Nej, absolut inte. Man kan inte hävda att man är ofri för att man måste ta hänsyn till andra människor.
Så varför jobbar du där? Saken är att det inte är du som skapar allt själv, du har hjälp av massa maskiner, du slipper betala för materialet, du behöver inte rita modellerna, du behöver knappt ens själv ta reda på hur du behöver göra för att sätta ihop dem. Du får en oerhörd massa hjälp, och den ska du självklart betala för. Om du hade byggt företaget själv med egna pengar och eget arbete och själv betalat för allt material, alla lokaler, ritat modellerna och satt ihop allt själv så är det klart att du skulle få alla intänkter i lön, men inte när du bara bidrar med en liten del själv. Du får ett avtalsförslag: hyr mitt företag och använd det till att skapa en lön, i gengäld får du betala si och så mycket varje månad. Antingen accepterar du eller inte, och varför tackar du ja? Jo, för att du skulle gå back på att starta ditt eget Ericsson. Du tjänar på att få alla dessa förutsättningar betalda av någon annan. Du kan bygga eget företag men du väljer att inte göra det, och då ska du heller inte klaga på att du är ofri eller utsugen.Men om jag sitter hela dagarna och knåpar ihop mobiler på SonyEricsson får jag garanterat inte de pengar jag skapar själv. Det är någon som bestämmer hur hög eller låg min lön ska vara och den stämmer såklart inte överens med marknadsvärdet på produkterna i fråga. Och jajajaja, den snälla kapitalisten har gett mig förutsättningar att jobba där och jag borde vara oerhört tacksam, men faktum kvarstår. Jag får inte det värde jag skapar, varför skulle det vara rätt i så fall?