Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.
kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!
Portfolio:http://www.berntsten.se/
Grejen är att anarkister visst tycker att privat äganderätt är okej. Privata ägodelar samt det man skapar med sitt arbete har arbetaren suverän rätt till, något man inte har i ett kapitalistiskt företag. Anarkister är alltså för äganderätt. Det speciella med anarkokommunister som Kropotkin är att de förespråkar kommunism, de tycker att det verkar som ett bra sätt att organisera samhället. Det är alltså inte samma sak som att de vill tvinga in människor i något visst system, då är man inte anarkist längre.
Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.
Jo alltså, du har såklart rätt att göra det. Sannolikheten att någon skulle vilja lönearbeta för dig är däremot kanske inte så stor om personen i fråga istället kan välja ett arbetarkooperativ där det inte finns några parasiterande kapitalister som håvar in pengarna på andras arbete. Det är åtminstone så jag uppfattar det.
Anarkister föreställer sig antagligen att kapitalismen avskaffas tillsammans med staten efter de går sida vid sida. Som anarkist förespråkar man också att de gamla ägandeförhållandena avskaffas, egendom som är en följd av tvång är inte okej. Då tänker man sig antagligen att arbetarna tar arbetsplatserna i besittning till att börja med, men att varje individ har rätt att ställa säg utanför om hon/han vill det. Jag kan inte ge svar på allt men en del kanske klarnar när du läser lite mer om det...
"It does not matter how slow you go so long as you do not stop." - Confucius
Jag tror att kriminalitet har sociala orsaker. Ett samhälle byggt på våld föder våldsamma individer. Sedan kommer det naturligtvis alltid finnas galningar som måste få hjälp eller hållas under översikt för att de inte ska skada andra människor, exakt hur det ska gå till är helt omöjligt att säga.
"It is organized violence on top which creates individual violence at the bottom" som Emma Goldman sade![]()
Det säger du ju i så fall som extremt konsekvent liberal. Det finns ett inlägg i bloggen som handlar just om liberalism kontra anarkism, det finns klara skillnader. Anarkismen har ju så att säga växt fram ur arbetarrörelsen och man betonar starkt arbetarnas frigörelse från kapitalet, det har såvitt jag vet inga liberaler någonsin gjort. Men som sagt, du får läsa på lite mer om det där och ta ställning, det finns ett inlägg som klargör det hela ganska bra.
Alla samhällen är inte uppbyggda på våld, det kan jag tro, men människan i sig ÄR en våldsam person. Vi har för mycket känslor inom oss som kontrollerar allt vi gör. Svartsjuka, makt och kärlek är ju de största mordorsakerna. Ingen av dessa kommer försvinna för att man omyndigförklarar staten och inför ett samhälle som är "free for all".
Jag tror att i en frånvaro av en lagar och en laguppehållande makt så kommer personen med störst kulspruta och flest män styra.
"It does not matter how slow you go so long as you do not stop." - Confucius