Sidan 46 av 782 FörstaFörsta ... 36373839404142434445464748495051525354555696146546 ... SistaSista
Resultat 676 till 690 av 11725

Ämne: Politik

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av loveavtryck Visa inlägg
    Fattar väl jag med att de inte själva kan sätta upp det för de har inte de resurserna? Men du tror de har råd att bygga upp värsta oljeplattformar och raffenaderier och dylikt? Självklart måste värstvärlden göra en insats där.
    Vi har inte nått utveckling eftersom vi vart så fokuserade på olja och kol, och som jag sa tidigare så ska de i afrika få använda sig av kol och olja som grund för att sedan utveckla de mer miljövänliga alternativen, när västvärlden gjort detsamma
    Jag vet att de, genom afrikanska investerare och dylikt, skulle ha råd att bygga upp oljeplattformar och starta kolbrytning bara de tilläts. Olja och kol är ljusår effektivare än andra energiskällor, vad gäller produktion och resultat. Därför är det också så mycket intressantare för investerare.

Men du håller ju faktiskt med om att de ska tillåtas fundamental utveckling. Det är gött.
    I have seen it all

Standard

Många nappade på detta nya diskusionsämne

Men ska vi kunna vända detta så måste alla ta del i det. Särskillt stora företag som har fabriker osv, kraven på dem borde öka. Typ dom måste uppfylla vissa mål för att få sina tillstånd och allt vad som kan sätta käppar i hjulen för dem. Men problemet är att alla kommer inte hjälpa till. till och med jag som tycker det är viktigt kastar burkar på marken ibland... förlåt.

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Jag fiser, det bidrar till växthuseffekten (det är helt sant, fast det är så små mängder så) Tror inte vi kommer få bukt på problemen, tror det är för sent så det är nog bättre att göra som någon sa och ta och fokusera på hur framtiden kommer se ut istället. Att vi kommer få hit många folk som flyr från deras land p.g.a. värmen osv.
    ND 2010!

Standard

Citat Ursprungligen postat av VågaVaraRädd Visa inlägg
    Jag fiser, det bidrar till växthuseffekten (det är helt sant, fast det är så små mängder så) Tror inte vi kommer få bukt på problemen, tror det är för sent så det är nog bättre att göra som någon sa och ta och fokusera på hur framtiden kommer se ut istället. Att vi kommer få hit många folk som flyr från deras land p.g.a. värmen osv.
    Jo, men hur ska dom fly, liksom hur ska dom komma hit? Ja med nån sorts transport, då blir det ju ännu varmare. Allt är en ond cirkel som började i England på 1700-talet.

ska du träna idag på pumphuset Fille?

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Vad är det som säger att det blir varmare för att vi släpper ut lite koldioxid? Det krävs större mängder än våra utsläpp för att vi ska kunna påverka värmen med det.

Koldioxiden är inte den ledande variabeln i förhållandet värme - koldioxid. När klimatet blir varmare avges mer koldioxid, speciellt från havet. Att det avges större mängder koldioxid då kanske har en liten, liten effekt på värmen. Men när väl solaktiviteten minskas igen kommer klimatet bli svalare och koldioxiden minska.

Det är solen som styr klimatet på jorden. Inte vi människor.
    I have seen it all

Standard

Citat Ursprungligen postat av Zimme Visa inlägg
    Vad är det som säger att det blir varmare för att vi släpper ut lite koldioxid? Det krävs större mängder än våra utsläpp för att vi ska kunna påverka värmen med det.

Koldioxiden är inte den ledande variabeln i förhållandet värme - koldioxid. När klimatet blir varmare avges mer koldioxid, speciellt från havet. Att det avges större mängder koldioxid då kanske har en liten, liten effekt på värmen. Men när väl solaktiviteten minskas igen kommer klimatet bli svalare och koldioxiden minska.

Det är solen som styr klimatet på jorden. Inte vi människor.
    Förlåt Mr.Forskare - men de sa inte Al Gore.

Klart det är mycket som påverkar, och ja mena inte att bara för en trucklast med folk från varma länder kommer göra skillnad. Men om alla från de "varma länderna" ska upp till de "kallare länderna", då blir det många bilar osv, ja du fattar.

Växthuseffekten är ju att när det blir förhöjt värde av koldioxid i luften så kan inte de osynliga uv-strålarna studsa ut i rymden igen för de bromsas och skickas tillbaka av just de förhödja/förvärrade växthusgaserna. Vad är dom? Koldioxid, vattenånga, freoner, metan och ozon typ?

Men jag tycker också att det låter vettigare att fokusera på framtiden... nån som har något exempel att ta upp?

Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Jag är Socialdemokrat.
    För jag är social och jag gillar demokrati.
    .
    .

just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kent_91 Visa inlägg
    Förlåt Mr.Forskare - men de sa inte Al Gore.
    Jag är absolut ingen forskare. Jag försöker bara ta del av information från båda sidorna, tolka det och bestämma vad som verkar rimligast.

Al Gore är ju för bövulen en politiker som inte vågar ställa upp i debatter mot de som inte håller med honom. Inte den bästa av källor.

Klart det är mycket som påverkar, och ja mena inte att bara för en trucklast med folk från varma länder kommer göra skillnad. Men om alla från de "varma länderna" ska upp till de "kallare länderna", då blir det många bilar osv, ja du fattar.
    Jag förstår hur du menar. Men koldioxidutsläppen som kommer från oss människor är så oerhört liten, både i förhållande till all koldioxid i luften och framför allt i förhållande till alla växthusgaser. Så liten att det verkar osannolikt att det skulle påverka klimatet.
    I have seen it all

Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007

Standard

Al Gore är ett skämt, där håller jag med!
    .
    .

just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

Standard

Citat Ursprungligen postat av Zimme Visa inlägg
    Jag är absolut ingen forskare. Jag försöker bara ta del av information från båda sidorna, tolka det och bestämma vad som verkar rimligast.

Al Gore är ju för bövulen en politiker som inte vågar ställa upp i debatter mot de som inte håller med honom. Inte den bästa av källor.

Jag förstår hur du menar. Men koldioxidutsläppen som kommer från oss människor är så oerhört liten, både i förhållande till all koldioxid i luften och framför allt i förhållande till alla växthusgaser. Så liten att det verkar osannolikt att det skulle påverka klimatet.
    Koldioxidutsläppen från oss människor är så oerhört liten?

Hmm, vem är det som bygger och driver alla fabriker, alla bilar, alla bussar, alla flygplan och alla båtar och kolkraft osv? Säg inte att de människan gör/gjort är så lite att det inte spelar någon roll?

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Koldioxidutsläppen från oss människor är så oerhört liten?

Hmm, vem är det som bygger och driver alla fabriker, alla bilar, alla bussar, alla flygplan och alla båtar och kolkraft osv? Säg inte att de människan gör/gjort är så lite att det inte spelar någon roll?
    Av alla gaser i atmosfären består koldioxiden av ungefär 0,05 %

Vattenånga är den absolut viktigaste växthusgasen och står för drygt 90 % av alla växthusgaser om jag inte minns helt galet.

Förändringar av koldioxidnivån beräknas i ppm - parts per milion. Alltså 0,0001 %

Koldioxid i sig är med andra ord inte den mest betydande av växthusgaserna och människans bidrag med koldioxid blir därför rätt obetydande. Den största koldioxidkällan är havet som i snitt avger runt 80 gigaton koldioxid per år. Människan avger ungefär 6-7 gigaton per år.

Det värsta med teorin om att vi människor har skapat uppvärmningen är att den blivit falsifierad på de flesta punkter och har vuxit sig till en riktigt stor ad-hoc teori. Ändå lever den kvar.

Koldioxid är inte en sån stor klimatdrivare som media framställer den som.
    I have seen it all

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Alltså, Zimme....

Jag kan inte bemöta ditt snack med några stora kunskaper, för jag har de inte...

Ändå känns det ganska helknäppt att lyssna på ditt resonemang om att människan inte påverkar klimatet som det sägs i media idag.

Jag har själv sett någon enstaka forskare som förekommit i media och precis som du påstått att klimathysterin bara är en bluff och att förändringarna inte är vårat verk. Men de är ändå inte SÅ många. Måste man inte utgå från sunt förnuft och anta att majoriteten av forskarna har rätt? Eller, kanske tycker inte ens majoriteten av forskarna att klimathotet har med människan att göra?

Känns som att du driver konspirationen, inte alla forskare, politiker, och media...
    Verkat lite väl överdrivet att precis alla gått på den här "bluffen", om det nu är så.

Jag kan inte bemöta dig med några siffror eller kunskaper, men det kan kanske någon annan göra?

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Standard

Ja asså jag fattar heller inte ditt resonemang. Vaför snackas det bara om koldioxid då? Och inget om vattenånga?

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Visst har det varit så att det från jordens början blivit varmare och varmare men vi har helt klart stått för att det har blivit mycket mer extremt nu de sista åren. Håller med Sundance_Joel för första gången typ ^^

De flesta forskarna är eniga om att vi hjälper till och bidrar mycke till den globala uppvärmningen. Det är självkalrt itne bra men som ajg skrev innan så är det dags att blicka mot framtiden och börja "förbereda" oss mot problemen som kommer att finnas, t.ex. så har jag hört att det kommer kunna finnas malariamyggor i Stockholm? NÅn som vet ifall det stämmer? Då är det kanske dags att börja tänka på vad man ska göra mot problem som detta istället för att försöka rädda naturen genom att släcka en glödlampa. Det kommer inte att hjälpa, det är redan för sent känns det som.

Ja, Axel jag var o pumpade idag, gör du sen? xD
    Senast redigerat av VågaVaraRädd den 2008-02-23 klockan 16:29.
    ND 2010!

Medlem
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Ja asså jag fattar heller inte ditt resonemang. Vaför snackas det bara om koldioxid då? Och inget om vattenånga?

Nej men han har rätt i att vattenånga är den störst bidragande orsaken till växthuseffekten, det sa Karin (Naturkunskapsläraren) xD
    ND 2010!

Sidan 46 av 782 FörstaFörsta ... 36373839404142434445464748495051525354555696146546 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •