Ämne: Politik

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Ska du också köra på högermantrat hyckleri? Hur är det där hyckleri? Vad har politikerna sagt och hur har de sedan handlat tvärtom?
    Att de som snackar om "solidaritet" i själva verket ser till sitt egenintresse.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Att de som snackar om "solidaritet" i själva verket ser till sitt egenintresse.
    Precis, och det är ju inte så att Oktjabrj inte förstår vad jag menar, han har bara "satt autopiloten på motvalls" för att citera en aktuell debattartikel.

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Ska du också köra på högermantrat hyckleri? Hur är det där hyckleri? Vad har politikerna sagt och hur har de sedan handlat tvärtom?
    Vad det än kallas (kan hålla med om att det finns bättre ordval) så var det ett bra exempel på slöseri av skattepengar för sysselsättningen skull, när det i slutänden inte ger någonting. Det finns många exempel på det i det här landet och borgliga partier är minst lika insyltade, trots att de borde veta bättre med sina mer liberala ideal. På sitt sätt finns det fler hycklare bl.a. t.ex. M eftersom de talar varmt för att människan ska få bestämma själva och ändå slösar skattepengar på vansinniga projekt. M är en bra låt med Kent, som förtjänar betydligt fler röster än sin motsvarighet inom politiken. Då känns det som om Folkpartiet har bättre intentioner ... (även om jag alltid har mina tvivel på politiker).
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Vad det än kallas (kan hålla med om att det finns bättre ordval) så var det ett bra exempel på slöseri av skattepengar för sysselsättningen skull, när det i slutänden inte ger någonting. Det finns många exempel på det i det här landet och borgliga partier är minst lika insyltade, trots att de borde veta bättre med sina mer liberala ideal. På sitt sätt finns det fler hycklare bl.a. t.ex. M eftersom de talar varmt för att människan ska få bestämma själva och ändå slösar skattepengar på vansinniga projekt. M är en bra låt med Kent, som förtjänar betydligt fler röster än sin motsvarighet inom politiken. Då känns det som om Folkpartiet har bättre intentioner ... (även om jag alltid har mina tvivel på politiker).
    Tänker du t.ex. på Förbifart Stockholm?

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Tänker du t.ex. på Förbifart Stockholm?
    Nej, jag tänker på ett lokalt projekt i en av Stockholms kranskommuner, där människor röstar på M utan att blinka. Förbifarten är jag också lite tveksam till, men den utgör åtminstone en genomfartsled, inte en återvändsgränd ut till ett skärgårdsområde.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Nej, jag tänker på ett lokalt projekt i en av Stockholms kranskommuner, där människor röstar på M utan att blinka. Förbifarten är jag också lite tveksam till, men den utgör åtminstone en genomfartsled, inte en återvändsgränd ut till ett skärgårdsområde.
    Låter inget vidare. Jag håller med dig om att det är hyckleri om borgerliga partier "slösar" med skattebetalarnas pengar, men då måste man först definiera vad som är slöseri och vad som är mer nödvändigt.

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Låter inget vidare. Jag håller med dig om att det är hyckleri om borgerliga partier "slösar" med skattebetalarnas pengar, men då måste man först definiera vad som är slöseri och vad som är mer nödvändigt.
    Så är det givetvis. Och just därför vore det önskvärt om politikerna (vänster som höger) tog större ansvar för sina projekt innan de börjar slösa på skattebetalarnas pengar. Det är ingen tvekan om att politiska partier kan bete sig som kommunister, vare sig de heter M eller V.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...np_4952427.svd

Ännu ett inlägg som bottnar i nån sorts svårförklarlig okunskap. Man tar för givet att det är politiken som skapar välmående i ett samhälle, och att denna politik antingen kan satsa på att maximera BNP eller "något annat", nån flummig idé om lycka i största allmänhet. Men politiken fungerar inte på det sättet, det är inte så att regeringen bestämmer att i år ska vi producera si eller så mycket pengar, det är bara planekonomi som (är tänkt att) fungera på det sättet. Politiken kan hindra tillväxten genom att reglera och begränsa, men aldrig skapa den. Det är tråkigt att så många människor trots det anser att det är politikens ansvar att skapa deras lycka.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...np_4952427.svd

Ännu ett inlägg som bottnar i nån sorts svårförklarlig okunskap. Man tar för givet att det är politiken som skapar välmående i ett samhälle, och att denna politik antingen kan satsa på att maximera BNP eller "något annat", nån flummig idé om lycka i största allmänhet. Men politiken fungerar inte på det sättet, det är inte så att regeringen bestämmer att i år ska vi producera si eller så mycket pengar, det är bara planekonomi som (är tänkt att) fungera på det sättet. Politiken kan hindra tillväxten genom att reglera och begränsa, men aldrig skapa den. Det är tråkigt att så många människor trots det anser att det är politikens ansvar att skapa deras lycka.
    Jag tycker att det var ganska intressant och viktigt att artikeln framhöll andra värden än rent materialistiska som viktiga för människors välbefinnande. Tycker att deras synpunkter gott kan införlivas i dagens politiska tänk.

Men det sagt menar jag inte att det är moraliskt rätt att begränsa människor och värdera deras drivkrafter, men som komplement till dagens välfärdspolitik så tycker jag definitivt att samhället ska främja exempelvis sociala verksamheter för ensamma människor snarare än att dela ut högre bidrag, då jag inte tror att meningslös konsumtion fyller samma behov. En viss omprioritering av välfärden kan nog vara på plats.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag tycker att det var ganska intressant och viktigt att artikeln framhöll andra värden än rent materialistiska som viktiga för människors välbefinnande. Tycker att deras synpunkter gott kan införlivas i dagens politiska tänk.
    Jodå, det var väl mer grundperspektivet det var fel på. Dels att det finns nån sorts nollsummeavvägning mellan tillväxt och välfärd, och dels att det är politikens ansvar att skapa lycka i människors liv.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Jodå, det var väl mer grundperspektivet det var fel på. Dels att det finns nån sorts nollsummeavvägning mellan tillväxt och välfärd, och dels att det är politikens ansvar att skapa lycka i människors liv.
    Precis, det är ju inget motsatsförhållande, snarare en förutsättning.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Apropå hatkampanjer, Mikael Wiehe som ska vara med i Allsången på bästa sändningstid i statliga televisionen har en fin text på sin senaste skiva:

"Hatar du dom jävlarna
    som köper upp och lägger ner
    Vill du skära dom i bitar
    och slå in dom i paket
    Drömmer du om huvuden
    som ligger i en korg
    Vill du sätta upp en galge
    på närmsta stora torg
    Vägrar dom att lyssna
    när du berättar vad du vet
    Säger dom du ljuger
    när du säger som det är

Är det nå’t du måste göra
    "

Jag räknar kallt med att Oktjabrj är otroligt upprörd över detta, och kommer protestera högljut mot retoriken.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Jag räknar kallt med att Oktjabrj är otroligt upprörd över detta, och kommer protestera högljut mot retoriken.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Samme Wiehe har en låt som heter Nyliberal (till Johan Norberg, texten går:

"att ha girighet som ideal
    att ta kål på varann
    för att få tjäna en slant
    blir det inte ensamt ibland

Och att se sej som marknadsaktör
    som gör som aktörerna gör
    och sen bli slagen till slant
    av nån sorts osynlig hand

Och att se på sitt liv som en kamp och en strid
    där man sparkar och klöser sej fram
    där man aldrig går trygg
    för en kniv i sin rygg
    kan det inte göra en aningen brydd

Och att se kärleken som transaktion
    där man köper och säljer passion
    eller att se sina barn som nån sorts sparkapital
    kan det inte verka en smula brutalt

Och att sen tycka en dag att mor eller far
    tär på dom pengar man har
    och nog tas bättre om hand
    i nåt låglöneland
    kan det inte framstå som hjärtlöst och kallt

Och nu när allting har gått i konkurs
    och allt är kaputt och bankrutt
    att då få tigga sej fram
    i bank efter bank
    blir det inte aningen pinsamt ibland

Ja, det där att va nyliberal
    att sätta snikenhet på piedestal
    att slå mynt av varann
    och ändå låtsas va sams

Jag menar, hur står ni utmed varann"

Man undrar ju om han verkligen tror på sig själv, eller om han bara är extremt okunnig. Ulf Lundell hade på samma sätt ställt sig på en scen och myst över att just Johan Norberg nu var motbevisad iochmed finanskrisen. Vad fan tror Lundell att han vet om saken? Denna härliga kulturvänster.

Sidan 507 av 782 FörstaFörsta ... 7407457497498499500501502503504505506507508509510511512513514515516517557607 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •