Ämne: Politik

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Förresten, vet inte om jag ska tolka ditt inlägg som att du tilltalas av liberala argument, men du är välkommen in i den frivilliga gemenskapen "Forumets Liberaler" om du känner för det. Än så länge är det mest ett statement men du får gärna bidra med diskussionsunderlag.
    Jag tilltalas av liberala argument, men jag är fortfarande övertygad om att skatt är ett nödvändigt ont. Så, socialliberal?
    Mr Orange

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Jag tilltalas av liberala argument, men jag är fortfarande övertygad om att skatt är ett nödvändigt ont. Så, socialliberal?
    Hur kan något ont vara nödvändigt? Jag har inget förberett svar, tänkte bara det kan vara en intressant diskussion

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Läste en artikel i dagens NT (Norrköpings Tidningar): http://nt.se/nyheter/?articleid=6133254

Vet inte om det beror på en specifik partipolitik, men hur som helst så är det hemskt att det jobbet som en kille med Downs utför på en ICA-butik klassas av kommunen som "daglig verksamhet" och därmed får Dennis i artikeln 5 kr i timmen som lön. Han har heller ingen aktivitetsersättning då den drogs in utan försörjs nu av sin mor.

Försäkringskassan har också infört att under utredningstid dras ersättningen in helt tills ett beslut har tagits. Detta även om man tidigare har fått ersättningen. Bisarrt.
    Mr Orange

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Hur kan något ont vara nödvändigt? Jag har inget förberett svar, tänkte bara det kan vara en intressant diskussion
    Greater good? Eller feghet.
    Mr Orange

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Om verkligheten är ond. Survival of the fittest är ont.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Greater good? Eller feghet.
    Jo, men i så fall är det ju inget ont, om det leder till nåt gott. Känns det som.
    Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Om verkligheten är ond. Survival of the fittest är ont.
    Vad är "verkligheten" i det här fallet? Hur människor beter sig av egen fri vilja?

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Vad är "verkligheten" i det här fallet? Hur människor beter sig av egen fri vilja?
    Ja det är en del av det.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Ja det är en del av det.
    Okej, så hur bestämmer man det? Utifrån vilken mall bestämmer du som människa att människan som människa beter sig ont av egen fri vilja?

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Socialliberaler som liberaler är välkomna! ;o)

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Okej, så hur bestämmer man det? Utifrån vilken mall bestämmer du som människa att människan som människa beter sig ont av egen fri vilja?
    När en människa förhindrar en annan människas överlevnad.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

När en människa förhindrar en annan människas överlevnad.
    Typ, när jag jobbar men vägrar dela med mig av det värde mitt arbete genererar så bidrar jag till att en människa dör, men om jag inte hade arbetat hade jag varit helt utan skuld?

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Skulle du kunna posta din moralförklaring, eller vad du kallar det? Oskar.
    Den du så ofta har länkat till...
    Jag fick lust att läsa igenom den igen.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Typ, när jag jobbar men vägrar dela med mig av det värde mitt arbete genererar så bidrar jag till att en människa dör, men om jag inte hade arbetat hade jag varit helt utan skuld?
    Ja men som sagt du behöver inte jobba, men det tjänar ingen på. Verkligheten är ond.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thor747 Visa inlägg
    Jag är blå rakt in i själen. Om Mona Sahlin och henns pack vinner valet är jag den första att flytta ifrån det hemska land som Sverige då blir.
    Du menar Socialdemokratin som vi till stor del kan tacka för vad vi har i vårt land? Den som i drygt hundra år hjälpt oss få ett bra mycket mer stabilt och välfungerande samhälle än vad de flesta andra runt om i världen inte är i närheten av? Modellen som vi formade som många runt om i världen sneglar på så fort man diskuterar idealsamhälle?
    Det är bortskämda ungar som du som gör att det här samhället i sådana fall kommer gå under.

(se inte detta som ett försvar av en socialdemokrati som tappat sin "edge" utan mer en attack på folk som inte kan vår historia)

Over n' out...
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Skulle du kunna posta din moralförklaring, eller vad du kallar det? Oskar.
    Den du så ofta har länkat till...
    Jag fick lust att läsa igenom den igen.

http://forumet.kent.nu/showpost.php?...postcount=2656

och

http://forumet.kent.nu/showpost.php?...&postcount=247

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    (se inte detta som ett försvar av en socialdemokrati som tappat sin "edge" utan mer en attack på folk som inte kan vår historia)

Over n' out...
    Till historien hör ju också att Socialdemokraterna trots sin retorik gynnade företagande och handel, och därför hade råd att sprida pengar över de behövande. När Palme tog över reformerades ekonomin åt fel håll, kronans värde urholkades, den privata sektorn drabbades av massarbetslöshet som doldes av en massiv utökning av den offentliga sektorn som - så klart - finansierades med drastiskt höjda skatter. Sen dess har Sverige konsekvent tappat i konkurrenskraft.

Sidan 514 av 782 FörstaFörsta ... 14414464504505506507508509510511512513514515516517518519520521522523524564614 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •