Jag ser att Oskar redan har varit framme och svarat på en del av det som skrivits, men jag skriver min variant ändå. Vissa saker blir kanske upprepningar.
Och appropå upprepningar, om någon tycker att jag tjatar om samma sak om och om igen så är det helt enkelt för att jag inte får svar på detta "tjat".
Varför är det en bra sak att tvingas böja sig för majoriteten? Varför ska en större grupp människor få styra över en mindre?
Och eftersom du inte svarade på det: Varför skulle individens rätt att styra över sig själv vara samma sak som minoritetens rätt att styra över majoriteten? För att individ A kanske hindrar individ B och C från att exploatera A för sina egna syften? Hur kan det vara att A får styra B och C?
Uppenbarligen är jag lite korkad, för jag kan inte tänka ut svaret på den frågan så du får nog hjälpa mig på traven. VARFÖR??
Och jag gillar inte idén bakom dagens skattesystem. Därmed kommer vi inte längre i diskussionen och kan lika gärna börja ägna oss åt något annat?Jag gillar inte den idén.
Nej just det, för debatt handlar inte om att gilla eller inte gilla idéer utan om att motivera sina åsikter.
Vi tar det igen; Du försvarar skattetvånget med att det behövs för att allas överlevnad ska tryggas. Okej, sa jag och föreslog medborgarlön som garanterar just detta. På vilka grunder underkänner du detta förslag?
Jag känner inte till någon specifikt liberalt parti i Sverige, men om det funnes ett så kanske inte en medborgarlön är en självklar punkt i detta. Medborgarlön är INTE ultimat enligt liberal/libertariansk ideologi, men betydligt bättre än dagens system. Självklart är övriga i debatten som kallar sig liberaler välkomna att kritisera mig både från "höger" och "vänster" när det gäller det jag skriver om medborgalön.Är medborgarlön med i liberalernas partiprogram?
Det är lögn. Det är bara att läsa ett par inlägg i den här tråden så står det klart att vissa helt klart skulle kunna tillåta individen att själv välja. Det är nämligen det vi som kallar oss liberaler vill. Varför skulle det vara så hemskt om någon skulle vilja stå utanför välfärdsstaten?Ingen skulle tillåta en liten grupp slippa betala skatt.
Vilket ju igen föder frågan varför en människan behov, oavsett hur behovet ser ut, ska resultera i tvång på en annan människa?Det är inte fel att handikappade människor kan få hjälp till rullstolar, permobilar etc. genom skattemedel.
Varför är det ett argument för att jag ska få kränka andra människor frihet?Du skulle kanske se saken ur en annan synvinkel om du hamnade i en sjukdomssituation. Jag tror inte du tänker på att slippa betala skatt då. I det läget är du glad att få ta del av skattemedel.
Den skulle få förlita sig på generositeten hos sina medmänniskor.Har du sagt förut. Men vad ska du göra med den som inte har råd med en frivillig sjukförsäkring?
Godtyckligt? Det är majoritetens diktatur också. I en stat där majoriteten styr kan den när som helst beröva mig allt jag äger.
Nja, det var Tobbe som skrev det rent ut tidigare. När du började prata om 30-talsvindar så drog jag slutsatsen att du var av samma åsikt, vilket kanske var fel.Jag antyder inte att du är en nazist. Har jag sagt att du är en nazist?
Den som redan har så att h*n klarar sig då? Måste denna individ ändå tvingas ut i arbete? Vad händer om h*n vägrar?Det är klart att alla som kan ska jobba och försörja sig själva. Det är en självklarhet för mig.
Att tvingas arbeta ÄR slaveri.Slaveri? Är det så du ser på ett arbete? Konstig argumentation.
Ja, jag kan bli sjuk. Och ja, i dagens samhälle där jag tvingas betala skatt skulle jag självklart i gengäld utnyttja skattefinansierad vård och försörjning om jag inte hade andra alternativ. Men på vilket sätt påverkar detta min argumentation om att tvång är fel och att individen ska vara fri att fatta sina egna beslut?Du kan ironisera så mycket du vill. Men som sagt, du kan bli sjuk själv. Och då kan du behöva skattefinansierad vård och försörjning, och jag antar att du utan tvekan skulle använda dig av det, i det läget. Du kanske till och med skulle bli tvungen att göra det.
Helt riktigt.Du vet inget om min situation heller.
Alla som vill ska få komma hit.Hur vill du att flyktingar ska tas emot i Sverige? Ska bara de som har egna medel få komma hit?
Du säger att du inte vill plocka pengar ut min plånbok. Men sättet jag berövar dig på din sjukförsäkring är ju just att jag inte vill låta dig plocka pengar ur min plånbok. Och du vill ha din sjukförsäkring, men inte plocka pengar ur min plånbok. Hur får du ihop det resonemanget?Nej, det vill jag inte. Men du vill beröva mig min sjukförsäkring genom att rösta borgerligt. Kolla på alla försämringar för sjuka som de borgerliga infört. Sossarna började smått, sansade sig något och sen brakade borgarna på.
Jag slösar inte mer tid på att bemöta detta med huruvida jag är en skattesmitare eller inte igen.Solidaritet är att hjälpa de som har det sämre än en själv. Solidaritet är inte att vilja skatte smita.