Ämne: Politik

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Med den formuleringen passar det min mentalitet åtminstone.
    Det löjliga är att jag tror de flesta skriva under på en sådan mentalitet, men sen blir det ändå inte så i praktiken. Jag tror också det beror på att man just blandar ihop egoism och altruism. Det är väldigt synd.

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Jaha? Tror du Olof 53 bryr sig om chefen mår dåligt eller får sparken? Tror du att Olof är ointresserad av sitt eget välmående? Alla är "egoister" i det att de tänker primärt på sig själva, men det är fortfarande inte rationellt att försöka gynna sig själv genom att missgynna andra, eftersom det bara slår tillbaka i längden. Dock, att prata om att man själv "behöver" det ena och det andra och att folk därför borde vara lite mindre "egoistiska" och dela med sig är ju hyckleri.
    Ja det kan han bry sig om eftersom det kan påverka hans jobb. Det tycker inte jag heller.

Så du tycker att vår överkonsumtion är okej och allt vi köper har vi användning av?
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Ja det kan han bry sig om eftersom det kan påverka hans jobb. Det tycker inte jag heller.

Så du tycker att vår överkonsumtion är okej och allt vi köper har vi användning av?
    Det är inte upp till mig att avgöra vad folk har användning av.

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Det är inte upp till mig att avgöra vad folk har användning av.
    Nä juste. Jag kanske MÅSTE ha en ny 52-tums LCD TV.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Kan du förklara vad det sarkastiska påståendet har med saken att göra?

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Kan du förklara vad det sarkastiska påståendet har med saken att göra?
    Att det är ganska uppenbart att ingen behöver en sådan pryl. Ett exempel på en sådan grej som många köper.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Att det är ganska uppenbart att ingen behöver en sådan pryl. Ett exempel på en sådan grej som många köper.
    Ska folk bara tillåtas köpa det de enligt dig "behöver", eller vad är poängen?

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Ska folk bara tillåtas köpa det de enligt dig "behöver", eller vad är poängen?
    Nej, jag förespråkar inga restriktioner. Men jag ser problemet, eller felet.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Nej, jag förespråkar inga restriktioner. Men jag ser problemet, eller felet.
    Och sen då...?

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Och sen då...?
    Jag har inga avsikter att diskutera detta vidare. Eller vad är det du vill ha sagt?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag har inga avsikter att diskutera detta vidare. Eller vad är det du vill ha sagt?
    Nej det är väl inget att diskutera? Du ser att folk inte "behöver" en 52-tums-TV men tänker inte göra nåt åt det. Ok.

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Nej det är väl inget att diskutera? Du ser att folk inte "behöver" en 52-tums-TV men tänker inte göra nåt åt det. Ok.
    Haha vad ska JAG göra som individ? Jag tar avstånd från det själv. Självklart kan man inte förbjuda oss från att förvalta våra surt fördärvade pengar. Det går inte förbjuda människor från att köpa vissa saker.
    Men det går att ändra tankesättet hos folk. Försöka få de att tänka efter innan de handlar, vart det kommer ifrån osv.
    Senast redigerat av svantee den 2009-06-02 klockan 20:06.

Erfaren medlem __Sjufyrasjus avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Alltså jag fattar vad du menar men jag tänker lite att vi kommer aldrig att sluta utveckla tekniken (för det vore ju dumt) och så länge den utvecklas kommer det nya och "onödigare" prylar. Nej vi behöver dem inte men det är så samhället ser ut, utan utveckling så stannar ju allt upp?
    Och det är klart att en hel del av dessa produkter kommer från dåliga föhållanden där folk får slita häcken av sig för att en "överklassnubbe" ska ha något att spendera sina pengar på. Men vilka regler ska finnas? Att man inte får göra onödiga lyxprylar?

Självklart kan man förändra tankesättet hos människor så att de blir medvetna men den som lyckas förändra det på hela världen gör det bra. Jag tror helt enkelt inte att det håller.
    Du är musiken

Blogg

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av __Sjufyrasju Visa inlägg
    Alltså jag fattar vad du menar men jag tänker lite att vi kommer aldrig att sluta utveckla tekniken (för det vore ju dumt) och så länge den utvecklas kommer det nya och "onödigare" prylar. Nej vi behöver dem inte men det är så samhället ser ut, utan utveckling så stannar ju allt upp?
    Och det är klart att en hel del av dessa produkter kommer från dåliga föhållanden där folk får slita häcken av sig för att en "överklassnubbe" ska ha något att spendera sina pengar på. Men vilka regler ska finnas? Att man inte får göra onödiga lyxprylar?

Självklart kan man förändra tankesättet hos människor så att de blir medvetna men den som lyckas förändra det på hela världen gör det bra. Jag tror helt enkelt inte att det håller.
    Nej jag tror inte på det själv. Man får försöka så gott man kan. Jag förstår hur du tänker, det är ju verkligheten.

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Meh. Medmänsklig du är då som inte köper TVn som Olof53 har byggt. Han kommer ju inte få behålla sitt jobb om ingen köper det han tillverkar.
    I have seen it all

Sidan 257 av 782 FörstaFörsta ... 157207247248249250251252253254255256257258259260261262263264265266267307357757 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •