Ämne: Politik

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Även om högern skulle vara mer inriktad på lyfta fram "personen" så ser jag inte det som en anledning till att Mona har bottenlågt förtroende.

Jag tycker mig se ett klart samband till varför hennes "siffor" alltid rasar efter debatter m.m

Folk i allmänhet tycker inte hon platsar som Sveriges statsminister/ tycker hon är dålig politiker.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Klokt!

Eller någon annan som till exempel Margot Wallström (ville inte) eller Pär Nuder ... eller Carin Jämtin eller Vanja Lundby-Wedin? Jag tror inte att någon av dessa hade lyckats bättre - men det kanske bara är jag.
    Pär Nuder känns som en samtida inkarnation av fläsksvålen samt träbocken Göran Persson, Nuder skulle verkligen kunna göra socialdemokraterna ännu mindre populära.
    Vanja LundbyWedin ser ju vädjande ut hela tiden, det kan man inte göra som man ska verka trovärdig. Margot Wallström hade nog uppfattats som snobbig trots att hon är överlägsen Mona. Den senare har väl blivit vald för att hon är så "folkligt korkad" sådär jag är också svennabanankorkad, vill inte kunna särskilt mycket.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    Pär Nuder känns som en samtida inkarnation av fläsksvålen samt träbocken Göran Persson, Nuder skulle verkligen kunna göra socialdemokraterna ännu mindre populära.
    Vanja LundbyWedin ser ju vädjande ut hela tiden, det kan man inte göra som man ska verka trovärdig. Margot Wallström hade nog uppfattats som snobbig trots att hon är överlägsen Mona. Den senare har väl blivit vald för att hon är så "folkligt korkad" sådär jag är också svennabanankorkad, vill inte kunna särskilt mycket.
    Nuder hade varit en fullständig katastrof men han hade aldrig kunnat bli vald. Vanja är för gnällig för att väcka några större sympatier.

Bättre kan du. Hade hon blivit partiledare, skulle du nog ha tagit till några fler invektiv. Nolla till exempel.

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av crapper Visa inlägg
    Även om högern skulle vara mer inriktad på lyfta fram "personen" så ser jag inte det som en anledning till att Mona har bottenlågt förtroende.

Jag tycker mig se ett klart samband till varför hennes "siffor" alltid rasar efter debatter m.m

Folk i allmänhet tycker inte hon platsar som Sveriges statsminister/ tycker hon är dålig politiker.
    Ja, det är ju en vanlig analys av hennes siffror. Synd att media aldrig jämför med tidigare s-ledares popularitet bland folk i allmänhet.

Sedan brukar i och för sig valexperterna säga att folk fortfarande röstar efter parti - och inte person - i riksdagsvalet. Bra tycker jag.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

snälla. kapitalism for the win. allt annat = for the looooooose

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Undrar hur snacket går när de väljer m-ledare? Väljer de alltid den som är smartast, vackrast och trevligast? Jag blir fascinerad av att det inte uppkommer någon negativ bild av m-ledare i media.

Överhuvudtaget är svenskarnas intresse för socialdemokraternas ledare rätt talande för hur stor betydelse det partiet har för många människor.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite Visa inlägg
    inte särskilt, vill jag ha röd regering röstar jag rött, vill jag ha blå röstar jag blått. oavsett vem som blir statsminister
    Men "rött" har problem med att hitta de här stackars arbetarna, de finns ju inte. Typiskt manliga arbetaryrken som snickare, byggare o.s.v är rätt välbetalda. Däremot många akademiker ofta kvinnliga tjänar mindre inom vård och skola.
    En gymansielärare tjänar mindre än de flesta byggare, och då känns det litet löjligt att prata om de "stackars" arbetarna som ska ha de bättre.
    Sophämtarna tjänar bättre än förskolelärare som har en treårig utbildning.
    Jag kan på inga villkor heja per automatik på "rött" när de inte har varken rätt karta eller eller gps.

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Hur menar du?

Att det finns annan anledning till att ingen gillar henne? mer än inkompetens?

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Undrar hur snacket går när de väljer m-ledare? Väljer de alltid den som är smartast, vackrast och trevligast? Jag blir fascinerad av att det inte uppkommer någon negativ bild av m-ledare i media.

Överhuvudtaget är svenskarnas intresse för socialdemokraternas ledare rätt talande för hur stor betydelse det partiet har för många människor.
    Alla gillar Alfons Åberg ? (Reinfeldt alltså)

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Men "rött" har problem med att hitta de här stackars arbetarna, de finns ju inte. Typiskt manliga arbetaryrken som snickare, byggare o.s.v är rätt välbetalda. Däremot många akademiker ofta kvinnliga tjänar mindre inom vård och skola.
    En gymansielärare tjänar mindre än de flesta byggare, och då känns det litet löjligt att prata om de "stackars" arbetarna som ska ha de bättre.
    Jag kan på inga villkor heja per automatik på "rött" när de inte har varken rätt karta eller eller gps.
    Så är det. Arbetarrörelsen fyllde ett syfte i början av 1900-talet, men nu är de idéerna ganska föråldrade och irrelevanta, och (s) har också förvandlats till Bidragsrörelsen. Klart att det inte är så attraktivt för moderna människor.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Ja men en gymnasielärare har ofta rätt hög utbildning, andra möjligheter och perspektiv än en byggare. Klassamhället kan i och för sig vara på väg att försvinna i Sverige - men jag tror att barn till arbetare fortfarande har det mycket svårare att gå till högre utbildning, oavsett om föräldrarna tjänar rätt bra stundtals (de har ett farligare och mer slitsamt yrke än lärare också).
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Felix_Elites avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

fast "arbetare" kan syfta på lite olika, Inom marxismen definierar man alla människor som tvingas sälja sin arbetskraft för arbetare, detta inkluderar läkare, ingenjörer och andra som inom sociologin ses som medelklass. /wikipedia
    Länge leve kungen.
    Citat Ursprungligen postat av Havsänglar Visa inlägg
    Jag gick till mataffären och köpte naturgodis, men så råkade jag äta upp allt på vägen hem, sämst ):

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

hellre arbetarklass än arbetslös.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite Visa inlägg
    fast "arbetare" kan syfta på lite olika, Inom marxismen definierar man alla människor som tvingas sälja sin arbetskraft för arbetare, detta inkluderar läkare, ingenjörer och andra som inom sociologin ses som medelklass. /wikipedia
    ...och det där har ju (s) släppt för längesen, och även om det finns vänsterpartister som drömmer våta drömmar om en planerad ekonomi så accepterar även partiet utåt marknadsekonomin. Som sagt, vänstern handlar idag mer om de som inte arbetar än om de som gör det.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av crapper Visa inlägg
    Hur menar du?

Att det finns annan anledning till att ingen gillar henne? mer än inkompetens?
    De som gillar henne (hur kan du missa den väsentliga delen av alla som brukar tillfrågas?) gör det nog för att hon är kompetent. Sedan kan man väl tycka att någon annan person är mer förtroendeingivande. Oftast brukar folk (som jag redan sagt) tycka att m-ledare är snällare och smartare än s-ledare. Har du någon bra förklaring till det? Mer än att de alltid är mer kompetenta?

Återigen, det viktiga är vilket parti man röstar på.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Sidan 470 av 782 FörstaFörsta ... 370420460461462463464465466467468469470471472473474475476477478479480520570 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •