Ja men precis, vad du kräver av människor är att de de facto offrar sig. De ska ge ifrån sig sin egen lycka och sina egna skapade resurser för andras vinning, och de ska göra det utan motkrav och utan att själva vilja det. Varför det? Vad är det egentligen för människosyn du representerar, där man som individ inte har rätt att försöka eftersträva sina egna intressen? Jag tycker det påminner väldigt mycket om principen bakom slaveri.
Haha, just det, alla är egentligen socialister och om de inte är det så är de lurade av överklassenDå säger vi väl som du vill: jag är inte för att tala om objektiva sanningar inom samhällslära eller humaniora. Faktum är dock att för mig betyder det mycket om många håller med om en sak - men mindre så om de har blivit manipulerade av en demagog som Mugabe.tro mig, det där argumentet har jag hört förut.
Och vad innebär detta "lika möjligheter", hur ska du utjämna dem? Och återigen, läs vad jag skriver: du utjämnar inte möjligheter när du stjäl från människor, du utjämnar förtjänst. När du jobbar och får en lön så är det inte en möjlighet utan en förtjänst, som du tar ifrån personen i fråga och ger till den som inte har förtjänat den. Möjligheter har inte med saken att göra, det enda du baserar din omfördelning på är intjänade pengar, alldeles oavsett vem som har tjänat dem och hur. Om en homosexuell svart ensamstående blind trebarnsmamma lyckas tjäna pengar så omfördelar du dem till en rikemansson som har valt att varken plugga eller jobba utan lever för att spela Xbox hela dagarna. Du tar från den som har och ger till den som inte har, oavsett möjligheter eller förutsättningar. Du jämnar ut förtjänst, inget annat.Jag läste allt och konstaterade att du "svamlade" om vad mina åsikter är. Rättvisa vill jag ha - alltså lika möjligheter. Två sätt att åstadkomma detta är genom stöd och skatter.
Nej, inte rätten tilll liv. Att jag äger mina egna pengar betyder inte att jag dödar dig. Lär dig att skilja på liv och överlevnad, de är inte synonymer oavsett hur många gånger du hävdar det. Om jag inte hade skapat mina resurser hade du dött oavsett, så din överlevnad är inte beroende av mitt ägande, utan av ditt eget arbete. Ditt liv är ditt ansvar, och om du inte klarar av att försörja dig själv så är det ditt problem, inte mitt.Jag kan hävda motsatsen av ideologiska skäl. Att låta äganderätt gå före rätten till liv är helt vettlöst enligt mig och mitt motiv till det är mina etiska värderingar/min moral. För övrigt sade jag bara att min omformulering av vad du skrev lät nazistisk (tja, snarare fascistisk menade jag); jag vet att du inte är nazist och skulle aldrig påstå det utan klara belägg.
Och varför är det det? För att DU inte tycker att ägande är så viktigt, men mina preferenser då? Varför spelar de ingen roll? Varför ska din åsikt snarare än min egen styra mitt liv? Och hur kan du vara så förbannat fräck att du hävdar din rätt att förslava mig för dina intressen i rättvisans och solidaritetens namn? Det gör mig upprörd.Offra är ett för starkt ord för mig i det här sammanhanget. Absolut äganderätt har inget värde kopplat till mitt ego på samma sätt som för dig.
Exempelvis?Du tror på objektiva sanningar som inte finns, är allt jag kan säga.
Aha, då förstår jag. En sanning är en sanning om man ser den genom ett naturvetenskapligt perspektiv, men om man väljer ett politiskt på samma företeelse så blir den något subjektivt? Leksand existerar rent naturvetenskapligt, men om man tänker på det politiskt så försvinner staden om man bara vill det tillräckligt mycket. Intressant...Inom naturvetenskaperna håller jag med dig. Vad gäller vår diskussion citerar jag Palme: "Politik är att vilja".