Ämne: Politik

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Nu övertolkar ni nog. Jag skulle tro att argumentet för att nyliberalism banade vägen för nazismen bygger på att man skyller 30-talsdepressionen på kapitalismen - annars är nazismen en konservativ rörelse som är antivetenskaplig och inget av det kan man väl kalla nyliberalismen.
    Tyvärr har jag hört det där argumentet flera gånger, och det går verkligen ut på att nyliberaler likt nazister vill rensa ut en viss grupp människor från samhället. Fråga Mr? exempelvis, jag lovar dig att han skriver under på den synen.

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Tyvärr har jag hört det där argumentet flera gånger, och det går verkligen ut på att nyliberaler likt nazister vill rensa ut en viss grupp människor från samhället. Fråga Mr? exempelvis, jag lovar dig att han skriver under på den synen.
    Rensa ut troll kanske ... nej, det låter inte så liberalt.

Å andra sidan kan utrensande juntor samarbeta med nyliberaler - men Pinochet kanske var schizofren.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag vet aldrig riktigt vad man vill säga med den ihopkopplingen faktiskt.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Nu övertolkar ni nog. Jag skulle tro att argumentet för att nyliberalism banade vägen för nazismen bygger på att man skyller 30-talsdepressionen på kapitalismen - annars är nazismen en konservativ rörelse som är antivetenskaplig och inget av det kan man väl kalla nyliberalismen.
    Vad är konservativt i nazismen? Kollektivism däremot..det gillade dom.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ginger Fish Visa inlägg
    Vad är konservativt i nazismen? Kollektivism däremot..det gillade dom.
    De stödde traditioner, inklusive katolicismen. Nazismens ideologi byggde på antivetenskap och att man ville hävda någon sorts eviga värden, ariernas roll etc.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Jag vet aldrig riktigt vad man vill säga med den ihopkopplingen faktiskt.
    Inget speciellt tror jag. Människor är människor, inte alltid rationella. Nu körde i och för sig Pinochet omvänt mot det där att nyliberalismen skulle ha lett till utrensningar.

Det är väl förresten så att Pinochets våldstaktik för att sedan införa nyliberalism är ett av exemplen i Chockdoktrinen av Naomi Klein.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Mr. ?s avatar
    Reg.datum
    Nov 2008

Standard

Jag tror verkligen inte att nyliberaler vill aktivt utrota fattiga, men 99% av alla som säger sig vara nyliberala som jag någonsin har pratat med tycker att "suvival of the fittest" är det som gäller vilket är lika illa.
    "I was doing a lot of complaining about the ridiculous prices of CD. I called them out for being greedy fucking assholes. I didn't get a chance to check, has the price come down at all? Okay, well, you know what that means - STEAL IT. Steal away and give it to all your friends and keep on stealin'. Because one way or another these motherfuckers will get it through their head that they're ripping people off and that that's not right."

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mr. ? Visa inlägg
    Jag tror verkligen inte att nyliberaler vill aktivt utrota fattiga, men 99% av alla som säger sig vara nyliberala som jag någonsin har pratat med tycker att "suvival of the fittest" är det som gäller vilket är lika illa.
    Vad menas med "gäller"? Det är skillnad på att aktivt genomföra det, kanske som nazisterna, eller bara acceptera att det är en konsekvens av att vissa anpassar sig bättre än andra till verkligheten.

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Sjukskrivningsreglerna i dagens Sverige är väl verkligen ett exempel ""Survival of the fittest"...

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ett öde värre än döden Visa inlägg
    Sjukskrivningsreglerna i dagens Sverige är väl verkligen ett exempel ""Survival of the fittest"...
    de där kommer ju rivas upp igen så fort vi får en ny regering och de kommer inte bli moderaterna som hamnar på tronen igen...inte en chans.

men det är helt absurda regler. det är precis som de vill avveckla försäkringskassan helt och alla ska hamna hos soss och glömma allt vad ett värdigt liv heter...

Standard

Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg
    de där kommer ju rivas upp igen så fort vi får en ny regering och de kommer inte bli moderaterna som hamnar på tronen igen...inte en chans.

men det är helt absurda regler. det är precis som de vill avveckla försäkringskassan helt och alla ska hamna hos soss och glömma allt vad ett värdigt liv heter...
    Nej nej där har du fel. Soc ska inte heller finnas!

Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ginger Fish Visa inlägg
    Nej nej där har du fel. Soc ska inte heller finnas!
    Att ha hemlösa som sover på trottoarerna och tigger av folk, är det ditt alternativ?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg

Varför "vill" de det?

Citat Ursprungligen postat av Mr. ? Visa inlägg
    So? Det betyder väl inte att du måste tycka samma sak? Du kan dela med dig hur mycket som helst av ditt eget till vem som helst som du anser är mer värd dina pengar än du själv. Varför är det ett problem?

Citat Ursprungligen postat av Ett öde värre än döden Visa inlägg
    Att ha hemlösa som sover på trottoarerna och tigger av folk, är det ditt alternativ?
    Varför tror du det?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Den där argumentationen är verkligen beklämmande: antingen delar staten ut pengar till alla som behöver pengar så att alla får ett "värdigt liv", och då är staten god, eller så delar staten inte ut pengar till alla som behöver och då är staten ond. Det låter som att de är de enda alternativen, och om staten inte delar ut pengar så kommer folk plötsligt svälta ihjäl på gatan. Jag fattar inte hur man kan komma på sådana idéer, handlar det om okunskap eller oförstånd?

Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Varför tror du det?
    Låt mig höra om ditt alternativ då Oskar

Sidan 332 av 782 FörstaFörsta ... 232282322323324325326327328329330331332333334335336337338339340341342382432 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •