Ämne: Politik

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Var brukar arbetslösheten vara högst? I höger- eller vänsterstyrda länder?
    Ingen aning, det beror dels på hur du definierar höger och vänster och dels hur du räknar arbetslöshet. Vad som är säkert är att strävandet efter sk full sysselsättning är en omöjlighet, och att det som kallas strukturell eller naturlig arbetslöshet inte är ett politiskt beslut.

Standard

Var brukar arbetslösheten vara högst? I höger- eller vänsterstyrda länder?
    Var det en retorisk fråga?

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kent_91 Visa inlägg
    Var det en retorisk fråga?
    Då jag bara tror mig veta svaret, är det ingen "äkta" retorisk fråga ; )
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Standard

Då jag bara tror mig veta svaret, är det ingen "äkta" retorisk fråga ; )
    haha, touche ;P

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

nu har den lagts upp på sajten. pagrotskys artikel om varför borgerliga regeringar sänker ekonomin. mycket intressant läsning som visar hur inkompetenta borgerliga regeringar är

http://efterarbetet.etc.se/29699/dae...ngar-ekonomin/
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    nu har den lagts upp på sajten. pagrotskys artikel om varför borgerliga regeringar sänker ekonomin. mycket intressant läsning som visar hur inkompetenta borgerliga regeringar är

http://efterarbetet.etc.se/29699/dae...ngar-ekonomin/
    Den artikeln var en enorm besvikelse, men också ett bevis för hur vänsterns argumentation alltid fungerar: det är bara massa skrik om orättvisor och dåligt det ena och det andra, men ingen substans. Fint att han smyger förbi '76 och '91 genom att prata om att ekonomin var "besvärlig". Det har han ju helt rätt i, men vad betyder det? Jo, att föregående (s)-regeringar gjorde ett dåligt jobb.

Under den senaste krisen är det sant att Sverige gick ganska bra innan och ganska dåligt under, men det beror inte på regeringen utan på att Sverige är ett litet land som är beroende av exportindustrin. Det är självklart att vi påverkas mer än större länder, och var finns argumenten för att en sosseregering hade skött läget bättre? Ingenstans, det får man bara anta. Tvärtom kritiserar han ju den politik som är klassiskt socialdemokratisk, nämligen att i lågkonjunktur använda finanspolitiken som vapen. Han skriver om hur regeringen har varit "passiv" men klagar samtidigt på att den har lånat pengar. Snacka om hyckleri.

Sammanfattningsvis är det ingen analys och ingen "intressant" läsning, bara ett konstaterande att borgerliga regeringar ofta har fått styra i svåra ekonomiska lägen. Synd att vänstern inte kan bättre än så.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Blir så jävla förbannad på alla borgare och andra högermänniskor som inte har en aning om hur vi i underklassen har det. Vi som är födda med låginkomsttagande arbetarföräldrar som fått vända på varenda slant, speciellt när ena föräldern varit arbetslös och den andra sjukskriven pga arbetsrelaterade förslitningsskador. Jag kan slå vad om att alla borgare här inne är uppvuxna i hem med normal eller medelinkomst, kanske till och med vissa höginkomsttagare. För det verkar som att det krävs att man är en äkta gräsrot, att man är stolt arbetarklass och är uppvuxen i underklassen utan rika föräldrar eller haft en uppväxt där föräldrarna inte haft ekonomiska problem för att förstå vad solidariet och omtanke om sina medmänniskor är. Jag blir så förbannat upprörd, det riktigt sticker i ögonen på mig när ni står och spottar på mig och rakryggat menar att jag och alla andra i låginkomsttagarhem och som själv även nu har svårt att klara sig skulle haft det ännu sämre. Jag förstår inte hur ni kan se mig i ögonen och säga nåt sånt, är inte jag lika mycket värd som alla ni andra? Varför ska jag ha det mycket sämre, återigen frågar jag mig, skulle jag behövt växa upp som hemlöst gatubarn för att mina föräldrar drabbades av händelser som ingen av dem kunde rå för? Hur fan kan ni bara tycka nåt sådant, varför är jag så mycket mindre värd, varför ska vi i underklassen förtryckas ännu mer, varför ska de sociala skyddsnäten slopas och mattan ryckas undan för oss? Jag jobbar och sliter och glider inte fram på någon räkmacka och de som är arbetslösa, sjuka eller socialbidragstagare glider inte heller fram och parasiterar på oss som arbetar som ni verkar tro. Varför tycker ni så illa om oss där nere, varför föraktar ni underklassen så mycket och önskar oss så ont? Jag bara undrar hur man kan ha hjärta i kroppen och samtidigt önska något sådant. Det är inte bara upprörande, det gör fanimej riktigt ont i mig också att ni kastar skit på mig och oss andra på det sättet
    robert smith

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Ännu mer klassisk vänsterargumentation: "tyck fan synd om mig som har det så jobbigt, din jävla borgare!"

Nu handlar det ju inte om huruvida vi "vill" att du ska ha det bra eller dåligt, utan om en moralisk princip. Jag tycker inte att några människor ska ha rätt att med våld ta det de vill ha från andra, bara för att de tjänar på det. Det gäller såväl rika som fattiga, hög- som lågutbildade, arbetare eller överklass. Min moraliska princip säger att man ska behandla och bemöta andra människor som mål i sig själva, inte som medel för ens egna mål. Har en annan människa något man själv vill ha så ska man inte ta det, man ska förtjäna det. Det spelar ingen roll hur gärna man vill ha eller hur mycket man behöver en annan människas egendom, det ger en inte rätten att ta den från henne med hjälp av våld. Våldet som politiskt medel och moralisk princip är det jag är motståndare till, inte människor som har det svårt.

Blir så jävla förbannad på alla borgare och andra högermänniskor som inte har en aning om hur vi i underklassen har det. Vi som är födda med låginkomsttagande arbetarföräldrar som fått vända på varenda slant, speciellt när ena föräldern varit arbetslös och den andra sjukskriven pga arbetsrelaterade förslitningsskador. Jag kan slå vad om att alla borgare här inne är uppvuxna i hem med normal eller medelinkomst, kanske till och med vissa höginkomsttagare. För det verkar som att det krävs att man är en äkta gräsrot, att man är stolt arbetarklass och är uppvuxen i underklassen utan rika föräldrar eller haft en uppväxt där föräldrarna inte haft ekonomiska problem för att förstå vad solidariet och omtanke om sina medmänniskor är. Jag blir så förbannat upprörd, det riktigt sticker i ögonen på mig när ni står och spottar på mig och rakryggat menar att jag och alla andra i låginkomsttagarhem och som själv även nu har svårt att klara sig skulle haft det ännu sämre. Jag förstår inte hur ni kan se mig i ögonen och säga nåt sånt, är inte jag lika mycket värd som alla ni andra? Varför ska jag ha det mycket sämre, återigen frågar jag mig, skulle jag behövt växa upp som hemlöst gatubarn för att mina föräldrar drabbades av händelser som ingen av dem kunde rå för? Hur fan kan ni bara tycka nåt sådant, varför är jag så mycket mindre värd, varför ska vi i underklassen förtryckas ännu mer, varför ska de sociala skyddsnäten slopas och mattan ryckas undan för oss? Jag jobbar och sliter och glider inte fram på någon räkmacka och de som är arbetslösa, sjuka eller socialbidragstagare glider inte heller fram och parasiterar på oss som arbetar som ni verkar tro. Varför tycker ni så illa om oss där nere, varför föraktar ni underklassen så mycket och önskar oss så ont? Jag bara undrar hur man kan ha hjärta i kroppen och samtidigt önska något sådant. Det är inte bara upprörande, det gör fanimej riktigt ont i mig också att ni kastar skit på mig och oss andra på det sättet
    Bra skrivet som vanligt. Du har rätt, man ska nog växa upp i ett äkta arbetarklass hem för att riktigt förstå hur det kan vara att behöva vända på varje krona. Sen kan andra babbla vad de vill. Att borgare vill ta bort välfärd är ju allmänt känt, så har det varit i alla tider. De vill ju ha allt själva. Vi som är födda i arbetarklass familjer får ju skylla oss själva, enligt dem. Vi ska inte komma och begära något, vi ska vara glada om vi kan vara pigor åt de bättre bemedlade. Vi ska hålla käften och vara glada att vi finns till överhuvudtaget.
    Det är endast de som har, som ska få det bättre, på alla områden. Alla människors lika värde? Njaa, fråga en borgare vad de tycker om det. Deras människosyn inbegriper inte allas lika värde. Det är ju bara att se, läsa och märka vad som pågått i flera år nu, med en borgerlig regering.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Många av dem som uttalar sig här har inte en aning om hur det är att vara underklass och ha det svårt. Just därför sticker det i ögonen
    robert smith

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Ännu mer klassisk vänsterargumentation: "tyck fan synd om mig som har det så jobbigt, din jävla borgare!"
    Det är verkligen intressant och mycket förvånande att du har en sådan skev syn på omvärlden. Hoppas inte många tycker som du, för allas skull.

Nu handlar det ju inte om huruvida vi "vill" att du ska ha det bra eller dåligt, utan om en moralisk princip.
    Din moraliska princip betyder inget när det handlar om en människas överlevnad.

Jag tycker inte att några människor ska ha rätt att med våld ta det de vill ha från andra, bara för att de tjänar på det. Det gäller såväl rika som fattiga, hög- som lågutbildade, arbetare eller överklass. Min moraliska princip säger att man ska behandla och bemöta andra människor som mål i sig själva, inte som medel för ens egna mål.
    Lever du i verkligheten eller hittar du på allt, egentligen?

Har en annan människa något man själv vill ha så ska man inte ta det, man ska förtjäna det.
    Vem ska avgöra vem som "förtjänar" det?

Våldet som politiskt medel och moralisk princip är det jag är motståndare till, inte människor som har det svårt.
    Men hallå. Du gör ju så att människor får det svårt genom att du röstar på ett sådant parti. Vakna upp innan det är försent.

Många av dem som uttalar sig här har inte en aning om hur det är att vara underklass och ha det svårt. Just därför sticker det i ögonen
    Exakt. De vet inte vad de pratar om. Många som uttalar sig har antagligen haft det "för bra", blivit bortskämda och blivit cyniska till max. Som tur är kommer det bli ett regeringsskifte i höst, kan man hoppas, som möjliggör ett samhälle för alla. Ett samhälle som inte är perfekt på något sätt, men som är mer rättvist än det kalla, hårda, skitiga samhälle vi har idag.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg
    Bra skrivet som vanligt. Du har rätt, man ska nog växa upp i ett äkta arbetarklass hem för att riktigt förstå hur det kan vara att behöva vända på varje krona. Sen kan andra babbla vad de vill. Att borgare vill ta bort välfärd är ju allmänt känt, så har det varit i alla tider. De vill ju ha allt själva. Vi som är födda i arbetarklass familjer får ju skylla oss själva, enligt dem. Vi ska inte komma och begära något, vi ska vara glada om vi kan vara pigor åt de bättre bemedlade. Vi ska hålla käften och vara glada att vi finns till överhuvudtaget.

Det här är ju det ni har tjatat om hela tiden, om jag bara förstod hur ni har det så skulle jag tycka det var helt okej att staten gav er en massa pengar, men det är inte så jag resonerar. Jag förstår mycket väl att ni tjänar på att andra står för era kostnader, men det är inget argument.

På samma sätt tror ni att jag skulle förespråka skatter om jag själv hade det som ni, men det är heller inte min utgångspunkt. Jag skulle aldrig kräva att få leva av nån annans pengar bara för att det är bra för mig, jag har inte den moralen.
    Det är endast de som har, som ska få det bättre, på alla områden. Alla människors lika värde? Njaa, fråga en borgare vad de tycker om det. Deras människosyn inbegriper inte allas lika värde. Det är ju bara att se, läsa och märka vad som pågått i flera år nu, med en borgerlig regering.
    Det här är heller inget argument om man skärskådar det, det är bara snack. "Allas lika värde", vad betyder det? Motivera! Och vad då "de som har ska få det bättre", vad menas? Är det regeringen som trycker pengar och ger till de som redan har fått pengar? Svammel och fantasier, aldrig några faktiska argument.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg
    Det är verkligen intressant och mycket förvånande att du har en sådan skev syn på omvärlden. Hoppas inte många tycker som du, för allas skull.
    Vad då skev syn?

Din moraliska princip betyder inget när det handlar om en människas överlevnad.
    Varför inte?

Lever du i verkligheten eller hittar du på allt, egentligen?
    Eh, ja?

Vem ska avgöra vem som "förtjänar" det?
    Det har jag motiverat dussintals gånger, men du läser ju inte vad jag skriver så jag förväntar mig inte att du ska ta det till dig.

Men hallå. Du gör ju så att människor får det svårt genom att du röstar på ett sådant parti. Vakna upp innan det är försent.
    Suck. Jag är inte moderat.

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Suck. Jag är inte moderat.
    Men du kanske röstar på ett parti som liknar moderaterna.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Sidan 432 av 782 FörstaFörsta ... 332382422423424425426427428429430431432433434435436437438439440441442482532 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •