt att säga: Han/hon ska avskyr mig alltid. Du vet inte om du be-
    höver personen i framtiden själv för någonting. Kanske ska personen uppfinna någonting
    eller skapa ett konstverk eller någonting annat som ska förbättra världen? Det ligger i
    varje människans potential.
    Ja, men det finns inget som säger att jag av logiskt tvång kommer behöva hans hjälp i framtiden. Det finns 6 miljarder andra människor i världen, det är inte rationellt av mig att hjälpa ALLA dem för att jag nån gång i framtiden kan behöva hjälp av NÅGON av dem. Det räcker att betala en försäkingpremie till ett företag, vilket jag ka göra även i "Rand-teorin".
    Om du vill veta mer jag rekommenderar: Gewirth, Alan: Human Rights. Essays on Justifi-
    cation and Applications. Chicago 1982.

    Här svarar Gewirth också på vetenskapligt kritik.
    Jag gissar fortfarande att du har missuppfattat honom, men nu har du åtminstone sagt följande:

    OM jag i framtiden ENBART kan uppnå friheten att agera genom att hjälpa någon annan så BÖR jag göra det.

    Det skulle Ayn Rand i allra högsta grad hålla med om.

    Dessutom:

    OM jag INTE uppnår detta mål genom att hjälpa andra så bör jag INTE hjälpa dem.

    Det skulle Rand också i allra högsta grad hålla med om.

    Alltså, du säger EXAKT samma sak som Rand: det är moraliskt att agera för sin egen skull, för att uppnå sina egna mål. Vill man överleva måste man ha frihet, och man måste respektera andras frihet för att respektera sin egen. Om man därefter kan välja mellan att agera för eller mot sitt eget bästa ska man välja det första, förutsatt att man i det agerandet inte aktivt kränker andra människors frihet genom bruket av fysiskt angreppsvåld.

    Det är ganska kul att du är så fruktansvärt arg på mig när vi i princip förespråkar exakt samma sak. Hur du efter det du sagt i den här tråden kan bekänna dig till en socialist som Oktjabrj - som vill använda ofattande slaveri för att uppnå det "bästa" för en viss grupp människor - är helt obegripligt.

  5. #9905
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Så här: frihet är något man har naturligt och som bara kan tas ifrån en av andra människor genom att de brukar våld gentemot en. Utan frihet kan man inte agera. Så långt är vi överens. När det gäller "livskvalitet" är det något man uppnår genom att agera, men inget man måste ha för att kunna agera (för om det var så skulle man av nödvändighet behöva ha den redan från början, annars kunde man inte agera för att uppnå den). Således är frihet det enda man måste ha för att kunna agera och genom det uppnå livskvalitet, och därför måste man också bara respektera andras rätt till just den frihet de innehar naturligt. Att respektera någons frihet är att respektera deras rätt att agera för att uppnå livskvalitet, vilket är ett nödvändigt villkor.

  6. #9906
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Så här: frihet är något man har naturligt och som bara kan tas ifrån en av andra människor genom att de brukar våld gentemot en. Utan frihet kan man inte agera. Så långt är vi överens. När det gäller "livskvalitet" är det något man uppnår genom att agera, men inget man måste ha för att kunna agera (för om det var så skulle man av nödvändighet behöva ha den redan från början, annars kunde man inte agera för att uppnå den). Således är frihet det enda man måste ha för att kunna agera och genom det uppnå livskvalitet, och därför måste man också bara respektera andras rätt till just den frihet de innehar naturligt. Att respektera någons frihet är att respektera deras rätt att agera för att uppnå livskvalitet, vilket är ett nödvändigt villkor.
    Tack för din sammanfattning. Jag har inte nog tid att svara på alla punkter. När du säger
    att "du säger ... eller ..." menar du inte mig men Gewirth. Det ville jag bara tillägga. Men
    som sagt är vi igen i en situation där vi interpreterar Rand eller Gewirth på olika sätt.
    När "livskvalitet" betyder också "kroppslig integritet" måste du inser att det är nödvändigt
    för att kunna agera. Och det menar Rand med att "förståndet" skulle inte förstöras. För-
    ståndet är något en människan har redan från början. Det vore fel att påstå att man
    måste jobba för att ha förstånd. Och min kropp hade jag redan före jag gjort något. Det
    vore fel att påstå att man måste jobba för att ha en kropp. Det är riktigt när du säger att
    man måste jobba för att upprätthålla sin egen "livskvalitet". När man är ett barn måste
    föräldarna jobbar.

    I att hjälpa andra, säger Gewirth, uppnår vi inte människovärdet, men vi upprätthåller en
    förhållandeprincip som kan garantera oss rätten till frihet och livskvalitet - när alla/alla
    våra recipienter lever efter principet. Och denna principen baserar på respekten till
    människovärdet.

    Rands logik fungerar inte för mig när hon säger att: 1.) Människan har förståndet som sitt
    eminent värde. Men hon säger 2.): Människan måste skapa sig fysiska värde för att göra
    sitt liv värdefullt/värd att upprätthållas. (Atlas Shrugged) Och hon säger 3.): Människor
    har bara ett värde att erbjuda varandra: deras förståndets produktivitet/produkter ("work").
    Det betyder faktiskt att människan har inget värde från början och inget värde när han
    agera oproduktivt. Sitt värde är agerande-bunden. Det påstår Rand också när hon säger
    att embryoner kan inte ha rätter. Och när hon säger att mördare agera liksom förstånds-
    lösa djur. Men det är fel att en mördare förlorar sitt förstånd (och därmed sitt eminenta
    värde) och att embryoner som blir människor är inga potentiella förståndsmässiga varelser.
    To "have reason" är inte detsamma som "to act reasonable". Därför säger Gewirth att
    människovärdet är qua existens (och förmågande-bunden).

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Alltså, du säger EXAKT samma sak som Rand: det är moraliskt att agera för sin egen skull, för att uppnå sina egna mål. Vill man överleva måste man ha frihet, och man måste respektera andras frihet för att respektera sin egen. Om man därefter kan välja mellan att agera för eller mot sitt eget bästa ska man välja det första, förutsatt att man i det agerandet inte aktivt kränker andra människors frihet genom bruket av fysiskt angreppsvåld.
    Inte bara moraliskt men logiskt. Gewirth säger att det måste vara mitt mål (och mitt bästa)
    att ha frihet och livskvalitet - och att upprätthålla förhållandeprincipen som kan garantera
    den. Men man kan bara upprätthålla principen i att hjälpa andra när de kan inte agera
    själva: "Inaction" i så fallet kan betyder att jag inskränker någons rätter. Och det måste
    jag förhindra. Man kan kränka andra människors frihet och livskvalitet genom "inaction" -
    när det leder medveten till något.

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Det är ganska kul att du är så fruktansvärt arg på mig när vi i princip förespråkar exakt samma sak. Hur du efter det du sagt i den här tråden kan bekänna dig till en socialist som Oktjabrj - som vill använda ofattande slaveri för att uppnå det "bästa" för en viss grupp människor - är helt obegripligt.
    Jag är arg på allting som har med TeaParty-Movement och liberalkapitalismen att göra.
    Liberalkapitalismen kan inte vara nyttigt för människan. Bara tänk dig Sverige eller Europa
    utan statliga subventioner. Då rådde kaoset. Och sedan vill jag inte leva i en värld där
    alla är köpmänner. Marknaden måste kontrolleras: Annars råder expropriationen. En tredje
    tanken är att arbetslöshet är inte något frivilligt i samtiden. Och 4.): Europa hade en bra
    utveckling utan liberalkapitalismen - Sverige på vägen till den demokratiskt socialismen -,
    varför skulle vi kasta det över bord? Till sist: Socialismens idé uppstådde eftersom många
    människor hade den känslan att de var slaver. Och som historiker vet jag att känslan var
    oftast rätt. En elit levde på arbetarnas bekostnad ("priset vi betalat" sjöng Jocke). Och det
    är socialismens kärn att avskaffa sådant. Kommunister ville även avskaffa staten. Hur kan
    Rand vara emot sådana idéer? Vad Rand menade med Kommunismen var en statskommunis-
    men men ingen marxistiskt-leninistiskt Kommunismen. Att hon gjorde inga skillnader var helt
    enkelt dumt. Jag kan inte ignorera sådana skillnader när jag vill diskutera seriöst. Läs Robert
    Havemanns "Morgen. Industriegesellschaft am Scheideweg" för att förstå hur individ-relaterad
    kommunismen kan vara i praktiken - som historiens slut.
    Senast redigerat av hundradelssekund den 2011-01-08 klockan 15:42.
    --
    Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.

  7. #9907
    Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Falun, Sweden.
    Inlägg
    1 189

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Inte bara moraliskt men logiskt. Gewirth säger att det måste vara mitt mål (och mitt bästa)
    att ha frihet och livskvalitet - och att upprätthålla förhållandeprincipen som kan garantera
    den. Men man kan bara upprätthålla principen i att hjälpa andra när de kan inte agera
    själva: "Inaction" i så fallet kan betyder att jag inskränker någons rätter. Och det måste
    jag förhindra. Man kan kränka andra människors frihet och livskvalitet genom "inaction" -
    när det leder medveten till något.
    Vad tolkar du in i begreppet "inaction". Genom att du sitter framför din dator och skriver på kentforumet så utövar du "inaction" gentemot alla fattiga i världen. Varför är du inte ute och jobbar häcken av dig dygnet runt, om du nu sympatiserar med teorin om att vi alla har ett ansvar för alla?

    Intressant nog så ser jag att Gewirth har en "lärljunge" i form av Roger Pilon som bygger vidare på Gewirths resonemang som grunden för en libertariansk ideologi. Hittills har jag bara skumläst lite på Wikipedia, men som jag förstår det så menar Pilon att vi bara är ansvariga gentemot de andra agenter som faktiskt påverkas av våra handlingar. Så långt håller jag helt klart med. (Och jag gissar att Oskar också gör det. Troligen även Rand.)

    Jag är arg på allting som har med TeaParty-Movement och liberalkapitalismen att göra.
    Här vill jag bara påpeka att TeaParty-rörelsen inte på något sätt ska ses som synonym med klassisk liberalism/libertarianism/objektivism. Som jag har förstått det så är den en brokig skara av konservativa, rättshaverister och kristna högermoralister. Ja, de vill minska statlig intervention i individens liv, men det är långt ifrån enda kriteriet för att vara liberal.

    Sverige på vägen till den demokratiskt socialismen -,
    varför skulle vi kasta det över bord?
    Är en demokratisk socialism det samhälle du vill ha?

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Kommunister ville även avskaffa staten. Hur kan
    Rand vara emot sådana idéer? Vad Rand menade med Kommunismen var en statskommunis-
    men men ingen marxistiskt-leninistiskt Kommunismen. Att hon gjorde inga skillnader var helt
    enkelt dumt. Jag kan inte ignorera sådana skillnader när jag vill diskutera seriöst. Läs Robert
    Havemanns "Morgen. Industriegesellschaft am Scheideweg" för att förstå hur individ-relaterad
    kommunismen kan vara.
    Vem sköter omfördelningen av resurser som kommunismen kräver, om det inte finns en stat?

    Och ännu en gång, svara gärna på mina tidigare frågor: http://forumet.kent.nu/showpost.php?...postcount=9880
    Senast redigerat av MrHenko den 2011-01-08 klockan 15:39.

  8. #9908
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Vad tolkar du in i begreppet "inaction". Genom att du sitter framför din dator och skriver på kentforumet så utövar du "inaction" gentemot alla fattiga i världen. Varför är du inte ute och jobbar häcken av dig dygnet runt, om du nu sympatiserar med teorin om att vi alla har ett ansvar för alla?
    Jag har inga tid kvar nu, men vill svara härtills: Gewirth menar att vi måste hjälpa alla reci-
    pienter av vårt agerande. Inte ALLA. Det var något jag visste inte från början. Men jag har
    läst det nu.

    "Inaction" är bl.a. Gewirths begrepp. Jag har redan rekommenderat att läsa hans texter.

    Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Vem sköter omfördelningen av resurser som kommunismen kräver, om det inte finns en stat?
    Kommunismen betyder: Alla ska äger allting. I praktiken ska man leva tillsammans i "kommuner" som sköter självförsörjning. Och
    alla kommuner hjälper sig varandra. Obs att det finns sådana projekter i realiteten. Här måste alla arbeta hårt för gemenskapet
    (för allas egendom) och få konsumera vad de behöver (tar från allas egendom). Alla kommuner är olika: De realisera olika livs-
    föreställningar. Om man vill kan man växla (det finns verkligen kommun-turister). De mesta är basisdemokratiska i alla vardags-
    frågor.

    Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Är en demokratisk socialism det samhälle du vill ha?
    Jag levde i statssocialismen och beundrar DDR-ekonomins prestation i bakspegeln. Den är underskattat. Vi producerade nästan allt
    själva. Nuförtiden finns det få industrin. Mycket är importerad. Mycket produceras i Västtyskland. Arbetslösheten är stort. Staten
    förfälskar statistiken.
    1989 fanns det många som velat avskaffa inte hela DDR-systemet men framförallt polisstaten. En DDR utan polisstaten och med fria
    valer kunde vara ett alternativ. Men Helmut Kohl, George Bush och Michail Gorbatchov hade inget intresse att låta DDR överleva.
    Experimentet slutades utifrån.
    Senast redigerat av hundradelssekund den 2011-01-08 klockan 17:13.
    --
    Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.

  9. #9909

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Här vill jag bara påpeka att TeaParty-rörelsen inte på något sätt ska ses som synonym med klassisk liberalism/libertarianism/objektivism. Som jag har förstått det så är den en brokig skara av konservativa, rättshaverister och kristna högermoralister. Ja, de vill minska statlig intervention i individens liv, men det är långt ifrån enda kriteriet för att vara liberal.
    Tea Party rörelsen ses som bland annat libertariansk för att delar av konstitutionen går hand i hand med en sådan politik. Det skulle lika gärna kunna stå "Alla har rätt till betalad sjukvård" i konstitutionen så skulle Teabaggers vurma för det också.

    Dom tror på en objektivt existerande lag -konstitutionen. Precis som Islamister som vill lagstifta efter sharia. Inga argument för om det som står där är rätt eller inte, behövs.
    Senast redigerat av Ginger Fish den 2011-01-08 klockan 15:57.

  10. #9910
    Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Dublin, Irland
    Inlägg
    17 963

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ginger Fish Visa inlägg
    Tea Party rörelsen ses som bland annat libertariansk för att delar av konstitutionen går hand i hand med en sådan politik. Det skulle lika gärna kunna stå "Alla har rätt till betalad sjukvård" i konstitutionen så skulle Teabaggers vurma för det också.

    Dom tror på en objektivt existerande lag -konstitutionen. Precis som Islamister som vill lagstifta efter sharia. Inga argument för om det som står där är rätt eller inte, behövs.
    Fast typ alla politiker i USA hävdar att deras politik är enligt konstitutionen, från Sarah Palin till Kucinich, fast de lär tolka den ganska olika.
    Sláinte Mhath!

  11. #9911
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Tack för din sammanfattning. Jag har inte nog tid att svara på alla punkter. När du säger
    att "du säger ... eller ..." menar du inte mig men Gewirth. Det ville jag bara tillägga. Men
    som sagt är vi igen i en situation där vi interpreterar Rand eller Gewirth på olika sätt.
    När "livskvalitet" betyder också "kroppslig integritet" måste du inser att det är nödvändigt
    för att kunna agera.
    Jo, fast återigen: man kan inte agera för att uppnå något som behövs för att kunna agera, alltså finns det två alternativ för "livskvalitet". Antingen har man det från början och då kan man inte "förlora" den genom en annans passivitet, eller så behöver man det inte för att kunna agera. Jag lutar åt det sistnämnda, alltså att man skapar sin livskvalitet genom att agera (i frihet).

    Och det menar Rand med att "förståndet" skulle inte förstöras. För-
    ståndet är något en människan har redan från början. Det vore fel att påstå att man
    måste jobba för att ha förstånd. Och min kropp hade jag redan före jag gjort något. Det
    vore fel att påstå att man måste jobba för att ha en kropp. Det är riktigt när du säger att
    man måste jobba för att upprätthålla sin egen "livskvalitet". När man är ett barn måste
    föräldarna jobbar.
    Så långt är vi överens ja.
    I att hjälpa andra, säger Gewirth, uppnår vi inte människovärdet, men vi upprätthåller en
    förhållandeprincip som kan garantera oss rätten till frihet och livskvalitet - när alla/alla
    våra recipienter lever efter principet. Och denna principen baserar på respekten till
    människovärdet.
    Det första håller både jag och Rand med om, men sen tycker jag du begår ett misstag. Du säger ju att man ska hjälpa andra för sin egen skull, inte av respekt för människovärdet. Och mitt eget människovärde hänger inte på huruvida jag hjälper andra eller ej, det finns där oavsett.
    Rands logik fungerar inte för mig när hon säger att: 1.) Människan har förståndet som sitt
    eminent värde. Men hon säger 2.): Människan måste skapa sig fysiska värde för att göra
    sitt liv värdefullt/värd att upprätthållas. (Atlas Shrugged)
    Livet är det ultimata värde som möjliggör alla andra värden, om du inte lever kan du inte värdera och således ha andra värden. Alltså är livet ett värde i sig självt som är värt att upprätthålla, men det görs inte automatiskt. För att upprätthålla värdet som är livet måste man de facto producera värden, du kommer aldrig ifrån det. Det handlar inte om att man "förlorar" sitt människovärd i förhållande till andra bara för att man inte producerar, däremot upprätthåller man inte det värde som livet är genom att hävda att man har ett värde, man måste arbeta.

    Och hon säger 3.): Människor
    har bara ett värde att erbjuda varandra: deras förståndets produktivitet/produkter ("work").
    Det betyder faktiskt att människan har inget värde från början och inget värde när han
    agera oproduktivt. Sitt värde är agerande-bunden.
    Nej, det egna livet är ett värde för mig, men ditt liv är inget värde för mig i sig självt. Det är det som är skillnaden. Du utgör ett värde för mig genom att producera värden jag vill ha, fysiska eller materiella. Men ditt liv är inget värde i sig självt för mig, det är bara mitt liv som kan vara det.
    Det påstår Rand också när hon säger
    att embryoner kan inte ha rätter. Och när hon säger att mördare agera liksom förstånds-
    lösa djur. Men det är fel att en mördare förlorar sitt förstånd (och därmed sitt eminenta
    värde) och att embryoner som blir människor är inga potentiella förståndsmässiga varelser.
    Jag vet faktiskt inte vad Rand säger om embryon, men en mördare förlorar ju inte sitt värde som människa för sig själv bara för att han mördar. Men det är återigen det som är grejen: hans liv är ett värde för honom, för att han måste ha livet för att kunna ha andra värden - utan livet kan inga andra värden existera eftersom ett värde kräver någon som värderar. Men det faktum att ditt liv är ett värde för dig själv betyder inte att det är det för mig, det betyder bara att eftersom mitt liv är ett värde för mig måste jag respektera ditt liv, alltså genom att inte bruka våld gentemot dig. Jag respekterar din frihet, men det är inte mitt ansvar att upprätthålla ditt liv. Det är ditt ansvar.
    To "have reason" är inte detsamma som "to act reasonable". Därför säger Gewirth att
    människovärdet är qua existens (och förmågande-bunden).
    Jag håller med om det, men som sagt: ditt människovärde tvingar inte mig att upprättålla ditt liv, bara att respektera din frihet.


    Inte bara moraliskt men logiskt. Gewirth säger att det måste vara mitt mål (och mitt bästa)
    att ha frihet och livskvalitet - och att upprätthålla förhållandeprincipen som kan garantera
    den. Men man kan bara upprätthålla principen i att hjälpa andra när de kan inte agera
    själva: "Inaction" i så fallet kan betyder att jag inskränker någons rätter. Och det måste
    jag förhindra. Man kan kränka andra människors frihet och livskvalitet genom "inaction" -
    när det leder medveten till något.
    Nja, det kan finnas sådana fall, men jag kränker inte någon genom att inte hjälpa dem. Det är helt enkelt inte mitt ansvar, men det kan vara rationellt för mig att göra det.


    Jag är arg på allting som har med TeaParty-Movement och liberalkapitalismen att göra.
    Liberalkapitalismen kan inte vara nyttigt för människan. Bara tänk dig Sverige eller Europa
    utan statliga subventioner. Då rådde kaoset. Och sedan vill jag inte leva i en värld där
    alla är köpmänner. Marknaden måste kontrolleras: Annars råder expropriationen.
    Tvärtom, den enda garanten för frihet från tvång och stöld är den fria marknaden.

    En tredje
    tanken är att arbetslöshet är inte något frivilligt i samtiden. Och 4.): Europa hade en bra
    utveckling utan liberalkapitalismen - Sverige på vägen till den demokratiskt socialismen -,
    varför skulle vi kasta det över bord? Till sist: Socialismens idé uppstådde eftersom många
    människor hade den känslan att de var slaver. Och som historiker vet jag att känslan var
    oftast rätt. En elit levde på arbetarnas bekostnad ("priset vi betalat" sjöng Jocke). Och det
    är socialismens kärn att avskaffa sådant. Kommunister ville även avskaffa staten. Hur kan
    Rand vara emot sådana idéer? Vad Rand menade med Kommunismen var en statskommunis-
    men men ingen marxistiskt-leninistiskt Kommunismen. Att hon gjorde inga skillnader var helt
    enkelt dumt. Jag kan inte ignorera sådana skillnader när jag vill diskutera seriöst. Läs Robert
    Havemanns "Morgen. Industriegesellschaft am Scheideweg" för att förstå hur individ-relaterad
    kommunismen kan vara i praktiken - som historiens slut.
    Problemet är att socialism och kommunism inte är inställningar där det blir socialism bara för att folk hjälper varandra. Socialism är en politisk metod i form av tvång. Jag har inget emot att människor i frivillighet lever "kommunistiskt", men de måste få välja det själva och de får inte tvinga någon att ingå mot dennes vilja. Sådan är den politiska liberalismen: allas val att själva välja hur de vill leva.

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Jag har inga tid kvar nu, men vill svara härtills: Gewirth menar att vi måste hjälpa alla reci-
    pienter av vårt agerande. Inte ALLA. Det var något jag visste inte från början. Men jag har
    läst det nu.
    Jag gillar att du faktiskt kan erkänna när du har fel. Det är något resten av motsåndarna i den här tråden aldrig har klarat av.
    Kommunismen betyder: Alla ska äger allting. I praktiken ska man leva tillsammans i "kommuner" som sköter självförsörjning. Och
    alla kommuner hjälper sig varandra. Obs att det finns sådana projekter i realiteten. Här måste alla arbeta hårt för gemenskapet
    (för allas egendom) och få konsumera vad de behöver (tar från allas egendom). Alla kommuner är olika: De realisera olika livs-
    föreställningar. Om man vill kan man växla (det finns verkligen kommun-turister). De mesta är basisdemokratiskt i alla vardags-
    frågor.
    Och återigen: socialism och kommunism är inte resultat av frivilliga handlingar, utan en politisk metod som innebär tvång och ofrihet. Om ett helt samhälle väljer att hjälpa varandra - om alla individer väljer att göra det - är detta samhälle liberalt, inte socalistiskt.

    Jag levde i statssocialismen och beundrar DDR-ekonomins prestation. Den är underskattat. Vi producerade nästan allt själva.
    Nuförtiden finns det få industrin. Mycket är importerad. Mycket produceras i Västtyskland. Arbetslösheten är stort. Staten förfälskar
    statistiken.
    1989 fanns det många som velat avskaffa inte hela DDR-systemet men framförallt polisstaten. En DDR utan polisstaten och med fria
    valer kunde vara ett alternativ. Men Helmut Kohl, George Bush och Michail Gorbatchov hade inget intresse att låta DDR överleva.
    Experimentet slutades utifrån.
    Det är nog få som håller med dig på den är punkten, och igen, hur du lyckas koppla ihop Gewirths principer med den östeuropeiska socialismen är faktiskt helt obegripligt.
    Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Fast typ alla politiker i USA hävdar att deras politik är enligt konstitutionen, från Sarah Palin till Kucinich, fast de lär tolka den ganska olika.
    Ungefär som Koranen då, eller Bibeln för den delen. Även Marx är väl ganska rejält vantolkad.

  12. #9912
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Semantik och konstiga anklagelser mot andra : )
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  13. #9913
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Nej, det egna livet är ett värde för mig, men ditt liv är inget värde för mig i sig självt. Det är det som är skillnaden. Du utgör ett värde för mig genom att producera värden jag vill ha, fysiska eller materiella. Men ditt liv är inget värde i sig självt för mig, det är bara mitt liv som kan vara det.
    Om du säger att ditt liv är inget värde för mig, kan jag behandla dig som något värdelöst.
    Det är vad Gewirth menar: Man kan inte påstå att alla måste ha rätten till liv och sedan
    påstå att de inte måste respectera den varandra. Då är rätten meningslöst.

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Men det faktum att ditt liv är ett värde för dig själv betyder inte att det är det för mig, det betyder bara att eftersom mitt liv är ett värde för mig måste jag respektera ditt liv, alltså genom att inte bruka våld gentemot dig. Jag respekterar din frihet, men det är inte mitt ansvar att upprätthålla ditt liv. Det är ditt ansvar.
    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Jag håller med om det, men som sagt: ditt människovärde tvingar inte mig att upprättålla ditt liv, bara att respektera din frihet.
    Som sagt kan man inte skiljer frihet och kroppslig integritet. Gewirth säger att det är mitt
    ansvar att agera. Men om jag kan inte på fysiskt grund (tex) vore det ologiskt att du
    medveten hjälper mig inte. Det betydde att du vill inte att Gewirths princip gäller: Du vill
    inte att dina recipienter respectera din frihet och ditt liv.

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Nja, det kan finnas sådana fall, ... men jag kränker inte någon
    genom att inte hjälpa dem. Det är helt enkelt inte mitt ansvar, men det kan vara
    rationellt för mig att göra det.
    Gewirth säger att man kan kränka någon genom att inte hjälpa. Det juristiskt begreppet
    heter "Unterlassung" i Tyskland eller "omission" på Engelska.

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Tvärtom, den enda garanten för frihet från tvång och stöld är den fria marknaden.
    Tror det. Men den fria marknaden förutsätter en annan människan.

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Problemet är att socialism och kommunism inte är inställningar där det blir socialism bara för att folk hjälper varandra. Socialism är en politisk metod i form av tvång.
    Falskt. Socialismen betecknar framförallt en egendomsförhållende. Du menar stats- eller
    partisocialismen som fanns i östeuropäiska stater. Läs politikvetenskapliga böcker för att
    förstå skillnaden.

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Jag har inget emot att människor i frivillighet lever "kommunistiskt", men de måste få välja det själva och de får inte tvinga någon att ingå mot dennes vilja. Sådan är den politiska liberalismen: allas val att själva välja hur de vill leva.
    Alltså kan det finnas en liberal socialismen. Bra.

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Jag gillar att du faktiskt kan erkänna när du har fel. Det är något resten av motsåndarna i den här tråden aldrig har klarat av.
    Nej, jag har bara insett exakt var Rands och Gewirths skillnader ligger.

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Det är nog få som håller med dig på den är punkten...
    I Sverige kanske. Tyska historiker är överens om att DDR var en små "Wirtschaftswunder".

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    ... och igen, hur du lyckas koppla ihop Gewirths principer med den östeuropeiska socialismen är faktiskt helt obegripligt.
    Vem har sagt att jag vill det? Östeuropäiska socialismen förutsätter polisstaten. Jag har
    sagt att jag vill varken polisstaten eller ettpartisystemet.
    Senast redigerat av hundradelssekund den 2011-01-08 klockan 18:33.
    --
    Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.

  14. #9914
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Gewirth säger att man kan kränka någon genom att inte hjälpa. Det juristiskt begreppet
    heter "Unterlassung" i Tyskland eller "omission" på Engelska.
    Och "underlåtenhet" på svenska : )
    Tror att det finns något brott i Sverige med "underlåtenhet" i beteckningen - men det är inte accepterat ännu att det skulle vara straff för att inte hjälpa någon som håller på att bli misshandlad till exempel.

    Jo, mened till exempel:
    "Vissa brott grundar sig på att gärningsmannen underlåtit att handla. T ex ett vittne som inte berättar hela sanningen och som därför straffas för mened."
    http://www.juridikfokus.se/vardagsju...och-rattegang/
    Senast redigerat av Oktjabrj den 2011-01-08 klockan 18:39.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  15. #9915
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Om du säger att ditt liv är inget värde för mig, kan jag behandla dig som något värdelöst.
    Det är vad Gewirth menar: Man kan inte påstå att alla måste ha rätten till liv och sedan
    påstå att de inte måste respectera den varandra. Då är rätten meningslöst.
    Nja, att "behandla" dig som något värdelöst betyder ju att agera på ett visst sätt mot dig, men att inte agera alls är just att inte agera. Jag "behandlar" inte dig som nåt "värdelöst" bara för att jag inte interagerar med dig alls, tvärtom resekterar jag det som är ditt värde: din frihet. Det är skillnad på rätt till liv och rätt till överlevnad - det första har du för att du lever, det andra för att du skapar det (genom att agera).





    Som sagt kan man inte skiljer frihet och kroppslig integritet. Gewirth säger att det är mitt
    ansvar att agera. Men om jag kan inte på fysiskt grund (tex) vore det ologiskt att du
    medveten hjälper mig inte. Det betydde att du vill inte att Gewirths princip gäller: Du vill
    inte att dina recipienter respectera din frihet och ditt liv.
    De respekterar min frihet och mitt liv genom att låta mig agera fritt. Kan jag inte agera själv kan de hjälpa mig, men de måste inte.


    Gewirth säger att man kan kränka någon genom att inte hjälpa. Det juristiskt begreppet
    heter "Unterlassung" i Tyskland eller "omission" på Engelska.
    Vilka lagar som existerar i dagens samhälle är jag helt ointresserad av. Jag är medveten om att i stort sett alla länders juridiska system i olika utsträckning bygger på altruistiska pinciper, alltså att jag existerar som människa för att vara ett medel för andras mål, inte som mål i mig själv. Det är inte relevant för diskussionen. Att Gewirth sedan påstår något gör det inte till sanning.


    Tror det. Men den fria marknaden förutsätter en annan människan.
    Nej, möjligen en annan moral, alltså en som inte bygger på idén att man får använda våld genemot andra människor för att uppnå sina egna målsättningar.


    Falskt. Socialismen betecknar framförallt en egendomsförhållende. Du menar stats- eller
    partisocialismen som fanns i östeuropäiska stater. Läs politikvetenskapliga böcker för att
    förstå skillnaden.
    Ja visst, men poängen är att socialismen måsteupprätthållas med fysiskt våld. Människor måste begränsas och styras i "rätt" riktning, exempelvis måste lagar stiftas mot privat egendom, och dessa måste efterlevas med våld med metod. Ett samhälle blir inte socialistiskt för att alla företag ägs av arbetarna, tex, det blir socialistiskt först när det inte FÅR förekomma några andra ägandeformer. Historien som du hänvisar till visar också med all önskvärd tydlighet att socialismen kräver omfattande slaveri för att "fungera".


    Alltså kan det finnas en liberal socialismen. Bra.
    Ja, absolut. Jag har inga synpunkter på hur människor agerar så länge de låter andra bestämma själva.


    Nej, jag har bara insett exakt var Rands och Gewirths skillnader ligger.
    Ändå förklarar du Gewirths filosofi på ett sätt som gör att den låter nästan exakt som Rands.


    I Sverige kanske. Tyska historiker är överens om att DDR var en små "Wirtschaftswunder".
    "Ok "


    Vem har sagt att jag vill det? Östeuropäiska socialismen förutsätter polisstaten. Jag har
    sagt att jag vill varken polisstaten eller ettpartisystemet.
    ...och då blir socialismen omöjlig, både politiskt och teoretiskt. Socialismen förutsätter våldsutövande i stor utsträckning, för att kontrollera att människor lyder princíperna.

Sidan 661 av 782 FörstaFörsta ... 161561611651652653654655656657658659660661662663664665666667668669670671711761 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •