Mjo, man har ju fått om bakfoten om man tror att det bara är s.k. "parasiter" som önskar en skattefinansierad stat där exempelvis allmän skola och sjukvård betalas.
Isåfall skulle knappast Socialdemokraterna vara det största partiet i Sverige.
Mjo, man har ju fått om bakfoten om man tror att det bara är s.k. "parasiter" som önskar en skattefinansierad stat där exempelvis allmän skola och sjukvård betalas.
Isåfall skulle knappast Socialdemokraterna vara det största partiet i Sverige.
Individens självbestämmande ger oordning och måste därför motverkas? Intressant. Är det i så fall inte väldigt dumt att låta människor rösta var fjärde år? Därmed kan ju spelreglerna ändras radikalt alldeles för ofta.
Bort med osäkerhet och oordning, fram med diktatur!
Vad är då en samhällelig princip? Är det helt enkelt vad merparten av människorna i ett samhälle tycker?
I så fall måste jag fråga vad du tycker om piratkopiering (för att dra fram den diskussionen igen). Ett mycket vanligt argument bland piraterna var att eftersom så många människor piratkopierade så var det ett bevis på att de samhälleliga principerna sa att piratkopiering inte var stöld. Alltså, om tillräckligt många människor tycker att piratkopiering är okej, är det då okej, enligt dig?
Eller varför stanna vid piratkopiering? Varför inte damma av Affe igen? Om tillräckligt många människor tycker att det är helt okej att gasa ihjäl 6 miljoner judar, är det då helt i sin ordning?
Henrik / MrHenko / Kalkyl
Hemsida/Blogg: http://henrikcarlsson.se Musiken: http://henrikcarlsson.se/category/musiken/ - Podcast: henrikcarlsson.se
MySpace: http://www.myspace.com/professorkalkyl - Twitter: http://twitter.com/synvila
Senast redigerat av sundance_danne den 2010-03-31 klockan 10:12.
Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.
De är största partiet eftersom folk som riskerar att vara soffliggare är lata och inte sätter sig in i frågor går och röstar på det som känns bekvämt och bekant, dvs de som haft makten de senaste femtielva åren.
För det är ju trots allt ganska bra i Sverige iaf, så något rätt gör väl sossarna.
Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.
Senast redigerat av frågg den 2010-03-31 klockan 11:03.
Diktatur leder till mer osäkerhet om spelreglerna - och mindre sannolikhet att reglerna speglar folkets vilja.
Samhälleliga principer är (som du kanske kan förstå av mitt tidigare inlägg) saker som finns och understöds av naturliga skäl i de flesta samhällen. Skydd för minoriteter är mer en sådan princip än judeförföljelser, skydd för äganderätten mer än fri tillgång till andras skapelser.
Hur är det med dig, Henko, förresten? Är du för frivilliga skatter? Tycker du att skatt moraliskt sett är stöld? Vad är då frivilliga skatter? Och vad är demokratiskt beslutade skatter?
Senast redigerat av Oktjabrj den 2010-03-31 klockan 11:32.
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Det där var vackert formulerat men det stämmer dessvärre inte. Symbios förutsätter frivillighet och ömsesidigt utbyte.
Om det skulle stämma att utbytet var jämlikt, att det går jämnt ut, så skulle det ju inte vara några problem att låta vissa individer lämna denna "kollektiva symbios". Eftersom att det i praktiken inte förhåller sig så, är välfärden mer beroende av vissa individer än andra. That's a fact.
Jag pratar om att tacksamhet borde föranledas av det faktum att vissa finansierar andras välfärd med sitt arbete (läs: om vederbörande slutade arbeta så skulle välfärden kraftigt försämras).
Jag känner tacksamhet gentemot den som av fri vilja tillgodoser och skuld gentemot den som tvingas tillgodose.
Sant, återigen, skuld gentemot den som mot sin vilja tillgodoser.
Japp, i resonemanget förusatte jag dock att personen i fråga skulle vara borgare och högskattare (dvs rik), som du kan läsa i något inlägg tillbaka.
Njae. Du har inte, åtminstone vid det här tillfället, sagt det rakt ut.
Men den generella uppfattningen jag fått av att läsa och deltaga i politiska diskussioner här är att många gossar och flickor på högerflanken lämnar intrycket av att det bara är folk som själva "tjänar" (=överlever) på ett skattefinansierat samhälle som vill ha ett sådant. Så ligger det knappast till.
Jag har varken insinuerat det eller sagt det rakt ut, eftersom att jag givetvis är medveten om att det inte förhåller sig så.
Självklart ligger det inte till så, precis som att det inte endast är rika människor som röstar på alliansen.
Dock så tvivlar jag starkt på att en majoritet av vänsterpartiets väljare är högskattare, men motsvarande gäller troligtvis för moderaterna också.
Det är givetvis hyckleri att snacka om "solidaritet" när man gör det för egen vinning och inte applicerar samma princip på sin egen ekonomi, dvs skänker pengar till de som har det ännu sämre och/eller motsätter sig utökade överföringar till u-länderna (skatteavdraget för gåvor till välgörande ändamål) eller statligt bistånd till länder i kris.
Var det någon som såg Dokument utifrån - Chokladens mörka sida på Kunskapskanalen nyss?
Jag rekommenderar alla att kolla på klippet och bojkotta skitföretag som Nestlé, Kraft m.fl.
Det bästa alternativet är förmodligen "Fair Trade"-choklad.
http://svtplay.se/v/1937901/dokument...ens_morka_sida
Efterlyser en lista på oetiska företag, lista de fulaste fiskarna så att man vet vad man ska bojkotta för skitprodukter.
Nestlé
Dole
Kraft
Mars
Bomull från USA
...
Det är inte så svårt att bojkotta kraft, allt dom gör är äckligt.
Sláinte Mhath!
Att Nestlé är en ful fisk är väl allmänt känt. De gör ju allt från After Eight till barnmat, men har ju inte monopol precis, finns alternativa producenter.