Sidan 35 av 782 FörstaFörsta ... 25262728293031323334353637383940414243444585135535 ... SistaSista
Resultat 511 till 525 av 11725

Ämne: Politik

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kent_91 Visa inlägg
    Väldigt moget. Arbeta bort det största hotet genom uppmaningar att ignorera, patetiskt. Möt mina argument och frågor istället, tex. du har aldrig svarat på frågan om vilket parti du "gillar"... du har inte bemött min "motion" om medborgarskapstest, utbildning i seder osv.

kan du göra de istället och sluta klaga för att jag tycker som jag gör.
    Klart jag inte kommer sluta klaga på dina åsikter, jag tycker ju att du har fel.

Vilket parti jag "gillar" är väl väldigt ointressant i det här sammanhanget. Det känns bara larvigt att t.ex. säga att man är "folkpartist" istället för att argumentera för sina åsikter och säga vad man tycker. Vilket parti jag tycker om är ointressant, dessutom har jag inte rösträtt än.
    Det spelar ingen roll om jag är vänsterpartist eller kristdemokrat, vi diskuterar invandringspolitik här och jag hoppas att du uppfattat min åsikt i frågan vid det här laget...

Ska invandrare utbildas i svenska seder? Hur skulle det se ut hade du tänkt?
    "Så här gör vi svenskar när vi firar midsommar....". Säkert väldigt intressant för en famlij från Irak som ändå kommer fortsätta fira Ramadan och skita fullständigt i att leka grodor runt en midsommarstång. Något de absolut inte har någon skyldighet att göra. Alla får ha sina egna seder och traditioner inom ramen för våra lagar (precis som vilken svensk som helst)....

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Min mamma och hennes vänner dansade Små grodorna för en familj i en lerhydda i Uganda en gång. Ugandierna tyckte det var väldigt kul.

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ett öde värre än döden Visa inlägg
    Min mamma och hennes vänner dansade Små grodorna för en familj i en lerhydda i Uganda en gång. Ugandierna tyckte det var väldigt kul.

Hehe joo jag kan tänka mig att det kan se lite skojigt ut.... Inte så skojigt om man tvingas till det bara kanske :P

Last.fm

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Nä de gjorde det helt frivilligt, för att visa vad vi hade för oss i Sverige

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Klart jag inte kommer sluta klaga på dina åsikter, jag tycker ju att du har fel.

Vilket parti jag "gillar" är väl väldigt ointressant i det här sammanhanget. Det känns bara larvigt att t.ex. säga att man är "folkpartist" istället för att argumentera för sina åsikter och säga vad man tycker. Vilket parti jag tycker om är ointressant, dessutom har jag inte rösträtt än.
    Det spelar ingen roll om jag är vänsterpartist eller kristdemokrat, vi diskuterar invandringspolitik här och jag hoppas att du uppfattat min åsikt i frågan vid det här laget...

Ska invandrare utbildas i svenska seder? Hur skulle det se ut hade du tänkt?
    "Så här gör vi svenskar när vi firar midsommar....". Säkert väldigt intressant för en famlij från Irak som ändå kommer fortsätta fira Ramadan och skita fullständigt i att leka grodor runt en midsommarstång. Något de absolut inte har någon skyldighet att göra. Alla får ha sina egna seder och traditioner inom ramen för våra lagar (precis som vilken svensk som helst)....

Ja men det där med kineserna jag sa, det är väl bra att dom får veta vad dom får och inte får göra. Det var inget illa menat, tvärt om så gynnar det ju dom som inte har någon aning.
    Sen kanske du inte är stålt över de svenska traditionerna och kulturen osv... är du stolt över att vara svensk. Om du är det så skulle du väll vilja lära ut det även till andra?

Förästen så fråga ja om "ditt" parti för jag bara undade, kul att veta, och det hör visst tll diskutionen. Det kan ju förklara en del av det du säger. Jag sa också att du inte behövde svara, men då kan du ju säga de på ett vettigt sätt?
    Senast redigerat av Kent_91 den 2008-01-11 klockan 21:46.

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Ja men det där med kineserna jag sa, det är väl bra att goplk får veta vad dom får och inte får göra. Det var inget illa menat, tvärt om så gynnar det ju dom som inte har någon aning.
    Sen kanske du inte är stålt över de svenska traditionerna och kulturen osv... är du stolt över att vara svensk. Om du är det så skulle du väll vilja lära ut det även till andra?

Förästen så fråga ja om "ditt" parti för jag bara undade, kul att veta, och det hör visst tll diskutionen. Det kan ju förklara en del av det du säger. Jag sa också att du inte behövde svara, men då kan du ju säga de på ett vettigt sätt?

Det är ju nästan svårt att hitta rättstavade ord i dina inlägg, men jag försöker förstå....

Jag är stolt över att vara människa. Jag säger inte att det är något fel med att vara stolt över Sverige, men själv har jag svårt att känna på det sättet. Sverige är på många sätt ett fantastiskt land, men det är väl inget som jag ska vara stolt över. Jag ska vara stolt över mina åsikter och gärningar i mitt liv. Jag har svårt att identifiera mig med nationell stolthet, men jag respekterar naturligtvis de som känner så.
    Jag vill påverka andra genom att vara mig själv och vara ärlig med mina åsikter och mitt sätt att vara. Sverige som nation har ganska lite med det att göra....

Last.fm

Standard

Det är ju nästan svårt att hitta rättstavade ord i dina inlägg, men jag försöker förstå....

Jag är stolt över att vara människa. Jag säger inte att det är något fel med att vara stolt över Sverige, men själv har jag svårt att känna på det sättet. Sverige är på många sätt ett fantastiskt land, men det är väl inget som jag ska vara stolt över. Jag ska vara stolt över mina åsikter och gärningar i mitt liv. Jag har svårt att identifiera mig med nationell stolthet, men jag respekterar naturligtvis de som känner så.
    Jag vill påverka andra genom att vara mig själv och vara ärlig med mina åsikter och mitt sätt att vara. Sverige som nation har ganska lite med det att göra....
    Det låter som att du har bra ambitioner... men det är inte de jag letar efter. Jag undra vad du tyckte om mina förslag? tycker du inget om det så säg de, eller om du inte vill diskutera dem. Men snacka inte runt dom, bara säg vad du tycker om dem med eller säg jag tycker inget om de... tack på förhand .

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Det låter som att du har bra ambitioner... men det är inte de jag letar efter. Jag undra vad du tyckte om mina förslag? tycker du inget om det så säg de, eller om du inte vill diskutera dem. Men snacka inte runt dom, bara säg vad du tycker om dem med eller säg jag tycker inget om de... tack på förhand .
    Jag är alltså emot något sorts test för invandrare där man kollar att dom fattat den svenska kulturen. Tycker att argumenten mot det framkommer ganska bra i min argumentation.

Alla människor har inte en enhetlig svensk kultur. Det finns ingen svensk kultur, bara en rad av saker som olika människor uppfattar som "typiskt svenskt". Det typiskt svenska är varken bättre eller sämre än något annat och vi har ingen rätt att kräva att andra ska rätta sig efter vår kultur. Man kan inte tvinga på människor traditioner och kultur så länge de håller sig inom ramarna för vad som är tillåtet i samhället.
    För att kunna hävda att invandrare ska tvingas lära sig den svenska kulturen måste man definiera vad svensk kultur är för något. Det är omöjligt. Ett samhälle förändras hela tiden och det finns inget statiskt tillstånd då man kan säga att "nu är Sverige svenskt". Man kan inte se till hur Sverige såg ut för hundra år sedan och tycka att det ska se likadant ut idag, man måste acceptera att vår kultur förändras. Därför är det också orimligt att kräva av någon (svenskfödd eller utlandsfödd) att han/hon måste följa vissa traditioner som finns i Sverige.

Last.fm

Standard

Jag är alltså emot något sorts test för invandrare där man kollar att dom fattat den svenska kulturen. Tycker att argumenten mot det framkommer ganska bra i min argumentation.

Alla människor har inte en enhetlig svensk kultur. Det finns ingen svensk kultur, bara en rad av saker som olika människor uppfattar som "typiskt svenskt". Det typiskt svenska är varken bättre eller sämre än något annat och vi har ingen rätt att kräva att andra ska rätta sig efter vår kultur. Man kan inte tvinga på människor traditioner och kultur så länge de håller sig inom ramarna för vad som är tillåtet i samhället.
    För att kunna hävda att invandrare ska tvingas lära sig den svenska kulturen måste man definiera vad svensk kultur är för något. Det är omöjligt. Ett samhälle förändras hela tiden och det finns inget statiskt tillstånd då man kan säga att "nu är Sverige svenskt". Man kan inte se till hur Sverige såg ut för hundra år sedan och tycka att det ska se likadant ut idag, man måste acceptera att vår kultur förändras. Därför är det också orimligt att kräva av någon (svenskfödd eller utlandsfödd) att han/hon måste följa vissa traditioner som finns i Sverige.

Ja jag förstår vad du menar, du har rätt med att man inte ska liksom behöva ge upp sina gamla traditioner osv. Men det jag försöker få fram är att i Sverige bor de typ 80 % Svenskar, eller nått, jag vet inte men ungeför kanske... vi säger de nu som exempel. Jag menar att är det inte rimligt att om de som kommer till Sverige kommer få veta hur de blir bemötta av det svenska folket. Det kan låta löjligt att dom ska gå kurs i säga hej. Men man kan ju fundera på att iallafall föra in svenska traditioner under något So-ämne i skolan, typ historia eller etik och moral?

man läser ju om islams traditioner osv i religion, men Sverige är inget direkt religöst land, det är rätt agnostiskt av sig. Därför om de läser om de kristna traditionerna så kommer man inte mycket närmare Sverige.

Du kanske förstår var jag vill komma. inte bara för invandrare men även för dagens lata cs-ungdomar som gott skulle kunna lära sig ett och annat om varför vi gör som vi gör osv och varför vi dansar runt stången. Det kanske inte hade fyllt en hel bok men ett kapitel. Vi fick iallafall aldrig någon chans att läsa om det vad ja kommer ihåg.

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av VågaVaraRädd Visa inlägg
    Jaja, jo men är det så jävla konstigt? Har du läst något utav det som vi har postat här om Landskrona?
    Skulle vilja se dig här nere, helt seriöst.
    Min poäng var - skriv då inte att det är "hur det ser ut i sverige" vi pratar om!
    Om man försöker närma sig och kommunicera de som terroriserar er, istället för att förakta dem tillbaka, lovar jag att man kommer komma mycket längre med integrering och ge dem förståelse för vårt samhälle. Det är ju vad folk verkar ha så sjukt svårt med.
    Jag tycker vi ska hjälpa folk, det tror jag hjälper oss i längden, då måste man ju vara beredd att närma sig "dom" om man ska komma någonstans.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

och du the plague...nått:
    "Jag vet bara att de flesta med invandrarbakgrund som jag känner bidrar med mer till vårt samhälle än vad sådana korttänkande gnällungar som du gör. De jag arbetar med och umgås med hjälper till att bygga upp det här landet mer än vad du ens är i närheten av, att döma av din ålder".

Klart dom som har chans att arbeta bidrar mer än vad jag gör, jag går fortfarande i plugget... tänk!
    Men säg då inte att invandrare överlag är ett problem i sverige.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Tänk dock på att världen ser ut som den gör pga att folk inte är fria. Det finns ett väldigt tydligt samband mellan både politisk- och ekonomisk frihet och välstånd. Där människan är som friast att styra sitt eget liv är rikedomen som störst, helt i enlighet med alla teorier. Dessutom är volontärarbete och välgörenhet mycket vanligare i USA än i Sverige, helt enkelt för att folk har mer pengar att röra sig med. Solidaritet är inget som tvingas fram genom stöld, den kommer av att människan ser att hon accepteras som en fri och myndig individ. Stolthet över sin förtjänst leder inte till småaktighet och snålhet, tvärtom.

Människan har skapat otroligt mycket, vi har rest till månen, bara det! Hoppas du såg att jag berömde din debatteknik också, det har du förtjänat. Ett lästips är Ayn Rands roman "Och världen skälvde". Den tar upp dessa tankegångar och applicerar dem på ett samhälle. Den finns som pocket för 50-60:-, bästa investeringen du kan göra om du vill ändra ditt sätt att se på människan!
    Sant, folk ÄR inte fria. Det jag menade var att människor VAR fria till att börja med, och i så fall är det inget annat än människan som har skapat allt det som inskränker friheten.. Men jag har inte funderat speciellt noga över det här resonemanget så jag kan inte påstå att det inte går att förklara varför fria människor valde att leva så här. Vi har bara åstadkommit saker till vår egen förtjänst, och jag är inte som du, som tycker att meningen med ens liv är ens egen överlevnad. Du ser, vi har otroligt olika värderingar i grunden. T ex tillhör jag inte dem som räknar månlandning som en stor prestation, även om det är fascinerande. Om vi kunde ägna vår uppfinningsrikedom åt något annat... Något som inte kan användas till att förstöra... Vilken funktion fyllde egentligen den där rymdfärden, förutom att det var spännande och att människors nyfikenhet mättades, och växte? Ja, det här var en utsvävning.)

Du kanske säger att det var för att det inte fanns något som höll tillbaka dem som lät sin frihet gå ut över andras som allt blev som det blev. Men då undrar jag: hur vet man att de som ska kontrollera (alltså staten) inte gör det för egen vinning? Hur ska man bestämma vilka som ska hålla i det hela? Det är inte bara finansieringen jag måste ifrågasätta... Du tror på människans förmåga, men tror du på hennes förmåga att använda den till något "gott"? Tror du att alla kan få en sådan grundläggande moral? Och förresten, vem eller vad bestämmer vad som är moraliskt?

(Haha jag skulle ju ge mig nu.. Men kunde inte låta bli att fråga lite lite mer.)

Ska definitivt läsa boken du rekommenderar. Har blivit intresserad av att veta mer om detta, och inte bara tjafsa emot folk för sakens skull utan att egentligen veta vad de pratar om.

Och tack för berömmet. =) Det är väldigt kul att höra att det är de som är ödmjuka som vinner i längden. Det tror man inte om man ser på de svenska politikerna...
    Om allt man inte väljer, men ändå tvingas ta. Om stoltheten jag sväljer för att klara varje dag. Och allt som jag ska gömma i mitt hjärta utav glas. Om allt det där ska rymmas går jag av.
    Så ta mig med till drömmarnas land...

Medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Du kanske förstår var jag vill komma. inte bara för invandrare men även för dagens lata cs-ungdomar som gott skulle kunna lära sig ett och annat om varför vi gör som vi gör osv och varför vi dansar runt stången. Det kanske inte hade fyllt en hel bok men ett kapitel. Vi fick iallafall aldrig någon chans att läsa om det vad ja kommer ihåg.
    Jag misstänker att det är för fult att ha en textbok i skolan där det står typ "på midsommarafton dansar alla, ugna som gamla, runt en enorm fallos och sjugner om smådjur som är kul att se på när de har sex". Rätta mig om jag har fel. =)
    (Detta var egentligen inget vettigt inlägg i debatten men jag är jävligt trött så var tvungen.. =P God natt!)
    Om allt man inte väljer, men ändå tvingas ta. Om stoltheten jag sväljer för att klara varje dag. Och allt som jag ska gömma i mitt hjärta utav glas. Om allt det där ska rymmas går jag av.
    Så ta mig med till drömmarnas land...

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av RutStrut Visa inlägg
    Sant, folk ÄR inte fria. Det jag menade var att människor VAR fria till att börja med, och i så fall är det inget annat än människan som har skapat allt det som inskränker friheten.. Men jag har inte funderat speciellt noga över det här resonemanget så jag kan inte påstå att det inte går att förklara varför fria människor valde att leva så här.
    Den första ofriheten var ju religionen, tron på att det är Gud som ska leda människan genom livet. Det är ingen slump att den är som starkast i fattiga länder, och det är en väldigt tragisk paradox. De som verkligen behöver intellektuell frihet är de som förkastar den.

Vi har bara åstadkommit saker till vår egen förtjänst, och jag är inte som du, som tycker att meningen med ens liv är ens egen överlevnad. Du ser, vi har otroligt olika värderingar i grunden. T ex tillhör jag inte dem som räknar månlandning som en stor prestation, även om det är fascinerande. Om vi kunde ägna vår uppfinningsrikedom åt något annat... Något som inte kan användas till att förstöra... Vilken funktion fyllde egentligen den där rymdfärden, förutom att det var spännande och att människors nyfikenhet mättades, och växte? Ja, det här var en utsvävning.)
    Månlandningen kanske inte fyllde något jätteviktigt syfte, men den var en demonstration av människans enorma potential. Om man tänker lite på det är det ju helt sanslöst, sätt dig själv in i själva processen: okej grabbar, vi ska upp till den där grejen som lyser på himlen, landa, promenera lite och sen åka tillbaka till jorden. Fantastiskt.

Du kanske säger att det var för att det inte fanns något som höll tillbaka dem som lät sin frihet gå ut över andras som allt blev som det blev.
    Nja, vet inte om jag skulle svara precis så men det är en väldigt intressant fråga. Människan utvecklades ju från djuren, och det som vi idag ser som självklarheter var kärnfysik för dem. De hade inte så mycket att gå efter, lätt då att uppfinna en Gud eller något annat och låta sig styras, eftersom man inte begriper bättre. Sen har ju mänskligheten lärt av sina misstag, utvecklingen är sällan sprikrak.

Men då undrar jag: hur vet man att de som ska kontrollera (alltså staten) inte gör det för egen vinning? Hur ska man bestämma vilka som ska hålla i det hela? Det är inte bara finansieringen jag måste ifrågasätta... Du tror på människans förmåga, men tror du på hennes förmåga att använda den till något "gott"? Tror du att alla kan få en sådan grundläggande moral? Och förresten, vem eller vad bestämmer vad som är moraliskt?
    Jag tror på rätten att använda sin förmåga till något "gott" och därmed inte rätten till motsatsen. Att förklara min moral från grunden är svårt, men jag kan ge dig en så kort sammanfattning som bara är möjligt genom att presentera dess premisser och logiska följder:

1. Verkligheten existerar som ett objektivt absolut. Det innebär att det finns fakta som inte går att ändra på och saker och ting som är som de är osvsett vad vi tycker, tänker och tror om det. En sten är en sten oavsett om någon önskar att det var en blomma.

2. Människan existerar men överlever inte per automatik. Hon lever i verkligheten men är inte styrd av den på samma sätt som ett dött objekt som saknar valmöjligheter. För att överleva måste hon anpassa sig till den objektiva verkligheten. Hon måste tex dricka för att inte torka ut, äta för att inte svälta ihjäl osv.

3. Eftersom inget av detta sker per automatik (som ovan) måste hon använda det medel hon har för att analysera verklighetens fakta och använda dem till sin fördel. Det medlet är intellektet. Och vems intellekt? Det egna. Ingen annan kan någonsin tänka åt dig, din hjärna och din kropp är en enhet som inte kan separeras.

4. Om man vill skapa en moral baserad på människans rätt att eftersträva överlevnad i en objektiv verklighet så måste man utgå från hennes enda verktyg för att skapa den, nämligen intellektet. Rätten till liv innebär då rätten till det egna intellektet, rätten att agera i enlighet med vad ens hjärna uppfattar som "rätt" alternativ givet ett val.

Som sagt, oerhört kortfattat, det finns många fler implikationer och följder men de tas upp noggrannare i boken jag tipsade om...

(Haha jag skulle ju ge mig nu.. Men kunde inte låta bli att fråga lite lite mer.)

Ska definitivt läsa boken du rekommenderar. Har blivit intresserad av att veta mer om detta, och inte bara tjafsa emot folk för sakens skull utan att egentligen veta vad de pratar om.

Och tack för berömmet. =) Det är väldigt kul att höra att det är de som är ödmjuka som vinner i längden. Det tror man inte om man ser på de svenska politikerna...
    Det hedrar dig, är man intresserad av en fråga och vill ha en åsikt bör man ta reda på vad den handlar om. Och de svenska politikerna har ju trots allt bara intresse av att vara ödmjuka gentemot den majoritet som ska välja dem... återkom gärna när du har läst boken, skulle vara mycket intressant att höra om dina tankegångar och funderingar förändras eller förstärks själv blev jag verkligen drabbad när jag läste den, aldrig tidigare har jag känt mig så uppfylld av något jag inte hade tänkt på men ändå alltid innerst inne vetat. Det är omvälvande, minst sagt, men det gäller att vara öppen.
    Senast redigerat av Oskar den 2008-01-12 klockan 00:52.

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Men säg då inte att invandrare överlag är ett problem i sverige.
    Det har jag ändå aldrig sagt så det är ju kul att du säger att vi ska läsa dina inlägg ordentligt innan vi uttalar oss. Du kanske borde hålla på dina egna regler eller?

Sidan 35 av 782 FörstaFörsta ... 25262728293031323334353637383940414243444585135535 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •