Ämne: Politik

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Mjo, man har ju fått om bakfoten om man tror att det bara är s.k. "parasiter" som önskar en skattefinansierad stat där exempelvis allmän skola och sjukvård betalas.

Isåfall skulle knappast Socialdemokraterna vara det största partiet i Sverige.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Du säger att det är praktiskt men inte rätt. Jag kan då invända att det inte finns något som säger att ett samhälle utan ekonomisk makt är mer rätt. Min motivering där handlar väl om solidaritet. Ett samhälle som styrs ekonomiskt av individer istället för gemensamt leder till osäkerhet om vilka man ska stödja, vilka som är nära och kära, vilka som behöver mest hjälp, vilka som är oförtjänta av hjälp om man donerar stora summor - eller, för mottagaren, osäkerhet om ifall man får hjälp, när man behöver eller förtjänar den. Ett ekonomiskt gemensamt samhälle har som mål att ge alla liknande spelregler. Det har antagligen uppkommit just för att människor behöver ordning i tillvaron.
    Individens självbestämmande ger oordning och måste därför motverkas? Intressant. Är det i så fall inte väldigt dumt att låta människor rösta var fjärde år? Därmed kan ju spelreglerna ändras radikalt alldeles för ofta.

Bort med osäkerhet och oordning, fram med diktatur!

Nej - men det är samhälleliga principer som avgör om något är stöld.
    Vad är då en samhällelig princip? Är det helt enkelt vad merparten av människorna i ett samhälle tycker?

I så fall måste jag fråga vad du tycker om piratkopiering (för att dra fram den diskussionen igen). Ett mycket vanligt argument bland piraterna var att eftersom så många människor piratkopierade så var det ett bevis på att de samhälleliga principerna sa att piratkopiering inte var stöld. Alltså, om tillräckligt många människor tycker att piratkopiering är okej, är det då okej, enligt dig?

Eller varför stanna vid piratkopiering? Varför inte damma av Affe igen? Om tillräckligt många människor tycker att det är helt okej att gasa ihjäl 6 miljoner judar, är det då helt i sin ordning?

Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Det är inte bara vänsterfolk som är icke-objektivister eller icke-nyliberaler.

Lugnt du
    Citat Ursprungligen postat av Kent_91 Visa inlägg
    Med andra ord: de som har tid att sitta här och skriva är arbetslösa och därför vänster? De som inte sitter här och skriver är på arbetet och är höger?

Låter väl rimligt
    Om det inte var för att det inte stämde
    Jag skrev att man skulle ta det med en nypa salt.

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Så du och sundance_danne är vänster?

Det låter skitrimligt, det betyder också att mer än halva sveriges befolkning måste vara arbetslösa.
    Jag är sjukskriven och tokliberal.
    Senast redigerat av sundance_danne den 2010-03-31 klockan 10:12.
    Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.

Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Mjo, man har ju fått om bakfoten om man tror att det bara är s.k. "parasiter" som önskar en skattefinansierad stat där exempelvis allmän skola och sjukvård betalas.

De är största partiet eftersom folk som riskerar att vara soffliggare är lata och inte sätter sig in i frågor går och röstar på det som känns bekvämt och bekant, dvs de som haft makten de senaste femtielva åren.
    För det är ju trots allt ganska bra i Sverige iaf, så något rätt gör väl sossarna.
    Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av sundance_danne Visa inlägg
    De är största partiet eftersom folk som riskerar att vara soffliggare är lata och inte sätter sig in i frågor går och röstar på det som känns bekvämt och bekant, dvs de som haft makten de senaste femtielva åren.
    För det är ju trots allt ganska bra i Sverige iaf, så något rätt gör väl sossarna.
    Fast det där tror jag iofs är lika mycket fördomar som sanning.

Alla partier lär ha sin beskärda del av slentrianröstare, så det jämnar nog ut sig.
    Senast redigerat av frågg den 2010-03-31 klockan 11:03.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Individens självbestämmande ger oordning och måste därför motverkas? Intressant. Är det i så fall inte väldigt dumt att låta människor rösta var fjärde år? Därmed kan ju spelreglerna ändras radikalt alldeles för ofta.

Bort med osäkerhet och oordning, fram med diktatur!

Vad är då en samhällelig princip? Är det helt enkelt vad merparten av människorna i ett samhälle tycker?

I så fall måste jag fråga vad du tycker om piratkopiering (för att dra fram den diskussionen igen). Ett mycket vanligt argument bland piraterna var att eftersom så många människor piratkopierade så var det ett bevis på att de samhälleliga principerna sa att piratkopiering inte var stöld. Alltså, om tillräckligt många människor tycker att piratkopiering är okej, är det då okej, enligt dig?

Eller varför stanna vid piratkopiering? Varför inte damma av Affe igen? Om tillräckligt många människor tycker att det är helt okej att gasa ihjäl 6 miljoner judar, är det då helt i sin ordning?
    Diktatur leder till mer osäkerhet om spelreglerna - och mindre sannolikhet att reglerna speglar folkets vilja.

Samhälleliga principer är (som du kanske kan förstå av mitt tidigare inlägg) saker som finns och understöds av naturliga skäl i de flesta samhällen. Skydd för minoriteter är mer en sådan princip än judeförföljelser, skydd för äganderätten mer än fri tillgång till andras skapelser.

Hur är det med dig, Henko, förresten? Är du för frivilliga skatter? Tycker du att skatt moraliskt sett är stöld? Vad är då frivilliga skatter? Och vad är demokratiskt beslutade skatter?
    Senast redigerat av Oktjabrj den 2010-03-31 klockan 11:32.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Att hävda att borgare försörjer alla andra är löjligt, vi lever i en symbios, alla som hjälper till förtjänar tacksamhet.
    Det där var vackert formulerat men det stämmer dessvärre inte. Symbios förutsätter frivillighet och ömsesidigt utbyte.
    Om det skulle stämma att utbytet var jämlikt, att det går jämnt ut, så skulle det ju inte vara några problem att låta vissa individer lämna denna "kollektiva symbios". Eftersom att det i praktiken inte förhåller sig så, är välfärden mer beroende av vissa individer än andra. That's a fact.

Att värdera mängden tacksamhet av hur mycket arbetet är värt tycker jag låter helt absurt.
    Jag pratar om att tacksamhet borde föranledas av det faktum att vissa finansierar andras välfärd med sitt arbete (läs: om vederbörande slutade arbeta så skulle välfärden kraftigt försämras).

Isåfall är det inte tacksamhet du vill att dom ska känna, du vill att dom ska känna skuld.
    Jag känner tacksamhet gentemot den som av fri vilja tillgodoser och skuld gentemot den som tvingas tillgodose.

Men jag tycker inte att dom ska känna ett dugg skuld eftersom borgarna själva är för skatt.
    Sant, återigen, skuld gentemot den som mot sin vilja tillgodoser.

Borgare behöver inte ens vara rika, borgare är någon som stödjer alliansens politik.
    Japp, i resonemanget förusatte jag dock att personen i fråga skulle vara borgare och högskattare (dvs rik), som du kan läsa i något inlägg tillbaka.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Ställer samma fråga till dig som till Myrpou, visa mig gärna var jag har påstått det.

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Ställer samma fråga till dig som till Myrpou, visa mig gärna var jag har påstått det.
    Njae. Du har inte, åtminstone vid det här tillfället, sagt det rakt ut.

Men den generella uppfattningen jag fått av att läsa och deltaga i politiska diskussioner här är att många gossar och flickor på högerflanken lämnar intrycket av att det bara är folk som själva "tjänar" (=överlever) på ett skattefinansierat samhälle som vill ha ett sådant. Så ligger det knappast till.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Njae. Du har inte, åtminstone vid det här tillfället, sagt det rakt ut.
    Jag har varken insinuerat det eller sagt det rakt ut, eftersom att jag givetvis är medveten om att det inte förhåller sig så.

Men den generella uppfattningen jag fått av att läsa och deltaga i politiska diskussioner här är att många gossar och flickor på högerflanken lämnar intrycket av att det bara är folk som själva "tjänar" (=överlever) på ett skattefinansierat samhälle som vill ha ett sådant. Så ligger det knappast till.
    Självklart ligger det inte till så, precis som att det inte endast är rika människor som röstar på alliansen.
    Dock så tvivlar jag starkt på att en majoritet av vänsterpartiets väljare är högskattare, men motsvarande gäller troligtvis för moderaterna också.

Det är givetvis hyckleri att snacka om "solidaritet" när man gör det för egen vinning och inte applicerar samma princip på sin egen ekonomi, dvs skänker pengar till de som har det ännu sämre och/eller motsätter sig utökade överföringar till u-länderna (skatteavdraget för gåvor till välgörande ändamål) eller statligt bistånd till länder i kris.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Var det någon som såg Dokument utifrån - Chokladens mörka sida på Kunskapskanalen nyss?

Jag rekommenderar alla att kolla på klippet och bojkotta skitföretag som Nestlé, Kraft m.fl.
    Det bästa alternativet är förmodligen "Fair Trade"-choklad.

http://svtplay.se/v/1937901/dokument...ens_morka_sida

Efterlyser en lista på oetiska företag, lista de fulaste fiskarna så att man vet vad man ska bojkotta för skitprodukter.

Nestlé
    Dole
    Kraft
    Mars
    Bomull från USA
    ...

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Var det någon som såg Dokument utifrån - Chokladens mörka sida på Kunskapskanalen nyss?

Jag rekommenderar alla att kolla på klippet och bojkotta skitföretag som Nestlé, Kraft m.fl.
    Det bästa alternativet är förmodligen "Fair Trade"-choklad.

http://svtplay.se/v/1937901/dokument...ens_morka_sida

Efterlyser en lista på oetiska företag, lista de fulaste fiskarna så att man vet vad man ska bojkotta för skitprodukter.

Nestlé
    Dole
    Kraft
    Mars
    Bomull från USA
    ...
    Ska man bojkotta Kraft och Nestlé så får man fan tänka efter en, två, tre, tjugo gånger varje gång man är i affären eftersom de äger typ allt.
    Mr Orange

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Ska man bojkotta Kraft och Nestlé så får man fan tänka efter en, två, tre, tjugo gånger varje gång man är i affären eftersom de äger typ allt.
    Ja, desto större anledning att bojkotta dem.
    Det är bara att tänka efter en, två, tre och tjugo gånger och läsa vad som står på produkterna.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Det är inte så svårt att bojkotta kraft, allt dom gör är äckligt.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Att Nestlé är en ful fisk är väl allmänt känt. De gör ju allt från After Eight till barnmat, men har ju inte monopol precis, finns alternativa producenter.

Sidan 411 av 782 FörstaFörsta ... 311361401402403404405406407408409410411412413414415416417418419420421461511 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •