Sidan 75 av 782 FörstaFörsta ... 25656667686970717273747576777879808182838485125175575 ... SistaSista
Resultat 1 111 till 1 125 av 11725

Ämne: Politik

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kevlarsjälen_ Visa inlägg
    Men vad i helvete.
    OK, nu är vi världens första moderna polisstat.
    Nej liknande grejer håller redan på i andra länder.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Anti-FRA utanför riksdagen:
    http://youtube.com/watch?v=Y-xqRluLhLc
    Någon skriker "det är inte särskilt bra!" ungefär vid 0:58 hur kul som helst.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Det roliga är ju att sossarna först lade ett liknande förslag när de hade makten. Nu röstade sossarna nej, men det är ju bara för att de inte vill rösta som högern. Vänstern och miljöpartiet är väl de enda som varit kritiska från början. Men nu går såklart även massa sossar ut i medierna och fördömer förslaget, precis som vanligt med andra ord...

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Det är ju så rådumt att ta ett sådant beslut när 80% av folket inte vill ha lagen, när halva riksdagen är emot lagen, när alla politiska tyckare på varenda tidning i det här landet också är emot lagen. Impopulärt är ju bara förnamnet. Nä, nu gör vi revolution kamrater!

Last.fm

Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Nej, FRA kommer att glömmas bort om ett par dar, speciellt nu när det är landssorg för EM förlusten i en vecka.
    Sedan kommer allting att vara som vanligt, nästan.
    Typ så ja . Älskar prioriteringarna i det här landet (även om jag bryr mig väldigt lite om både em och fra-lagen).
    inget.

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Jag fattar inte vad syftet med personval är (där man kryssar i personer man vill ha i riksdagen) om politikerna ändå bara "följer partilinjen", i synnerhet när det gäller en såhär viktig sak. Det är ju helt absurt egentligen, de skulle lika gärna kunna ha en snubbe från varje parti som röstade. Sedan var det en jävla massa frånvarande på omröstningen också, man kan väl åtsminstone begära att politikerna är på plats när det ska röstas? Det där med demokrati känns lite ihåligt när man ser hur det fungerar i verkligheten.

Last.fm

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Jag fattar inte vad syftet med personval är (där man kryssar i personer man vill ha i riksdagen) om politikerna ändå bara "följer partilinjen", i synnerhet när det gäller en såhär viktig sak. Det är ju helt absurt egentligen, de skulle lika gärna kunna ha en snubbe från varje parti som röstade. Sedan var det en jävla massa frånvarande på omröstningen också, man kan väl åtsminstone begära att politikerna är på plats när det ska röstas? Det där med demokrati känns lite ihåligt när man ser hur det fungerar i verkligheten.
    Vissas frånvaro regleras genom kvittning. Birgitta Ohlsson funderade visst på att låta sig utvittas men lade till sist ned sin röst. Fann följande info på http://www.politikerbloggen.se/direkt/riksdagen/:
    Ja, vad är utkvittning — eller kvittning. Riksdagen.se förklarar:

“Överenskommelse mellan riksdagspartier om att en eller flera ledamöter frivilligt ska avstå från en viss omröstning för att kompensera att ledamöter från partier som står för en motsatt uppfattning inte kan närvara (varigenom röstbalansen alltså bevaras). Systemet sköts av särskilda kvittningsmän som varje parti utser.”

Kvittningssystemet är tänkt att användas när ledamöter har en hygglig anledning att inte delta — bröllop, begravningar, resor osv.
    Många menar att man inte får använda kvittning av politiska skäl, till exempel för att slippa delta i en omröstning där man inte vill rösta med partilinjen. Varje sådan kvittning borde räknas som en nedlagd röst, anser kritiker till hur systemet utnyttjas just på det sättet.

Av Daniel Alsén, 2008-06-18 20:56
    Vad gäller personval är det väl nästan lika osannolikt som när det gäller partival att den/de man röstar på kommer att tycka som en själv i alla frågor. Det är till och med ofta mer uttalat före valet vad ett parti än vad personvalda står för. Detta tycker jag är ett kraftfullt argument mot personval. Partier finns i sin tur av anledningen att fler är starkare tillsammans.
    Senast redigerat av Oktjabrj den 2008-06-19 klockan 10:24.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Vissas frånvaro regleras genom kvittning. Birgitta Ohlsson funderade visst på att låta sig utvittas men lade till sist ned sin röst. Fann följande info på http://www.politikerbloggen.se/direkt/riksdagen/:

Vad gäller personval är det väl nästan lika osannolikt som när det gäller partival att den/de man röstar på kommer att tycka som en själv i alla frågor. Det är till och med ofta mer uttalat före valet vad ett parti än vad personvalda står för. Detta tycker jag är ett kraftfullt argument mot personval. Partier finns i sin tur av anledningen att fler är starkare tillsammans.
    Hon sa ju innan hon skulle rösta mot, attans, jag som gilla henne, menmen, jag vet ju inget om hennes situation.

Det du säger om parti/personval är ju självklart väldigt sant, om inte ens ett enskilt parti kan göra som de själva tycker, hur skulle då en enskild politiker kunna göra det?
    inget.

Medlem Fillis avatar
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av halka_på Visa inlägg
    Nu är det inte jämn skattesats för alla. Höginkomsttagare betalar betydligt högre skatt än låginkomsttagare. Socialdemokraternas mål har varit att jämna ut inkomsterna, vilket man kan ha delade meningar om. Det jag ser är att högre skatter leder till mer skattefusk och kapitalförflyttning från Sverige.

Vilken skattesats tycker du vi ska ha? Du pratar om ett antal procent...
    ja, för mycket skatt är inte bra, vi får ju inte direkt bestämma vad det ska gå till, det är ju inte heller helt rättvist eftersom det är pengar som man tjänar ihop själv, ganska självklart. Men där emot tror jag på ett inte allt för hårt samhälle, dessutom går ju kanske en del av pengar till en själv, t.ex tandläkaren, därför tycker jag 30 procent skulle vara lagom, inte mer iallafall..
    vad menar du med skattefusk och kapitalförflyttning, ex?

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Det roliga är ju att sossarna först lade ett liknande förslag när de hade makten. Nu röstade sossarna nej, men det är ju bara för att de inte vill rösta som högern. Vänstern och miljöpartiet är väl de enda som varit kritiska från början. Men nu går såklart även massa sossar ut i medierna och fördömer förslaget, precis som vanligt med andra ord...
    Om det ska komma något positivt från detta så är det väl att politikerföraktet och misstron mot staten ökar. Det behövs.

För övrigt är jag också sedan länge anti-FRA(nkrike).

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Om det ska komma något positivt från detta så är det väl att politikerföraktet och misstron mot staten ökar. Det behövs.

För övrigt är jag också sedan länge anti-FRA(nkrike).
    Till skillnad från när Sverige åkte ut, blev jag riktigt nere av att les bleus förlorade - även om jag inte ogillar italienarna. Fransmännen har mycket mer i sig. Om ni undrar var politiken ligger i det här inlägget, så finns inget landslag som är mer politiskt laddat än det franska med så många svarta spelare och Front National på hemmaplan.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Till skillnad från när Sverige åkte ut, blev jag riktigt nere av att les bleus förlorade - även om jag inte ogillar italienarna. Fransmännen har mycket mer i sig. Om ni undrar var politiken ligger i det här inlägget, så finns inget landslag som är mer politiskt laddat än det franska med så många svarta spelare och Front National på hemmaplan.
    Sant, och det är den positiva aspekten av just det franska landslaget, men jag avskyr Frankrike likväl :P

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Jag älskar Italien men gillar även Frankrike, även om jag inte gillar att blanda politik med fotboll så vore det riktigt kul om Frankrike vann något stort samtidigt som Le Pen påstår att det är för många afrikanska spelare i laget.

Domenech däremot, är en pezzo di merda.
    Sláinte Mhath!

Standard

Lite häftigt är det väl ändå att vi är en polistat nu? Då kan vi leka 1984 om kvällarna...

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Hur leker man 1984?
    Sláinte Mhath!

Sidan 75 av 782 FörstaFörsta ... 25656667686970717273747576777879808182838485125175575 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •