Ämne: Politik

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Jag vill minnas att det var den gamla vanliga kritiken fast presenterad på ett mycket ambitösare vis. Jag har bara läst en handfull inlägg och har inte greppat helheten i hans kritik.

Har iaf för mig att han kritiserade Rands metafysik. Människan är på ett vis och bör få vara så. Utopier fungerar inte. Har för mig att jag tolkade han så att han glömde bort den fria viljan och såg människan som ett ting som bara kan agera på ett sätt och att det inte är något att göra åt. Dock är det ju så att människan faktiskt är viljestyrd, vi är inte en sten som bara kan vara en sten. Vi kan göra val. Vilka val ska vi då göra? Det vi känner för anser bloggaren. Det vi känner för att göra är bra och gott. Känslor före förnuft. Subjektivism.

(Rand anser ju att eftersom vi har ett förnuft som verktyg för att överleva vore det att främja döden genom att sätta förnuftet ur spel. Och det som sätter förnuftet ur spel är tvång.)

Kanske minns fel men har för mig att det var nåt sånt. Det är ju också bara en del i hans kritik, dock den viktigaste där allt utgår från och börjar. Ska ta och läsa lite mer där om jag får tid över eller kanske rent utav beställa boken.

Har du läst där/boken btw?
    I have seen it all

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Dom som du har pratat med IRL var väll inte alltför insatta i politik vid tillfället antar jag?
    Nja, som typiska svennebanan. Varken eller. Men det vktigaste var nog att dom faktiskt gav mig en chans att försöka förklara. Och efter det höll dom med om att A = A. Sen kanske dom skiter i det för det är bekvämast så.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ginger Fish Visa inlägg
    Nja, som typiska svennebanan. Varken eller. Men det vktigaste var nog att dom faktiskt gav mig en chans att försöka förklara. Och efter det höll dom med om att A = A. Sen kanske dom skiter i det för det är bekvämast så.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Dom som du har pratat med IRL var väll inte alltför insatta i politik vid tillfället antar jag?
    Är folk i allmänhet insatta i politik? Eller ännu värre: i filosofi? Har de funderat så mycket över sina ståndpunkter, läst böcker och artiklar, läser de dagligen om nyheter i någon tidning?

I think not.

Standard

Jag säger då det

Medlem
    Reg.datum
    Mar 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Varför tror du arbetarna accepterar de lönerna? Det beror på att de är högre än de inhemska bolagen, och att de är lägre än våra löner beror dels på att deras levnadskostnader är lägre och dels att de är mindre produktiva. Dock leder sådana investeringar i längden till att landet blir rikare, och det är enkelt att bevisa: de som är minst integrerade i världsekonomin är de fattigaste, i princip undantagslöst.
    Det finns ju även andra faktorer som skulle leda till stora problem om hela landet plötsligt fick samma lön som i Sverige. Exempelvis en riktigt mustig inflation.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av letchkov_wc_94 Visa inlägg
    Det finns ju även andra faktorer som skulle leda till stora problem om hela landet plötsligt fick samma lön som i Sverige. Exempelvis en riktigt mustig inflation.
    Ja visst, det är det som är det centrala: konsumtion kan aldrig överstiga produktion i det långa loppet. Om jag tillverkar något och får 100:- i lön som jag kan köpa 1 kg apelsiner för så kan jag inte köpa 2 kg apelsiner bara för att min lön höjs till 200:-. Detta för att min produktion inte har ökat, och värdet ligger i själva produktionen, inte i den siffra som står på sedeln jag får i lön.

Erfaren medlem __Sjufyrasjus avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Det var debatt i skolan idag, väldigt intressant men det var synd att socialdemokraternas företrädare varken var speciellt påläst eller kunde debattera för sin sak. Hade varit intressant att höra vad de haft att säga eftersom de ändå är det största partiet i Sverige. Synd även att där inte var några representanter från folkpartiet och kristdemokraterna. Några var riktigt duktiga debattörer dock och efter debatten har jag i alla fall lite mer kött på benen än tidigare, känns bra! =)
    Du är musiken

Blogg

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/s...-igen-1.889895

Skrämmande kommentarer. Det här samhället blir verkligen mer och mer genomruttet.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

99,9% av alla kommentarer på inlägg/artiklar/whatever om fildelning ser ju ut sådär
    jan guillou skrev något om fildelning nyligen och människor i åldern 40-60 skrev att det var rätt åt honom att han fick spö i skolan och liknande.......

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jo, det är verkligen tragiskt. Man undrar var den där militanta sjävupptagenheten kommer ifrån, speciellt i Jante-Sverige. Min gissning är att det är en motreaktion mot allt sosseri senaste årtiondena: ju mer man får höra att man ska hålla sig på mattan och osjälviskt jobba för "samhällets" bästa, och ju mindre man uppmuntras att ta eget ansvar för sin egen vinning, desto mer sugna blir folk på att använda armbågarna för att hävda sina egna intressen.

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Jo, det är verkligen tragiskt. Man undrar var den där militanta sjävupptagenheten kommer ifrån, speciellt i Jante-Sverige. Min gissning är att det är en motreaktion mot allt sosseri senaste årtiondena: ju mer man får höra att man ska hålla sig på mattan och osjälviskt jobba för "samhällets" bästa, och ju mindre man uppmuntras att ta eget ansvar för sin egen vinning, desto mer sugna blir folk på att använda armbågarna för att hävda sina egna intressen.
    Möjligt, men stämmer inte det sista på andra delar av europa och världen?
    Finns det mer av detta i sverige?
    Knappast.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Möjligt, men stämmer inte det sista på andra delar av europa och världen?
    Finns det mer av detta i sverige?
    Knappast.
    Det gör det säkert, folk är bortskämda överallt. Jag har mindre erfarenhet av andra länder, men spontant känns Sverige väldigt ogästvänligt.

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Det gör det säkert, folk är bortskämda överallt. Jag har mindre erfarenhet av andra länder, men spontant känns Sverige väldigt ogästvänligt.
    Vet inte vart ogästvänlighet kom in i bilden eller har med saken att göra.
    Men nej, svenskar är ofta(re) lite stängda av sig.
    Ibland föredrar jag det, ibland föredrar jag det äckliga genomskinligt falska uppsmajlade mottagande man får i tex Usa.
    Som en sådan som alltid gått "min egen väg" och sagt och gjort precis som jag velat uppväxt i en småstad blir ju förstås "jantebeteendet" segt.
    Men helt ärligt finns det precis lika mycket jantelag i småstäder i Usa, Tyskland, Italien eller vart som helst.
    Och att skylla inställningen till nedladdning på jante och sossesverige tror jag inte alls stämmer. Eller att det skulle vara en särskilt svensk inställning iaf, om det inte handlar om att många människor i sverige faktiskt hanterar tekniken för att vi med en sådan bredd väldigt länge har varit världsledande gällande internet och kunskapen runt det.
    Kanske tack vare sossesverige?!
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

det här visar var folk står. nedladdning ska vara tillåtet och rätten till fri kulturspridning och fri kulturkonsumtion ska vara grundlagsstadgad. man ska inte vara bunden till de äckliga skivbolagens kanaler, man ska själv få välja om man vill betala eller inte eller om man vill betala för ett mervärde och få musiken till det. vi som bara vill ha själva upplevelsen av musiken som en fil på datorn som spelas upp ska få skaffa den filen på vilket sätt vi vill och man ska inte tvingas betala för det
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Sidan 262 av 782 FörstaFörsta ... 162212252253254255256257258259260261262263264265266267268269270271272312362762 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •