Ämne: Politik

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Tack tack. Det är värt att läsa emellanåt : )
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Är det ondskefullt att stjäla om man gör det för att överleva?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Vänd på frågan; är det någonsin rättfärdigat att stjäla? I såna fall, varför?
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Vänd på frågan; är det någonsin rättfärdigat att stjäla? I såna fall, varför?
    Men jag frågar dig.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Men jag frågar dig.
    Nej, det är inte rätt. Något människan skapat eller köpt för pengar de arbetat ihop, är deras.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Nej, det är inte rätt. Något människan skapat eller köpt för pengar de arbetat ihop, är deras.
    Skulle du stjäla något om det krävdes för att överleva?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Skulle du stjäla något om det krävdes för att överleva?
    Antagligen, för att vi är djur och instinkterna väger till slut tyngre än förnuftet.
    Fast jag vet inte, jag har aldrig varit i den situationen. Det är fortfarande inte rätt.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Det är aldrig moraliskt rätt att stjäla, och jag tycker inte att det under några som helst omständigheter ska vara tillåtet. Däremot, i enlighet med min egen moral som jag grundar mina åsikter på: om någon som var i desperat behov av vatten och bröd och inte hade någon annan möjlighet stal från mig så skulle jag inte ringa polisen.
    Antagligen, för att vi är djur och instinkterna väger till slut tyngre än förnuftet.
    Fast jag vet inte, jag har aldrig varit i den situationen. Det är fortfarande inte rätt.
    Medvetenheten om att det inte är rätt räcker långt rent moraliskt, och den kan faktiskt också få en människa att fråga om man kan lite vatten och bröd. Det är ju en oerhört extrem situation som inte är speciellt relevant för diskussionen om huruvida stöld är okej eller inte, men det är också tydligt att det finns fler än ett alternativ.

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    (LadyVelvet betalar ju också skatt på sina bidrag)
    Vill påpeka att jag har inte bidrag, men du kanske har studiebidrag etc.
    Som sagt förut, du vet ingenting om mig. Du har en aning skev syn på tillvaron...Den som betalar mest, ska ha mest? Den som inte betalar mycket i skatt, den ska inget ha? Solidaritet, jämlikhet? Finns såna begrepp för dig?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg
    Vill påpeka att jag har inte bidrag, men du kanske har studiebidrag etc.
    Som sagt förut, du vet ingenting om mig. Du har en aning skev syn på tillvaron...Den som betalar mest, ska ha mest? Den som inte betalar mycket i skatt, den ska inget ha? Solidaritet, jämlikhet? Finns såna begrepp för dig?
    Vi har varit igenom detta gång på gång och du varken läser, tänker efter eller svarar. Varför är det "solidaritet" när du kräver rätten att plocka pengar ur andra människors plånböcker? Vad betyder "jämlikhet" när du bara vill kapa åt dig en bit av kakan utan att ge något tillbaka?

Ja, de begreppen finns för mig och jag vet hur jag ska definiera dem. Du däremot har ingen aning, för du är inte intresserad av att diskutera sånt. Det enda du tänker på är din egen ekonomi, vad som gynnar dig, och så låtsas du som om du bryr dig om andra. Det är ganska vämjeligt.

Vi har varit igenom detta gång på gång och du varken läser, tänker efter eller svarar. Varför är det "solidaritet" när du kräver rätten att plocka pengar ur andra människors plånböcker? Vad betyder "jämlikhet" när du bara vill kapa åt dig en bit av kakan utan att ge något tillbaka?

Ja, de begreppen finns för mig och jag vet hur jag ska definiera dem. Du däremot har ingen aning, för du är inte intresserad av att diskutera sånt. Det enda du tänker på är din egen ekonomi, vad som gynnar dig, och så låtsas du som om du bryr dig om andra. Det är ganska vämjeligt.
    Det som är vämjeligt är att du inte vill ta in att jag inte tänker på min egen ekonomi. Det har jag sagt ett otal gånger nu. Solidaritet är inte att plocka ur andras plånböcker. Kolla vad det betyder. Jämlikhet. Kolla det med. Jag vet vad begreppen betyder faktiskt.

Om jag hade obegränsade mängder med kapital skulle jag rösta på de röda ändå. Kanske konstigt för andra att förstå men så är det. Kapa en bit av kakan utan att ge nåt tillbaka, det stämmer inte in på mig iallafall. Som sagt, du vet ingenting om mig. Den enda rätta politiken är de rödgröna alternativen. För de är rättvisa, och sossarna har klarat av att styra Sverige i bra många år. Inte alltid bra, men bra mycket bättre än om de borgerliga skulle styrt landet. Och det är min åsikt, det TYCKER jag.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg
    Det som är vämjeligt är att du inte vill ta in att jag inte tänker på min egen ekonomi. Det har jag sagt ett otal gånger nu. Solidaritet är inte att plocka ur andras plånböcker. Kolla vad det betyder. Jämlikhet. Kolla det med. Jag vet vad begreppen betyder faktiskt.
    Det är ju precis det du förespråkar: högre skatter så att de rika tvingas "dela med sig", och som av en händelse råkar det gynna dig. Mycket märkligt! Har du en annan definition borde du kanske komma med en bättre motivering, och förespråka en annan politik.

Om jag hade obegränsade mängder med kapital skulle jag rösta på de röda ändå. Kanske konstigt för andra att förstå men så är det. Kapa en bit av kakan utan att ge nåt tillbaka, det stämmer inte in på mig iallafall. Som sagt, du vet ingenting om mig. Den enda rätta politiken är de rödgröna alternativen. För de är rättvisa, och sossarna har klarat av att styra Sverige i bra många år. Inte alltid bra, men bra mycket bättre än om de borgerliga skulle styrt landet. Och det är min åsikt, det TYCKER jag.
    Ja, jag vet att du TYCKER och sen vägrar diskutera, precis som när du TYCKTE att 90-talskrisen berodde på att borgarna "lånade massa pengar", eller när du "tyckte" att du bidrar till samhället genom att betala skatt på dina bidrag, eller när du "tyckte" att man får välja att betala skatt om man vill, osv osv osv.

Du svarade heller inte på MrHenkos förslag med en medborgarlön finansierad av en platt skatt. Du "tyckte" inte att det var en bra idé, men varför inte?

Du svarade heller inte på om det är rättvist eller ej att alla tjänar lika mycket oavsett vad de gör. Är det det? Om så: varför? Om inte: varför inte?

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Läste en artikel i dagens NT (Norrköpings Tidningar): http://nt.se/nyheter/?articleid=6133254

Vet inte om det beror på en specifik partipolitik, men hur som helst så är det hemskt att det jobbet som en kille med Downs utför på en ICA-butik klassas av kommunen som "daglig verksamhet" och därmed får Dennis i artikeln 5 kr i timmen som lön. Han har heller ingen aktivitetsersättning då den drogs in utan försörjs nu av sin mor.

Försäkringskassan har också infört att under utredningstid dras ersättningen in helt tills ett beslut har tagits. Detta även om man tidigare har fått ersättningen. Bisarrt.
    Håller med, låter helt bisarrt! Med tanke på Sveriges höga skattetryck, så är det helt sjukt om en person med Downs syndrom inte får ersättning. Hoppas att det bara är en teknikalitet som är orsaken till att fallet utreds (Hallå, Downs syndrom!) och att han får sin ersättning beviljad snarast.

Med en ersättning på 5 kr/h (som troligtvis är avsedd som ett symboliskt komplement till aktivitetsersättningen) och om han är utan tillgångar så har han ju i alla fall rätt till försörjningsstöd under tiden.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Jag tänkte på en sak när jag åkte Nockebybanan här om dagen. Det är en sorts extra kollektivtrafiksinrättning som kör genom rika Bromma, för den som inte bor i Stockholm. Vad jag tänkte var att politikerna antagligen byggde den för att det bor massa rika människor just där, men sen tänkte jag också att ja, varför inte? Det är ju de som betalar mest skatt, är det då inte rimligt att de får ut lite mer än andra i form av samhällelig service?
    Men borde det inte vara så att det är Bromma kommun som har bekostat den själv snarare än att prioriteringar har gjorts för att gynna rika kommuner ur en gemensam budget för "fattiga" och rika kommuner? Eller är jag ute och cyklar?

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Du svarade heller inte på om det är rättvist eller ej att alla tjänar lika mycket oavsett vad de gör. Är det det? Om så: varför? Om inte: varför inte?
    Ja, det fattar du väl själv! Den ultimata rättvisan är förstås att alla ska ha exakt lika mycket! Det hör man ju på ordet!
    Och jämlikhet, har du hört talas om det eller?

FYI
    Jämlikhet:
    Olika arbetsinsatser => Lika lön!

Sidan 515 av 782 FörstaFörsta ... 15415465505506507508509510511512513514515516517518519520521522523524525565615 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •