Ämne: Politik

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Vilken nivå på klyftor är "rätt"? Är det med "rättvisa" samhället det där alla har lika mycket pengar?
    Jag anser inte att någon människa i vårt land ska kunna utförsäkras från sjukförsäkringen till exempel. Man har utgått från A-kassan, där man kan bli utförsäkrad. Det är inte rätt heller att man ska bli helt utförsäkrad. Det är inte samma sak att vara frisk och arbetslös som att vara sjuk. Många har fått känna på de klyftor som uppstått. Men en borgerlig regering skulle inte kunna göra annat, det handlar om fördelningspolitik. En borgerlig regering har aldrig velat att svaga grupper, till exempel, skulle få det bättre, oavsett vad Reinfeldt säger. Kolla på alla privatiseringar som kommit till, resultatet kan man i vissa fall få se längre fram. Rut-avdraget, vilka är det som mest använder det? Jo, de bättre bemedlade. Listan kan göras lång, men det beror ju på vilken politik man gillar.
    Om jag skulle bli stenrik någon dag så kommer jag alltid att rösta med de röd-gröna, konstigt? Ja, kanske någon tycker, men så är det.

Är det med "rättvisa" samhället det där alla har lika mycket pengar?
    Nej, det har jag aldrig sagt. Det rättvisa är att alla ska kunna överleva, studera med mera, oavsett om man kommer från en rik eller fattig familj. En trygghet ska alltså finnas, utan privata försäkringar. Och skatt ska betalas efter förmåga.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg
    Efter att ha läst på mer än det jag visste tidigare, så skulle jag välja alternativ 2. Men jag orkar inte gå igenom hela finanskrisen från 90-talet, jag rekommenderar de som är intresserade att själva läsa om det och jämföra med ditt inlägg för längesedan.
    Du behöver inte gå igenom hela krisen, bara berätta på vilket sätt jag har fel.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Nej, det har jag aldrig sagt. Det rättvisa är att alla ska kunna överleva, studera med mera, oavsett om man kommer från en rik eller fattig familj. En trygghet ska alltså finnas, utan privata försäkringar. Och skatt ska betalas efter förmåga.
    Varför är det inte rättvist att alla har lika mycket pengar?

Och varför "ska" skatt betalas efter förmåga?

Citat Ursprungligen postat av Ginger Fish Visa inlägg
    Om klyftorna är stora skiter jag, personligen i, fullständigt så länge individens frihet tillgodoses. Alliansens politik går i rätt riktning på nästan alla områden.
    Okej, vilka områden går alliansen inte i rätt inriktning?

Varför är det inte rättvist att alla har lika mycket pengar?

Och varför "ska" skatt betalas efter förmåga?
    Som sagt förut, är det svårt att uppnå rättvisa vad gäller att "alla ska ha lika mycket pengar". Alla ska ha samma grundtrygghet och ingen ska hamna på stupstocken, när det finns pengar i ett land som Sverige. Jag tycker det är fel att villor i Djursholm ska beskattas lika som en villa i Borlänge t.ex. Förmögenhetsskatten togs bort, och vilka gynnar det? Jo, de förmögna. Alla dessa skatter, gåvoskatt med mera, gynnar endast de som redan har mycket pengar. Det är inte rättvist att det ska vara så, enligt mig. Varför ska skatt inte betalas efter förmåga? Det handlar om rättvisa, det vet du mycket väl. Jag vill bo i ett samhälle där alla kan vara med, alla får en grundtrygghet, där man behandlas bra på arbetsplatser. Där man kan få sjukvård fast man inte har privata försäkringar. Men det där har jag skrivit om förut.

Du behöver inte gå igenom hela krisen, bara berätta på vilket sätt jag har fel.
    Som sagt, jag orkar inte, vi har ju gått igenom det förut! Hur länge ska du älta om det?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Som sagt förut, är det svårt att uppnå rättvisa vad gäller att "alla ska ha lika mycket pengar". Alla ska ha samma grundtrygghet och ingen ska hamna på stupstocken, när det finns pengar i ett land som Sverige. Jag tycker det är fel att villor i Djursholm ska beskattas lika som en villa i Borlänge t.ex. Förmögenhetsskatten togs bort, och vilka gynnar det? Jo, de förmögna. Alla dessa skatter, gåvoskatt med mera, gynnar endast de som redan har mycket pengar. Det är inte rättvist att det ska vara så, enligt mig.
    Svårt och svårt, är det rättvist eller inte att alla har lika mycket pengar?
    Varför ska skatt inte betalas efter förmåga? Det handlar om rättvisa, det vet du mycket väl. Jag vill bo i ett samhälle där alla kan vara med, alla får en grundtrygghet, där man behandlas bra på arbetsplatser. Där man kan få sjukvård fast man inte har privata försäkringar. Men det där har jag skrivit om förut.
    Varför är det "rättvist" att betala skatt efter förmåga? Det har ju ingenting med grundtrygghet att göra.
    Som sagt, jag orkar inte, vi har ju gått igenom det förut! Hur länge ska du älta om det?
    Du vet mycket väl varför jag ältar det, för att du gjorde bort dig när du först hävdade att krisen berodde på att borgarna "lånade massa pengar" och när jag bemötte det med min egen genomgång mumlade att det var mina "nyliberala åsikter". Du implicerade att jag hade fel i det jag sa, men nu är du plötsligt inte intresserad av att visa vad som var fel? Kom igen, om du vill få slut på ältandet så visa vad som var fel eller erkänn att du inte vet vad du snackar om. Det andra alternativet är betydligt enklare och ärligare.
    Senast redigerat av Oskar den 2010-05-12 klockan 22:39.

Standard

Okej, vilka områden går alliansen inte i rätt inriktning?
    tycker att alla partier över lag på den borgliga sidan strider för lite för individens frihet gentemot staten och majoriteten. tror faktiskt det är Göran Hägglund oväntat nog, som visat sig mest engagerad i individens frihet från statens inblandning i privatliv. Det är mer ideologiskt tungt än skattepolitik och sånt som alliansen klarar bättre.

Medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kent_91 Visa inlägg
    Så yttrandefriheten som han pratade om existerar inte? Om muslimer hatar honom så mycket, varför går dom då på hans föreläsning? Jo, för att starta bråk, precis som fotbollshuliganer. Ingen gillar väl huliganer? Muslimerna var där för att bråka, och det gjorde dom. Skalla herr Vilks för det han gjort/gör är så jävla sjukt.

Fattar inte hur folk kan försvara muslimerna som gör detta.

Rondellhundsgrejen var väldigt onödig av honom att göra, men han ska för fan få göra det om han vill, utan att få dödshot osv.

Va det inte Voltaire som sa: jag kan hata dina åsikter, men jag är villig att dö för att du ska få uttrycka dem... eller något liknande.

Tydligen gäller inte detta kloka uttal muslimerna som likt huliganer rasar mot yttrandefriheten och mot en liten enskild individ.

Sjukt!
    Nu försvarar jag inte "muslimerna" om du tror det utan konstaterade kallt att han (Vilks) sträckt ut hakan lite väl långt den här gången. Om en del muslimer blir galna av en rondellhund vad blir de inte då om två bögar med mohammedmasker?

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Alla ska ha en grundtrygghet, därför är det rätt med skatter? Vad var det då för fel på mitt förslag om platt skatt och medborgarlön? Det ger ju alla en grundtrygghet.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Så yttrandefriheten som han pratade om existerar inte? Om muslimer hatar honom så mycket, varför går dom då på hans föreläsning? Jo, för att starta bråk, precis som fotbollshuliganer. Ingen gillar väl huliganer? Muslimerna var där för att bråka, och det gjorde dom. Skalla herr Vilks för det han gjort/gör är så jävla sjukt.
    Vill bara understryka att det inte är "muslimer" som hatar Lars Vilks eller "muslimer" som vill bråka. Det är några människor som ställde till bråk och som tycker illa om Vilks sätt att framställa profeten Muhammed. Dessa människor råkar påstå sig tillhöra Islam. Sätt inte likhetstecken mellan individer som säger sig tillhöra en religion och religionen som helhet!

Tänk hur absurt det vore om vi gjorde samma sak med t.ex. politisk ideologi, eller varför inte yrke.
    "Polisen jagar för närvarande en socialdemokratisk man misstänkt för gårdagens bilstöld i Avliden Kommun."

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Nej, det var inte menat som något personligt, spårade ut lite. Jag menade i allmänhet, inte vad du hade sagt.

Men då undrar jag bara: soo what? Varför ska han inte få göra det? Folk hyllar Anna Odells konst, men ratar Vilks. Obegripligt.
    Ett tips till Kent 91:

Nämn inte judar eller muslimer över huvud taget för då blir du avstängd... igen.
    Vi lever i ett PK-skadat låtsassamhälle där alla har rättigheter förutom oss...
    NORDEUROPEÈR.
    Tragiskt vidrigt orättvist faktum.
    Straffet för de som vill berätta om den riktiga verkligheten av sanningen.

Tips till alla andra här: Ta reda på hur Världskrig 1 slutade och vad som fick igång Världskrig 2
    Senast redigerat av Embrace den 2010-05-12 klockan 23:15.
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Erfaren medlem Felix_Elites avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Embrace Visa inlägg
    Tips till alla andra här: Ta reda på hur Världskrig 1 slutade och vad som fick igång Världskrig 2
    okej att man kanske var lite väl hårda mot tyskland, men vadå då?

edit: det var ju inte bara versaillesfreden som ledde till andra vk, depressionen och wall street-kraschen var bidragande orsaker de också
    Länge leve kungen.
    Citat Ursprungligen postat av Havsänglar Visa inlägg
    Jag gick till mataffären och köpte naturgodis, men så råkade jag äta upp allt på vägen hem, sämst ):

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Embrace Visa inlägg
    Ett tips till Kent 91:

Nämn inte judar eller muslimer över huvud taget för då blir du avstängd... igen.
    Vi lever i ett PK-skadat låtsassamhälle där alla har rättigheter förutom oss...
    NORDEUROPEÈR.
    Tragiskt vidrigt orättvist faktum.
    Straffet för de som vill berätta om den riktiga verkligheten av sanningen.

Det första slutade bra för nordeuropeerna, Finland blev självständigt till exempel. Det andra startades av ett land där bara nazisternas verklighet accepterades.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Sidan 456 av 782 FörstaFörsta ... 356406446447448449450451452453454455456457458459460461462463464465466506556 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •