Ämne: Politik

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Inget alls, men de flesta gör ju inte det. De tror att rikedom är manna från himlen, att det sitter en skäggig gubbe på ett moln och bestämmer över människorna, att alla åsikter är lika korrekta osv.
    Nej, vad är fel med att inte "leva efter verkligheten"?
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Har du försökt tänka som jag? Har du funderat över varför du tänker som du gör och vad dina tankar egentligen innebär?
    Nu låter du som en demagog.

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ett öde värre än döden Visa inlägg
    Har du inte fattat att Oskar tänker rätt? Vavava?

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Nej, vad är fel med att inte "leva efter verkligheten"?
    Tänk själv: du ska flytta på en sten och sätter dig ned och tänker att den ska flyttas, alternativt samlar ihop ett gäng kompisar och röstar för att den ska flyttas. Vad händer?

Bekvämt sätt att slippa tänka till det där.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Har du inte fattat att Oskar tänker rätt? Vavava?
    Visa hemskt gärna att jag har fel. Tro mig, jag är van vid dessa beskyllningar: du tror ju att du har rätt, du tror att du vet bättre än alla andra, du tror att bla bla bla. Jaha? Motbevisa mig då om jag har så fel.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Tänk själv: du ska flytta på en sten och sätter dig ned och tänker att den ska flyttas, alternativt samlar ihop ett gäng kompisar och röstar för att den ska flyttas. Vad händer?
    Jag förstår inte, förklara.
    Vad händer med stenen med din ideologiska syn till skillnad från med min?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Bekvämt sätt att slippa tänka till det där.
    Eller tycka praktisk verklighet många gånger är intressantare än teoretisk filosofi - vems verklighet vi nu än talar om, din, min eller allas.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag förstår inte, förklara.
    Vad händer med stenen med din ideologiska syn till skillnad från med min?
    Ingenting, den ligger där. Poängen är att du förespråkar ett politiskt system som implicit säger att stenen kommer flytta på sig om majoriteten bestämmer det.

Eller tycka praktisk verklighet många gånger är intressantare än teoretisk filosofi - vems verklighet vi nu än talar om, din, min eller allas.
    Praktisk verklighet baserat på vad? Med vilka målsättningar? Med vilka utgångspunkter? Med vilka motiveringar och argument?

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Ingenting, den ligger där. Poängen är att du förespråkar ett politiskt system som implicit säger att stenen kommer flytta på sig om majoriteten bestämmer det.
    Och sedan flyttas stenen när beslut om hur stenen ska flyttas har tagits? vad är problemet?
    Hur går det till med din ideologi? vad händer med stenen?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Och sedan flyttas stenen när beslut om hur stenen ska flyttas har tagits? vad är problemet?
    Hur går det till med din ideologi? vad händer med stenen?
    Min ideologi säger ingenting om stenen förutom de objektiva förutsättningar som gäller. Din tar för givet att själva röstningen gör att den flyttas, inte explicit men sådan är innebörden av argumenten. Det är därför det lönar sig att tänka några steg bakåt.

Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Praktisk verklighet baserat på vad? Med vilka målsättningar? Med vilka utgångspunkter? Med vilka motiveringar och argument?
    Då är hjärtligt välkommen hem till min verklighet här i Norrköping, och upptäcka vad jag baserar den på, vilka utgångspunkter jag har - vilka motiv och argument.

Säg att du har läst X antal högskolepoäng i nationalekonomi - jag är fullständigt övertygad om att det kommer prägla din politiska uppfattning.

Säg att du har läst X antal högskolepoäng i sociologi - jag är fullständigt övertygad om att det kommer prägla din politiska uppfattning, fast åt ett helt annat håll.

Ett exempel bara.

Det skulle vara intressant att diskutera med dig om säg femton år, för att se om du är lika kategorisk då.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Min ideologi säger ingenting om stenen förutom de objektiva förutsättningar som gäller. Din tar för givet att själva röstningen gör att den flyttas, inte explicit men sådan är innebörden av argumenten. Det är därför det lönar sig att tänka några steg bakåt.
    Sten-exemplet fungerar endast om man antar att "leva efter verkligheten" alltid är det bästa alternativet.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Då är hjärtligt välkommen hem till min verklighet här i Norrköping, och upptäcka vad jag baserar den på, vilka utgångspunkter jag har - vilka motiv och argument.

Säg att du har läst X antal högskolepoäng i nationalekonomi - jag är fullständigt övertygad om att det kommer prägla din politiska uppfattning.

Säg att du har läst X antal högskolepoäng i sociologi - jag är fullständigt övertygad om att det kommer prägla din politiska uppfattning, fast åt ett helt annat håll.

Ett exempel bara.

Det skulle vara intressant att diskutera med dig om säg femton år, för att se om du är lika kategorisk då.
    Läser du ens vad jag skriver? Försök igen.

Sten-exemplet fungerar endast om man antar att "leva efter verkligheten" alltid är det bästa alternativet.
    Nej, det är det enda alternativet. Min ideologi är inte "bäst" för de som vill parasitera på andra, exempelvis. Det är heller inte ambitionen med den.

Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Läser du ens vad jag skriver? Försök igen.
    Suck, ja jag läser vad du skriver. Och jag svarar på vad du skriver. Synd på din attityd.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Nej, det är det enda alternativet. Min ideologi är inte "bäst" för de som vill parasitera på andra, exempelvis. Det är heller inte ambitionen med den.
    Hur kan det vara det enda alternativet om alla samhällen i världen lever i ett annat?
    Sláinte Mhath!

Sidan 247 av 782 FörstaFörsta ... 147197237238239240241242243244245246247248249250251252253254255256257297347747 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •