Ämne: Politik

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Lägg till mig i den listan, läser allt även om jag inte skriver.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Ett 10-tal som har börjat tycka som Oskar enligt dig?! De som brukar stötta honom 100-procentigt är Henko, Jånna, Zimme och du. Finns det några andra - som har konverterat lite halvt? Å andra sidan undrar jag om ni fyra heller har bytt sida på allvar. För det första är ni unga, för det andra verkade ni inte ha någon fast politisk övertygelse tidigare, för det tredje verkar ni inte vara lika negativa till skatter som Oskar.
    Min argumentation handlar ju faktiskt inte bara om skatter, det är bara det att ni i vänstern inte är intresserade av att diskutera härledningen: moralen och principerna. Ni mumlar bara nåt om att sånt är verklighetsfrämmande flum och att skatter faktiskt är jättebra, så skyll inte på mig när diskussionen aldrig kommer bort från just skatterna. Med det sagt är du en av få som faktiskt har snuddat vid de lite djupare frågorna, och det är bra. Mer sånt.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Mar 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Ett 10-tal som har börjat tycka som Oskar enligt dig?! De som brukar stötta honom 100-procentigt är Henko, Jånna, Zimme och du. Finns det några andra - som har konverterat lite halvt? Å andra sidan undrar jag om ni fyra heller har bytt sida på allvar. För det första är ni unga, för det andra verkade ni inte ha någon fast politisk övertygelse tidigare, för det tredje verkar ni inte vara lika negativa till skatter som Oskar.
    Anar jag frustration över sanningen?

Sedan kan jag väl tillägga att jag förut inte hade någon direkt politisk ställning men efter att ha läst den här tråden så har det mer vägt över till Oskars fördel så att säga. Han är tveklöst den bäste på att argumentera här.
    Senast redigerat av david_h den 2010-05-06 klockan 16:45.
    "Jag har inte längre något vettigt att säga med min jävla signatur"

Erfaren medlem okejs avatar
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard

Har alliansen gjort en enda bra sak sen 2006?
    Du och jag

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av crapper Visa inlägg
    Lägg till mig i den listan, läser allt även om jag inte skriver.
    Citat Ursprungligen postat av david_h Visa inlägg
    Anar jag frustration över sanningen?

Sedan kan jag väl tillägga att jag förut inte hade någon direkt politisk ställning men efter att ha läst den här tråden så har det mer vägt över till Oskars fördel så att säga. Han är tveklöst den bäste på att argumentera här.
    Det värmar att höra, tackar ödmjukast

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av okej Visa inlägg
    Har alliansen gjort en enda bra sak sen 2006?

NEJ! .
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem Indie-Jenss avatar
    Reg.datum
    May 2009
    samhälle, plats där flera hushåll har sin bostad

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    NEJ! .
    Vad hade du gjort bättre? Det här kan bli intressant
    Every beat of your drum is wasted
    and every song you sing is a fake
    and every word is a hesitation
    you did it great...

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Vad tror vi om Europas framtid nu då? Är det dags för nedskärningar, besparingar, liberaliseringar och ökad konkurenskraft, eller större statliga utgifter, kortare arbetstid, höjda pensioner och bidrag samt mer protektionism?

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Vad tror vi om Europas framtid nu då? Är det dags för nedskärningar, besparingar, liberaliseringar och ökad konkurenskraft, eller större statliga utgifter, kortare arbetstid, höjda pensioner och bidrag samt mer protektionism?
    kollektivt självmord.... Det enda rätta.

Rasmus.... Jag älskar dig. Med risk för att låta som
    jånna nu men DU "äger" den här tråden. ^^
    du har en av de bästa personligheterna och hjärnorna jag någonsin stött på...
    Å då har vi inte ens träffats
    blir alltid glad och på bra humör av att läsa det du skriver.
    Så intelligent och ändå så ödmjuk och jordnära.
    Vill inte överdriva nu men du är BÄST!!!!
    Pusss

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

enligt alexandra pascalidous kolumn i dagens metro beror den grekiska krisen inte enbart på generös välfärd utan den skattesmitning som så många här förespråkar har också bidragit. de rika samlar pengar på hög och vägrar betala skatt och smiter ifrån sitt ansvar genom att flytta sina pengar utomlands och dra in svarta pengar etc. istället får den producerande befolkningen i underklassen försörja hela samhället med sina undermåliga löner och de rika grekerna åtnjuter välfärdens alla fördelar utan att betala ett skit för den. det om nåt är att parasitera. var och en efter förmåga ska vara slagordet för hela europa
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jånna Påp Visa inlägg
    vilken svensk kan inte se det ur "skatteälskarnas" perspektiv tror du? det är ju ändå så som ladyvelvet resonerar som man från vaggan lär sig resonera oavsett om man är moderat eller vänsterpartist liksom.
    Jo, det perspektivet är väl rätt ingrott i folks medvetande (betydligt mer så än liberalismens), men det känns knappt som om välgrundade argument för detta socialliberala system existerar i den här tråden. Okej, det kanske är för att dessa argument är så självklara i människors hjärnor (om jag omtolkar dig lite). Fast ändå inte, eftersom de sitter i hjärtat (utan logik) snarare än hjärnan ... oj, nu blev det flummigt
    Senast redigerat av namokab den 2010-05-06 klockan 21:02.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    enligt alexandra pascalidous kolumn i dagens metro beror den grekiska krisen inte enbart på generös välfärd utan den skattesmitning som så många här förespråkar har också bidragit. de rika samlar pengar på hög och vägrar betala skatt och smiter ifrån sitt ansvar genom att flytta sina pengar utomlands och dra in svarta pengar etc. istället får den producerande befolkningen i underklassen försörja hela samhället med sina undermåliga löner och de rika grekerna åtnjuter välfärdens alla fördelar utan att betala ett skit för den. det om nåt är att parasitera. var och en efter förmåga ska vara slagordet för hela europa
    Det handlar ju inte om "förmåga" utan om att ta mest från den som har mest. Låtsas inte som om det ligger nån annan princip än den pragmatiska bakom detta. Dessutom är det inte bara den sk överklassen som undviker skatt, det gäller även i hög grad låginkomsttagarna, och varför det? Jo, för att de inte har en chans att klara sig annars. Vad säger det om skattesystemet? Och vilka tror du egentligen mest utnyttjar den offentliga sektorns förmåner, de rika eller de fattiga?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Fast ändå inte, eftersom de sitter i hjärtat (utan logik) snarare än hjärnan ... oj, nu blev det flummigt
    Det är ju därför människor som LadyVelvet och tigertindra inte kommer längre i sin argumentation: de känner att något ska vara på ett visst sätt och stänger sedan av när någon påstår något annat. Istället för att resonera, argumentera, väga för och emot, tänka och bearbeta så blir de arga när man inte "förstår" (dvs delar deras åsikter). Det har inget med intelligens att göra, bara med hur man förhåller sig till fakta, kunskap och tänkande i största allmänhet. Det om något är väl ett tydligt bevis för att människans förnuft inte är automatiskt som hennes andning eller hjärtslag. Det måste aktiveras av egen fri vilja, och vissa har helt enkelt ingen lust att utsätta sig för den processen. Enklare då att spela lite överlägsen och nedlåtande så man slipper tänka, eller att bara bli arg och vägra delta.

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Det är ju därför människor som LadyVelvet och tigertindra inte kommer längre i sin argumentation: de känner att något ska vara på ett visst sätt och stänger sedan av när någon påstår något annat. Istället för att resonera, argumentera, väga för och emot, tänka och bearbeta så blir de arga när man inte "förstår" (dvs delar deras åsikter). Det har inget med intelligens att göra, bara med hur man förhåller sig till fakta, kunskap och tänkande i största allmänhet. Det om något är väl ett tydligt bevis för att människans förnuft inte är automatiskt som hennes andning eller hjärtslag. Det måste aktiveras av egen fri vilja, och vissa har helt enkelt ingen lust att utsätta sig för den processen. Enklare då att spela lite överlägsen och nedlåtande så man slipper tänka, eller att bara bli arg och vägra delta.
    Social kompetens (EQ)?
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

EDIT (skrev det här ovan): Det kan väl tilläggas att alla som läser den här tråden åtminstone borde försöka ta till sig kärnan i Oskars argumentation (istället för att överreagera mot hans radikalism). Det vore faktiskt nyttigt för medvetenheten.

Just det där med att låta överlägsen och nedlåtande kan även gälla dig iofs. Skillnaden är väl att du har mer argument på fötterna, förhåller dig mer objektivt (och i min mening har större rätt att bli frustrerad p.g.a avsaknaden av motargument). Huruvida du imiterar motståndarnas arrogans är väl rätt irrelevant i sammanhanget ...
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Sidan 440 av 782 FörstaFörsta ... 340390430431432433434435436437438439440441442443444445446447448449450490540 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •