Sidan 39 av 782 FörstaFörsta ... 29303132333435363738394041424344454647484989139539 ... SistaSista
Resultat 571 till 585 av 11725

Ämne: Politik

  1. #571
    Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 158

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kentad Visa inlägg
    varför fler nationella prov?
    För att betygen sätts väldigt olika av olika lärare. En väldigt orättvis betygssättning råder i dagens skola.

    Såg ett inslag på svt, för ett tag sedan, som handlade om någon högstadieklass i någon friskola. Där hade typ alla eleverna MVG i matematik, trots att typ ingen hade fått det på det nationella provet. Det råder inflation i beygssättningen, mina förslag skulle motverka detta, och korta ner köerna ordentligt till de mest attraktiva utbildningarna.

    Sen har jag alltid varit bekymrad över drivkrafterna bakom just friskolors betygssättningar. Det är inte helt otroligt att lärarna (på eget eller på initiativ av rektorn) "kryddar betygen" för att...
    1) framhäva sig själva som lärare (samma incitament finns iofs också i kommunala skolor)
    2) öka skolans attraktionskraft, då skolan är beroende av skolpengen och drivs i vinstintresse. Det är nog inte många skoltrötta gymnasieelever som söker sig till en skola där det är "svårt att få höga betyg", om ni förstår vad jag menar?

    Tar vi ett ämne som matematik så tycker jag att hela betyget i princip ska baseras på vilket resultat eleven får på NP. Möjligtvis att man kompletterar med ett extra NP i samma kurs, så att man reducerar risken att eleven "inte var på topp" just den dagen, sas.

    Tydligare riktlinjer för vad som ska ligga till grund för betygen behövs också. Tycker att betygen ska vara helt kunskapsbaserade.
    Alltså spikar du MVG på alla skriftliga & muntliga examinationer så ska du ha MVG i betyg, oavsett om du har 95% frånvaro (såvida inte lektionstillfällena i sig utgör en stor del av examinationen, som i t.ex. språk), oavsett om du kommer 15 minuter försent, oavsett om du verkar ha "gjort ditt bästa" eller inte, oavsett om du verkar brinna för ämnet eller ser helt uttråkad ut på lektionerna, osv.

    Exakt vad som ska ligga till grund för betygen kan man ju diskutera, men betygssättningen ska vara rättvis och samma förutsättningar ska gälla för alla!

    T.ex. så skrev jag NP i Svenska B på Komvux, medan mina jämnåriga kompisar läste samma kurs på gymnasiet. Dom fick skriva provet på datan och därmed ha tillgång till synonymlexikon. På komvux fick vi inte ha synonymlexikon. Detta gjorde mig fly förbannad så jag kontaktade rektorn, men fick inget gehör för mina synpunkter. Då kontaktade jag skolverket (som godkände synonymlexikon) och "drev processen", mest för principens skull, och tillslut ringde rektorn upp mig och sa att dom hade ändrat sig och att man fick ha synonymlexikon. Jag är nog ganska mycket av en paragrafryttare och envis som fan, men jag retade mig jävligt mycket på att skolorna gjorde på olika sätt.
    Det här var bara en av flera situationer då jag upplevt att villkoren eller kraven för att nå ett visst betyg är orättvisa. Nej, sådant här klarar jag fan inte av, blir jävligt lack när jag tänker på det, haha.

  2. #572
    Erfaren medlem kentads avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    11 710

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    För att betygen sätts väldigt olika av olika lärare. En väldigt orättvis betygssättning råder i dagens skola.

    Såg ett inslag på svt, för ett tag sedan, som handlade om någon högstadieklass i någon friskola. Där hade typ alla eleverna MVG i matematik, trots att typ ingen hade fått det på det nationella provet. Det råder inflation i beygssättningen, mina förslag skulle motverka detta, och korta ner köerna ordentligt till de mest attraktiva utbildningarna.

    Sen har jag alltid varit bekymrad över drivkrafterna bakom just friskolors betygssättningar. Det är inte helt otroligt att lärarna (på eget eller på initiativ av rektorn) "kryddar betygen" för att...
    1) framhäva sig själva som lärare (samma incitament finns iofs också i kommunala skolor)
    2) öka skolans attraktionskraft, då skolan är beroende av skolpengen och drivs i vinstintresse. Det är nog inte många skoltrötta gymnasieelever som söker sig till en skola där det är "svårt att få höga betyg", om ni förstår vad jag menar?

    Tar vi ett ämne som matematik så tycker jag att hela betyget i princip ska baseras på vilket resultat eleven får på NP. Möjligtvis att man kompletterar med ett extra NP i samma kurs, så att man reducerar risken att eleven "inte var på topp" just den dagen, sas.

    Tydligare riktlinjer för vad som ska ligga till grund för betygen behövs också. Tycker att betygen ska vara helt kunskapsbaserade.
    Alltså spikar du MVG på alla skriftliga & muntliga examinationer så ska du ha MVG i betyg, oavsett om du har 95% frånvaro (såvida inte lektionstillfällena i sig utgör en stor del av examinationen, som i t.ex. språk), oavsett om du kommer 15 minuter försent, oavsett om du verkar ha "gjort ditt bästa" eller inte, oavsett om du verkar brinna för ämnet eller ser helt uttråkad ut på lektionerna, osv.

    Exakt vad som ska ligga till grund för betygen kan man ju diskutera, men betygssättningen ska vara rättvis och samma förutsättningar ska gälla för alla!

    T.ex. så skrev jag NP i Svenska B på Komvux, medan mina jämnåriga kompisar läste samma kurs på gymnasiet. Dom fick skriva provet på datan och därmed ha tillgång till synonymlexikon. På komvux fick vi inte ha synonymlexikon. Detta gjorde mig fly förbannad så jag kontaktade rektorn, men fick inget gehör för mina synpunkter. Då kontaktade jag skolverket (som godkände synonymlexikon) och "drev processen", mest för principens skull, och tillslut ringde rektorn upp mig och sa att dom hade ändrat sig och att man fick ha synonymlexikon. Jag är nog ganska mycket av en paragrafryttare och envis som fan, men jag retade mig jävligt mycket på att skolorna gjorde på olika sätt.
    Det här var bara en av flera situationer då jag upplevt att villkoren eller kraven för att nå ett visst betyg är orättvisa. Nej, sådant här klarar jag fan inte av, blir jävligt lack när jag tänker på det, haha.
    och det är därför det nya betygsystemet kan hjälpa till. lite iallafall.
    men ändå förstår jag inte.. du tror att den orättvisa betygsättningen blir hjälpt om man har fler nationella prov? eller?

  3. #573
    Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 158

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kentad Visa inlägg
    och det är därför det nya betygsystemet kan hjälpa till. lite iallafall.
    Betygsskalan i sig kommer dock inte åt problemet med att lärare sätter olika betyg på likvärdigt arbete, om den inte kombineras med gemensamma, tydliga riktlinjer och fler NP, som i sig väger tyngre.

    Citat Ursprungligen postat av kentad Visa inlägg
    men ändå förstår jag inte.. du tror att den orättvisa betygsättningen blir hjälpt om man har fler nationella prov? eller?
    Ja, jag vet att den skulle bli hjälpt, förutsatt att NP får vara avgörande för betyget.

  4. #574
    Moderator sofia747s avatar
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24 349

    Standard

    Jag har inget emot flera nationellaprov men jag vill inte att de ska vara direkt avgörande för betyget. Kul om man har en dålig dag liksom. När jag läste fysik b i gymnasiet hade vi ett slutprov och det behövde man inte göra om man var nöjd med betyget läraren hade satt framtills dess och det var jag så jag gjorde inte provet. Mina kompisar gjorde det och skrev G och blev skitbesvikna.

    Angående betygsystemet så har jag sagt att fler steg ska in sen jag fick mitt första betyg för sju år sedan. Gärna betyg från sexan också.
    Jag älskar allt hon gör
    Baby jag tror jag är kär
    I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, jag faller, jag faller

    Fortare och fortare för varje andetag
    "Skölj ner rikligt med absint"

  5. #575
    Moderator sofia747s avatar
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24 349

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Nån som såg serien om skolan på SVT precis nu? Äntligen, säger jag!
    Störde mig så sjukt mycket på SO-läraren. Det är inte så jävla svårt att vara en bra pedagog om man har tillgång till en massa datorer att leka med. Men det ska bli intressant att följa den serien och se om lärarna beteer sig som vi lär oss att vi ska göra eller om det är något annat.
    Jag älskar allt hon gör
    Baby jag tror jag är kär
    I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, jag faller, jag faller

    Fortare och fortare för varje andetag
    "Skölj ner rikligt med absint"

  6. #576
    Erfaren medlem kentads avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    11 710

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Betygsskalan i sig kommer dock inte åt problemet med att lärare sätter olika betyg på likvärdigt arbete, om den inte kombineras med gemensamma, tydliga riktlinjer och fler NP, som i sig väger tyngre.


    Ja, jag vet att den skulle bli hjälpt, förutsatt att NP får vara avgörande för betyget.
    okej. dock tycker inte jag att ett prov ska vara avgörande för hela betyget. det känns lite fel.

  7. #577
    Erfaren medlem Embelies avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Estockholm
    Inlägg
    4 909

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kent_91 Visa inlägg
    Men jag tycker priserna borde sänkas, särskillt nu efter årsskiftet då de höjde priserna utterligare.

    Sen tycker jag att pensionärer ska få åka lite billigare, ex: 50 %.
    Och studerande borde få nått studentrabbatkort så de får ungefär 50 % rabbat eller nått.
    Kom med något nytt då!
    I Sthlm får man i alla fall rabatt.
    Blogg
    Be sure to wear some flowers in your hair.

  8. #578

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Embelie Visa inlägg
    Kom med något nytt då!
    I Sthlm får man i alla fall rabatt.
    Vadå kom med något nytt?

    Jag säger hur jag vill att det ska bli, förlåt om jag inte har koll på hur det är i andra län.

    vad tycker du är bättre då? något nytt den här gången tack !

  9. #579
    Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 158

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sofia747 Visa inlägg
    Jag har inget emot flera nationellaprov men jag vill inte att de ska vara direkt avgörande för betyget. Kul om man har en dålig dag liksom.
    Citat Ursprungligen postat av kentad Visa inlägg
    okej. dock tycker inte jag att ett prov ska vara avgörande för hela betyget. det känns lite fel.
    Citerar mitt föregående inlägg:
    Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Tar vi ett ämne som matematik så tycker jag att hela betyget i princip ska baseras på vilket resultat eleven får på NP. Möjligtvis att man kompletterar med ett extra NP i samma kurs, så att man reducerar risken att eleven "inte var på topp" just den dagen, sas.

  10. #580
    Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 158

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sofia747 Visa inlägg
    Gärna betyg från sexan också.
    Jag är faktiskt kritisk till att sätta betyg på barn. Räcker det inte med skriftliga omdömen i tidig ålder? Hur tänker ni?

    Vill tillägga att jag tycker att det alltid ska vara möjligt att tenta upp sina betyg. Det ska aldrig vara kört!

    Hellre att betygssättningen är hård men rättvis och att man alltid har möjlighet att pröva ett ämne, hur många gånger som helst (kombinerat med att man typ får betala en större del av prövningskostnaden för var gång) istället för s.k. solskensbetyg och annan orättvisa.

    Egentligen så borde man också göra så att lärarna rättar och betygsätter varandras elever i de skriftliga momenten (t.ex. NP i matematik), allt för att betyget skall kunna sättas så objektivt som möjligt.
    Senast redigerat av meneca den 2008-02-15 klockan 06:33.

  11. #581
    Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004
    Ort
    Skövde., , .
    Inlägg
    4 058

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Jag är faktiskt kritisk till att sätta betyg på barn. Räcker det inte med skriftliga omdömen i tidig ålder? Hur tänker ni?

    Vill tillägga att jag tycker att det alltid ska vara möjligt att tenta upp sina betyg. Det ska aldrig vara kört!

    Hellre att betygssättningen är hård men rättvis och att man alltid har möjlighet att pröva ett ämne, hur många gånger som helst (kombinerat med att man typ får betala en större del av prövningskostnaden för var gång) istället för s.k. solskensbetyg och annan orättvisa.

    Egentligen så borde man också göra så att lärarna rättar och betygsätter varandras elever i de skriftliga momenten (t.ex. NP i matematik), allt för att betyget skall kunna sättas så objektivt som möjligt.
    varför inte betyg från tidig ålder?

    betygen är endå bara viktiga i 9an så jag ser ingen anledning varför det skulle bli en extra börda med betyg från 6an?

    Sveriges skola är alldeles för mesig likaså är eleverna, i Schweitz har de betyg redan i första klass(lite överdrivet kanske att få betyg i hur bra man leker...)

  12. #582
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Inlägg
    8 289

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sofia747 Visa inlägg
    Störde mig så sjukt mycket på SO-läraren. Det är inte så jävla svårt att vara en bra pedagog om man har tillgång till en massa datorer att leka med. Men det ska bli intressant att följa den serien och se om lärarna beteer sig som vi lär oss att vi ska göra eller om det är något annat.
    Tittade på det hela igår kväll (svt24). Jag tappade hakan.

  13. #583
    Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    11 503

    Standard

    Tänkte väl säga min mening om det här nya betygssystemet...

    Egentligen tror jag inte att så mycket förändras. Det nya systemet är snäppet bättre än IG-MVG där t.ex. två elever med VG kan ligga ganska långt ifrån varandra i kunskaperna.
    Nu blir möjligen betygen något mer rättvisa. Egentligen är betyg aldrig rättvisa och har ganska lite med riktig kunskap att göra. Betyget är oftast bara en bokstav som talar om hur lydig man varit i skolan och hur mycket information man lyckas proppa in i skallen. Å andra sidan vet jag inte vad som är alternativet, kanske är det det bästa...

    Jag tror inte ett dugg på "betygsliknande omdömen" i tidigare ålder. Man har väl alltid fått veta hur man ligger till i skolan på föräldrasamtal osv. Det är knappast något nytt. Ett "betygsliknande" omdöme kommer däremot bara öka pressen...

    Om man vill höja elevernas resultat behövs fler lärare, mindre klasser, och mer lugn i skolan. Det är vägen till en bra skola.
    Dessutom borde borgarna ge fan i att sälja ut och "knoppa av" skolor, förbättra istället de kommunala skolorna...

    Last.fm


    Money doesn't talk, it swears

  14. #584
    Erfaren medlem kentads avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    11 710

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Tänkte väl säga min mening om det här nya betygssystemet...

    Egentligen tror jag inte att så mycket förändras. Det nya systemet är snäppet bättre än IG-MVG där t.ex. två elever med VG kan ligga ganska långt ifrån varandra i kunskaperna.
    Nu blir möjligen betygen något mer rättvisa. Egentligen är betyg aldrig rättvisa och har ganska lite med riktig kunskap att göra. Betyget är oftast bara en bokstav som talar om hur lydig man varit i skolan och hur mycket information man lyckas proppa in i skallen. Å andra sidan vet jag inte vad som är alternativet, kanske är det det bästa...

    Jag tror inte ett dugg på "betygsliknande omdömen" i tidigare ålder. Man har väl alltid fått veta hur man ligger till i skolan på föräldrasamtal osv. Det är knappast något nytt. Ett "betygsliknande" omdöme kommer däremot bara öka pressen...

    Om man vill höja elevernas resultat behövs fler lärare, mindre klasser, och mer lugn i skolan. Det är vägen till en bra skola.
    Dessutom borde borgarna ge fan i att sälja ut och "knoppa av" skolor, förbättra istället de kommunala skolorna...
    håller med dig! elever borde bli mer skärpta också

  15. #585
    Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002
    Inlägg
    22 316

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Dessutom borde borgarna ge fan i att sälja ut och "knoppa av" skolor, förbättra istället de kommunala skolorna...
    Varför det?

Sidan 39 av 782 FörstaFörsta ... 29303132333435363738394041424344454647484989139539 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •