Ursprungligen postat av
Sundance_Joel
Det är möjligt att det nya fördraget inte innebär att man binder sig till någon särskild politik, utan att bara själva organisationen förändras. Men när väl EU bestämmer sig för en viss politik är alla länder tvungna att lyda, nu kanske i ännu större omfattning än innan. Det är det som är problemet, EU lägger sig i ländernas egna angelägenheter. Ditt resonemang kan man ju tillämpa på allting, "Vi vet ändå inte riktigt hur det kommer gå i slutändan så det är lika bra att någon annan får ta besluten".
Men det kan ju faktiskt vara så att folk i allmänhet är väldigt kritiska till EU och inte vill se mer makt till EU, medan de flesta politiker är av en helt annan åsikt. Jag tror du överskattar politikernas förmåga att ta beslut, det skulle inte förvåna mig om många politiker inte heller läst fördraget innan de röstar. Utgår vi från att demokratin i EU fungerar lika "bra" som i Sverige så är ju inte ens dom valda politikerna representativa för vad folket tycker.
Politikerna ska representera oss. I en demokrati som fungerar som den ska är folket vid makten, det är vi som bestämmer. Det är politikerna som ska repektera oss, att vi granskar dem och kommer med kritik är bara ett bra tecken. Visst är det så att många politiker har bättre koll på fördraget än du och jag, men jag tycker ändå att vi borde få säga vår åsikt.
Ditt resonemang går ju lika gärna att tillämpa på vanliga riksdagsval. Vanligt folk vet ju rimligtvis inte lika mycket om hur politiken fungerar som politikerna gör och därför är det lika bra att vi håller oss utanför och låter dessa upplysta och kunniga politiker ta alla beslut om vilka som ska styra i landet.