Ja tacka fan för det.
Det "är" inte men "enligt dig" är det "kanske" [...]? Herrejävlar så man kan dribbla bort sig själv. Varför skulle din subjektiva tolkning av ordet "politik" vara mer rätt än min?Politik är inte det du skriver. Enligt mig är det väl kanske: tillämpning av en ideologi på hur ett samhälle styrs.
Att det är "sannolikare" att de fattiga får pengar utan att arbeta i ett socialistiskt samhälle beror (om det är sant; bevisa det gärna) så klart på att systemet fungerar på det sättet: det bygger på tvångsmässig omfördelning av pengar. Att det inte är samma sak som "solidaritet" försökte jag visa genom tre exempel:Ett solidariskt samhälle är enligt mig sannolikare om man har ett socialistiskt än ett nattväktar-styre.
1. Det samhälle som legaliserar våldtäkt för att det "bygger på idén att sex är bra", eller att "det ska födas många barn" eller nåt liknande.
2. Det samhälle som politiskt är en nattväktarstat men där folk frivilligt delar med sig.
3. Det samhälle som politiskt är en planekonomi men där folk drar benen efter sig.
Ordet solidaritet kom vi ju fram till, efter din egen hänvisning till Wikipedia, är när individen "i egenskap av del av en grupp verka[r] hänsynsfullt utan egenintresse för denna grupps bästa". Jag "i egenskap av del av en grupp" verkar inte "hänsynsfullt utan egenintresse för denna grupps bästa" när du håller en pistol mot min tinning och tvingar mig att ge dig min plånbok. Det gör heller inte du, du använder bara tvång som medel (politik) för att uppnå ett syfte som du valt åt mig.
Du försöker komma undan detta genom att prata om "sannolikheter", men det är så klart bara snömos. Det är kanske "sannolikt" att ett samhälle där våldtäkt är legaliserat och abort förbjudet är ett samhälle där det föds fler barn, men so what? Det du försöker påstå - om vi gör en analogi - är att det samhälle som legaliserar våldtäkt och förbjuder abort är ett samhälle där människor (implicit: av egen fri vilja för att de tycker att det är bra) skaffar många barn. Jag menar att det är fel utgångspunkt. Resultatet av politiken är att många barn föds, men det sker inte genom att människor vill skaffa barn för att de tycker att det är bra att skaffa barn. På samma sätt sker inte omfördelningen av pengar genom att folk vill omfördela sina pengar (i ett socialistiskt samhälle; som om de frivilligt offrade sitt egenintresse för kollektivets bästa) utan för att staten tvingar dem till det.
Sannolikheten att ett resultat uppnås har ingenting med solidariteten som sådan att göra, eftersom politiken inte är hur människor väljer att bete sig. Politik är ett medel för att tvinga folk, medlet med vilket man i ett socialistiskt samhälle uppnår gruppens bästa är inte solidaritet utan tvång.
Jaha? Om Sverigedemokraterna börjar prata på ett självklart sätt om det mångkulturella samhällets värde, betyder det då att de förespråkar ett mångkulturellt samhälle?De som använder begreppet solidaritet på ett självklart sätt när de definierar sin ideologi är socialister och inte nyliberaler. Visst att moderaterna vill lura folk genom att prata som socialister - men det är inte grunden för deras ideologi. Eller tror du att det var solidaritet exempelvis den unge Reinfeldts böcker handlade om?
Om tillräckligt många människor på ett självklart sätt pratar om att månen är platt, blir den då platt?
Den socialistiska politikens medel är tvång, resultatet är inte ett bevis för att samhället är solidariskt.
Om du nu bemöter detta, igen, genom att skriva "jag tycker inte som du" så hamnar du på ignorelistan direkt. Försök istället visa att politik är hur människor beter sig - inte vilket system som används för att kontrollera detta beteende.
Men!
* Visa därmed också (det måste du av nödvändighet) att ett samhälle är socialistiskt när det består av en nattväktarstat inom vilken människor av egen fri vilja delar med sig för gruppens bästa.
* Visa därtill att ett samhälle är nyliberalt när det består av en planekonomi inom vilken människor drar benen efter sig för att slippa offras för gruppens bästa.
Klarar du det blir jag imponerad, annars har du som sagt två val. 1) erkänn att du hade fel eller 2) fortsätt ignorera mina exempel och bemöt dem med irrelevant nonsens, varvid du i fortsättningen blir blockerad.
Vad du tycker att jag "borde" ha syftat på rör mig inte ryggen, lika lite som jag kan hitta exempel på att tigertindra har använt ordet "ful" kan du hitta exempel på att jag har påstått det. Du vet lika väl som jag och alla andra här inne att tigertindra hela tiden använder sig av grova och nedlåtande personangrepp istället för argument. Att du vill fortsätta få hennes [censurerar mig själv här] för att du käftar emot mig ändrar inte på det.Vad du slingrar dig nu om tigertindra-grejen! Haha, vad du påstår att hon har antytt om din fulhet är lika långsökt (eller visa ett exempel om du kan!) som att hon skulle ha yttrat ordet "ful" om dig, vilket du borde ha syftat på eftersom du skrev just så. Haha.
Och igen: jag bryr mig inte om hennes personagrepp på så vis att jag tar åt mig, jag vill bara visa vilken usel debattör hon är (som om det behövdes). Att du låtsas som om vi är "lika goda kålsupare" eller vad det var du sa visar bara att du är djupt oärlig, både mot dig själv och oss andra.
Det värsta med det här är att du verkar tro på det själv. Du påstår hela tiden att jag har "fel" eller inte "förstår", men när jag utmanar dig att förklara vad som är "rätt" eller vad jag inte förstår så backar du och håller tyst. Precis på samma sätt som när du påstod att jag använder stulna begrepp men vägrade ge ett enda exempel, eller när du påstod att Johan Norberg inte är nån avancerad tänkare men vägrade att bemöta ett enda av hans argument. Eller nu när du vägrar bemöta mina exempel på politiska system inom vilka människor beter sig på ett eller ett annat sätt. Det är "hypotetiskt". Tillåt mig att skratta.Jag besvarar ständigt mot- och andra argument i den här tråden. Ibland är jag inte här. Ibland svarar andra. Det är i alla fall så att någon svarar om du skriver något vettigt eller som tillför något. Du behöver inte oroa dig för att tråden skulle dö.