Sidan 73 av 782 FörstaFörsta ... 23636465666768697071727374757677787980818283123173573 ... SistaSista
Resultat 1 081 till 1 095 av 11725

Ämne: Politik

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Filli Visa inlägg
    jasså det är så pass. jag trodde det låg närmare 30%..
    som fan, i så fall tycker jag det är alldedes för mycket, 30% räcker.
    Så pass är det, och jag tror tyvärr inte det är så många som vet det. Det vore oerhört intressant att genomföra en opinionsundersökning med frågan "hur mycket skatt tror du att du betalar". Tror det genomsnittliga svaret skulle ligga nånstans kring just 30%.

Medlem Fillis avatar
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Så pass är det, och jag tror tyvärr inte det är så många som vet det. Det vore oerhört intressant att genomföra en opinionsundersökning med frågan "hur mycket skatt tror du att du betalar". Tror det genomsnittliga svaret skulle ligga nånstans kring just 30%.
    ja det e ju det man får höra från andra, så man tror ju det.

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

I Skattebetalarnas tidning Sunt förnuft stod det om precis en sådan undersökning. Det var nog förra sommaren någon gång om jag inte minns fel. Jag har iaf för mig att det var runt 50 % som inte visste att vi betalade mer än 30 % skatt, när alla skatter är inräknade. Sen tror jag att det runt 15 % eller nåt som visste att vi då betalade mer än 50 % i skatt.

Kan minnas galet så lita inte fullt ut på det jag skriver. I det här fallet då.
    I have seen it all

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Zimme Visa inlägg
    I Skattebetalarnas tidning Sunt förnuft stod det om precis en sådan undersökning. Det var nog förra sommaren någon gång om jag inte minns fel. Jag har iaf för mig att det var runt 50 % som inte visste att vi betalade mer än 30 % skatt, när alla skatter är inräknade. Sen tror jag att det runt 15 % eller nåt som visste att vi då betalade mer än 50 % i skatt.

Kan minnas galet så lita inte fullt ut på det jag skriver. I det här fallet då.
    Det skulle inte förvåna mig det minsta, och det är märkligt att det aldrig tas upp i debatten. Folk betalar ju skatt för att de anser att det de får tillbaka är värt det, men tycker de det om det visar sig att de betalar 20% mer än de tror?

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Det skulle inte förvåna mig det minsta, och det är märkligt att det aldrig tas upp i debatten. Folk betalar ju skatt för att de anser att det de får tillbaka är värt det, men tycker de det om det visar sig att de betalar 20% mer än de tror?
    Är det till största delen momsen?
    Bör man inte snarare se det som att man betalar ca 67% mer än vad man tror?
    Eller hur menar ni? Hur fick ni fram 50% skatt?

Edit: Menar du 20 procentenheter?
    Senast redigerat av meneca den 2008-06-18 klockan 00:20.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Vilka är skatterna för låg- och medelinkomsttagare?

Skatt på arbete (inkl. arbetsgivarens skatter)
    Moms
    Ev. fastighetsskatt
    Mer?

Edit: Förmögenhets-, arvs- och gåvoskatten är väl borta (kraftigt reducerad) nu?
    Senast redigerat av meneca den 2008-06-18 klockan 00:10.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Nej precis... "Tjena! Vi spränger nationalstadion i luften på Lördag! Samling klockan 17.00, al-Qaida kommer dit..."
    Hahaha.

Hajar vad du menar, men ändå...
    Integritetsskyddet känns inte tillräckligt viktigt tycker jag. Eller om jag säger så här; det finns viktigare saker.
    Fattar inte riktigt varför så många är såååååå anti.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

En grej som jag inte har fattat är varför turister typ får handla tax free i vissa affärer. Hela (en stor del av) poängen med turism är ju att det ska generera intäkter till statskassan?

Eller är det så att vi har så jäkla hög moms att vi inte skulle få hit några turister om vi inte bjöd dem på momsen? Att de skatter staten får in via svenskarnas lön (i de fall de genererats av turism) får anses vara tillräcklig? Plus eventuell PR för landet som i sin tur kan generera pengar på något sätt?
    Fattar nada.

Hur ser det ut utomland?
    Har jag missförstått allt?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Är det till största delen momsen?
    Bör man inte snarare se det som att man betalar ca 67% mer än vad man tror?
    Eller hur menar ni? Hur fick ni fram 50% skatt?

Edit: Menar du 20 procentenheter?
    Procentenheter, och främst då arbetsgivaravgifter. Det är vad man betalar direkt, sen är det skatt på konsumtion (moms) så att lite mer försvinner. Skattetrycket är på drygt 50% av BNP.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Procentenheter, och främst då arbetsgivaravgifter. Det är vad man betalar direkt, sen är det skatt på konsumtion (moms) så att lite mer försvinner. Skattetrycket är på drygt 50% av BNP.
    Så du menar i princip 50% exkl. moms?

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Om jag kostar min arbetsgivare 100 kronor i timmen, hur mycket hamnar i min ficka efter alla skatter är betalda (om jag endast betalar kommunal* skatt)?

Edit: *Med kommunal menar jag lägsta skattesatsen, den progressiva delen av skatten kallas väl statlig?
    Senast redigerat av meneca den 2008-06-18 klockan 00:31.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Så du menar i princip 50% exkl. moms?
    Ja det skulle man kunna säga, det är ju den del av inkomsten som försvinner direkt. Ink. moms blir det 57-67% beroende på inkomst, enligt Skattebetalarna.

http://www.skattebetalarna.se/Binary...1&ValueIndex=0

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Om jag kostar min arbetsgivare 100 kronor i timmen, hur mycket hamnar i min ficka efter alla skatter är betalda (om jag endast betalar kommunal* skatt)?

Edit: *Med kommunal menar jag lägsta skattesatsen, den progressiva delen av skatten kallas väl statlig?
    45 ca, och minus moms om du handlar för allt drygt 30.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Ja det skulle man kunna säga, det är ju den del av inkomsten som försvinner direkt. Ink. moms blir det 57-67% beroende på inkomst, enligt Skattebetalarna.
    Ojojoj!

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

45 ca, och minus moms om du handlar för allt drygt 30.
    Aj då!
    Vet du vad det kan tänkas ligga på i snitt i övriga världen?

Sidan 73 av 782 FörstaFörsta ... 23636465666768697071727374757677787980818283123173573 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •