http://foto.stilren.se - portfolio
allting beror ju på vilken typ av person det är som skriver.
1 här går det ju inte ta på allvar och en del fjortisar med "i looove sverige åch inthe gillrlr utlädningar sås mucket"-kommentarer går ju inte heller ta på allvar.
men när människor som man uppfattat som intelligenta, intressanta, roliga, empatiska, konstnärliga, samhälls-aktiva människor visar sidor som chockar en....bla du då. klart man blir lite ledsen men hey...det var ju ialfl ingen älg![]()
Varför är det "intelligent" och "empatiskt" att utöva tvång mot andra människor men motsatsen att inte göra det? Varför är det "skrämmande" att vilja ge alla individer rätten att bestämma över sina egna liv? Jag tycker att sådana åsikter säger mer om avsändarens självinsikt än om något annat, och det kan man ju alltid beklaga...
Du gör det lite för enkelt genom att fråga sådär. Ska alla individer verkligen få bestämma vad de vill över sina egna liv utan att behöva ta hänsyn till andra (kollektivet)? Jag tycker det verkar väldigt skrämmande att leva i en sådan värld. Att lägga ner skatten skulle leda till enorma förändringar i t.ex skola och sjukvård. Även där (som överallt annars) skulle det vara patienternas och barnens ekonomi som räknas, inte deras behov. Och nej, jag tror inte att tillräckligt många skulle betala "frivilligskatt" för att vi skulle kunna upprätta det system vi har idag med sjukvård och skolor (som iofs både borgare och sossar verkar vilja avveckla helt...).
Haha men vafan det är väl för fan skillnad o skriva på forum o prata. Han kan prata normalt, o skriva också men man skriver slarvigt här, vi som inte orkar att rätta våra inlägg. Är det inte syftet som är det viktigaste?
ND 2010!
du är från landskrona ser jag![]()
att göra det på ditt sätt skulle begränsa individens frihet till det yttersta, för allt skulle då handla om pengar.
nu får vi åtminstone ta del/få tillbaka utav det vi ger...
vad är det som driver människor? vad är det människor vill ha mer av? vad skapar klyftor/orättvisor/krig? alla vill ha sin frihet....men alla, alla, alla vill bara ha ett vanligt, tryggt liv och må bra.
att vara ensam/förlita sig på sig själv , är inte, enligt mig = att vara fri
Ni ser båda ekonomi som något statiskt där det finns en begränsad mängd resurser som ska fördelas. I era ögon blir då "friheten" en sådan att alla roffar åt sig så mycket de kan medan det "solidariska" samhället ger ungefär lika mycket till alla. Men det är inte så.
Vad betyder det att "allt handlar om pengar"? Det betyder att när jag ska utföra en arbetsinsats så får jag avgöra om belöningen jag erbjuds är värd besväret eller ej. Om allt "inte handlar om pengar" så betyder det att jag tvingas utföra arbetsinsatsen oavsett om jag vill det eller ej, för att någon annan anser att jag har en skyldighet gentemot den som ska skörda frukterna av mitt arbete.
Att någon "vill" ha ett bra liv är väl ingen anledning att tvinga mig att ge honom det? Varför är det så? Varför är min "vilja" att ha ett bra liv inte värd någonting så länge jag KAN skapa det själv? Det är det jag menar är så bakvänt: ert samhälle bestraffar mig för att jag KAN överleva och belönar den som INTE kan. Viljor har ingenting med saken att göra.
Och Joel, "utan att ta hänsyn till [...]"? Föreställ dig ett samhälle där ingen stöld förekommer, där det enda sättet man kan få konsumera saker är att köpa dem eller skapa dem själv. Hur blir jag rik i ett sådant samhälle om jag aldrig tar hänsyn till någon? Vem vill erbjuda mig betalning om jag inte erbjuder något i gengäld? Det hänger inte ihop.
Jag tycker att mitt ideal är det enda där människor verkligen behöver ta hänsyn till varandra. I ditt samhälle menar du att jag "tar hänsyn" om jag tvingas betala skatt, men i själva verket är det ju staten som inte tar någon hänsyn till mig. Varför inte? Mitt liv och min vilja degraderas för att jag KAN skapa min egen överlevnad genom hederligt arbete och frivilligt utbyte (hänsyn) med andra människor. Den som INTE kan förjäna sin överlevnad får leva på min bekostnad. Så varför är hans liv viktigare än mitt, varför är hans "önskan om ett bra liv" viktigare än min?
Att man ska få saker för att man "behöver" dem följer samma mönster. Behov skapar inga resurser. Om du sätter ut 100 nakna människor i öknen så är det fullständigt irrelevant om du anser att nån "behöver" det ena eller det andra, först måste det existera, och det gör det tack vare att någon arbetar och skapar det. Varför ska frukten av det arbetet tillhöra någon annan än den som utförde det? Det följer ingen rimlig logik.
Och för att påminna: om du vill använda dina pengar till att ge folk som "behöver" något dessa sake rså gör det, men varför ska det vara en universell regel att alla som arbetar och skapar värde måste skänka det till någon som behöver det, när man redan har skapat ett värde åt någon som har förtjänat det?
Varifrån kommer friheten att konsumera det värde andra skapar utan att behöva ersätta dem? Kan du inte härleda och förklara den? Du menar att din frihet inskränks om du inte får ta del av min lön utan att erbjuda mig något i utbyte, men min frihet då? Om jag inte jobbar, vad är då din frihet att leva på min bekostnad värd? Vem ska jag leva av? Någon annan som jobbar? Vem och varför? Om ingen jobbar, är alla maximalt fria då eftersom det inte finns några pengar? Och varför är jag ond och självisk om jag vill behålla min egen lön men göd och medmänsklig om jag stjäl din? Allt u det grundresonemanget är så fruktansvärt ologiskt.
Du måste förstå att din frihet att få saker du vill ha utan att betala går ut över min frihet att bestämma över frukten av mitt eget arbete. Varför är din frihet viktigare än min?
ska man ta hänsyn till varenda människas krav på vad frihet är så skulle den här världen bli ett fullständigt kaos....
det finns lagar och det finns system som underlättar för ALLA människor och även om du ser dessa som inskränkning på din frihet så ser jag det som ett privilegium som människa att det funnits smarta människor som instiftat detta...och som bryr sig från högsta till lägsta nivå.
som sagt..pokerspelare...den ultimata friheten. då gör du som du vill med dina pengar...
men annars är inte amish-folket helt självförsörjande dvs utanför samhället?
fast där skulle du nog stöta på lite andra problem e jag rädd för....
du borde växt upp för tja 50 år sen som tattare...de levde utanför samhället och fick utstå en hel del skit men de hade sin frihet å de klarade sig själva![]()
alltså du ser ju hur jag skriver...sjukt dåligt och som en 15 åring full av nikotin and coke men jag e en tant på 31 och JAG tycker att hans inlägg var helt bedrövligt...åsikter samt framförallt stavningen. sett en hel del då jag jobbat i klasser med dyslektiska barn samt växt upp med en bror som har grav dyslexi men han slår det...med hästlängder. jag anser inte att man måste skriva felfritt men herregud...stava väl som väll och ja orkar inte ens leta upp allt men när man läser en sån text då slutar man tänka på innehållet och kan bara tänka men herrgud...COME On....det var bara det...
hoppas hans muntliga argumentation är bättre än hans skriftliga![]()
Varför. Kan. Du. Inte. Argumentera. Mot. Det. Jag. Skriver?
1. Återigen: varför är din åsikt om vad mitt liv ska gå ut på viktigare än min egen?
2. Om en politiker bestämmer att jag ska lämna ifrån mig en del av min lön till dig, påstår du då att politikern "bryr sig"? Han tar ju inget som helst ansvar och "bryr sig" möjligen om dig, men inte om mig. Varför är du viktigare än jag?
3. En pokerspelare får ingalunda behålla alla sina pengar, staten sniffar upp även sådana inkomster och beskattar dem hårt. Dessutom kanske du har missat en skatt som heter "moms"?
4. Amish är religiösa fundamentalister, sluta jämföra äpplen och päron.
Det om tattare för 50 år sen är så jävla korkat att jag inte ens tänker bemöta det.
För sista gången: läs vad jag skriver och svara på mina frågor SAMT härled dina egna argument. Om du inte klarar av det så behöver du inte argumentera mot mig, jag accepterar inte att du tillskriver mig åsikter jag inte har och svamlar fram massa irrelevanta antaganden utan att belägga dem med någon sorts logiskt resonemang. Sålunda, skriv till mig enligt dessa villkor om du vill ha svar, annars får du i fortsättningen inget.