Ämne: Politik

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Sveriges försvar är i Afghanistan och har visst hamnat i eldstrid med talibaner.

Vad skulle hända om vi drog oss ur "imperiernas gravplats" eller vad det nu var Afghanistan har kallats?
    Bra fråga. En ännu bättre fråga är vad vi gör där? Vad vill vi uppnå och när är det målet nått?

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Det skulle så klart bli taliban country all over again, frågan är varför det är vårt problem.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Det skulle så klart bli taliban country all over again, frågan är varför det är vårt problem.
    Exakt. Flygbomber och Hellfire-missiler är dåliga försäljningsargument för demokrati.

(Och om vi nödvändigtvis vill kriga fram demokrati någonstans så kan vi ju göra det i ett land där det finns en opposition med brett folkligt stöd som kan ta över makten och upprätthålla ordningen, exempelvis Burma.)

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Exakt. Flygbomber och Hellfire-missiler är dåliga försäljningsargument för demokrati.
    Förvisso sant men de är jävligt övertygande:
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Automatvapen Visa inlägg
    Förvisso sant men de är jävligt övertygande:
    På vilket sätt? De förstör jävligt mycket men hur mycket övertygar de som argument för demokrati?

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    På vilket sätt? De förstör jävligt mycket men hur mycket övertygar de som argument för demokrati?
    Menade mer att man inte direkt vågar säga emot om man möts av sådan militär makt.
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Automatvapen Visa inlägg
    Menade mer att man inte direkt vågar säga emot om man möts av sådan militär makt.
    Uppenbarligen vågar man det eftersom USA fick storstryk i Vietnam och håller på att få det i Afganistan och Irak. Även Sovjet som hade en hyfsat stor militärmakt blev besegrade i Afganistan.

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Usa vann ju Iraq-kriget på tre veckor. eller hur länge var det nu den irakiska armén höll stånd.

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Men även det folkliga irakiska motståndet har ju varit helt enormt av vad jag vet, även om inte medierna skrivit så mycket om det. Så så jävla lätt gick det väl inte för USA i Irak trots allt.
    Om inte annat har de skapat ännu mer USA-hat i Mellanöstern. Jag är inte överraskad.

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Joel, av ren nyfikenhet, vad tycker du man borde gjort med Irak? Låtit Saddam vara och höjt biståndet till 10% av BNP?

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Joel, av ren nyfikenhet, vad tycker du man borde gjort med Irak? Låtit Saddam vara och höjt biståndet till 10% av BNP?
    Nyfiken ja, skulle du vilja att USA invaderar Nordkorea (kärnvapen eller inte)? Något annat land? Irakkriget gav rätt negativa effekter och även om det blir bra i längden ser jag inte att ett krig eller instabilt tillstånd med hundratusentals döda är positivt.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Jag vet inte, helt ärligt. Jag har inte tillräcklig kunskap för att kunna ta någon ställning där.
    Däremot betvivlar jag att USA är i Irak för att skapa demokrati eller liknande, varför skulle de vara intresserade av det? Alla stater handlar ju bara utifrån vad som är bäst för den egna staten, och jag ser inte varför USA skulle vara annorlunda på den punkten. Med andra ord, jag tror inte på USA som moraliskt föredöme och spridare av frihet och demokrati i hela världen. Ofta har man ju tvärtom sett tecken på motsatsen, där USA knappast bryr sig om demokrati eller "mänskliga rättigheter" osv.

Dessutom är det väl inte så att Saddam över en natt blev värsta monstret. Befolkningen i Irak har ju förtryckts under mycket lång tid och för inte så länge sen så vill jag påminna mig om att Saddam fick vapen från... tja, USA? Det är således inte alls så att USA rycker in som räddaren i nöden för att rädda irakierna från en diktator, om de hade velat det hade de gjort det för längesen.

Last.fm

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Oskar, av ren nyfikenhet (), varför tror du att USA befinner sig Irak?
    Alltså inte den officiella anledning, utan vad du själv tror. Du tror ju inte på den där med oljan tydligen, och ingen kan väl tro att det är av omsorg till den irakiska befokningen (hoppas jag). Så ja, vad tror du själv?

Last.fm

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av crapper Visa inlägg
    Usa vann ju Iraq-kriget på tre veckor. eller hur länge var det nu den irakiska armén höll stånd.
    Ja, eller hur? Sen har de stannat kvar i flera år till bara för att det är kul. Ett krig är inte vunnet bara för att motståndarnas militär är nedkämpad. Kriget är vunnet när dess mål är uppnått. Så frågan kvarstår; Vad hoppas USA uppnå i Irak? (Och i Afghanistan där vi också är med.)

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag tror att de drivs delvis av idealism och vill sprida sina värden över jorden, och dels att de såg Irak som en säkerhetsrisk. "Det där med oljan" är sånt intelligensbefriat jävla nonsens att man undrar hur nån ens kan komma på tanken. Fundera ett tag över vad kriget har kostat i pengar och människoliv, och vad effekten har blivit på tillgång samt på pris på olja. Vem gynnar det?

För övrigt "tycker" jag inte att USA borde använda våld annat än i självförsvar, och det var motiverat i Afghanistan. Mer tveksamt i Irak, vad jag var nyfiken på nu var vänsterns förslag på lösning. Det klagas ju mycket från den sidan, men sällan hör man några konkreta idéer.

Sidan 289 av 782 FörstaFörsta ... 189239279280281282283284285286287288289290291292293294295296297298299339389 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •