Ämne: Politik

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Är inte människan en del av naturen, så man kan använda samma argument där?

Jag tycker inte man ska "få" förstöra andras mark, och varför skulle man vilja förstöra sin egen?

Det finns risker med kärnkraft som med allt annat, men den enda allvarliga olycka som nånsin ägt rum skedde i en diktatur för snart 30 år sen. Sen dess har tekniken förfinats och riskerna minskat. Avfallet är också ett problem, men hur löser man det genom att förbjuda all forskning kring kärnkraft, som väl var fallet för inte så längesen?
    Människan är inte en del av naturen, så definerar jag ordet natur iallafall.

Borra olja eller nått.

Den enda riktigt allvarliga olyckan ja, men det sker mindre olyckor hela tiden, tekniken har förfinats men det är inte den bristande tekniken som är det största olycksrisken, det är den mänskliga faktorn.
    Vilka förbjöd forskning kring kärnkraft? det låter ganska idiotiskt.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Jag tycker vi kan bygga mer kärnkraft, och låta marknaden ta hand om produktionen baserat på efterfrågan. Vill människor betala mer för vindkraft och placera ut miljontals kraftverk i naturen så fine, låt dem göra det.
    Det hör är ju en av de saker som är problematiska med äganderätten.
    Bara för att man äger(ett ägande som från begynnelsen kom till genom ganska tvivelaktiga metoder kan man gissa sig till) mark ska man inte få ställa ut vindkraftverket eller bygga vad som helst på den då det förstör för och påverkar andra. Människor, djur, natur och miljö. Vår gemensamma natur som är en relation som på flera sätt bör stå över äganderätten.

Är inte människan en del av naturen, så man kan använda samma argument där?

Jag tycker inte man ska "få" förstöra andras mark, och varför skulle man vilja förstöra sin egen?
    Självklart ska man inte få förstöra varken sin egen eller andras mark hur som helst.
    Och som sagt inte bygga och göra vadsom helst på den heller. Bygglovsystemet vi ha idag är alldeles utmärkt även om det finns utrymme för förändringar.

Det finns risker med kärnkraft som med allt annat, men den enda allvarliga olycka som nånsin ägt rum skedde i en diktatur för snart 30 år sen. Sen dess har tekniken förfinats och riskerna minskat. Avfallet är också ett problem, men hur löser man det genom att förbjuda all forskning kring kärnkraft, som väl var fallet för inte så längesen?
    Va, fick man inte forska på kärnkraft? Ja det är idiotiskt. Enligt svensk lag?
    Hur som helst bör vi lägga mycket mer forskningspengar på att forska om ännu bättre energikällor. Så att vi på sikt kan ersätta kärnkraften som vi vet är en risk.

Ang ditt tidigare inlägg, finns det nån bra bok om det du skrev om Palmes ekonomiska politik?
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Fast naturen är unik och orörd av människan, varför ska människan då få göra vad den vill med den, det kan ju få förödande konsekvenser.
    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Bara för att man äger(ett ägande som från begynnelsen kom till genom ganska tvivelaktiga metoder kan man gissa sig till) mark ska man inte få ställa ut vindkraftverket eller bygga vad som helst på den då det förstör för och påverkar andra. Människor, djur, natur och miljö. Vår gemensamma natur som är en relation som på flera sätt bör stå över äganderätten.

Självklart ska man inte få förstöra varken sin egen eller andras mark hur som helst.
    Och som sagt inte bygga och göra vadsom helst på den heller.
    Håller med er om ovanstående. Just äganderätten av mark är problematisk och väldigt komplex.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Människan är inte en del av naturen, så definerar jag ordet natur iallafall.
    Hur ska människan då förhålla sig till naturen, och vem avgör det?

Borra olja eller nått.
    Eller bryta malm, eller såga ned träd, eller skörda ett fält, eller klippa ett får?

Den enda riktigt allvarliga olyckan ja, men det sker mindre olyckor hela tiden, tekniken har förfinats men det är inte den bristande tekniken som är det största olycksrisken, det är den mänskliga faktorn.
    Samma mänskliga faktor som bidrar till bilolyckor, flygkrascher och konjunktursvängningar. Det blir väldigt många förbud...
    Vilka förbjöd forskning kring kärnkraft? det låter ganska idiotiskt.
    Jag är inte helt 100 på detta, men jag har för mig att ett sådant fanns eller åtminstone föreslogs. Det går säkert att kolla upp om man är intresserad.

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Så äganderätten måste inskränkas för att vi äger naturen gemensamt. Ser du hur du använder ett begrepp som argument mot exakt samma begrepp? Frågan är inte om ägande ska tillåtas eller ej utan vem som äger och varför. Du menar - antar jag - att alla äger naturen (förklara gärna varför), men hur leder det till slutsatsen att "man" inte ska få göra det ena och det andra med den? Det betyder ju i princip att ett ägande sätter gränserna, och det var väl det du var motståndare till?

Dessutom, liberalismens själva grundtanke är just att man inte ska få förstöra för andra, det är därför äganderätten finns: för att skydda det som tillhör individen. Du verkar förespråka nån sorts naturlig kollektiv äganderätt, men hur bestäms den, var kommer den ifrån den, vem sätter villkoren?

Och som sagt inte bygga och göra vadsom helst på den heller. Bygglovsystemet vi ha idag är alldeles utmärkt även om det finns utrymme för förändringar.
    Vilka förändringar då?

Va, fick man inte forska på kärnkraft? Ja det är idiotiskt. Enligt svensk lag?
    Hur som helst bör vi lägga mycket mer forskningspengar på att forska om ännu bättre energikällor. Så att vi på sikt kan ersätta kärnkraften som vi vet är en risk.
    Som sagt, jag är inte 100 på det men jag vill minnas att jag har hört nåt sånt. Det kan ha varit ett förslag som aldrig förverkligades.

Ang ditt tidigare inlägg, finns det nån bra bok om det du skrev om Palmes ekonomiska politik?
    Jag skrev en uppsats om det där, en ganska bra källa var Lennart Schön, En modern svensk ekonomisk historia. Jag använde mig också av en artikel av Johan Lönnroth (v), Den enfaldige politikern, samt av artiklar av Assar Lindbeck och Klas Eklund. Statistiken finns hos SCB.

Medlem veturs avatar
    Reg.datum
    Apr 2008

Standard

Dessutom, liberalismens själva grundtanke är just att man inte ska få förstöra för andra, det är därför äganderätten finns: för att skydda det som tillhör individen. Du verkar förespråka nån sorts naturlig kollektiv äganderätt, men hur bestäms den, var kommer den ifrån den, vem sätter villkoren?
    Man kan ju alltid behöva söka tillstånd hos markägare till och boende inom intilliggande områden samt hos myndigheter som har koll på det lokala ekosystemet för att få lov att bygga sådant som potentiellt kan ha en negativ inverkan på omgivningen. Frågan om vilka konstruktioner detta skulle gälla kan väl t.ex. beslutas på riksdagsnivå. Jag tycker det känns självklart att de som påverkas av en planerad konstruktion ska ha möjlighet att få vara delaktig i beslutet om den ska upprättas, även om det råkar vara på privatägd mark. En nackdel med detta är ju förstås att det skulle ta väldigt lång tid att få tillstånd för saker, men jag tror att det kan vara värt det.
    Det är så det ska vara
    Som en perkfekt och underbar lag
    Perfekt och oförstörbar
    som du

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Jag vet faktiskt inte vem som har finansierat vad, men även om det var ett lokalt projekt så kvarstår ju samma princip: pengarna "stannar kvar" hos de som betalade in dem snarare än sprids efter behov. Rätt eller fel?
    Jag antar att frågan inte är riktad till mig, men eftersom att ingen annan svarar tar jag mig friheten.
    Svar: Rätt som i rättvist.

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Detta har jag redan bemött och besvarat med diverse frågeställningar kring hur välfärden finansieras och fungerar. Jag har aldrig nånsin hävdat något annat än det du skriver här, men det har heller aldrig varit min poäng. Jag vet fortfarande inte om du låtsas som om du inte förstår vad jag skriver eller om du faktiskt inte har en aning.
    Är du narcissist eller råkade du bara missa att tigertindra svarade på Plague som svarade på någon annan - som inte var du?

Personangrepp, inte helt oväntat.
    Nu kom faktiskt det "personangreppet" som ett svar på ditt "angrepp" på LadyVelvets person.

Så du tycker inte att Harrisburgolyckan -79 var allvarlig?

Är sannolikheten mindre i demokratier att den mänskliga faktorn får allvarliga konsekvenser? Undrar hur Tage Danielsson skulle ha skojat om det. Hans monolog om "sannolikhet" är ju klassisk.
    Senast redigerat av Oktjabrj den 2010-07-14 klockan 11:41.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Det är ju precis det du förespråkar: högre skatter så att de rika tvingas "dela med sig",
    Ja det har jag förespråkat hela tiden och det är mest rättvist. Eller ska de rika ha allt och du och jag ingenting? Är det rättvist?

Du svarade heller inte på MrHenkos förslag med en medborgarlön finansierad av en platt skatt. Du "tyckte" inte att det var en bra idé, men varför inte?
    Det är helt enkelt ingen bra idé. Enligt mig. Tror det skulle bli väldigt svårt och orättvist.

Du svarade heller inte på om det är rättvist eller ej att alla tjänar lika mycket oavsett vad de gör.
    Jag har inte sagt att alla måste tjäna lika mycket oavsett vad de gör.

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg

Nu kom faktiskt det "personangreppet" som ett svar på ditt "angrepp" på LadyVelvets person.

Oskar kör alltid med personangrepp mot mig och flera andra här. Han blandar in mig i saker. Det är tröttande.

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Håller med, låter helt bisarrt! Med tanke på Sveriges höga skattetryck, så är det helt sjukt om en person med Downs syndrom inte får ersättning. Hoppas att det bara är en teknikalitet som är orsaken till att fallet utreds (Hallå, Downs syndrom!) och att han får sin ersättning beviljad snarast.

Med en ersättning på 5 kr/h (som troligtvis är avsedd som ett symboliskt komplement till aktivitetsersättningen) och om han är utan tillgångar så har han ju i alla fall rätt till försörjningsstöd under tiden.
    Är det inte så ni borgare vill ha det? Ingen som är sjuk eller handikappad ska ha rätt till nåt?

Ja, det fattar du väl själv! Den ultimata rättvisan är förstås att alla ska ha exakt lika mycket! Det hör man ju på ordet!
    Och jämlikhet, har du hört talas om det eller?

FYI
    Jämlikhet:
    Olika arbetsinsatser => Lika lön!
    Du kan raljera om du vill. Det är väl mest du och Oskar som uppskattar den "sortens skämt".

Och glöm för Guds skull inte bort det bevingade ordet Solidaritet. Men det är det nog ingen idé att försöka förklara innebörden av för Oskar.
    Ordet solidaritet har ni borgare skitat ned för längesedan. Men sosse andan har ju som tigertindra skriver byggt upp Sverige till vad det är idag. Undrar hur det sett ut om borgarna fått styra i alla år, då har alla haft det sämre, utom möjligen för de som är mycket, mycket rika och inte behöver jobba för att försörja sig.

Lika lön för olika arbete!
    Jättekul. Vi skrattar hysteriskt. Not.

Inte alltid, som Myrpou påpekade, men ibland blir man också så trött och liksom vet vad svaret på nåt man skriver kommer bli. Då är det mer bekvämt att vara lite sarkastisk.
    Tycker du ja. Men det är omoget. Och inte särskilt berikande för de flesta. Och vad bidrar det till debatten här?

Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg
    tack robin

ja det är ju det högervridet folk inte fattar. det är ju socialdemokraternas anda som byggt det här samhället för folket och för ALLA människor. det här välfärdssamhället som vi faktiskt bidrar till och tar del av...ALLIHOPA
    Och de högervridna folken är inte dem som inte roffar åt sig av skattefinansierade pengar. Min farfar sa alltid: Mycket vill ha mer, och helvetet blir aldrig fullt.

Sidan 517 av 782 FörstaFörsta ... 17417467507508509510511512513514515516517518519520521522523524525526527567617 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •