Ämne: Politik

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Det sämsta med vänstern är feminismen. Feminism är könsdiskriminering.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Det sämsta med vänstern är feminismen. Feminism är könsdiskriminering.
    Men är inte kvinnor de nya männen? har alla rättigheter och inga skyldigheter ? jag vet många män som ändrar sig och blir tysta när de ska klaga på en kvinna för det är inte accepterat just nu enligt modet just nu, Däremot kvinnor får klaga hur mycket som helst på alla män och vara helt orättvisa också. Kvinnor får kladda på män och på nå't sätt är det "gulligt" även om killen är betydligt yngre, o.s.v o.s.v.
    Är det nå't kvinnor däremot flyr som pesten är att ta ansvar själva för de måste ha sin lilla grupp med kvinnor där alla kvinnor håller varandra på mattan så att ingen kan ta plats på riktigt för en riktig kvinna tar inte makten bara underminerar männens makt "evig opposition".
    Alltså innan nå'n tar det här för allvarligt jag spånar bara.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    Men är inte kvinnor de nya männen? har alla rättigheter och inga skyldigheter ? jag vet många män som ändrar sig och blir tysta när de ska klaga på en kvinna för det är inte accepterat just nu enligt modet just nu, Däremot kvinnor får klaga hur mycket som helst på alla män och vara helt orättvisa också. Kvinnor får kladda på män och på nå't sätt är det "gulligt" även om killen är betydligt yngre, o.s.v o.s.v.
    Är det nå't kvinnor däremot flyr som pesten är att ta ansvar själva för de måste ha sin lilla grupp med kvinnor där alla kvinnor håller varandra på mattan så att ingen kan ta plats på riktigt för en riktig kvinna tar inte makten bara underminerar männens makt "evig opposition".
    Det spelar inte så stor roll vad samhället har för problem med intolerans, man löser inte diskriminering med diskriminering.
    Senast redigerat av Myrpou den 2010-11-14 klockan 18:22.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag brukar sällan förstå vad du skriver, men det här tycker jag var ganska klarsynt. Jag tror det finns ett minst lika stort tryck på män att motsvara vissa roller och ideal, och rätta sig efter en mall, men det är det sällan nån som pratar om. Det beror ju på att det ingår i den mallen: en man ska inte klaga och skylla ifrån sig.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Det spelar inte så stor roll vad samhället har för problem med intolerans, man läser inte diskriminering med diskriminering.
    Egentligen är det ju märkligt att kvinnor är sämre betalda, har traditionellt jobb som betalas jättedåligt och det mesta de här kvinnorna gör är att klaga litet slött. Men inte att välja andra yrken,
    Mycket kommer att förändras men då tror jag som du är inne på att vi måste se var problemen /diskrimineringen är, som det är med många kvinnor just nu så är det ju som om alla kvinnor är bra och alla män dåliga.
    T.ex i princip alla kvinnor jag känner gör mycket mer hemma än deras män men de bara klagar det är inte så att de kräver att det ska delas för som kvinnorna säger "hur skulle det se ut då så usla somderas män är på att hålla ordning" Att förlöjliga män är helt okej jämt och ständigt.
    Vi behöver fler kvinnliga komiker som förlöjligar just sån't här hos oss kvinnor.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Egentligen är det ju märkligt att kvinnor är sämre betalda, har traditionellt jobb som betalas jättedåligt och det mesta de här kvinnorna gör är att klaga litet slött. Men inte att välja andra yrken,
    Mycket kommer att förändras men då tror jag som du är inne på att vi måste se var problemen /diskrimineringen är, som det är med många kvinnor just nu så är det ju som om alla kvinnor är bra och alla män dåliga.
    T.ex i princip alla kvinnor jag känner gör mycket mer hemma än deras män men de bara klagar det är inte så att de kräver att det ska delas för som kvinnorna säger "hur skulle det se ut då så usla somderas män är på att hålla ordning" Att förlöjliga män är helt okej jämt och ständigt.
    Vi behöver fler kvinnliga komiker som förlöjligar just sån't här hos oss kvinnor.
    Problemet är kulturellt, vi lär oss i vår uppväxt att diskriminera.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Jag brukar sällan förstå vad du skriver, men det här tycker jag var ganska klarsynt. Jag tror det finns ett minst lika stort tryck på män att motsvara vissa roller och ideal, och rätta sig efter en mall, men det är det sällan nån som pratar om. Det beror ju på att det ingår i den mallen: en man ska inte klaga och skylla ifrån sig.
    Jag brukar förstå vad du skriver fast jag brukar inte vara så intresserad av dina ämnen .
    Du har rätt i det här att en man ska inte klaga och skylla ifrån sig, det får flickorna lära sig redan på dagis att ropa på pedagognen så fort nå't är fel medans killarna får fortsätta grymta men de lärs att inte klaga. Jag har pratat med många fröknar och de tror stenhårt att det är genetiskt inte att de hejar på vad ungarna lär sig hemma och socialt.

Jag antar att det är nå't stort missnöje med precis allt egentligen, vi har allt och är ändå tokfrustrerade för det mesta, många känner att de gör precis allt rätt och ändå känns det som de inte räcker till.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag antar att det är nå't stort missnöje med precis allt egentligen, vi har allt och är ändå tokfrustrerade för det mesta, många känner att de gör precis allt rätt och ändå känns det som de inte räcker till.
    Jo visst, det ställs ju många krav, konsten och knepet är att försöka strunta i det och leva sitt liv som man själv önskar. Lättare sagt än gjort, men väldig nyttigt. Ibland undrar jag var gränsen går mellan att faktiskt vilja leva upp till andras ideal och att använda det som en ursäkt för sina misslyckanden: det är samhällets fel som ställer sådana krav på mig.

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Definitivt.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Definitivt.
    Jag kallar det kollektivism och altruism: dela in i kategorier och värdesätt efter tillhörighet, samt kräv av alla att de ska motsvara dina egna ideal.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Jo visst, det ställs ju många krav, konsten och knepet är att försöka strunta i det och leva sitt liv som man själv önskar. Lättare sagt än gjort, men väldig nyttigt. Ibland undrar jag var gränsen går mellan att faktiskt vilja leva upp till andras ideal och att använda det som en ursäkt för sina misslyckanden: det är samhällets fel som ställer sådana krav på mig.
    Det måste väl vara en blandning av krav utifrån och krav inifrån en själv, bekymret idag är väl att vi faktiskt kan göra så mycket att vi inte förstår att vi ofta har orimliga krav på oss själva, (tyvärr ställer vi ofta orimliga krav på våra barn också som om de är en ny fondtapet som måste fixas till för att visas upp).

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Barn borde inte se på skit som disney där alla prinsessor och prinsar är snygga och lever i extrema könsroller och karaktärerna är antingen goda eller onda.
    Barnen borde se på the simpsons istället där alla har bra och dåliga sidor och typ nästan varje avsnitt är ju baserat på stora verk. Finns ett avsnitt som är baserat på "Urkällan", det kanske några här har sett.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Jag kallar det kollektivism och altruism: dela in i kategorier och värdesätt efter tillhörighet, samt kräv av alla att de ska motsvara dina egna ideal.
    Det är skillnad på tribalism och ett samhälle som är politiskt kollektivistiskt. Tribalism finns i alla sorters samhällen och påverkas inte av politiken.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Barn borde inte se på skit som disney där alla prinsessor och prinsar är snygga och lever i extrema könsroller och karaktärerna är antingen goda eller onda.
    Barnen borde se på the simpsons istället där alla har bra och dåliga sidor och typ nästan varje avsnitt är ju baserat på stora verk. Finns ett avsnitt som är baserat på "Urkällan", det kanske några här har sett.
    sagorna återspeglar bara dels ett önsketänk men bearbetar också hur det i alla fall sett ut.
    Det är ju intressant som du faktiskt pekar på att i Simpsons är de mer "hela" d.v.s både onda och goda och i de gamla sagorna antingen onda eller goda, så det kanske betyder att vi är på väg till ett bättre samhälle ? Vi kan alltid hoppas.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Det måste väl vara en blandning av krav utifrån och krav inifrån en själv, bekymret idag är väl att vi faktiskt kan göra så mycket att vi inte förstår att vi ofta har orimliga krav på oss själva, (tyvärr ställer vi ofta orimliga krav på våra barn också som om de är en ny fondtapet som måste fixas till för att visas upp).
    Ja, det ligger kanske i människans natur att vara alla tillfreds.

Japp, det var ganska roligt. Minns också "Ayn Rands school för toddlers" med benhård disciplin och ofrihet.
    Det är skillnad på tribalism och ett samhälle som är politiskt kollektivistiskt. Tribalism finns i alla sorters samhällen och påverkas inte av politiken.
    Visst, det beror på vad man ser som politik. Jag tycker hellre det handlar om moral, det är ju inte politikerna som i slutänden bestämmer åt oss att vi ska vara kollektivister. Däremot fortplantas en sådan allmän inställning lätt genom politiken, det blir en ond cirkel av allting. Svårt att se hur den ska brytas.

Sidan 607 av 782 FörstaFörsta ... 107507557597598599600601602603604605606607608609610611612613614615616617657707 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •