Jag tycker att det skulle vara ett stort steg i rätt riktning, jämfört med skattesystemet av idag.
Jag tillrättavisade dig för att jag tycker att "du lyssnar inte på mig för jag är [fyll i valfritt]" är ett tråkigt sätt att använda någon sorts omvänd härskarteknik. Men vill du argumentera på det sättet så varsågod.
NEJ! Pensionärerna har inte fått höjd skatt. De har kvar samma (höga) skattesats som tidigare. Det är inte ens i närheten av samma sak som att få en höjning!I förhållande till andra, har pensionärer fått höjd skatt.
För övrigt så vill jag ännu en gång påpeka att jag alltså är emot tvång. Alla former av ofrivillig skattebetalning är lika fel, alldeles oavsett vem som måste betala. Alltså ska självklart pensionärerna också befrias från all skatt i min samhällsvision.
Som sagt, jag är emot tvång. Mitt förslag skulle helt klart minska tvånget och skatten genom att göra välfärden betydligt billigare.Jag tror inte på den idén som du beskriver. Varför ska det behövas? Det fungerar någorlunda idag, men allt är inte bra i dagens samhälle.
Jag har försökt få svar på varför det är okej att tvinga på andra människor sin vilja. Svaret har varit att utan skatt så går de som inte själva kan försörja sig under. Alltså gav jag det här alternativförslaget; ett system där alla får medel så att de kan klara sig, samtidigt som det blir en mindre skattebörda. I och med att du underkänner detta förslag så är det alltså inte behovet hos de svagaste som är motiveringen till varför du vill ha ett tvångssamhälle. Så då tar vi frågan igen: Varför är det okej att tvinga människor att agera enligt en annan vilja än den egna?
Ja, det kan de. Men varför ska de?De som tjänar mest kan bidra mer, enkelt?
INGEN ska få del av pengar som tagits ifrån andra mot dessa andras vilja. Däremot ska den som vill få flytta till Sverige och få prova lyckan här. I en liberal framtid tycker jag att fri invandring är en självklarhet.Skatter går till mycket inte bara för så kallade tärande grupper. Vad anser du om flyktingpolitik? Ska de få socialbidrag, flyktingbidrag osv. ?
Du har i flera år påpekat att objektivismen som filosofi är helt ute och cyklar. Den är extrimistisk, en personkult, verklighetsfrånvänd, den övriga filosofiska världen skrattar åt den etc. Varför då inte bara enkelt visa var den har fel?