Ursprungligen postat av
meneca
För att betygen sätts väldigt olika av olika lärare. En väldigt orättvis betygssättning råder i dagens skola.
Såg ett inslag på svt, för ett tag sedan, som handlade om någon högstadieklass i någon friskola. Där hade typ alla eleverna MVG i matematik, trots att typ ingen hade fått det på det nationella provet. Det råder inflation i beygssättningen, mina förslag skulle motverka detta, och korta ner köerna ordentligt till de mest attraktiva utbildningarna.
Sen har jag alltid varit bekymrad över drivkrafterna bakom just friskolors betygssättningar. Det är inte helt otroligt att lärarna (på eget eller på initiativ av rektorn) "kryddar betygen" för att...
1) framhäva sig själva som lärare (samma incitament finns iofs också i kommunala skolor)
2) öka skolans attraktionskraft, då skolan är beroende av skolpengen och drivs i vinstintresse. Det är nog inte många skoltrötta gymnasieelever som söker sig till en skola där det är "svårt att få höga betyg", om ni förstår vad jag menar?
Tar vi ett ämne som matematik så tycker jag att hela betyget i princip ska baseras på vilket resultat eleven får på NP. Möjligtvis att man kompletterar med ett extra NP i samma kurs, så att man reducerar risken att eleven "inte var på topp" just den dagen, sas.
Tydligare riktlinjer för vad som ska ligga till grund för betygen behövs också. Tycker att betygen ska vara helt kunskapsbaserade.
Alltså spikar du MVG på alla skriftliga & muntliga examinationer så ska du ha MVG i betyg, oavsett om du har 95% frånvaro (såvida inte lektionstillfällena i sig utgör en stor del av examinationen, som i t.ex. språk), oavsett om du kommer 15 minuter försent, oavsett om du verkar ha "gjort ditt bästa" eller inte, oavsett om du verkar brinna för ämnet eller ser helt uttråkad ut på lektionerna, osv.
Exakt vad som ska ligga till grund för betygen kan man ju diskutera, men betygssättningen ska vara rättvis och samma förutsättningar ska gälla för alla!
T.ex. så skrev jag NP i Svenska B på Komvux, medan mina jämnåriga kompisar läste samma kurs på gymnasiet. Dom fick skriva provet på datan och därmed ha tillgång till synonymlexikon. På komvux fick vi inte ha synonymlexikon. Detta gjorde mig fly förbannad så jag kontaktade rektorn, men fick inget gehör för mina synpunkter. Då kontaktade jag skolverket (som godkände synonymlexikon) och "drev processen", mest för principens skull, och tillslut ringde rektorn upp mig och sa att dom hade ändrat sig och att man fick ha synonymlexikon. Jag är nog ganska mycket av en paragrafryttare och envis som fan, men jag retade mig jävligt mycket på att skolorna gjorde på olika sätt.
Det här var bara en av flera situationer då jag upplevt att villkoren eller kraven för att nå ett visst betyg är orättvisa. Nej, sådant här klarar jag fan inte av, blir jävligt lack när jag tänker på det, haha.