Ämne: Politik

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jånna Påp Visa inlägg
    fattar inte hur man kan tro på fullaste allvar att det är ok att bo i ett samhälle utan att ge några av sina pengar till det och att sedan göra en grej av det också och som om inte det vore nog, säga att någon STJÄL det också. snälla någon, jag blir rädd.
    Nej men 45% skatt på en mellanlön som 1700 € (i månaden) är inte lika mycket som 50% skatt på en hög lön som 12 000 € .. Särskilt inte när stor del går till sånt du inte alls understöder. över 50 000 € i året till staten. Höj istället skatt på starksprit och tobak så kan de pengarna gå till att rehabilitera de som haft det svårt med diverse gift. Dessutom borde sjukdomar orsakade av fetma gärna få betalas av höjd skatt på Snabbmat som McDonalds

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av megalomania Visa inlägg
    Oskar: Hur ska allt fungera enligt dig egentligen? Betala skatt är stöld tydligen.

What it feels like: Sen när blir man för gammal för att vara förskolelärare?
    Det ska funka som så att man inte ska kunna förvärva värden från andra människor utan att förtjäna dem i frivillighet. Stöld som princip är en mycket dålig princip.

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av What it feels like Visa inlägg
    okej jag ursäktar att du inte har någon koll på världen, så slipper du be om ursäkt.

Låt säga att Elin får en propp i benet och måste vara sjukskriven en längre tid. Låt sen säga att Elins chef tycker att: oj! Detta var inte så lönsamt, bort med henne.
    Elin har 3 barn, en man som jobbar på elux med kroppsarbete, hans rygg går sönder och han måste sluta.
    Elin och mannen skiljer sig och Elin börjar studera till något som behövs, t.ex. förskolelärare.
    Elin blir klar med utbildningen men nu säger plötsligt alla arbetsgivare nu att Elin är för gammal?
    Vad mer kan Elin göra?
    Ingen koll på världen, hurdå? påstår du att jag drar en fars om situationen med brist på praktiskt yrkeskunnande i Finland?

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Varifrån kommer pengarna från början? Vad ger "samhället" mig utan att jag ger något tillbaka? Om du sätter en pistol mot mitt huvud och säger "ge mig dina pengar", stjäl du inte då?
    ja vad ger samhället dig???
    tänker inte ens svara på den frågan, se dig omkring, sluta blunda.
    tycker inte det någonsin varit dina pengar så nej det är ingen stöld.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

ja vad ger samhället dig???
    tänker inte ens svara på den frågan, se dig omkring, sluta blunda.
    tycker inte det någonsin varit dina pengar så nej det är ingen stöld.
    Ojdå, här har vi en intressant verklighetsuppfattning. Pengarna jag tjänar genom mitt eget arbete har aldrig någonsin varit mina? Vems är de då?

Sen frågar jag dig inte vad detta samhälle "ger" mig, eller rättare sagt påtvingar mig, utan vad ett godtyckligt samhälle ger mig som jag inte betalar för. Förklara?

Erfaren medlem What it feels likes avatar
    Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Kanske inte, men det är så du säger. Dela med dig, annars kommer folk sno dina pengar ändå. Det är din moraliska princip, om man ska hårdra det.
    Folk kanske blir så illa tvugna. Om man nu tänker i de sammanhang som det nu är. alltså. Skatt som du verkar mena.. Jag menar vi pratar väl endå inte mordrån en gränd med pistolhot eller?

Citat Ursprungligen postat av megalomania Visa inlägg
    Oskar: Hur ska allt fungera enligt dig egentligen? Betala skatt är stöld tydligen.

What it feels like: Sen när blir man för gammal för att vara förskolelärare?
    okok.. inte vet jag.. men ni kanske fattar vinken

Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Ingen koll på världen, hurdå? påstår du att jag drar en fars om situationen med brist på praktiskt yrkeskunnande i Finland?
    '

inte fan vet jag, men du verkar inte ha nån koll om du tror att alla arbetslösa är alkoholiserade fetknoppar som ligger och pillar navelludd
    En tekopp från de dödas värld

Först ut med skandalerna:
    www.kentbloggen.nu

Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Ojdå, här har vi en intressant verklighetsuppfattning. Pengarna jag tjänar genom mitt eget arbete har aldrig någonsin varit mina? Vems är de då?

Sen frågar jag dig inte vad detta samhälle "ger" mig, eller rättare sagt påtvingar mig, utan vad ett godtyckligt samhälle ger mig som jag inte betalar för. Förklara?
    Åker du buss? pendel? äter på restaurant? lånar böcker på bibliotek?
    allt sånt ska också fungera.

www.kentbloggen.nu

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Åker du buss? pendel? äter på restaurant? lånar böcker på bibliotek?
    allt sånt ska också fungera.
    Förlåt men när sa jag att jag inte vill betala för det jag använder? Jånna menade att jag inte bara ska betala för min egen konsumtion uan även för andras, trots att jag inte får något tillbaka från dem. Jag undrade varför.

Staffan747
    Guest

Standard

Folk kanske blir så illa tvugna. Om man nu tänker i de sammanhang som det nu är. alltså. Skatt som du verkar mena.. Jag menar vi pratar väl endå inte mordrån en gränd med pistolhot eller?

okok.. inte vet jag.. men ni kanske fattar vinken

'

inte fan vet jag, men du verkar inte ha nån koll om du tror att alla arbetslösa är alkoholiserade fetknoppar som ligger och pillar navelludd
    Nej det sa jag aldrig, jag bara påpeklade att visst finns det jobb. Om då arbetsgivarna väljer att gallra ut medelålers kvinnor med barn som du då säger så är det inte en fråga om ideologi, utan attityd, som inte har något att göra med varken skattehöjningar eller sänkningar. Det finns manliga omoraliska chefer på storföretag även om Vänsterpartiet sitter i regeringen. Eller påstår du att de ensamståendes situation har förvärrats sen alliansen tog makten i Sverige?
    Och om du "fan inte vet", så varför säger du emot då?

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Förlåt men när sa jag att jag inte vill betala för det jag använder? Jånna menade att jag inte bara ska betala för min egen konsumtion uan även för andras, trots att jag inte får något tillbaka från dem. Jag undrade varför.
    för att det är din skyldighet att hjälpa andra som inte har det lika bra såklat. synd att det inte går in i huvudet på alla så vi måste tvinga dom bara.
    självklart betalar man säkert för saker som även jag tycker man inte borde betala för fast ja, det är en helt annan diskussion
    du verkar inte tycka att du är skyldig att betala nånting alls eftersom du är så otroligt bra på att tjäna pengar.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

för att det är din skyldighet att hjälpa andra som inte har det lika bra såklat. synd att det inte går in i huvudet på alla så vi måste tvinga dom bara.
    självklart betalar man säkert för saker som även jag tycker man inte borde betala för fast ja, det är en helt annan diskussion
    du verkar inte tycka att du är skyldig att betala nånting alls eftersom du är så otroligt bra på att tjäna pengar.
    Varför är det min skyldighet? Min förmåga kan aldrig någonsin vara en skuld gentemot någon annans oförmåga. Du försökte få det till att jag inte "ger" något tillsamhället om jag jobbar, men det gör jag ju: mitt arbete. Dessutom är någon villig att betala för det, men du anser att de pengarna inte tillhör mig utan någon annan som inte kan tjäna dem själv. Hur får du ihop det?

Staffan747
    Guest

Standard

Varför är det min skyldighet? Min förmåga kan aldrig någonsin vara en skuld gentemot någon annans oförmåga. Du försökte få det till att jag inte "ger" något tillsamhället om jag jobbar, men det gör jag ju: mitt arbete. Dessutom är någon villig att betala för det, men du anser att de pengarna inte tillhör mig utan någon annan som inte kan tjäna dem själv. Hur får du ihop det?
    Vad tycker du är en lämplig skatteprocent? Hur mycket betalar du nu, i procent då alltså.

Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Staffan747 Visa inlägg
    Nej det sa jag aldrig, jag bara påpeklade att visst finns det jobb. Om då arbetsgivarna väljer att gallra ut medelålers kvinnor med barn som du då säger så är det inte en fråga om ideologi, utan attityd, som inte har något att göra med varken skattehöjningar eller sänkningar. Det finns manliga omoraliska chefer på storföretag även om Vänsterpartiet sitter i regeringen. Eller påstår du att de ensamståendes situation har förvärrats sen alliansen tog makten i Sverige?
    Och om du "fan inte vet", så varför säger du emot då?
    Jo, det finns jobb, men finns det jobb åt alla?
    Finns det jobb som passar alla?

Känns som att folk åt högersidan inte riktigt ser den enskilda människan.
    De ser inte att det finns folk med problem, utan de förväntar sig att alla ska utbilda sig till överläkare, ekonomer, bankirer eller civilingenjörer.
    Sanningen är att samhället funkar inte om alla är bankirer.
    Nån måste köra bankirerna till jobbet / Ta hand om den bensinmack där bankiren tankar.
    Vara dagisfröken på det dagis som bankirens välplanerade barn, som han kan skaffa för han är bankir, har placerat sina barn på.

Varför är det så mycket mindre värt än det bankiren gör när sanningen är att han aldrig kommit till jobbet utan dessa människor?

Tror det är där problemet ligger.

Om vi skulle säga att det är såhär:
    En buss kan inte gå om du är den enda som har råd att åka.
    Om de då höjer skatten en aning för att kunna sänka busspriserna så fler kan åka med bussen så slipper de ta bort bussturen, du kan glatt fortsätta åka din lilla rutt och har då bidragit till att fler människor också kan göra det.
    Skulle inte det kännas bra?

www.kentbloggen.nu

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Om vi skulle säga att det är såhär:
    En buss kan inte gå om du är den enda som har råd att åka.
    Om de då höjer skatten en aning för att kunna sänka busspriserna så fler kan åka med bussen så slipper de ta bort bussturen, du kan glatt fortsätta åka din lilla rutt och har då bidragit till att fler människor också kan göra det.
    Skulle inte det kännas bra?
    Om vi utvecklar ditt exempel lite så kan vi se det såhär: om jag är den enda människan i världen som har råd att åka med en buss eftersom jag äger de enda pengarna i världen så spelar det ingen roll om jag tvingas att dela med mig, bussen får ändå bara in mina pengar som uppenbarligen inte räckte till. Eller med andra ord, om något är "för dyrt" för folk så sänker man inte priserna genom att omfördela pengar, man tvingar bara någon annan att betala. Priset är detsamma. Sen kan man ju fråga sig var jag fått dessa pengar ifrån. Om jag "bidrar" till att folk får något de vill ha när staten med våld delar ut mina pengar till dem, "bidrar" jag då inte när jag väl tjänar pengarna? Har jag inte redan då erbjudit de något de vill ha, dvs min arbetsinsats?

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

det enda jag inte får ihop är hur du kan tro att ett samhälle ska kunna fungera när det inte finns någon som ställer upp för dom som inte är fullt så bra på att leva oberoende av andra?
    för så som du vill att det ska vara så ska alla tydligen bara gynna sig själva?
    och alla som inte klarar det är svaga? och det är förstås sjävlförvållat att dom hamnat där dom hamnat? någon här har en rubbad världsbild isåfall och det är inte jag

Sidan 112 av 782 FörstaFörsta ... 1262102103104105106107108109110111112113114115116117118119120121122162212612 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •