Ämne: Politik

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Tror att Oskar har svaret på den frågan.
    Jag tror också att Oscar tror att han har svaret på den frågan.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Tack, det är sånt där som får mitt blod att koka.
    Samma här, försöker undvika att tänka på det.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Sant, men vad är USA-hat?
    Inte samma sak som USA-kritik, för att förekomma den poängen. Det är väl ingen hemlighet att den yttersta vänstern har det blinda USA-hatet som ett ideologiskt ställningstagande snarare än förnuftig och sund kritik. Jag kan också tycka illa om mycket som USA gör, men för många sossar symboliserar fortfarande konceptet USA någonting positivt, framför allt som kontrast mot diktaturkommunismen under kalla kriget.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Antagligen för att de ser ett "avdrag" som ett "bidrag" till någon som redan har mycket. Minns hur man låtsades att rut-avdraget var en "subventionering", som om det handlade om en statlig utgift. Det är sånt jag menar är medvetna lögner, för att locka till sig de särintressen som tror sig förlora på att de rika får någon sorts inbillad förmån.
    Precis, att resultatet av "bidraget" i detta fall tillfaller någon som är ännu fattigare spelar uppenbarligen ingen roll. Är det detta som kallas solidaritet?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Precis, att resultatet av "bidraget" i detta fall tillfaller någon som är ännu fattigare spelar uppenbarligen ingen roll. Är det detta som kallas solidaritet?
    Den personen är ju en slaaaaav åt överklassen! Ge henne eller honom ett direktörsjobb istället!

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Den personen är ju en slaaaaav åt överklassen! Ge henne eller honom ett direktörsjobb istället!
    Ja, fast jag syftade på avdraget för välgörande ändamål senast.

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Mer intressant om Hultsfredsfestivalen, den artikeln finns inte på nätet än men handlar om s-borgarrådet som spenderade miljontals skattekronor på att stötta en festival som ändå tvingades lägga ner. Hon försvarade det med att visst, det var en chansning, men det handlar ju om arbetstillfällen.

Återigen, att gynna en intressegrupp på en annans bekostnad. Hon tänkte på de stackare som skulle förlora jobbet om festivalen lades ned, och stal pengar från skattebetalare och indirekt från besökarna som nu knappast får tillbaka utgifterna för biljetter.

Och varför?

En liten klick människor fick lön för ett arbete som ingen eftersfrågade. Hultsfredsfestivalen sålde 5000 biljetter men hade behövt sälja 13000 för att gå runt. Skapade de arbeten man "räddade" något välstånd? Givetvis inte, att "rädda" dem syftade enbart till att skydda det egenintresse som var själva arbetarna. Huruvida de faktiskt bidrog till något allmänintresse eller ej är ointressant. Solidaritet, kallas det på sossespråk, hyckleri annars.
    Bra exempel. Hoppas någon fattar vilket hyckleri det är och bryr sig.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Ja, fast jag syftade på avdraget för välgörande ändamål senast.
    Jaja, nej, solidaritet är inte när de rika ger av egen fri vilja utan när en politiker tar och omfördelar. Du förstår, livet är en kamp mellan de svaga och oskyldiga och de rika och ondskefulla, och en rik ondskefull person kan inte ha några goda syften. Ger han eller hon bort pengar är det för att tjäna ännu mer pengar. Huruvida det gynnar nån fattig eller ej är inte viktigt, det är principen man måste tänka på. De rikas frihet är din ofrihet = dåligt, så rösta vänster.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Hoppet är det sista som överger människan

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Inte samma sak som USA-kritik, för att förekomma den poängen. Det är väl ingen hemlighet att den yttersta vänstern har det blinda USA-hatet som ett ideologiskt ställningstagande snarare än förnuftig och sund kritik. Jag kan också tycka illa om mycket som USA gör, men för många sossar symboliserar fortfarande konceptet USA någonting positivt, framför allt som kontrast mot diktaturkommunismen under kalla kriget.
    Låter lite för bisarrt för att vara troligt, visst det finns säkert en del som trångsynta personer som associerar negativa erfarenheter av amerikansk politik till USA i allmänhet, men att tro att det inte förekommer liknande tänk bland personer i högern är bara dumt.

Jag bryr mig egentligen inte vad andra inom "vänstern" tycker och varför dom tycker det, det påverkar inte mina åsikter.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Jaja, nej, solidaritet är inte när de rika ger av egen fri vilja utan när en politiker tar och omfördelar. Du förstår, livet är en kamp mellan de svaga och oskyldiga och de rika och ondskefulla, och en rik ondskefull person kan inte ha några goda syften. Ger han eller hon bort pengar är det för att tjäna ännu mer pengar. Huruvida det gynnar nån fattig eller ej är inte viktigt, det är principen man måste tänka på. De rikas frihet är din ofrihet = dåligt, så rösta vänster.
    Och glöm nu inte att om rika även kan skänka brutto-pengar, så blir det mindre pengar kvar till mig och min välfärd.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Låter lite för bisarrt för att vara troligt, visst det finns säkert en del som trångsynta personer som associerar negativa erfarenheter av amerikansk politik till USA i allmänhet, men att tro att det inte förekommer liknande tänk bland personer i högern är bara dumt.

Jag bryr mig egentligen inte vad andra inom "vänstern" tycker och varför dom tycker det, det påverkar inte mina åsikter.
    Klart det är så, det sa jag inget om, och det är bra att du tänker själv. Det är den enda rätta vägen.

Och glöm nu inte att om rika även kan skänka brutto-pengar, så blir det mindre pengar kvar till mig och min välfärd.
    Så klart

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Så klart
    Jag menar, den svenska välfärden kommer ju i första hand, trots att det fattigaste svensken är rikare än de som hade kunnat mottaga gåvan.
    Så underbart vackert med "solidaritet".

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Men just det, "solidaritet" är bara bra när det gynnar mig. När det är jag är mottagaren och inte "givaren" (i den mening att min välfärd försämras något till förmån för de fattigaste på vår jord).

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

http://www.dn.se/go/e/board_1;afu=ww...arti-1.1132591

Debattartikel av samme Reinfeldt:

"Särintresset löper som en röd tråd i den politik vänsterpartierna söker mandat för i höstens val. Väljarna ska vinnas med skattesänkningar som utlovas till utvalda grupper, bidragshöjningar som utlovas till utvalda grupper eller satsningar som utlovas till utvalda områden och verksamheter. Löftena är stora, men ingen ska betala."
    Ska Reinfeldt börja låtsas som om politik inte bygger på att särintressen möts - då liknar han mer och mer Berlusconi ... eller Putin.

Det är ingen hemlighet utan din inbillning för att kunna skapa en nidbild av vänsterns ideologi.

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Ska du också köra på högermantrat hyckleri? Hur är det där hyckleri? Vad har politikerna sagt och hur har de sedan handlat tvärtom?

De rika behöver inte vara ondskefulla - men de har särintressen.
    Senast redigerat av Oktjabrj den 2010-07-04 klockan 19:34.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Sidan 506 av 782 FörstaFörsta ... 6406456496497498499500501502503504505506507508509510511512513514515516556606 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •