Lägg till mig i den listan, läser allt även om jag inte skriver.
Lägg till mig i den listan, läser allt även om jag inte skriver.
Min argumentation handlar ju faktiskt inte bara om skatter, det är bara det att ni i vänstern inte är intresserade av att diskutera härledningen: moralen och principerna. Ni mumlar bara nåt om att sånt är verklighetsfrämmande flum och att skatter faktiskt är jättebra, så skyll inte på mig när diskussionen aldrig kommer bort från just skatterna. Med det sagt är du en av få som faktiskt har snuddat vid de lite djupare frågorna, och det är bra. Mer sånt.
http://foto.stilren.se - portfolio
Senast redigerat av david_h den 2010-05-06 klockan 16:45.
"Jag har inte längre något vettigt att säga med min jävla signatur"
Har alliansen gjort en enda bra sak sen 2006?
Du och jag ☠
"We didn't invent goth, we just play emotional music"robert smith"Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"
Vad tror vi om Europas framtid nu då? Är det dags för nedskärningar, besparingar, liberaliseringar och ökad konkurenskraft, eller större statliga utgifter, kortare arbetstid, höjda pensioner och bidrag samt mer protektionism?
kollektivt självmord.... Det enda rätta.
Rasmus.... Jag älskar dig. Med risk för att låta som
jånna nu men DU "äger" den här tråden. ^^
du har en av de bästa personligheterna och hjärnorna jag någonsin stött på...
Å då har vi inte ens träffats![]()
blir alltid glad och på bra humör av att läsa det du skriver.
Så intelligent och ändå så ödmjuk och jordnära.
Vill inte överdriva nu men du är BÄST!!!!
Pusss
enligt alexandra pascalidous kolumn i dagens metro beror den grekiska krisen inte enbart på generös välfärd utan den skattesmitning som så många här förespråkar har också bidragit. de rika samlar pengar på hög och vägrar betala skatt och smiter ifrån sitt ansvar genom att flytta sina pengar utomlands och dra in svarta pengar etc. istället får den producerande befolkningen i underklassen försörja hela samhället med sina undermåliga löner och de rika grekerna åtnjuter välfärdens alla fördelar utan att betala ett skit för den. det om nåt är att parasitera. var och en efter förmåga ska vara slagordet för hela europa
"We didn't invent goth, we just play emotional music"robert smith"Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"
Jo, det perspektivet är väl rätt ingrott i folks medvetande (betydligt mer så än liberalismens), men det känns knappt som om välgrundade argument för detta socialliberala system existerar i den här tråden. Okej, det kanske är för att dessa argument är så självklara i människors hjärnor (om jag omtolkar dig lite). Fast ändå inte, eftersom de sitter i hjärtat (utan logik) snarare än hjärnan ... oj, nu blev det flummigt
Senast redigerat av namokab den 2010-05-06 klockan 21:02.
När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
Så blir ni aldrig rädda mer
När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
Så vänder allt igen
Jag går ensam genom mörkret
/Jo©ke\
Det handlar ju inte om "förmåga" utan om att ta mest från den som har mest. Låtsas inte som om det ligger nån annan princip än den pragmatiska bakom detta. Dessutom är det inte bara den sk överklassen som undviker skatt, det gäller även i hög grad låginkomsttagarna, och varför det? Jo, för att de inte har en chans att klara sig annars. Vad säger det om skattesystemet? Och vilka tror du egentligen mest utnyttjar den offentliga sektorns förmåner, de rika eller de fattiga?
Det är ju därför människor som LadyVelvet och tigertindra inte kommer längre i sin argumentation: de känner att något ska vara på ett visst sätt och stänger sedan av när någon påstår något annat. Istället för att resonera, argumentera, väga för och emot, tänka och bearbeta så blir de arga när man inte "förstår" (dvs delar deras åsikter). Det har inget med intelligens att göra, bara med hur man förhåller sig till fakta, kunskap och tänkande i största allmänhet. Det om något är väl ett tydligt bevis för att människans förnuft inte är automatiskt som hennes andning eller hjärtslag. Det måste aktiveras av egen fri vilja, och vissa har helt enkelt ingen lust att utsätta sig för den processen. Enklare då att spela lite överlägsen och nedlåtande så man slipper tänka, eller att bara bli arg och vägra delta.
EDIT (skrev det här ovan): Det kan väl tilläggas att alla som läser den här tråden åtminstone borde försöka ta till sig kärnan i Oskars argumentation (istället för att överreagera mot hans radikalism). Det vore faktiskt nyttigt för medvetenheten.
Just det där med att låta överlägsen och nedlåtande kan även gälla dig iofs. Skillnaden är väl att du har mer argument på fötterna, förhåller dig mer objektivt (och i min mening har större rätt att bli frustrerad p.g.a avsaknaden av motargument). Huruvida du imiterar motståndarnas arrogans är väl rätt irrelevant i sammanhanget ...
När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
Så blir ni aldrig rädda mer
När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
Så vänder allt igen
Jag går ensam genom mörkret
/Jo©ke\