Ämne: Politik

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Här tror jag inte heller att du inte begriper vad MrHenko säger, jag tror att du vet att det han säger utmanar dina principer, och därför väljer du att låtsas som om du slipper svara. Det är oerhört fegt och dåligt.
    Jag är beredd att hålla med, jag tror Lady Velvet tyvärr inte begriper vad som skrivs många gånger. Inte minst i det inlägget av Henko här ovanför.
    Jag vet inte om hon blir för arg eller något men det känns verkligen som hon många gånger gravt missar poängerna av meningar och inlägg.
    Och detta säger jag med det att jag många gånger håller med henne, men lika många gånger undrar vad hon håller på med.
    Senast redigerat av The Plague den 2010-06-21 klockan 13:25.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Jag är beredd att hålla med, jag tror Lady Velvet tyvärr inte begriper vad som skrivs många gånger. Inte minst i det inlägget av Henko här ovanför.
    Jag vet inte om hon blir för arg eller något men det känns verkligen som hon många gånger gravt missar poängerna av meningar och inlägg.
    Och detta säger jag med det att jag många gånger håller med henne, men lika många gånger undrar vad hon håller på med.
    Vet inte riktigt vad jag ska säga här, men försöker med "tack". Och det är allvarligt menat.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg
    Ditt inlägg är inte ens värt att argumentera eller diskutera. Du har spårat ut du med, jag tyckte du skrev bra tidigare men nu orkar jag inte.
    Varför är det inte värt att diskutera? På vilket sätt har jag spårat ur?

Jag tror mig veta att du INTE tycker att det amerikanske slaveriet skulle ha fortsatt. Jag tror mig veta att du tycker att homosexuella ska ha samma rättigheter som hetrosexuella. Det var inte det jag skrev något om. Min poäng var att den sortens argumentation som du använde dig av mot medborgarlön (ett så kallas cirkelargument) kan användas för att vara för eller emot vad som helst.

Därför hoppas jag att du omvärderar din åsikt om mig och inser att jag inte har spårat ur och istället försöker besvara frågan: Vad är det för fel på idén med medborgarlön?

(Sen skrev jag en hel rad saker i ett inlägg någon sida längre bak som du också gärna får svara på om du har lust.)

Precis som du. Du ignorerar frågor, likaså Mr Henko och andra. Det är okej. Man är inte TVUNGEN att svara.
    Jag har frågat dig det här förut: Vad är det för frågor som jag ignorerar? Då svarade du att det var frågan om vad jag skulle tänka mig att betala skatt för, vilket jag också besvarade. Så alltså måste jag fråga igen: Vad är det för frågor som jag ignorerar?

Tack Plague. Det känns skönt att få bekräftat att det inte bara är de som håller med mig som förstår vad jag skriver. Vill inte bara predika för kyrkokören.

Tack så jävla mycket för att du har idiot förklarat mig. Även om jag är sjukpensionär är jag inte dum i huvudet, är heller inte förståndshandikappad. Ni kan leka vidare i den här tråden, jag bryr mig inte. Jo Plague jag fattade precis vad Henko skrev. Jag orkar inte älta mer. Det är allt. Livet är för kort för att käfta om meningslösa saker.

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Tack så jävla mycket för att du har idiot förklarat mig. Även om jag är sjukpensionär är jag inte dum i huvudet, är heller inte förståndshandikappad. Ni kan leka vidare i den här tråden, jag bryr mig inte. Jo Plague jag fattade precis vad Henko skrev. Jag orkar inte älta mer. Det är allt. Livet är för kort för att käfta om meningslösa saker.
    Lugna ner dig. Jag har inte idiotförklarat dig, bara menar att du ibland hetsar förbi essensen i vad folk skriver pga av... din övertygelse.
    Henko skrev att majoriteten inte alltid har rätt och du har väl tidigare skrivit ungefär att det är minoritetens "uppgift" att följa majoriteten?
    Jag tycker inte det är så enkelt.
    Mr Henko drog ett par tydliga historiska exempel på när minoriteten (i frihetens namn) har segrat över majoriteten och du verkade inte göra annat än att avfärda detta.
    Med detta sagt är det ofta jag inte håller med MrHenko och Oskar om vad frihet är. Eller vilken frihet som är "viktigast".
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Med detta sagt är det ofta jag inte håller med MrHenko och Oskar om vad frihet är. Eller vilken frihet som är "viktigast".
    ...och det är förstås en helt annan sak. Jag har aldrig begärt att man bara ska svälja mina åsikter och acceptera dem som sanning, tvärtom har jag gång på gång förklarat att jag vill att den som läser ska väga mina argument mot andra och själva avgöra om de håller eller ej. Därför känns det bra att, precis som MrHenko säger, det inte bara är de som håller med oss som förstår vad vi försöker säga. Jag vill också minnas att i den senaste diskussionen vi hade var vi ganska överens om slutsatsen

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag orkar inte älta mer. Det är allt. Livet är för kort för att käfta om meningslösa saker.
    Är dina ersättningsnivåer meningslösa, eller menar du att det är meningslöst att motivera varför du ska ha rätt till skattefinansierat stöd? Det bara är så? Det rimmar isf ganska dåligt med din uppfattning att det inte finns nåt rätt eller fel, bara olika åsikter. Hur kan det då vara meningslöst att diskutera dem?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Ni som gillar att diskutera hur "vårt" samhälle ska fungera i praktiken, här är en intressant artikel:

http://www.dn.se/ekonomi/hogre-vardl...vata-1.1126079

Det visar sig att anställda inom privata vårdföretag har fått i snitt 6,6% mer i lönehöjningar än de inom det offentliga. Nu är visserligen vården skattefinansierad, men detta tar ju ändå död på en del myter. Privata vårdföretag verkar inte konkurrera med lägre löner och sämre kvalitet, utan snarare det motsatta. Det beror så klart på en inbyggd logik, nämligen att när det finns ett vinstintresse så används resurser mer effektivt. När man lever på skattemedel och inte får ta ut något överskott är det självklart att man inte vill ha något överskott, för det betyder ju bara att man får mindre pengar och sämre marginaler nästa år när nya medel ska tilldelas. Tvärtom försöker man ha underskott så att man får mer pengar i framtiden. Är det bra, är det ett tecken på att något "fungerar"? Vore det verkligen så hemskt att låta privata entreprenörer driva vården, som ett första steg? I så fall, givet ovanstående: varför?

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Hur mycket pengar går till försvaret? vore intressant att se ur mycket pengar som slängs bort, kan ju gå till studiemedel eller något annat bra.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Hur mycket pengar går till försvaret? vore intressant att se ur mycket pengar som slängs bort, kan ju gå till studiemedel eller något annat bra.
    En av få frågor där jag så att säga lutar åt vänster om man ser inrikespolitiskt: jag tycker man borde skrota försvaret och möjligen införa nån sorts minimal elitarmé för de som verkligen vill. Det är slöseri med pengar att tro att Sverige kommer hamna i krig.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kent_91 Visa inlägg
    Försvaret sysselsätter många... alltså genererar det jobb, vilket är bra
    Det är ju skattefinansierat så det är bara att flytta runt pengar, de gör ju ingen nytta. Sänk hellre skatten med motsvarande belopp så att företag kan lägga dem på produktiva investeringar.

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    En av få frågor där jag så att säga lutar åt vänster om man ser inrikespolitiskt: jag tycker man borde skrota försvaret och möjligen införa nån sorts minimal elitarmé för de som verkligen vill. Det är slöseri med pengar att tro att Sverige kommer hamna i krig.
    Det ska väl bli yrkesarmé i Sverige, dvs bara för de som vill...?

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Kent_91: Vilka är dessa krav som ställs på människor födda i Sverige, som inte ställs på de som flyttar hit?

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kent_91 Visa inlägg
    Försvaret sysselsätter många... alltså genererar det jobb, vilket är bra
    På vilket sätt är det bra? lol jag tror inte att löner är den stora kostnaden när det gäller försvaret, vi skulle tjäna apmycket på att alla inom försvaret blev arbetslösa.
    Sláinte Mhath!

Sidan 500 av 782 FörstaFörsta ... 400450490491492493494495496497498499500501502503504505506507508509510550600 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •