Ämne: Politik

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Haha, "högernästen". Jo jag tackar. Det beror snarare på att högerns väljare är mer utbildade och mer insatta och faktiskt läser tidningar.
    Hrmf...
    Vad var det som satte sig i halsen?
    Ska jag skratta eller gråta?

Edit:
    Jag kommer inte orka ge mig in i debatten, men vi ses på Rock Mot Högern inför nästa val - det kommer bli grymt.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Pulvermos Visa inlägg
    Jag motbevisar dig gärna med den enda faktan som går att få inom just området vilka väljare som är mest insatta: http://nyhetskanalen.se/1.282955/nyh...aldemokraterna.
    http://www.riksdagen.se/templates/R_...____11180.aspx

Socialdemokraterna fick 1 942 625 röster vid riksdagsvalet 2006. Man hade under samma år 120 091 medlemmar i partiet
    120 091/1 942 625= ca 0.06183= 6,183%
    Alltså var 6,183% av de som röstade på partiet även medlemmar.

Moderaterna fick 1 456 014 röster vid riksdagsvalet 2006. Man hade under samma år 53 117+10% av detta antal som medlemmar under 2006. 10% av 53 117 är 5311,7 (avrundas till 5312). 53117+5312=58429 medlemmar 2006.
    58 429/1 456 014= ca 0,04012=4,012%.

Förklara nu för mig hur (m):s väljare är mer insatta än (s)?
    Att man är medlem i ett parti betyder självklart inte att man kan mer om politik än andra. Jag hänvisar dig till Sören Holmbergs forskning som finns presenterad i en bok som heter "Väljare".

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9139106993

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Sen har vi ju förstås de som aldrig någonsin haft ett jobb eller levt på att råna banker. Jag måste erkänna att jag har lite svårt att sätta mig in i deras situation. Men jag önskar verkligen att samhället och de själva kunde göra allt för att få dem på bättre fötter.
    Visst, och framför allt är det deras eget ansvar.

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Alla människor röstar inte likadant efter sin livssituation. Det finns mängder av skäl för människor att rösta på olika partier. Den som röstar hycklar inte! :-)
    Den som pratar om "solidaritet" och röstar efter den egna plånboken hycklar i allra högsta grad.

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Det där är Den Stora Vänsterlögnen. Om det var så skulle det inte behövas några skatter, då skulle ni solidariska arbetare osjälviskt dela med er ändå. Men det gör ni inte. I wonder why.
    Tänk efter bara. Man tycker skatter är häftiga om man tänker som jag just hävdade - och jag är säker på att en majoritet gör det.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Kanske inte sämre möjligheter i teorin men alla vet att arvet hemifrån och föräldrarnas position och utbildning faktiskt spelar roll för vilken bana man själv väljer. Om man inte har en massa böcker hemma och kunniga föräldrar sätter den sina spår, ingen kan knappast påstå något annat. Möjligtvis nyliberaler men...
    Ekonomiskt sett har alla samma möjligheter.

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Att vänsterväljare skulle vara sämre utbildade kan ju faktiskt bero på att de tillhör den grupp som har sämst möjligheter i samhället att få bra utbildning och att de inte kommer från någon akademisk bakgrund utan snarare har arbetarklassbakrgund. Att man inte är akademiker innebär inte att man är dum i huvudet, men man kanske ser saker på ett annat sätt.
    Tack för att du uttryckte det här så bra!
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Kanske inte sämre möjligheter i teorin men alla vet att arvet hemifrån och föräldrarnas position och utbildning faktiskt spelar roll för vilken bana man själv väljer. Om man inte har en massa böcker hemma och kunniga föräldrar sätter det sina spår, ingen kan knappast påstå något annat. Möjligtvis nyliberaler men...
    Frågan är väl om jag ska tvingas ta ansvar för vad någon annans föräldrar gör.
    Hmm, vänstern hävdar vissa sanningar som du förnekar. De är knappast objektiva men de är sanningar för vissa.
    Som vad då? Att man som bidragstagare blir gladare över höga bidrag än av lägre? Jaha, so what?
    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Hrmf...
    Vad var det som satte sig i halsen?
    Ska jag skratta eller gråta?
    Skratta åt det tillspetsade, gråt åt den verklighet som ligger bakom överdriften.

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Ekonomiskt sett har alla samma möjligheter.
    Jag skrev inte ens något som strider mot det påståendet. Allt är inte ekonomi.

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Tänk efter bara. Man tycker skatter är häftiga om man tänker som jag just hävdade - och jag är säker på att en majoritet gör det.
    Varför kan då inte denna majoritet fortsätta betala sina "skatter" privat och låta oss som vill stå utanför göra det? Den som ärligt bara vill "bidra" till andra får hemskt göra det, men varför ska någon ha rätten att leva oförtjänt och ofrivilligt på någon annans bekostnad?

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Det är lite lustigt att vi bara sitter här och harvar på med våra höger- respektive vänsterargument. Tänk om vi kunde komma fram till en definitiv sanning, en gång för alla, så vi slapp det här gnället hit och dit. Men det vore ju synd för då skulle ju alla politiker bli utan arbete och det vill vi ju inte ...
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Erfaren medlem Pulvermoss avatar
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Exakt hur då?
    T ex att regeringen gör om hyresrätter till bostadsrätter. Det byggs dessutom inte tillräckligt med hyresrätter i dag.
    Det blir högre konkurrens om hyresrätterna bland de som vill studera på högskolor i andra städer.
    De som kan betala mest får lägenheten.
    Vilka kan betala?
    Jo, sönerna/döttrarna till överklassen.
    Och så går det runt i en ord cirkel - söner/döttrar till akademiker blir akademiker och söner/döttrar till arbetarklassen förblir arbetarklass.
    Det behövs byggas fler hyresrätter i Sverige i dag, eftersom alla förtjänar lika rättigheter till utbildning!
    Suffer with pride.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag skrev inte ens något som strider mot det påståendet. Allt är inte ekonomi.
    Ändå handlar nästan samtliga vänsterargument om att någon ska få mer pengar genom statliga ingripanden i ekonomin. Konstigt.

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Det är lite lustigt att vi bara sitter här och harvar på med våra höger- respektive vänsterargument. Tänk om vi kunde komma fram till en definitiv sanning, en gång för alla, så vi slapp det här gnället hit och dit. Men det vore ju synd för då skulle ju alla politiker bli utan arbete och det vill vi ju inte ...
    Fråga Oskar, han sitter alltid inne med den definitiva sanningen... Sade jag att den var objektiv också? Det är ju bra fantasiskt!

Last.fm

Erfaren medlem Pulvermoss avatar
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard

Att man är medlem i ett parti betyder självklart inte att man kan mer om politik än andra. Jag hänvisar dig till Sören Holmbergs forskning som finns presenterad i en bok som heter "Väljare".

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9139106993
    Du sa folk som är insatta.
    Och man kan inte mäta det på något annat sätt än att jämföra medlemsantal med antalet röstande.
    Suffer with pride.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Det behövs byggas fler hyresrätter i Sverige i dag, eftersom alla förtjänar lika rättigheter till utbildning!
    Hur menar du? Vad gör "alla" människor i hela Sverige för att "förtjäna" utbildning?

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

T ex att regeringen gör om hyresrätter till bostadsrätter. Det byggs dessutom inte tillräckligt med hyresrätter i dag.
    Det blir högre konkurrens om hyresrätterna bland de som vill studera på högskolor i andra städer.
    De som kan betala mest får lägenheten.
    Vilka kan betala?
    Jo, sönerna/döttrarna till överklassen.
    Och så går det runt i en ord cirkel - söner/döttrar till akademiker blir akademiker och söner/döttrar till arbetarklassen förblir arbetarklass.
    Word. Att man ens ska behöva förklara att det kanske faktiskt spelar liiiite roll hur mycket pengar man har.

Last.fm

Sidan 125 av 782 FörstaFörsta ... 2575115116117118119120121122123124125126127128129130131132133134135175225625 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •