Ämne: Politik

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Embrace Visa inlägg
    Hitler pratade (skrek) på österrikisk tyska som
    tillsammans med den schweiziska inte alls
    är så fin.
    Men tysk tyska kan låta hur bra som helst.
    En trevlig sak med österrikare är att deras språkmelodi liknar svenskans. De österrikare som lär sig svenska bryter inte lika mycket som sverigetyskar gör!

Min uppfattning är sån i alla fall men jag kan ha fel.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Jo, jag vet att de brukar låta som om de lever på 1700-talet. Att markareal skulle vara grunden till vålstånd och produktion är ju bara snömos, idag kan vem som helst producera vilka värden som helst. Han verkar tro att vi lever i ett jordbrukssamhälle eller att man för att bli rik måste starta en fabrik som tar upp jättemycket plats. Själv driver jag ett företag som kräver min kamera, penslar, färg och dukar samt en dator. Huruvida jag har tillgång till mark eller ej är helt irrelevant för min lönsamhet.
    Jag tänker på Hong Kong. Där behövdes det ingen större mark eller naturresurser. Som någon uttryckte det i ett annat forum -"Från att ha varit ett tillhåll för kinesiska flyktingar, till ett ekonomiskt finanscentrum."

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ginger Fish Visa inlägg
    Jag tänker på Hong Kong. Där behövdes det ingen större mark eller naturresurser. Som någon uttryckte det i ett annat forum -"Från att ha varit ett tillhåll för kinesiska flyktingar, till ett ekonomiskt finanscentrum."
    Ja, det är ett inte helt dumt exempel. Världens kanske mest marknadsliberala land och mycket mycket rikare än Kina trots att förutsättningarna verkligen inte är bättre. Högsta skattesatsen är 17%, 16,5% för företag, offentliga utgifter utgör 15,2% av BNP. Landet började som en exportekonomi för billiga konsumentprodukter och ägnar sig idag åt finansiella tjänster och serviceproduktion, BNP/Capita $41.000, ca 10% högre än Sveriges.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Hongkong är idag kinesiskt!
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Hongkong är idag kinesiskt!
    He he, varför detta lilla inlägg? Förklara dig gärna.
    För min del får Taiwan gärna vara självständigt från Kina.
    Varför ska alla länder ha idéer om vilka områden som borde tillhöra dem?
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Hm, nja jag vet inte.
    Men en marknad som är verkligt fri borde ju också ha de egenskaper du beskriver.
    Många anarkister menar istället att marknaden (och människorna) inte är tillräckligt fria och att den marknad vi ser idag är resultatet av tvång. Man menar även att kapitalism inte skulle vara det rådande systemet om fria individer själva fått möjlighet att välja. Men det där tar timmar att diskutera .p
    Ja, det kanske inte är friheten det hänger på. Eller så är frihet bara bra.
    Men jag tänkte bara att det ibland kan behövas oberoende värdering av produkter/idéer för att verkligen använda den mest hållbara.
    Idag kan man t.ex. tycka att den akademiska världen borde sitta inne med spjutspetskompetensen på alla områden, men så är inte fallet eftersom det inte finns någon effektiv mekanism för att spela ut värdelös forskning/undervisning mot de bästa kunskaperna på området. Känns lite som att det inte finns något bra sätt att ställa krav på den akademiska nivån, samtidigt som det talas så mycket om att vi måste ställa krav på skolelever, invandrare osv. Barn som har svårare att hantera krav blir värderade rätt tidigt, medan vuxna som borde ha lättare att hantera krav kan glida på.

Nu ska jag återvända till din anarki-länk.

Och nu har jag läst fram till Syndikalist-delen började.
    Ja, det lät ju vettigt det där. Jag kommer genast att tänka på den vision som presenteras i Zeitgeist Addendum (kan ses gratis på I-net), även om de aldrig hänvisar till anarkismen (vad jag kommer ihåg). Ett annat begrepp som känns intressant är "Resursbaserad ekonomi", något som jag halkat över några gånger på sistone och som jag snart måste kolla upp. "Din" text förtjänar också ett antal läsningar för att sortera in den bland alla andra romantiskt filosofiska tankar.

Här är länken förresten: mutualism.blogg.se
    Senast redigerat av namokab den 2009-04-11 klockan 02:13.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Vad överraskande att den där medelålders mannen som dog i en hjärtattack under G20-protesterna hade misshandlats av polisen på väg hem från jobbet för att sedan ha knuffats rakt ned i gatan av en polisman. Han dog strax därefter. Det tycker jag är mycket allvarligare än att krossa några bankfönster men det verkar inte medierna tycka. Det enda som verkligen blåsts upp i media är hur demonstranter "hindrade" poliserna från att hjälpa mannen som bara råkat snubbla omkull, inte att dödsfallet bara var en följd av gammal hederlig polisbrutalitet.

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    En trevlig sak med österrikare är att deras språkmelodi liknar svenskans. De österrikare som lär sig svenska bryter inte lika mycket som sverigetyskar gör!

Min uppfattning är sån i alla fall men jag kan ha fel.
    Nope håller med. En av mina lärare har pluggat i Wien och bryter således på österrikiska vilket låter helt naturligt. Dessutom slipper man z-problemet. (OT, jag vet)

Erfaren medlem Bravorions avatar
    Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    He he, varför detta lilla inlägg? Förklara dig gärna.
    För min del får Taiwan gärna vara självständigt från Kina.
    Varför ska alla länder ha idéer om vilka områden som borde tillhöra dem?
    Alltså, om danskarna behållit Gotland hade jag nog lackat ur också. Men å andra sidan är man ju inte lack för att vi inte längre "äger" Lettland, Estland, Litauen och finland. Fatta vad stort Sverige hade varit om vi behållit dem. Vi hade blivit indragna i en hel del krig då. xD
    "It does not matter how slow you go so long as you do not stop." - Confucius

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Mycket underhållande blogginlägg om en intervju med två Sverigedemokrater:

http://mj.barczyk.se/blog/715/tva-id...rigedemokrater
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Bravorion Visa inlägg
    Alltså, om danskarna behållit Gotland hade jag nog lackat ur också. Men å andra sidan är man ju inte lack för att vi inte längre "äger" Lettland, Estland, Litauen och finland. Fatta vad stort Sverige hade varit om vi behållit dem. Vi hade blivit indragna i en hel del krig då. xD
    Gotland får gärna vara självständigt om de vill det, precis som Åland.
    Det hade varit mycket coolare om de haft sin egen valuta och armé ...
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Har vi diskuterat det här viktiga ämnet i Politiktråden? Om inte annat är det på tiden.
    Det handlar om Resursbaserad ekonomi kontra skiten vi har idag.

http://www.barometern.se/nyheter/deb...het(994471).gm
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Erfaren medlem Bravorions avatar
    Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Gotland får gärna vara självständigt om de vill det, precis som Åland.
    Det hade varit mycket coolare om de haft sin egen valuta och armé ...
    Undrar om USA känner samma sak om Hawaii? Dessa små öar i mitten av ingenstans erbjuder trots allt militära strategipunkter.
    "It does not matter how slow you go so long as you do not stop." - Confucius

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Lite polisbrutalitet från London, som kontrast till alla mediers uppslag om kravallande demonstranter:

http://www.guardian.co.uk/uk/2009/ap...deos-catalogue

Bland annat får man se hur det egentligen stog till med den där demonstranten som dog under protesterna, strax efter att ha knuffats till marken av polis på hemväg från jobbet.

Det femte videon är väl särskilt upprörande, massor av poliser ger sig på en fredlig klimatdemonstration fullständigt oprovocerat. Polisen misshandlar folk tämligen brutalt trots att dessa höjer sina händer och skanderar "This is not a riot".

Man kan ju hoppas att dessa våldskåta fascister till poliser får sparken, men som vanligt så kommer det väl inte hända mycket.

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Lite polisbrutalitet från London, som kontrast till alla mediers uppslag om kravallande demonstranter:

http://www.guardian.co.uk/uk/2009/ap...deos-catalogue

Bland annat får man se hur det egentligen stog till med den där demonstranten som dog under protesterna, strax efter att ha knuffats till marken av polis på hemväg från jobbet.

Det femte videon är väl särskilt upprörande, massor av poliser ger sig på en fredlig klimatdemonstration fullständigt oprovocerat. Polisen misshandlar folk tämligen brutalt trots att dessa höjer sina händer och skanderar "This is not a riot".

Man kan ju hoppas att dessa våldskåta fascister till poliser får sparken, men som vanligt så kommer det väl inte hända mycket.
    Poliser är snälla ju.
    Sláinte Mhath!

Sidan 227 av 782 FörstaFörsta ... 127177217218219220221222223224225226227228229230231232233234235236237277327727 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •