Ämne: Politik

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Japan är ju väldigt integrerade i världsekonomin, värre då med monokulturella samhällen som dessutom är ekonomiskt isolationistiska.

Erfaren medlem moongirls avatar
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Nackdelen med kongolesen är att den måste gå igenom en längre integrationsprocess än norrmannen (en generalisering).
    Det betyder dock inte att norrmannen är bättre långsiktigt.
    Jag tror att ett multikulturelt samhälle utvecklas bättre än ett monokulturellt samhälle. Sverige och Norden är inte bäst på allt, därför är det bra när en kongoles kommer hit och delar med sig av det bästa ifrån Kongo.
    Precis så, sådant är lätt att glömma. Invandring ger mycket bra kultur. Det är lätt att haka upp sig på det negativa istället för att koncentrera sig på det som är bra.
    Signatur.

Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av moongirl Visa inlägg
    Precis så, sådant är lätt att glömma. Invandring ger mycket bra kultur. Det är lätt att haka upp sig på det negativa istället för att koncentrera sig på det som är bra.
    Varför tog du bort ditt inlägg där du bad mig backa å se vad jag skrivit?
    Nå, var har jag skrivit att invandrare snor?

Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Clive_Burrs_granne Visa inlägg
    Varför tog du bort ditt inlägg där du bad mig backa å se vad jag skrivit?
    Ja du, det är frågan.
    Ja, om man inte bidrar till sverige genom att jobba, så går man antingen på bidrag eller skapar sig ett upphälle på ett annat sätt. Så tolkade jag det.

skulle in där istället.
    Signatur.

Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Ja du, det är frågan.
    Ja, om man inte bidrar till sverige genom att jobba, så går man antingen på bidrag eller skapar sig ett upphälle på ett annat sätt. Så tolkade jag det.

skulle in där istället.
    Det är en korrekt tolkning.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

"Allt åt alla", varför skulle det inte fungera undrar moongirl. Varför skulle det fungera, undrar jag. Vem vill skapa något om man ändå inte får något för det?

Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    "Allt åt alla", varför skulle det inte fungera undrar moongirl. Varför skulle det fungera, undrar jag. Vem vill skapa något om man ändå inte får något för det?
    Jaså, du ville diskutera konceptet allt åt alla? Trodde du menade själva saken de gjorde bussturera.

Men oh well.
    Personligen så stödjer jag att alla ska kunna ha samma möligheter till att bli de som de vill bli och leva som de vill, utan några som helst hinder. Allt åt alla betyder inte nödvändigtvis att allt man tjänar/får ska blåsas in någon gemensam pengabinge. Bara samma möjligheter.
    Signatur.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jaså, du ville diskutera konceptet allt åt alla? Trodde du menade själva saken de gjorde bussturera.

Men oh well.
    Personligen så stödjer jag att alla ska kunna ha samma möligheter till att bli de som de vill bli och leva som de vill, utan några som helst hinder. Allt åt alla betyder inte nödvändigtvis att allt man tjänar/får ska blåsas in någon gemensam pengabinge. Bara samma möjligheter.
    Haha, nja, det gör mig inte så mycket om de åker buss och odlar sin avund, det intressanta är ju vad som skulle ske om de fick något inflytande.

Vad betyder möjligheter? Hur ska det åstadkommas i praktiken?

Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Haha, nja, det gör mig inte så mycket om de åker buss och odlar sin avund, det intressanta är ju vad som skulle ske om de fick något inflytande.

Vad betyder möjligheter? Hur ska det åstadkommas i praktiken?
    Fri skola, fri vård, ja att det mesta skall vara avgiftfritt eller med så låga avgifter som möjligt. Detta går i sin tur genom skatt.
    Varför detta inte skulle fungera är ju frågan?
    Signatur.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Fri skola, fri vård, ja att det mesta skall vara avgiftfritt eller med så låga avgifter som möjligt. Detta går i sin tur genom skatt.
    Det är inte allt åt alla, det är socialliberalism.

Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Det är inte allt åt alla, det är socialliberalism.
    Jaså? då var det löst.
    Signatur.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

det är ju paradiset och i princip som vi har det i sverige, det som är så obehagligt är att det faktiskt skapar en slags rädsla för att göra något ansträngande.
    vi har väl aldrig haft så många sjuka med diagnoser med tema vällevnadssjukdomar som idag, vidare skapar vi nya hela tiden för att tillgodose en ovilja att ta itu med våra liv.
    Jag känner personligen flera stycken med en flytande diagnos om "fibromyalgi" och ja de är sjuka de har ont, Men jag är faktiskt övertygad att vi skapar oss de sjukdomar vi behöver för att "stå ut" i vårt samhälle ... det är samma sjukdomstyp som "hysteri" som var modeflugan för en 100 år sen bland kvinnor.
    Vi hade nyligen el-allergiker och det visades (inte minst i aftonbladet) människor som bodde i skogen ... nu verkar den sjukdomen ha dött ut för någon har tydligen antagligen ovilligt lyssnat på forskare ... MEN vips då kommer någon ny mystiskt sjukdom som tillgodoser vår ovilja att förstå att själ och kropp hänger ihop.
    Mår själen pyton men vi vill vara rationella och inte ens andas att vi per definition skulle ha ens en lindring psykisk åkomma, ja då tillber vi den konstiga kroppsliga diagnosen ..
    : ) Vad heter hon på DN jo Kjoller hade en jättebra debattartikel om detta... för en 3-4 veckor sedan. (går att hitta om man letar på nätet hon undrar hur kvinnor kan ses som det svaga könet och jag höll fullständigt med)
    Dessa människor är verkligen sjuka så klart men vad var det som gjorde dem sjuka i t.ex el-allergi som inte alls är accepterat idag och ingen verkar lida av längre.
    Jag kommer av mig som det märks, men det räcker inte med att ett jättebra system.

Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    det är ju paradiset och i princip som vi har det i sverige, det som är så obehagligt är att det faktiskt skapar en slags rädsla för att göra något ansträngande.
    vi har väl aldrig haft så många sjuka med diagnoser med tema vällevnadssjukdomar som idag, vidare skapar vi nya hela tiden för att tillgodose en ovilja att ta itu med våra liv.
    Jag känner personligen flera stycken med en flytande diagnos om "fibromyalgi" och ja de är sjuka de har ont, Men jag är faktiskt övertygad att vi skapar oss de sjukdomar vi behöver för att "stå ut" i vårt samhälle ... det är samma sjukdomstyp som "hysteri" som var modeflugan för en 100 år sen bland kvinnor.
    Vi hade nyligen el-allergiker och det visades (inte minst i aftonbladet) människor som bodde i skogen ... nu verkar den sjukdomen ha dött ut för någon har tydligen antagligen ovilligt lyssnat på forskare ... MEN vips då kommer någon ny mystiskt sjukdom som tillgodoser vår ovilja att förstå att själ och kropp hänger ihop.
    Mår själen pyton men vi vill vara rationella och inte ens andas att vi per definition skulle ha ens en lindring psykisk åkomma, ja då tillber vi den konstiga kroppsliga diagnosen ..
    : ) Vad heter hon på DN jo Kjoller hade en jättebra debattartikel om detta... för en 3-4 veckor sedan. (går att hitta om man letar på nätet hon undrar hur kvinnor kan ses som det svaga könet och jag höll fullständigt med)
    Dessa människor är verkligen sjuka så klart men vad var det som gjorde dem sjuka i t.ex el-allergi som inte alls är accepterat idag och ingen verkar lida av längre.
    Jag kommer av mig som det märks, men det räcker inte med att ett jättebra system.
    Vad försöker du säga egentligen?
    Det som du påstår finns kommer finnas oavsett vilket system vi har i sverige. Inte riktigt samma diskussion.
    Signatur.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Vad försöker du säga egentligen?
    Det som du påstår finns kommer finnas oavsett vilket system vi har i sverige. Inte riktigt samma diskussion.
    nej jag förstår att du inte förstår för det är saker jag tänkt mycket på och jag bara spånar om dem ,
    men jag menar såhär att vi i sverige länge har filat på bra bidrag bra sjukvård bra skola o.s.v MEN att det är inte det enda som krävs.
    Det är lätt att stirra sig blind på alla teknikaliteter i ett samhälle och helt glömma bort hur människor är, ofta bekväma lata och ovilliga till någon förändring alls.
    Man blir "kränkt" i min stad för att arbetslösa föräldrar inte får ha barnen på fritids efter skolan, det var en debatt som gick i stil med "vi har rätt att ha barnen på fritids" trots att vi är helt arbetslösa ...
    paradoxalt har vårt samhälle skapat oss bl.a en idé att det är samhällets uppgift att ta hand om barnen så mycket som möjligt. Och oss själva vi själva har bara rättigheter endast och allenast inga skyldigheter alls! och nu låter jag som en blåmoderat vilket jag absolut inte är.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    paradoxalt har vårt samhälle skapat oss bl.a en idé att det är samhällets uppgift att ta hand om barnen så mycket som möjligt. Och oss själva vi själva har bara rättigheter endast och allenast inga skyldigheter alls! och nu låter jag som en blåmoderat vilket jag absolut inte är.
    Löser man det med ännu mer vänsterpolitik tror du?

Sidan 327 av 782 FörstaFörsta ... 227277317318319320321322323324325326327328329330331332333334335336337377427 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •