http://foto.stilren.se - portfolio
Å andra sidan är det just rikedom vänstern vill bekämpa, eftersom de tror att rikedom är ett nollsummespel: de kan själva inte bli rikare om de rika inte först blir lika mycket fattigare. Vänsterns recept mot fattigdom är alltid att ta pengar från de som har och ge till de som inte har, alldeles oavsett hur den fördelningen har uppstått från början. Det finns aldrig några visioner om hur nya pengar ska skapas, vilket är väldigt tragiskt.
Här är för övrigt ett exempel på hur demokratin kan drivas lite för långt:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1295609.svd
Senast redigerat av Oskar den 2008-05-27 klockan 11:44.
1. Snälla, dra inte alla över en kam. Det känns så gammaldags.
2. Först säger du att en rik person inte borde få vara rik för att någon/några andra har gjort honom rik. Sen säger du att det samtidigt inte är fel att "bara vara rik". Det är väl det om något som är fel, om nu något i det här ens är fel. Någon som bara glider på ett bananskal genom hela systemet och går i god för några miljoner. DET känns inte ok. Men då är det upp till den här personen att göra något åt saken. Jag skulle inte bara vilja ha miljon efter miljon utan att behöva göra något för att få pengarna.
Jag tror du missuppfattat allting. Det handlar om huruvida "vänstern" ser rikedom som något dåligt eller inte. Det jag skrev i inlägget är inte ens mina egna åsikter, jag beskriver bara hur folk kanske resonerar som är vänster och uttrycker sig kritiskt mot rikedom. Jag tycker inte vi behöver göra någon stor grej av det direkt...
Nu sa jag ju inte att inte var av den åsikten själv.
Nämen, jag tycker inte att det är något fel på rikedom, varför skulle det vara det?
Det är ju en annan sak hur man skaffat sig sina förmögenheter. Anta att jag äger en fabrik i Indien där massa löneslavar syr mina designade byxor och jag tjänar multum medan stackarna som tillverkar varorna har det skitdåligt. Då är ju min rikedom inte lika fin och försvarbar längre. Det är ju knappast så att VD:arna för de riktigt stora företagen lägger sina pengar på välgörenhet, deras ambition är ju bara att tjäna så mycket pengar som möjligt. Så rikedom kan såklart både vara positivt och negativt, det beror väl på hur man blivit rik och vad man gör med pengarna, eller hur?
Okej men du krånglade till det lite.
Jag tycker att om man hela tiden har haft ambitioner som är mänskliga och hela tiden kämpat för att nå sina mål och samtidigt inte låtit någon/några andra ta skada av ens egen framfart, DÅ kan man få vara hur rik man vill. Det rör mig inte i ryggen. Jag bryr mig egentligen inte om vad den personen gör med sin förmögenhet heller. Samtidigt som jag tycker att välgörenhet är en bra grej och att många fler som kan också borde skänka en slant. Annars.. jag menar lika mycket som du får ta hand om din veckopeng själv, lika mycket ska väl en människa få ta hand om sina 2.7 miljoner? Så jag skulle vilja säga att rikedom varken är positivt eller negativt. Det är vägen till rikedomen som kan vara antingen eller.
Okej haha. Såg nu att jag i slutet skrev i princip exakt det du fick fram.
Tänk om de arbetarnas enda alternativ är att dö på gatan, är det inte lite mer fint och försvarbart då? Ofta är det ju precis så det ser ut: de statliga företagen i fattiga länder betalar usla löner eftersom det inte finns någon konkurrens, och plötsligt kommer privatägda västföretag in och höjer standarden. Jämför en lista över u-länder med mest utländska investeringar med en över u-länder med högst tillväxt så kommer du hitta samma nationer. Det är så det börjar, men vägen är lång. Vänsterns medicin (att vi ska ge massa biståndspengar utan motkrav) är lika dåligt som kravet på att västföretag ska betala fattiga arbetare lika höga löner som i väst. Man kan inte betala mer än produktionen är värd, och i fattiga länder är den inte värd lika mycket pga brist på utbildning, infrastruktur osv. Men som sagt, man måste börja nånstans, och privata investeringar är alltid ett bra första steg.
Om det är som du säger så är det väl bra, jag är inte särskilt insatt i frågan faktiskt...
Men om produktionen i fattiga länder inte är lika mycket värd som den på hemmaplan skulle väl företag knappast flytta produktionen till dessa länder? För företaget är ju produktionen värd en jävla massa, och om de kan producera varorna på ett ställe där de inte behöver ge arbetarna lika höga löner som här hemma så är det väl underbart... För företagen, alltså.
Ja visst, men samtidigt får de ju mindre betalt per arbetad timme eftersom produktiviteten är så mycket lägre. Problemet är att helt okvalificerade arbetare i Sverige ändå ska ha en massa förmåner och betalt det ena och det andra, och så 60% skatt på det. Det är inte så konstigt att företag då hellre avlönar en kines som kanske bara gör 50% av jobbet men får 10% i lön. Läs Johan Norberg om du är intresserad av dessa frågor, han är väldigt saklig och bred i sin argumentation.
pooletik..
på mitt golv bland skärvor och glas finns en bit av ditt hjärta kvar
och alla tusen mirakel, som jag lovade dig en natt
Lite nästan nostalgi med mysgöran: http://uk.youtube.com/watch?v=p0y2_J8XtVU
Sláinte Mhath!
Vad tycker ni om att Försvarets Radioanstalt (FRA) nu ska få tillåtelse att övervaka all tele- och internettrafik som rör sig över Svergies gränser då? Det är inte helt klart men det tycks ju bli så. Vi kan alltså inte vara helt säkra på att någon inte läser våra sms i framtiden.
Är det något att oroa sig för om man har "rent mjöl i påsen"?
Eller är Storebror redan här?
Jag tycker hur som helst att förslaget är vidrigt. Hur var det med det där att man ska betraktas som oskyldig sålänge man inte är dömd för något? Nu betraktas istället alla (uppenbarligen) som skyldiga hela tiden och ska övervakas av staten. Tänk om Posten skulle börja sprätta upp varenda brev bara för att kolla att man inte har något samröre med al-Qaida, vilket jävla liv det skulle bli. Det här innebär ju i princip samma sak. Helt sjukt...