Ämne: Politik

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Det är en defensiv och feg tolkning, det finns ingenting som säger att ett land som Sverige måste konkurrera med lågavlönade och simpla jobb.
    Det är bara början, Sverige konkurrerar allt mer med andra länder.
    Det svenskarna inte fattar (och för den del européerna) är att de sociala förmånerna inte kommer av att staten delar ut pengar, utan av att vi har ekonomier som förmår producera resurser i en global kontext.
    Sverige har en bra ekonomi, den kan sänka förmögenhetsskatter, fastighetsskatter med mera.
    Det ska bli kul att se - förutsatt att de bortskämda vinner - hur folket tacklar det.
    Vilka är bortskämda i det här landet?

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Jag har aldrig sagt att skatten för oss vanliga är för hög, möjligtvis långt tillbaka. De enda skattesänkningar jag vill ha är främst ett avskaffande av arbetsgivaravgifterna som hindrar företagen från att anställa folk och som gör svartarbete så utbrett. Löntagarnas skatter kan höjas en aning eller åtminstone justeras så att de som tjänar mest betalar mer i skatt till förmån för dem med lägst inkomster som kan få komma ner i 20-25% skatt. Om låginkomsttagare, pensionärer, arbetslösa, sjuka etc får lägre skatt bör samtidigt utgifterna för diverse bidrag som dessa behöver för att kunna försörja sig minska. De som måste få sänkt skatt är företagen, skatten för att anlita arbetskraft måste bort eftersom den utgör så enorma kostnader för företagen idag. När facken förhandlar om löneökningar och liknande är det inte bara kostnaden för lönerna som arbetsgivarna drabbas av utan även ökade kostnader för skatten på arbetskraften. Vi måste göra det mycket företagsvänligare i Sverige så att arbetsgivarna stannar kvar här och inte flyttar till låglöneländer och det vore en stor lättnad för företagen att slippa skatta för sin arbetskraft.

Om någon inom företagen ska ha högre skatt är det alla höga chefer som sitter med miljonbonusar och de stora aktieägarna. Höj skatten på aktieutdelningen och höj kapitalskatterna för alla de rika och inför istället skattebonusar och lättnader för företag som istället för att maximera sina vinster för att göra de rika kapitalisterna och ägarna av produktionsmedlen som inte behöver mer pengar än de redan har återinvesterar i företaget och dess anställda, använder vinsterna till att bygga ut verksamheten och skapa fler jobbtillfällen och att effektivisera produktionen så att priserna för oss konsumenter blir lägre så att vi som verkligen behöver få det bättre får det också. Vi på golvet som står för produktionen som bidrar till Sveriges BNP ska inte slita i våra anletes svett för att den rika överklassen som sitter på produktionsmedlen ska få ännu mer pengar att lägga på hög och samtidigt gynnas av högerregeringen som inte bryr sig ett skit som den stora produktiva massan i botten av pyramiden utan enbart flörtar med den rika överklassen i toppen av pyramiden. Det behövs en rejäl omdaning av vårt ekonomiska system, man ska kunna bli rik genom hårt arbete men inte på bekostnad av försämrade villkor för den stora massan.
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg
    Kanske är mer typiskt kvinnligt att känna? Och då är det automatiskt fel? Äh. Du tuggar om samma saker hela tiden och i sex, eller sju år?! Har du inget annat att göra? Sedan är det tveksamt om dina diskussioner här är på rätt forum egentligen. Den som har varit mest överlägsen och nedlåtande i den här tråden är ju du, har du inte insett det än?...Kom med något nytt för en gångs skull.
    Jag har sagt det förut och jag säger det igen: jag diskuterar inte för att övertyga dig, utan för att de som läser tråden lite mer opartiskt ska kunna bilda sig en egen uppfattning baserat på hur du och jag (och andra så klart) argumenterar.
    Det som är intressant är vad som händer när skatter sänks. Man måste tänka och känna ett steg längre. Skatter betalar mycket. Inte bara till de som inte arbetar. Hur ser ni som är för skattesänkningar här inne på en rullstolsburen människa? Eller en förståndshandikappad person? Eller en gammal, skröplig människa? Ser ni dem som enbart tärande och som kostar för mycket? Eller tycker ni det är bra att ni kan hjälpa dem till ett någorlunda bra liv, trots allt?
    Vi kan hjälpa dem även om skatterna sänks eller avskaffas. Du måste någon gång lära dig att vårt argument inte är att vi vill ha mer pengar, eller att vi vill förbjuda människor att dela med sig.

Är det bättre att ta från de som har minst?
    Detta är också en sån grej jag har bemött dussintals gånger, kanske mer. Varför återkommer du trots det med samma trams?

Vem är tjurskallig i den här tråden? Är det därför du skriver här? Att omvända någon, ja, några kanske du omvänt kanske. Men de flesta har genomskådat dig.
    Vad är det de har genomskådat?
    Det där svarade jag på tidigare, och du kan inte ge källa på ditt inlägg.
    En källa är "En modern svensk ekonomisk historia" av Lennart Schön. En annan är dokumentären "Novemberrevolutionen" av Dan Josefsson. En tredje är den här artikeln av Lars Jonung: http://www.dn.se/ledare/kolumner/kro...erige-1.132302

Det pinsamma här är ju att du trots denna redovisning inte kommer svara på frågan, och varför inte? Jo, för att du vet att du inte kan! Du försöker undvika att svara genom att efterfråga källor, men vem tror på allvar att du nu kommer sätta dig och leta igenom dessa för att bättre kunna svara på min text? Kom igen, erkänn nu en gång för alla att du inte visste vad du pratade om när du sa att krisen uppstod för att borgarna "lånade massa pengar".

Det där har jag skrivit om förut med, kom med nåt nytt. Och ge källa isåfall.
    Ja, du erkände till slut att några har fått högre skatt i förhållande till andra. Det är en helt annan sak än att de har fått höjd skatt, eller hur? I stort sett alla har fått sänkt skatt, men några har fått lite större sänkningar. Du påstod nu (igen) felaktigt att några har fått höjd skatt, så be om ursäkt och använd aldrig det argumentet igen. Det stämmer inte.

Jag har tagit till mig kärnan i Oskars argumentation. Överreagerar man för att man inte håller med hans argumentation? Märkligt...
    Det handlar inte om huruvida du "håller med" eller ej, utan om att du inte har bemött mina argument. Du tycker det är bra med skatt, vi vet det, men det är liksom inget mot argument. Det är en åsikt, inget annat. Jag har också en åsikt, men sen då? Hur ska vi nånsin komma vidare från det?

Det är bara början, Sverige konkurrerar allt mer med andra länder.
    Eh, ja, men det var inte min poäng. Vad är det som säger att vi måste sänka löner för att kunna konkurrera?
    erige har en bra ekonomi, den kan sänka förmögenhetsskatter, fastighetsskatter med mera.
    Jaha?
    Vilka är bortskämda i det här landet?
    De som får mer än de förtjänar och ständigt ställer högre krav utan att sätta det mot en egen insats.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Kanske är mer typiskt kvinnligt att känna? Och då är det automatiskt fel? Äh.
    Du lyssnar inte på mig för jag är kvinna/man/svart/vit/tjock/smal/smart/korkad/lyssnar på rock/hiphopare/emo/svensk/amerikan/datornörd/fotbollsspelare etc.

Världens tråkigaste sätt att "argumentera". Göra sig själv till offer. Visa varför du har rätt istället!

Det där har jag skrivit om förut med, kom med nåt nytt. Och ge källa isåfall.
    Ja, du skrev att den borgerliga regeringen har HÖJT skatten för vissa. Exakt så här föll dina ord:
    Höginkomsttagare har fått gigantiska skattelättnader med denna regering, medan andra grupper i samhället har fått högre skatter.
    Vilka är dessa grupper som fått högre skatt nu jämfört med föregående mandatperiod?

Eftersom du tydligen är tillbaka i tråden så upprepar jag mitt tidigare resonemang:
    Låt oss för diskussionens skull säga att du har övertygat mig. Alla har en rättighet att överleva alldeles oavsett eget handlande/brist på handlande. Därmed måste vi alla betala en skatt så att det finns pengar för att försörja de som inte kan försörja sig själva.

Varför inte då införa en medborgarlön och en platt skatt? Alla betalar lika stor procentsatt i skatt (inga marginalskatter, fastighetsskatter, momser, TV-licencer och så vidare i alla oändlighet) och alla har rätt till en viss summa pengar varje månad, alldeles oavsett livssituation. Därutöver kan man alltså tjäna hur mycket eller lite som helst. Med denna medborgarlön kan man även bekosta sådant som idag är skattefinansier om man skulle vilja utnyttja de.

Alla skulle få så att de överlevde och vi skulle kunna sänka skatterna rejält. Är detta bra eller dåligt?

Följdfråga: Om skatter är nödvändiga för att alla ska överleva och allas överlevnad är en rättighet/skyldighet för alla, varför ska vi då beskattas för mer än det som krävs för att alla ska överleva?

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Låt oss för diskussionens skull säga att du har övertygat mig. Alla har en rättighet att överleva alldeles oavsett eget handlande/brist på handlande. Därmed måste vi alla betala en skatt så att det finns pengar för att försörja de som inte kan försörja sig själva.

Varför inte då införa en medborgarlön och en platt skatt? Alla betalar lika stor procentsatt i skatt (inga marginalskatter, fastighetsskatter, momser, TV-licencer och så vidare i alla oändlighet) och alla har rätt till en viss summa pengar varje månad, alldeles oavsett livssituation. Därutöver kan man alltså tjäna hur mycket eller lite som helst. Med denna medborgarlön kan man även bekosta sådant som idag är skattefinansier om man skulle vilja utnyttja de.

Alla skulle få så att de överlevde och vi skulle kunna sänka skatterna rejält. Är detta bra eller dåligt?

Följdfråga: Om skatter är nödvändiga för att alla ska överleva och allas överlevnad är en rättighet/skyldighet för alla, varför ska vi då beskattas för mer än det som krävs för att alla ska överleva?
    Tycker du att medborgarlön och platt skatt skulle vara en mer renodlad variant av det skattesystem vi har idag? Varför annars denna fråga?
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Tycker du att medborgarlön och platt skatt skulle vara en mer renodlad variant av det skattesystem vi har idag? Varför annars denna fråga?
    Ja självklart, sann jämlikhet: alla får lika mycket och betalar lika mycket (efter mitt tillägg om samma absoluta skattebelopp för alla).

Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Pretentiös Visa inlägg
    Ja, de har sänkt skatten för löntagare, det kan väl knappast någon tycka är principiellt dåligt?
    Och hur många dåliga saker har alliansen gjort?:
    Du och jag

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Varför ska Tyskland behöva låna ut 218 miljarder kronor till ett visst sydösteuropeiskt land i Gris (Greece) Kris??!!
    Ett stort gemensamt tack till Europas hjärta, hjärna, centrum, själ och räddare är på sin stadiga plats bitte!
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Embrace Visa inlägg
    Varför ska Tyskland behöva låna ut 218 miljarder kronor till ett visst sydösteuropeiskt land i Gris (Greece) Kris??!!
    Ett stort gemensamt tack till Europas hjärta, hjärna, centrum, själ och räddare är på sin stadiga plats bitte!
    För att Grekland har ett behov! Den som behöver ska få och den som har ska bidra, solidaritet kallas det. Det är ju inte Greklands fel att de har 13% budgetunderskott, det kan hända vem som helst.

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Vi kan hjälpa dem även om skatterna sänks eller avskaffas.
    Hur vill ni hjälpa dem?

Det pinsamma här är ju att du trots denna redovisning inte kommer svara på frågan, och varför inte? Jo, för att du vet att du inte kan!
    Jag kan inte övertyga dig om det, men jag har läst ekonomi, hur konstigt det än kan låta.
    Du försöker undvika att svara genom att efterfråga källor
    Jag ville veta vilka källor du hade, det är allt.

I stort sett alla har fått sänkt skatt, men några har fått lite större sänkningar.
    Varför ska vissa få höjd skatt i förhållande till andra?

Vad är det som säger att vi måste sänka löner för att kunna konkurrera?
    Framtiden får utvisa hur det går.

De som får mer än de förtjänar och ständigt ställer högre krav utan att sätta det mot en egen insats.
    Det här är det mest intressanta: Vem bestämmer vilka som förtjänar att få hjälp? "Mer än de förtjänar?" Vad menas?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Hur vill ni hjälpa dem?
    Genom att ha hjärtat på det rätta stället och tycka synd om dem, leva oss in i deras situation och verkligen förstå hur illa de har det.

Jag kan inte övertyga dig om det, men jag har läst ekonomi, hur konstigt det än kan låta. Jag ville veta vilka källor du hade, det är allt.
    Nej, du ville ta bort fokus från din pinsamma lögn. Du påstod att den svenska finanskrisen uppstod för att borgarna "lånade massa pengar", när jag skrev ned min redogörelse för vad som faktiskt hände mumlade du att det var mina "nyliberala åsikter". När jag bad dig berätta vad som var fel i texten frågade du efter källor, nu har du fått källorna och vad händer då? Ingenting. Så, kom igen, jag har gjort min del, berätta nu vad i min text som inte stämmer.

Varför ska vissa få höjd skatt i förhållande till andra?
    Säg att någons skatt sänks med 10% och en annans med 8%, är det bättre att ingens sänks alls? Och igen: ingen har fått höjd skatt, vilket var det du påstod.

Framtiden får utvisa hur det går.
    Det var (som vanligt) inget svar på frågan. Vad är det som säger att vi måste konkurrera genom att göra samma jobb som indier och kineser fast billigare?

Det här är det mest intressanta: Vem bestämmer vilka som förtjänar att få hjälp? "Mer än de förtjänar?" Vad menas?
    Detta har jag också förklarat om och om igen, och om du verkligen menar allvar med att du har "tagit till dig" mina argument så borde du veta. Så vad tror du att jag menar, baserat på vad jag har sagt hittills?

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Du lyssnar inte på mig för jag är kvinna/man/svart/vit/tjock/smal/smart/korkad/lyssnar på rock/hiphopare/emo/svensk/amerikan/datornörd/fotbollsspelare etc.

Världens tråkigaste sätt att "argumentera". Göra sig själv till offer. Visa varför du har rätt istället!
    De flesta här har tråkiga sätt att "argumentera". Varför ska du tillrättavisa vad jag skriver? För att du har "rätt"?

Vilka är dessa grupper som fått högre skatt nu jämfört med föregående mandatperiod?
    I förhållande till andra, har pensionärer fått höjd skatt.

Jag tror inte på den idén som du beskriver. Varför ska det behövas? Det fungerar någorlunda idag, men allt är inte bra i dagens samhälle. De som tjänar mest kan bidra mer, enkelt?

Skatter går till mycket inte bara för så kallade tärande grupper. Vad anser du om flyktingpolitik? Ska de få socialbidrag, flyktingbidrag osv. ?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

I förhållande till andra, har pensionärer fått höjd skatt.
    Nej, de har inte fått "höjd" skatt, du kommer inte undan med detta uttalande. Några har fått större sänkningar än andra, ingen har fått höjningar.
    Jag tror inte på den idén som du beskriver. Varför ska det behövas? Det fungerar någorlunda idag, men allt är inte bra i dagens samhälle. De som tjänar mest kan bidra mer, enkelt?
    Yes, där har vi den pragmatiska ådran igen: de som tjänar mest kan bidra mer. Vilket är ungefär som att säga att man ska gräva ur den tjockaste plånboken bara för att den är tjockast. Vackert. Varför inte gå ännu längre? Varför ska de rika få behålla nånting av vad de tjänar? De har väl ändå så de klarar sig, de behöver väl inte mer? Eller? Varför inte bara jämna ut alla inkomster så att bidrag och lön likställs? Alla har väl samma behov, eller hur?

Skatter går till mycket inte bara för så kallade tärande grupper. Vad anser du om flyktingpolitik? Ska de få socialbidrag, flyktingbidrag osv. ?
    Jag har nog en mer liberal flyktingpolitik än de flesta, men varför skulle inte flyktingar vara en tärande grupp? Den som får mer än han eller hon bidrar med är per definition tärande.
    Senast redigerat av Oskar den 2010-05-07 klockan 19:35.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fl...ar_4686025.svd

Nu vill (v) att all skatt ska vara progressiv. Bra förslag?

Förresten kommer det bli bråk vid Fridhemsplan imorn när våldsvänstern ska ta tillbaka välfärden. Kom ihåg var ni läste det först.

Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard

Varför blir alliansen så bra bara för att de sänker skatten? 200 kronor extra per månad är väl inte jättemycket?
    Du och jag

Sidan 442 av 782 FörstaFörsta ... 342392432433434435436437438439440441442443444445446447448449450451452492542 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •