Ämne: Politik

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Det är häftigt att betala skatt!
    Tänk vad många liv skattebetalare räddar

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Det är fan grymt! Ser man helheten och inte sin lilla egna begränsade värld så är det ju mäktigt som fan.
    Det tycker jag också! Men det förändrar inte att det är fel att tvinga den som inte vill betala.
    I have seen it all

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Det är fan grymt! Ser man helheten och inte sin lilla egna begränsade värld så är det ju mäktigt som fan.
    Det här intresserad mig lite faktiskt. Jag anklagar dig inte för något speciellt här, men jag noterar att det är en vanligt förekommande uppfattning att det ädlaste man som människa kan göra är att ge bort saker och ting. Att offra sig, att göra saker för andra utan att få något tillbaka. Hur kommer det sig egentligen? Varför är det finare att ge bort 1000:- än att skapa 1000:- åt en kund med hjälp av sitt arbete och få betalt för det?

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Det här intresserad mig lite faktiskt. Jag anklagar dig inte för något speciellt här, men jag noterar att det är en vanligt förekommande uppfattning att det ädlaste man som människa kan göra är att ge bort saker och ting. Att offra sig, att göra saker för andra utan att få något tillbaka. Hur kommer det sig egentligen? Varför är det finare att ge bort 1000:- än att skapa 1000:- åt en kund med hjälp av sitt arbete och få betalt för det?
    För att man kan leva ett gott liv även fast man hjälper människor som inte kan skapa 1000:- själva. Antingen gör man så att alla får klara sig själva, och då faller många bort, eller så hjälper man dom att kanske klara sig själva. Hjälper du de människorna om inte skatt är tvång?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ginger Fish Visa inlägg
    För att man kan leva ett gott liv även fast man hjälper människor som inte kan skapa 1000:- själva. Antingen gör man så att alla får klara sig själva, och då faller många bort, eller så hjälper man dom att kanske klara sig själva. Hjälper du de människorna om inte skatt är tvång?
    Det var inte min fråga. Frågan var varför det ses som mer ädelt att gynna andra och offra sig själv genom sk "välgörenhet" än att gynna sig själv och andra genom arbete. Och varför det ses som allra ädlast att gynna någon genom att stjäla från och därmed offra en tredje.

Standard

Det var inte min fråga. Frågan var varför det ses som mer ädelt att gynna andra och offra sig själv genom sk "välgörenhet" än att gynna sig själv och andra genom arbete. Och varför det ses som allra ädlast att gynna någon genom att stjäla från och därmed offra en tredje.
    Är skatt "välgörenhet" eller "stöld" i det där? Du gynnar dig själv och andra när du betalar skatt.

4 personer bor i ett land.
    3 jobbar och tjänar 1000 kr.
    1 har brutit benet och kan inte jobba.
    3 betalar 250 kr var till 1.
    4 lever ett gott liv.

Hur löser du problemet utan skatt?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Är skatt "välgörenhet" eller "stöld" i det där? Du gynnar dig själv och andra när du betalar skatt.

4 personer bor i ett land.
    3 jobbar och tjänar 1000 kr.
    1 har brutit benet och kan inte jobba.
    3 betalar 250 kr var till 1.
    4 lever ett gott liv.

Hur löser du problemet utan skatt?
    Stöld.

Du definierar "problemet" fel när du säger att 3 "betalar" 250 kr var till 1. Om det var så väl behövdes inga skatter, vad du menar är att staten stjäl 250 kr från 3 och ger till 1. Sen är det inte mitt "problem" att lösa, jag bryr mig inte om den som bryter benet om det inte är en person som har något värde för mig. En vän eller släkting kanske. Det är inte min skyldighet att ta ansvar för alla människor som anser sig ha ett behov av mina pengar, det är mina pengar som jag tjänar genom frivilligt arbete. Om jag vill försäkra mig själv mot sjukdom, arbetslöshet eller olyckor så kan jag göra det privat utan tvång, och det skulle jag med allra största säkerhet göra.

Standard

Sen är det inte mitt "problem" att lösa, jag bryr mig inte om den som bryter benet om det inte är en person som har något värde för mig. En vän eller släkting kanske.
    Ok då vet jag det. Därför är det onödigt att diskutera politik. Människosynen är avgörande och den kan man inte gärna pracka på någon annan.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Ok då vet jag det. Därför är det onödigt att diskutera politik. Människosynen är avgörande och den kan man inte gärna pracka på någon annan.
    Ja du ser, nu är jag en dålig människa för att jag inte vill offra min egen rikedom och mitt vålmående för en person jag inte känner och som inte erbjuder mig något i utbyte. Varför det? Vad är det i din människosyn som säger dig att hans välmående är viktigare än mitt och att frukten av mitt arbete moraliskt sett tillhör honom snarare än mig?

Erfaren medlem Mr. ?s avatar
    Reg.datum
    Nov 2008

Standard

Det som är det sjuka i din människosyn är avsaknaden av sympati.
    "I was doing a lot of complaining about the ridiculous prices of CD. I called them out for being greedy fucking assholes. I didn't get a chance to check, has the price come down at all? Okay, well, you know what that means - STEAL IT. Steal away and give it to all your friends and keep on stealin'. Because one way or another these motherfuckers will get it through their head that they're ripping people off and that that's not right."

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

avsaknad av sympati för att han inte vill ge bort sin egendom till människor han aldrig har träffat?

ooookeej...

vet inte om jag ska ta ditt inlägg seriöst...

Erfaren medlem Mr. ?s avatar
    Reg.datum
    Nov 2008

Standard

Det handlar inte om att ge bort sin egendom, det handlar om vanligt jävla folkvett som tycks vara så sällsynt nu för tiden så det nästan räknas som en superkraft.
    "I was doing a lot of complaining about the ridiculous prices of CD. I called them out for being greedy fucking assholes. I didn't get a chance to check, has the price come down at all? Okay, well, you know what that means - STEAL IT. Steal away and give it to all your friends and keep on stealin'. Because one way or another these motherfuckers will get it through their head that they're ripping people off and that that's not right."

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mr. ? Visa inlägg
    Det handlar inte om att ge bort sin egendom, det handlar om vanligt jävla folkvett som tycks vara så sällsynt nu för tiden så det nästan räknas som en superkraft.
    Okej, vad är detta "folkvett" för något om det inte innebär att jag ska subventionera de som inte kan jobba själva?

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mr. ? Visa inlägg
    I din värld, vi säger så.

Standard

Ja du ser, nu är jag en dålig människa för att jag inte vill offra min egen rikedom och mitt vålmående för en person jag inte känner och som inte erbjuder mig något i utbyte.
    Du sa det, inte jag.

Sidan 200 av 782 FörstaFörsta ... 100150190191192193194195196197198199200201202203204205206207208209210250300700 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •