Sidan 78 av 782 FörstaFörsta ... 28686970717273747576777879808182838485868788128178578 ... SistaSista
Resultat 1 156 till 1 170 av 11725

Ämne: Politik

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Jag måste nog vara den enda människan i Sverige som tycker att politikernas "brutala förändringar" kan ha en funktion att fylla (därmed inte sagt att alla beslut är bra) och att alla svennar är så förbannat tröga att de bara måste motsäga sig alla förändringar, ungefär som om vi redan lever i den ideala av alla stater. Usch vad trött jag blir på alla människor som inte tänker mer långsiktigt än hur mycket de kommer att ha i plånboken (eller är det bara politikerna som inbillar oss att det är det enda vi bryr oss om?).

Å andra sidan finns det situationer då politikerna överhuvudtaget inte lyssnar på de människor som verkligen har koll på verkligheten; då blir jag lika sur på de maktgalna politikerna.

Och shit vilken surpuppa jag är; nu får jag skärpa mig!
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Jag måste nog vara den enda människan i Sverige som tycker att politikernas "brutala förändringar" kan ha en funktion att fylla (därmed inte sagt att alla beslut är bra) och att alla svennar är så förbannat tröga att de bara måste motsäga sig alla förändringar, ungefär som om vi redan lever i den ideala av alla stater. Usch vad trött jag blir på alla människor som inte tänker mer långsiktigt än hur mycket de kommer att ha i plånboken (eller är det bara politikerna som inbillar oss att det är det enda vi bryr oss om?).

Å andra sidan finns det situationer då politikerna överhuvudtaget inte lyssnar på de människor som verkligen har koll på verkligheten; då blir jag lika sur på de maktgalna politikerna.

Och shit vilken surpuppa jag är; nu får jag skärpa mig!
    Helt rätt, i stort sett alla människor röstar med plånboken och den som påstår något annat ljuger. Det som irriterar mig mest är att de som skriker högst om solidaritet och rättvisa är de som vill ha mer utan att bidra med mer och som kräver förmåner på andras bekostnad. Men det är ju så, pengar bara finns i överflöd och statens uppgift är att fördela dem.

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Helt rätt, i stort sett alla människor röstar med plånboken och den som påstår något annat ljuger. Det som irriterar mig mest är att de som skriker högst om solidaritet och rättvisa är de som vill ha mer utan att bidra med mer och som kräver förmåner på andras bekostnad. Men det är ju så, pengar bara finns i överflöd och statens uppgift är att fördela dem.
    Precis, för att ta ett exempel verkar alla människor tycka att A-kassa är en "mänsklig rättighet" så att de kan fortsätta leva med mycket pengar när de blir arbetslösa. Men om man inte jobbar har man egentligen ingen rätt till pengar; därför är det rimligt att se A-kassan som en försäkring och rimligen borde det vara en dyr försäkring eftersom den kostar en del för "samhället". Men nej nej, oj vad hemskt att man höjer avgifterna; då får ju gemene man mindre i plånboken. Vi vill ju bara äta så mycket av skattepengarna som möjligt hela tiden och om skatterna blir de högsta i världen spelar väl inte så stor roll. Det är ju bra att staten har en himla massa pengar att fördela ut på det som är viktigt i samhället ... skola, omsorg och vård ... (nej, nu får jag sluta innan ironin blir för svårtolkad )
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006

Standard

Precis, för att ta ett exempel verkar alla människor tycka att A-kassa är en "mänsklig rättighet" så att de kan fortsätta leva med mycket pengar när de blir arbetslösa. Men om man inte jobbar har man egentligen ingen rätt till pengar; därför är det rimligt att se A-kassan som en försäkring och rimligen borde det vara en dyr försäkring eftersom den kostar en del för "samhället". Men nej nej, oj vad hemskt att man höjer avgifterna; då får ju gemene man mindre i plånboken. Vi vill ju bara äta så mycket av skattepengarna som möjligt hela tiden och om skatterna blir de högsta i världen spelar väl inte så stor roll. Det är ju bra att staten har en himla massa pengar att fördela ut på det som är viktigt i samhället ... skola, omsorg och vård ... (nej, nu får jag sluta innan ironin blir för svårtolkad )
    Är det inte lita samma sak med socialbidrag (om man bortser från det faktum att man inte "ser" exakt hur mycket av skatten går till det)? Dessutom kan den som inte jobbat överhuvudtaget få bidrag, medan den som har slitit hela sitt inte har rätt till bidrag för t ex tandläkararvode. Nu låter jag rätt bitter, men jag har skäl till att vara det. Känner folk som har stora tillgångar och lever gott, men tar ut socialbidrag för att de inte jobbar. Vet också om en arbetsgivare som inte har en enda anställd, trots att folk jobbar åt honom. Hur - jo de får pengar från soc. och han maximerar sin vinst. De gör jobbet, han får pengarna och skattebetalarna står för kalaset.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

För de flesta verkar det räcka att de någon gång har betalat skatt, oavsett hur mycket, de ska ha rätt till ersättning bara därför. De har ju "bidragit". Visst fungerar försäkringar på det sättet, men de måste ju också bära sina egna konstnader. Jag har ingenting emot att folk får ut mer än de lägger in, men det ska ske på basis av frivillighet och inte genom att samtliga medlemmar i samhället tvingas att betala oavsett om de vill det eller ej. Och som jag sagt förut så är det mest attityden jag stör mig på, det där att man har rättigheter utan skyldigheter och så gärna biter den hand som föder en. Utan den svenska överklassen skulle det inte finnas några förmåner som dagens, det är viktigt att veta. Lite tacksamhet och respekt vore inte fel.

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

För de flesta verkar det räcka att de någon gång har betalat skatt, oavsett hur mycket, de ska ha rätt till ersättning bara därför. De har ju "bidragit". Visst fungerar försäkringar på det sättet, men de måste ju också bära sina egna konstnader. Jag har ingenting emot att folk får ut mer än de lägger in, men det ska ske på basis av frivillighet och inte genom att samtliga medlemmar i samhället tvingas att betala oavsett om de vill det eller ej. Och som jag sagt förut så är det mest attityden jag stör mig på, det där att man har rättigheter utan skyldigheter och så gärna biter den hand som föder en. Utan den svenska överklassen skulle det inte finnas några förmåner som dagens, det är viktigt att veta. Lite tacksamhet och respekt vore inte fel.
    Håller med till hundra. Stör mig också jävligt mycket på det där "allmänna föraktet" mot "överklassen" (=avundsjuka).

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av halka_på Visa inlägg
    Dessutom kan den som inte jobbat överhuvudtaget få bidrag, medan den som har slitit hela sitt inte har rätt till bidrag för t ex tandläkararvode.
    Hur menar du? Antingen så har man tillräckligt hög ersättning och då kvalificerar man ju sig inte för ytterligare ekonomisk hjälp. Eller menar du att den som aldrig har jobbat kan få ut mer ersättning än den som har slitit hela livet?

Nu låter jag rätt bitter, men jag har skäl till att vara det. Känner folk som har stora tillgångar och lever gott, men tar ut socialbidrag för att de inte jobbar.
    Hur då? Menar du att de har dolda tillgångar? Socialbidrag kan man väl endast få när man inte har några tillgångar alls, socialbidrag är inget som man per automatik har rätt till bara för att man inte jobbar.

Vet också om en arbetsgivare som inte har en enda anställd, trots att folk jobbar åt honom. Hur - jo de får pengar från soc. och han maximerar sin vinst. De gör jobbet, han får pengarna och skattebetalarna står för kalaset.
    Fyfan, vad jag avskyr sånt här. Blir så jävla lack.

Edit: Kan man inte göra en (anonym) anmälan om fusket på den där arbetsplatsen någonstans?
    Senast redigerat av meneca den 2008-07-05 klockan 19:33. Anledning: Edit: Anmälan.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Som man bäddar får man ligga. Det är inte utan orsak som samhället ska behöva bevaka sina medborgare. Det är det jag har försökt att säga på PP-forumet, men de hävdar att det är medborgarna som bestämmer vad som är rätt och fel, inte "gamla lagar". Jaha, och vem är det som instiftade lagarna och av vilken anledning? Inte för att sedan bryta mot dem och gnälla över konsekvenserna i alla fall.
    Håller med. Är så jävla trött på snacket om integritet hit och dit, visst, denna skall värnas men inte till vilket pris som helst.

Är jag extrem som t.o.m. tycker att alla (även odömda) medborgare borde finnas registrerade i något form av dna-register etc? Eller ja... i teorin tycker jag det, om man tänker sig att man kunde eliminera alla risker, som att dna:t skulle komma i orätta händer (användas i fel syfte) osv. Men är folk i allmänhet starkt emot detta av principiella skäl?

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Exakt.
    Tycker att syftet med styrelseskicket demokrati urholkas när folk bara röstar utav egoistiska skäl, mao endast ser till det som gynnar dem bäst och inte till det som de egentligen tycker är rättvist.

Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Hur menar du? Antingen så har man tillräckligt hög ersättning och då kvalificerar man ju sig inte för ytterligare ekonomisk hjälp. Eller menar du att den som aldrig har jobbat kan få ut mer ersättning än den som har slitit hela livet?
    Det är precis vad jag menar. En pensionär som har arbetat hela sitt liv har t ex inte rätt till bidrag för att fixa tänderna. Jag pratat om fall från verkligheten.

Hur då? Menar du att de har dolda tillgångar? Socialbidrag kan man väl endast få när man inte har några tillgångar alls, socialbidrag är inget som man per automatik har rätt till bara för att man inte jobbar.
    Om man äger tillgångar som är skrivna på andra, eller aktier i utländska företag. Det äcklar mig att se alla dyrbarheter som är köpta för oförtjänta pengar och sedan gömmer samma människor sin tv för att slippa tv-avgiften. Jag är en av dem som jobbar och betalar skatt för att göda dem, men jag har ingen makt att fördela den skatt jag betalar.

Fyfan, vad jag avskyr sånt här. Blir så jävla lack.
    Edit: Kan man inte göra en (anonym) anmälan om fusket på den där arbetsplatsen någonstans?
    Det värsta är att det tydligen är helt lagligt! Kallar man inte det för sysselsättningsgaranti?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Exakt.
    Tycker att syftet med styrelseskicket demokrati urholkas när folk bara röstar utav egoistiska skäl, mao endast ser till det som gynnar dem bäst och inte till det som de egentligen tycker är rättvist.
    Det är ju det som är bekvämt med demokrati, rättigheter utan skyldigheter. Man kan gömma sig bakom "samhället" och rösta på det som gynnar en själv och lämpa över ansvaret på "någon annan". Om alla fick bestämma själva istället skulle de vara tvingade att ansvara för sina egna liv, och därmed också ha rätten att eftersträva den egna lyckan istället för andras.

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Det är ju det som är bekvämt med demokrati, rättigheter utan skyldigheter. Man kan gömma sig bakom "samhället" och rösta på det som gynnar en själv och lämpa över ansvaret på "någon annan". Om alla fick bestämma själva istället skulle de vara tvingade att ansvara för sina egna liv, och därmed också ha rätten att eftersträva den egna lyckan istället för andras.
    Ja, nu börjar vi närma oss kärnan här. Vi skulle ju må mycket bättre om vi tog hand om oss själva och inte sprang omkring som små barn och förlitade oss på att mamma Svea (ovillkorligt) ska värna om oss hela tiden. Vi måste växa upp.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Ja, nu börjar vi närma oss kärnan här. Vi skulle ju må mycket bättre om vi tog hand om oss själva och inte sprang omkring som små barn och förlitade oss på att mamma Svea (ovillkorligt) ska värna om oss hela tiden. Vi måste växa upp.
    Äh det är ju folket som tar hand om folket, vad är det för fel med det?
    Jag är hellre ett litet barn.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Äh det är ju folket som tar hand om folket, vad är det för fel med det?
    Jag är hellre ett litet barn.
    Du vill alltså vara ett barn resten av livet och förlita dig på att andra människor tar hand om dig? Ja, det låter ju väldigt skönt för dig att kunna sitta och surfa på Kentforum resten av livet, men hur skulle det bli om alla tänkte så ... Dessutom tror jag att du känner dig mer tillfreds av att bidra med ditt strå till stacken.

Den mogna människan förlitar sig inte bara på blir omhändertagen av sina överbeskyddande föräldrar (/staten), utan tar även sitt ansvar och står på egna ben. När man uppnår en balans mellan den villkorslösa moderskärleken och den förtjänta faderskärleken då blir det harmoni. I praktiken är dessvärre vissa människor alltför fixerade vid att förtjäna kärlek och vinna kampen om överlevnaden (t.ex. den "högerextremist" som överhuvudtaget inte tycker att vi ska hjälpa de svaga), medan andra inte tar något ansvar som helst för att förtjäna kärleken (den omogne "vänsterextremist" som tycker att alla "små barn" ska ha det lika bra oavsett om de bidrar med något eller inte). Nej, några extremister vill jag inte ha, utan bara människor som inser att vi måste finna en balans mellan dessa två ytterligheter. Självklart måste vi hjälpa de svaga som inte har fått rätt förutsättningar för att klara sig, men vi måste också hjälpa dessa människor att stå på egna ben och i förlängningen ställa krav på dem; vi kan inte acceptera att vissa människor av ren lathet och egoism väljer att leva sina liv som parasiter på oss andra. Alla människor vill väl, säger den godtrogne kommunisten, medan den mer balanserade socialliberalen inser att ... ja, Oskar kan väl lika väl ta över här; han verkar ju ha tänkt över det här ...
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005

Standard

Du vill alltså vara ett barn resten av livet och förlita dig på att andra människor tar hand om dig? Ja, det låter ju väldigt skönt för dig att kunna sitta och surfa på Kentforum resten av livet, men hur skulle det bli om alla tänkte så ... Dessutom tror jag att du känner dig mer tillfreds av att bidra med ditt strå till stacken.
    Jag hoppades han var ironisk? :S
    inget.

Sidan 78 av 782 FörstaFörsta ... 28686970717273747576777879808182838485868788128178578 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •