Ämne: Politik

Medlem Peabfs avatar
    Reg.datum
    Aug 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Det där är ju bara skitsnack. Det som leder till välstånd är produktion av rikedom, inte omfördelning av den. Dessutom var Sverige under 1900-talets början knappast liberalt, och då var det ändå just liberaliseringar som gav upphov till den snabba rikedomsökningen från 1800-talet och framåt.

Låt oss istället diskutera principer. Är någonting gott bara för att det leder till en positiv konsekvens för någon? Om du kunde besluta om att de 10% som i Sverige idag är rikast skulle bli bestulna på samtliga sina egendomar och dessa skulle delas ut till "folket" utan några som helst motkrav, skulle du då göra det? Om ja, varför? Om nej, varför inte?

Jag vill ha ett samhälle där alla människor är fria att bestämma över sina egna liv. Det betyder att staten endast ska ägna sig åt att bevaka människors frihet och rätt till självbestämmande, ingenting annat.
    1. Det är sedan länge konstaterat att enbart arbete tillför produkter värde. Det vill säga, arbetarklassen är utsugen av kapitalisterna, inte tvärtom. Arbetaren får en liten bråkdel av värdet av hans arbete.

2. Ett inkluderande utbildningssystem, utbyggd infrastruktur, statliga satsningar på forskning gynnar den ekonomiska utvecklingen. En stark stat var väldigt avgörande för att kunna bygga 1 miljon bostäder på tio år 1965-1975. Bostäder av internationellt hög kvalité. Och en offentlig sjukvård som är gratis gör att arbetskraften kan hantera sjukdomar, psykiska problem etc i tid innan det går helt åt skogen. Det ger sammanfattningsvis människor som lever länge och därmed kan arbeta länge.

Sveriges industrier har alltid varit bland de mest produktiva i världen.

3. Varför anser du att arbetare ska vara så "altruistiska" att man fortsätter ge bort majoriteten av värdet av sitt arbete till parasiter? Parasiter som dessutom nu genom krisen visat sin inkompetens och girighet
    Borde inte tvärtom de som orsakat krisen, dvs kapitalisterna, betala krisen?

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Peabf Visa inlägg
    1. Det är sedan länge konstaterat att enbart arbete tillför produkter värde. Det vill säga, arbetarklassen är utsugen av kapitalisterna, inte tvärtom. Arbetaren får en liten bråkdel av värdet av hans arbete.
    ...och utan "kapitalisten" skulle den stackars utsugne arbetaren inte ha någonstans att arbeta. Dessutom är det inte förbjudet att starta företag där alla intäkter betalas ut som löner. Du kan göra det imorgon.

2. Ett inkluderande utbildningssystem, utbyggd infrastruktur, statliga satsningar på forskning gynnar den ekonomiska utvecklingen. En stark stat var väldigt avgörande för att kunna bygga 1 miljon bostäder på tio år 1965-1975. Bostäder av internationellt hög kvalité. Och en offentlig sjukvård som är gratis gör att arbetskraften kan hantera sjukdomar, psykiska problem etc i tid innan det går helt åt skogen. Det ger sammanfattningsvis människor som lever länge och därmed kan arbeta länge.
    Den är inte gratis, och principen är fortfarande tvång. Varför får inte de som vill stå utanför?

Sveriges industrier har alltid varit bland de mest produktiva i världen.
    Jaha?

3. Varför anser du att arbetare ska vara så "altruistiska" att man fortsätter ge bort majoriteten av värdet av sitt arbete till parasiter? Parasiter som dessutom nu genom krisen visat sin inkompetens och girighet
    Borde inte tvärtom de som orsakat krisen, dvs kapitalisterna, betala krisen?
    Ja, varför jobba för en kapitalist? Bra fråga. Varför inte starta ett eget företag och ta hand om alla pengar själv?

Krisen är ett helt annat kapitel, men du får gärna berätta hur du tror att den uppstod.
    Senast redigerat av Oskar den 2009-11-20 klockan 01:38.

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Det är alltså ett rent empiriskt konstaterande från din sida, att staten bättre än privat verksamhet tillhandahåller exempelvis sjukvård? Att du vill ha statligt monopol beror därför på att du är rädd att inte få någon sjukvård annars, och du är inte beredd att låta någon stå utanför och betala för sitt eget alternativ på en marknad?
    Var någonstans skrev jag att jag ville ha statligt monopol?
    Antingen får du läsa det jag skriver, eller sluta lägga ord i min mun.
    Mr Orange

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Var någonstans skrev jag att jag ville ha statligt monopol?
    Antingen får du läsa det jag skriver, eller sluta lägga ord i min mun.
    Det är liksom hela poängen: på en fri marknad får vem som helst gå ihop med vem som helst och göra vad som helst, så länge allting sker i frivillighet. Är du liberal kan du mycket väl samtidigt förespråka att en bunt människor går samman och via "skatt" finansierar en "offentlig" verksamhet, men de som inte vill måste få skapa och stödja sina egna alternativ. Tycker du att det är acceptabelt? Om inte så förespråkar du de facto ett statligt monopol.

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Det är liksom hela poängen: på en fri marknad får vem som helst gå ihop med vem som helst och göra vad som helst, så länge allting sker i frivillighet. Är du liberal kan du mycket väl samtidigt förespråka att en bunt människor går samman och via "skatt" finansierar en "offentlig" verksamhet, men de som inte vill måste få skapa och stödja sina egna alternativ. Tycker du att det är acceptabelt? Om inte så förespråkar du de facto ett statligt monopol.
    Jag tycker att det är acceptabelt. Kan inte komma ihåg att jag skulle ha påstått något annars. Om du vill får du gärna peka på den meningen.
    Mr Orange

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag tycker att det är acceptabelt. Kan inte komma ihåg att jag skulle ha påstått något annars. Om du vill får du gärna peka på den meningen.
    Gott, då är du liberal. Välkommen.

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Gott, då är du liberal. Välkommen.
    Det är väl alla?
    Att vara liberal är inte så jävla svårt.
    Mr Orange

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

http://www.expressen.se/noje/fredag/...d-och-forfoljd

Varför postar jag det i politiktråden? Ptja...

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Allt är politik, så där ger jag dig rätt ;-)
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Är det för att det är våldsvänstern som förföljer moderat-bella?

Edit: Oh fan. Efter att ha läst artikeln så såg att min gissning stämde. Gud så hemskt
    Mr Orange

Standard

http://www.dn.se/opinion/debatt/jobb...omar-1.1001503

Detta känns för bra för att vara sant! Hoppas C fortsätter såhär.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Edit: Oh fan. Efter att ha läst artikeln så såg att min gissning stämde. Gud så hemskt
    Det finns ingen våldsvänster, glöm inte det : ) Nu låter jag ironisk som när Oskar säger en sån mening - men det är jag inte riktigt.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Ungefär så, jag tänkte att hur många liberala grupperingar finns det som hotar människor till livet för att de inte uppskattar deras livsstil? Blondinbella är visserligen moderat, men hon är så vitt jag har begripit först och främst sk "modebloggare". Väldigt obehagligt att en människa blir förföljd och hotad för en sån sak.
    Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Det finns ingen våldsvänster, glöm inte det : ) Nu låter jag ironisk som när Oskar säger en sån mening - men det är jag inte riktigt.
    Tycker mest det är trist att inte bli förvånad över att det (delvis) är vänstergrupper som står för de där hoten.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Tycker mest det är trist att inte bli förvånad över att det (delvis) är vänstergrupper som står för de där hoten.
    Jomen förvånad är ju det jag blir, om de själva kallar sig "vänster" och inte "missriktad antikapitalistisk aktion", "oempatisk ungdom" eller något i den stilen.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Ungefär så, jag tänkte att hur många liberala grupperingar finns det som hotar människor till livet för att de inte uppskattar deras livsstil? Blondinbella är visserligen moderat, men hon är så vitt jag har begripit först och främst sk "modebloggare". Väldigt obehagligt att en människa blir förföljd och hotad för en sån sak.

Mig veterligen finns det en uppsjö av grupper på högerkanten som likaledes hotar människor för "såna saker". Varför ska inte högerpartierna i lika hög grad sammankopplas med dem som du kopplar samman vänsterpartiet (antar jag) med "våldsvänstern"?
    Mr Orange

Sidan 349 av 782 FörstaFörsta ... 249299339340341342343344345346347348349350351352353354355356357358359399449 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •