Sidan 62 av 782 FörstaFörsta ... 12525354555657585960616263646566676869707172112162562 ... SistaSista
Resultat 916 till 930 av 11725

Ämne: Politik

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Han är väldigt liberal

Frågan med vattnet är ju lite konstig, vem är det som "köper" vattnet och från vem? Tror du att kapitalism innebär att man bara kan klampa in och hävda äganderätten till något som andra människor brukar? Det funkar inte riktigt så, i så fall kunde jag ju gå in på IKEA och hävda att jag ska bestämma bara för att nu äger jag företaget.

Standard

Jag vill tipsa er om SD's "kära väljare"-tidning som man får till SDkuriren - Riktigt jävla bra

Moderator sofia747s avatar
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Stod om SD i GP idag. Finns ju inga som vill ha platserna i kommunfullmäktige. Borde inte det vara något som de kollar upp innan de ställer upp i valen?
    Jag älskar allt hon gör
    Baby jag tror jag är kär
    I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, jag faller, jag faller

Fortare och fortare för varje andetag
    "Skölj ner rikligt med absint"

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Tidigare gick dom bara och drack sitt vatten, nu blir de tvungna att betala för det för att någon annan råkat köpa upp rätten vattnet. Ett beslut de själva inte varit delaktiga i, trots att det är dom själva det berör mest.
    Jag skulle inte vilja påstå att dom bara brukar vattnet "gratis". De utnyttjar vattnet tillsammans efter sina behov och uträttar själva det underhåll som behövs t.ex. Sedan kommer någon och köper upp vattnet och tvingar folket att betala honom för det, jag får inte ihop det med dina tankar om "frihet"... På pappret kanske vem som helst har rätt att äga vad som helst, men verkligheten blir det svårt att äga något som redan ägs av någon annan. "Ägande är stöld", kanske?
    Ägande är inte stöld. Ägande är att använda sig av och/eller förfina och förbättra någonting. Om jag hittar en vattenkälla kan jag inte bara säga att den är min. Jag måste börja bruka den, fiska, dricka vattnet och kanske förbättra förhållandena i den, genom att plantera ditt fiskar, bygga en anordning som leder vattnet eller något. Så uppenbarligen är det i ditt exempel folket som äger vattenkällan. Om jag då kommer och vill köpa upp vattenkällan måste jag så klart fråga folket, som i sin tur måste rådgöra om en försäljning är aktuell. Om de nu skulle välja att sälja källan till mig så undrar jag var i tusan ofriheten ligger? När stal jag någonting? Det enda vi gjorde var att frivilligt byta värden.

Frihet är inte en omöjlighet, ökenfolket hade ganska fri tillgång till sitt vatten innan någon bestämde sig för att äga det. Det jag menar är att kapitalism inskränker frihet, det är inte frihet. Och så undrar jag naturligtvis hur du som liberal ställer dig när någons privata ägande kränker någon annans rätt till frihet. Jag har ingen särskild slutsats, jag var bara nyfiken på hur du tänker och hur mycket den där "friheten" är värd när den begränsas av enskilda personers vinstintressen...
    Som sagt så kan man inte äga någonting bara för att man "bestämmer sig för att äga det". Att ens ägande skulle kränka någon annans frihet är en motsägelse. Såvida egendomen är hederligt införskaffad alltså. Annars kallas det stöld och stöldgods går inte att äga rättmätigt.
    I have seen it all

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Du kan läsa om ägandets princip i Nozicks anarki, stat, utopi - en mycket bra bok.
    Tråkigt med Nozick är att han inte lägger någon möda på att bevisa varför vi människor har de rättigheter han säger att vi har.
    I have seen it all

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

När inträffar den svenska kristallnatten med vår tids fascister inblandade?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=768976

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Nu överdriver du nog lite hehe...
    Palestinierna "firar" ju dagen för Israels bildande som en sorgedag, så det är ju inte bara Israel som firar. Palestinierna har det som en minnesdag för den dag då hundratusentals palestinier fördrevs från sina hem för att nationalstaten Israel skulle bildas. Sedan kan man ju ifrågasätta tillvägagångssättet på just den här demonstrationen...

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Reg.datum
    Apr 2005

Last.fm

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Rekommenderad läsning:

http://ejnermark.blogspot.com/2008/0...tt-skydda.html

Last.fm

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Sista kommentaren är bra:

"Alexander sa... Ejnermark,

Du protesterar inte för palestinier. Det skiter du fullständigt i. Du kan inte ett dyft om regionens politik eller historia, och är i allmänhet en ynklig stackare.

Det du protesterar mot är att arabvärlden misslyckades med deras uttryckliga mål att utplåna judarna och Israel 1948. Det är detta misslyckande (Nakba) som du sörjer med dina Hamas-sympatisörer.

Kom inte med dina krokodiltårar. Du ville ha ett folkmord, men det blev inget av det. Dra nåt gammalt över dig. hatare som du behövs inte som "palestinavän"."

Så är det. Kommunister som den här tomten är inte för någonting, bara mot, och de drivs av hat och missvilja. Det är väldigt tragiskt och sådant som ger upphov till situationer som kristallnatten. Det är uppenbart för alla betraktare vilken sida som står för våldet i dagens Sverige.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Tack för bloggtipset förresten, stor humor. Undrar efter hur många dagar Sverige skulle gå under om den där snubben fick bestämma.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Muammar Khadaffi hade en bra idé om Palestina-konflikten, "Isratina - en stat två folk".
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Muammar Khadaffi hade en bra idé om Palestina-konflikten, "Isratina - en stat två folk".
    Finns det något problem - stort som litet - som Khadaffi inte har en bra idé om?

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Palestina-konflikten kan inte lösas så länge västländer stödjer den förtryckande och rasistiska staten Israel.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Palestina-konflikten kan inte lösas så länge västländer stödjer den förtryckande och rasistiska staten Israel.

Sidan 62 av 782 FörstaFörsta ... 12525354555657585960616263646566676869707172112162562 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •