Ursprungligen postat av
MrHenko
Det får vi så klart aldrig veta.
När man på fientligt territorium besvarar eldgivning så känns det konstigt att använda begreppet självförsvar, tycker jag.
På samma sätt som att det, innan vet vi vad som har hänt, "gränsar till trams" att förutsätta att allt gick rätt till.
Vill vi att vi vinner kriget mot terrorismen, eller vill vi att friheten vinner kriget mot terrorismen? Det är det som är den stora frågan. Västvärlden kan helt klart vinna kriget, men för att friheten ska vinna kriget så gäller det att vi själva använder oss av moraliskt försvarbara metoder för att vinna.
Som du påpekar här så finns det två sätt att se på det. Antingen kan man se det som en polisiär insats, eller som en militär. (Låt oss för enkelhetens skull strunta i diskussionen huruvida militär personal ska ägna sig åt polisiära insatser eller inte.)
Om vi säger att det var en polisiär insats så är det precis som du skriver möjligt att den som ska anhållas gör våldsamt motstånd och dör till följd av detta. När sådant händer så kommer en utredning göras (eller borde åtminstone göras) för att fastställa huruvida poliserna handlade korrekt eller inte. Något säger mig dock att Navy Cross är troligare än misstanke om tjänstefel.
Om en sådan utredning verkligen görs och det fastställs att allt skedde korrekt, då kan jag köpa att dödandet var okej.
Låt oss istället säga att det var en militär insatts. Då bör vi fråga oss vilken ställning bin Laden har hos motståndarsidans krigsmakt. Om kriget är mot al Quida så får man närmast se honom som någon sorts president/premiärminister/monark. Så vitt jag vet finns det en amerikansk "executiv order" som säger att utländska statsöverhuvuden inte får dödas.
(Som vanligt när det gäller kommentarer på internet så är kommentarerna till Newmill-artikeln fyllda av konstigheter.)