Det finns flera aspekter av den frågan: dels kommer tydligare privata äganderätter av mark göra att man inte som företag kan släppa ut gifter i naturen hur som helst, och dels är det givetvis inte tillåtet att inte berätta om vilka gifter ens produkter innehåller. Sen är återigen objektivismen framför allt ett moraliskt nätverk och inte ett politiskt system. Det förespråkar rationalitet, och att vara rationell innebär bland annat att man inte försöker förgifta andra människor.
http://foto.stilren.se - portfolio
Det handlar inte om att alltid vara rationell, utan om att ha den ambitionen och förstå poängen med att vara det. Ett rationellt samhälle skulle i korthet innebära att alla (nåja) strävade efter sin egen lycka i fred och frivillighet, medan de respekterade alla andras rätt till exakt samma sak. Ett samhälle utan exploatering, utan bedrägeri, utan missunsamhet. Ett samhälle väldigt olikt dagens med andra ord.
http://foto.stilren.se - portfolio
Jo, men det där med att vara rationell. Min uppfattning av att handla rationellt är att på effektivaste sätt uppnå ett mål. Om "att vara rationell" innebär att man inte förgiftar andra människor, så måste målet vara att människor ska överleva. Precis som att den rationella vägen till att få gräset klippt är att effektivisera detta så att man offrar minsta möjliga.
Det intressanta som opponent till objektivism tycker jag vore att kritisera varför målet är så självklart. (Även om jag tycker det vore konstigt om målet inte vore att överleva) men iaf. Svar på frågan fick jag![]()
När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
Så blir ni aldrig rädda mer
När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
Så vänder allt igen
Jag går ensam genom mörkret
/Jo©ke\
Fast att något kanske inte kan existera på en gång med 100% säkerhet är ju inget argument mot ett hel ideologi. Det handlar ju bara om en strävan, ska man sluta sträva efter något bara för att man inte kan uppnå ett perfekt samhälle på en gång?
Alltså jag syftar inte på objektivismen, utan i stort sett alla system och ideologier.
Vad man än strävar efter så strävar man ju efter ett mål bara. Alla är medvetna om att samhället inte kommer bil precis så som man vill, oavsett vad man har för politisk läggning. Bara för att man inte kommer uppnå total frihet t.ex. (oavsett hur man definierar frihet) är ju inte det någon ursäkt för att skita i friheten helt.
Sedan kan man ju alltid kritisera en ideologi om man menar att den inte stämmer överens men människans natur eller liknande. Vad nu den mänskliga naturen är för nånting...