Ämne: Politik

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ett öde värre än döden Visa inlägg
    Olof Palmes politik hade nyliberala drag från 1982 och framåt, visar det sig om man läser Kjell Östbergs utmärkta biografi "När vinden vände. Olof Palme 1969-1986".
    Olof Palme - nyliberala tendenser?
    Det var nytt för mig, är iofs inte insatt i hans politik, men nu blev jag nyfiken på på vilket sätt hans politik hade nyliberala drag.

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Det där kommer att lösa sig fint eftersom de strejkande lärarna kommer att svälta ihjäl eftersom de inte har rätt till ekonomisk ersättning när de strejkar. då kommer ny lärare att ta över eftersom de kapitalstarka i samhället valt att betala utbildning åt sådana lärare som de tror kommer att bli lönsamma. Inga problem, då får du din utbildning förutsatt att någon tror att du kommer att bli lönsam.
    Du får vara precis hur ironisk du vill. Jag vill bara komma fram till att du inte tycker att människan har rätt att bestämma över sin egen kropp.
    I have seen it all

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Olof Palme - nyliberala tendenser?
    Det var nytt för mig, är iofs inte insatt i hans politik, men nu blev jag nyfiken på på vilket sätt hans politik hade nyliberala drag.
    Nyliberalt = allt som innebär att det privata näringslivet får minsta lilla frihet.

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Nyliberalt = allt som innebär att det privata näringslivet får minsta lilla frihet.
    Jag förstår, hemska tanke.

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Zimme Visa inlägg
    Du får vara precis hur ironisk du vill. Jag vill bara komma fram till att du inte tycker att människan har rätt att bestämma över sin egen kropp.
    Nej enligt ditt sätt att se det så tycker jag inte det. Det erkänner jag rakt av.
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Nej enligt ditt sätt att se det så tycker jag inte det. Det erkänner jag rakt av.
    Enligt mitt sätt att se på det? Att ha rätt till sin kropp kan väl inte betyda någonting annat än att andra människor inte har rätt att exploatera den?
    I have seen it all

Standard

Men försök se den solklara motsägelsen. Om du har rätt till din egen kropp, så har du därmed rätt att sitta i ett mörkt hörn resten av livet och inte lyfta ett finger. Om du vill. Detta är omöjligt om någon annan har rätt till "dina tjänster" som tex lärare, musiker etc. Det kräver att du kommer ut ut hörnet mot din vilja. Alla rättigheter som generöst ges ut av staten till höger och vänster är sådana som bara fungerar då invividen redan känner att det är meningslöst att bestämma över sig själv. Bäst funkar detta i stater där människan blivit manipulerad att tro att hon är en del av den stora massan.

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Ginger och Zimme. Exemplet med lärare som måste arbeta för att rätten till utbildning ska uppfyllas visar på en motsättning som inte finns eftersom så många väljer frivilligt att arbeta som lärare.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Ginger och Zimme. Exemplet med lärare som måste arbeta för att rätten till utbildning ska uppfyllas visar på en motsättning som inte finns eftersom så många väljer frivilligt att arbeta som lärare.
    Så motsättningen finns inte för att lärare arbetar frivilligt? Kan inte konstatera annat än om dom skulle välja att inte arbeta så går det emot rättigheten till utbildning. Vare sig vissa gör det frivlligt eller ej.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ginger Fish Visa inlägg
    Så motsättningen finns inte för att lärare arbetar frivilligt? Kan inte konstatera annat än om dom skulle välja att inte arbeta så går det emot rättigheten till utbildning. Vare sig vissa gör det frivlligt eller ej.
    Du kan ändå se det som att "rätten att använda sin kropp enligt egen önskan" består av olika rättigheter som jag sa tidigare. Sedan behöver du inte säga att "rätten till utbildning" betyder "rätten att tvinga någon att arbeta med utbildning" utan "rätten att få en rättvis del av utbildningsmöjligheterna i ett samhälle". Men det här har Hulda redan sagt. Synd att skapa ett problem som inte finns tycker jag. För mig (och FN?) är "rätten till kroppen" något som har med skydd mot fysiskt våld att göra.
    Senast redigerat av Oktjabrj den 2009-06-19 klockan 20:34.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Standard

Du kan ändå se det som att "rätten att använda sin kropp enligt egen önskan" består av olika rättigheter som jag sa tidigare. Sedan behöver du inte säga att "rätten till utbildning" betyder "rätten att tvinga någon att arbeta med utbildning" utan "rätten att få en rättvis del av utbildningsmöjligheterna i ett samhälle". Men det här har Hulda redan sagt. Synd att skapa ett problem som inte finns tycker jag. För mig (och FN?) är "rätten till kroppen" något som har med skydd mot fysiskt våld att göra.
    Fast....om någon har rätten att få en rättvis del av utbildningsmöjligheterna i ett samhälle, men jag (som lärare...säger vi) bara vill lära ut de som betalar mig mest. Då bryter ju det mot rättigheterna om "rättvis fördelning" och om jag tvingas dela med mig så bryter det mot rätten till min kropp. Så det finns med andra ord bara antingen eller.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Fast....om någon har rätten att få en rättvis del av utbildningsmöjligheterna i ett samhälle, men jag (som lärare...säger vi) bara vill lära ut de som betalar mig mest. Då bryter ju det mot rättigheterna om "rättvis fördelning" och om jag tvingas dela med mig så bryter det mot rätten till min kropp. Så det finns med andra ord bara antingen eller.
    Exakt. Det är skyldigheten att bli påtvingad kunder man inte vill ha som är problemet. Sen är det generellt sett inte främst lärarna som är de exploaterade i ett samhälle som har en skattefinansierad skola, utan just skattebetalarna.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Drar man in vad som helst i "rätten till din kropp" gör man begreppet ogripbart. Bättre att använda den intuitiva, fysiska, betydelsen, säger jag.

För att fortsätta med ditt exempel: har man "möjlighet" att arbeta som lärare, kränks inte ens kropp (), oavsett om utbildningssystemet är kapitalistiskt eller kommunistiskt.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Exakt. Det är skyldigheten att bli påtvingad kunder man inte vill ha som är problemet. Sen är det generellt sett inte främst lärarna som är de exploaterade i ett samhälle som har en skattefinansierad skola, utan just skattebetalarna.
    Du tror det. Kan du ge ett exempel på ett land med helt privatfinansierad skola och samtidigt bra utbildningsmöjligheter för alla "skattebetalare"?
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Du tror det. Kan du ge ett exempel på ett land med helt privatfinansierad skola och samtidigt bra utbildningsmöjligheter för alla "skattebetalare"?
    Nej, men det motsäger inte mitt resonemang.

Sidan 266 av 782 FörstaFörsta ... 166216256257258259260261262263264265266267268269270271272273274275276316366766 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •