Ämne: Politik

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Som sagt, vänstern handlar idag mer om de som inte arbetar än om de som gör det.
    Hur menar du? Har du någon statistik på arbetslöshet i vänster- respektive högerstyrda länder? Jag är rätt säker på att låg arbetslöshet är huvudmålet för vänstern.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Hur menar du? Har du någon statistik på arbetslöshet i vänster- respektive högerstyrda länder? Jag är rätt säker på att låg arbetslöshet är huvudmålet för vänstern.
    Jag menar precis vad jag sa, att vänstern i första hand förespråkar höjda bidrag för de som inte arbetar och höjda skatter för de som gör det. De låtsas att det är en politik för arbete, men det är så klart bara ett ganska dåligt trolleritrick, för att liksom passa in i den moderna debatten.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Bättre kan du. Hade hon blivit partiledare, skulle du nog ha tagit till några fler invektiv. Nolla till exempel.
    Ja, jo, du har ju visat att du kan hålla en sån nivå:
    http://forumet.kent.nu/showpost.php?...postcount=7103
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Jag menar precis vad jag sa, att vänstern i första hand förespråkar höjda bidrag för de som inte arbetar och höjda skatter för de som gör det. De låtsas att det är en politik för arbete, men det är så klart bara ett ganska dåligt trolleritrick, för att liksom passa in i den moderna debatten.
    Ja, och alla vet ju att moderaternas skattesänkningar de luxe ledde till fler jobb ... Det var ju ett fint vallöfte det första - men det om utanförskapet glömdes visst bort.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Så är det. Arbetarrörelsen fyllde ett syfte i början av 1900-talet, men nu är de idéerna ganska föråldrade och irrelevanta, och (s) har också förvandlats till Bidragsrörelsen. Klart att det inte är så attraktivt för moderna människor.
    Det finns en tanke om "stackars" arbetare medborgare som måste tas omhand för de är så korkade och fattar inget själva, och det visar att många lär sig att tro på att de inte kan själva alls.
    Det går inte att tycka synd om människor till det bättre, de som det är synd om fastnar tyvärr då i att det är så synd om mig så jag kan inte hjälpa mig själv.
    Försäkringskassan är på rätt väg även om det har varit fel beslut också.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    Det finns en tanke om "stackars" arbetare medborgare som måste tas omhand för de är så korkade och fattar inget själva, och det visar att många lär sig att tro på att de inte kan själva alls.
    Det går inte att tycka synd om människor till det bättre, de som det är synd om fastnar tyvärr då i att det är så synd om mig så jag kan inte hjälpa mig själv.
    Nu låter det nästan som diskussionen igår kväll om ifall det är viktigt med bra lärare eller om huvudansvaret ligger på eleven. Det där är inte en vänster-höger-fråga tror jag. Man kan ha bra trygghetssystem utan att folk känner sig nertryckta eller överbeskyddade. Det handlar om mänsklig psykologi och välfärd är till för att man ska kunna vara sig själv i stor utsträckning, oavsett bakgrund.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Ja, och alla vet ju att moderaternas skattesänkningar de luxe ledde till fler jobb ... Det var ju ett fint vallöfte det första - men det om utanförskapet glömdes visst bort.
    Japp, allt annat lika hade skattehöjningar så klart lett till fler jobb.

Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    Helt rätt, hela den svenska modellen har ju gått ut på att omyndigförklara individen, från skolan genom arbetslivet till pensionen. Jag ska verkligen inte jämföra med Sovjet, men tendensen påminner lite om vad som hände där: ju mer globaliserad världen blir och ju mer information folk får tillgång till desto svårare blir det att lura i dem att de måste få hjälp av staten. Individualismen och strävan framåt är människans naturliga tillstånd, inte hjälplösheten.

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

De som gillar henne (hur kan du missa den väsentliga delen av alla som brukar tillfrågas?) gör det nog för att hon är kompetent. Sedan kan man väl tycka att någon annan person är mer förtroendeingivande. Oftast brukar folk (som jag redan sagt) tycka att m-ledare är snällare och smartare än s-ledare. Har du någon bra förklaring till det? Mer än att de alltid är mer kompetenta?

Återigen, det viktiga är vilket parti man röstar på.
    Tror de snarare "gillar" henne för att försvara (s) och för att hon är "partiledaren".

"Har du någon bra förklaring till det? Mer än att de alltid är mer kompetenta?"

Bra fråga faktiskt, Iallafall med Reinfeldt så tycker jag han utstrålar säkerhet och lugn(jag vet vad jag gör-anda) till skillnad från Mona och Ohly som brukar dra oneliners för att vinna billiga politiska poäng istället för att fokusera på politik. Dock så tycker jag Wetterstrand verkar vara en bra politiker det jag har sett av henne, hon brukar prata politik till skillnad från hennes kamrater. även om jag inte gillar miljöpartiets bakåtsträvar-politik.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Nu låter det nästan som diskussionen igår kväll om ifall det är viktigt med bra lärare eller om huvudansvaret ligger på eleven. Det där är inte en vänster-höger-fråga tror jag. Man kan ha bra trygghetssystem utan att folk känner sig nertryckta eller överbeskyddade. Det handlar om mänsklig psykologi och välfärd är till för att man ska kunna vara sig själv i stor utsträckning, oavsett bakgrund.
    Jomen det är en slags ideologisk brytningstid, för om man tycker synd om bara som det är synd om kommer man ingen vart alls. Någonstans måste individerna lära sig själva att ta ansvar själva men inte med nå't "gör si gör så!" utan det måste faktiskt komma inifrån.
    Självklart ska man ha trygghetssystem, det vore barbari att skrota det.
    Det är samma diskussion som om skolan, och det sannslöst svåra är att få tillräckligt många att förstå att man kan själv mycket mer än man tror.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av crapper Visa inlägg
    Tror de snarare "gillar" henne för att försvara (s) och för att hon är "partiledaren".
    Kanske är så med de som "gillar" Reinfeldt med, vad vet jag? ; )
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Ja, jo, du har ju visat att du kan hålla en sån nivå:
    http://forumet.kent.nu/showpost.php?...postcount=7103

Citat:
    Ursprungligen postat av Oskar
    Jo det gör jag gärna, jag vill inte ha en sådan nolla som ledare för Sverige, som ska styra landet och representera oss utomlands. Det är viktigt att en kompetent och förtroendeingivande person leder regeringen, och Mona Sahlin är inte en sådan. Att du försvarar henne ser jag mer som ett utslag av ditt nya behov av att vara "motvikt" och hacka på mig än som nåt du verkligen står för. Svara på det där med att blanda ihop frågor istället, det är mer intressant.

Jag tycker det passar alldeles ypperligt att en sån person.... I Oskars tycke...representerar.... I Oskars tycke.... Världens töntigaste land ^^

tycker inte du det med?

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Av det jag nu förstår och kan om andra länder tycker jag att Sverige är bäst sett som helhet, men allt kan bli så mycket bättre ändå.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av crapper Visa inlägg

"Har du någon bra förklaring till det? Mer än att de alltid är mer kompetenta?"

Bra fråga faktiskt, Iallafall med Reinfeldt så tycker jag han utstrålar säkerhet och lugn(jag vet vad jag gör-anda) till skillnad från Mona och Ohly som brukar dra oneliners för att vinna billiga politiska poäng istället för att fokusera på politik. Dock så tycker jag Wetterstrand verkar vara en bra politiker det jag har sett av henne, hon brukar prata politik till skillnad från hennes kamrater. även om jag inte gillar miljöpartiets bakåtsträvar-politik.
    Det är antagligen det dom vill att han ska göra, men gör det honom en bättre partiledare än Mona? så fan heller.
    Jävla irrelevant diskussion det här.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Felix_Elites avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

eftersom sverige inte är usa så röstar man inte på personer så vad är grejen?
    Länge leve kungen.
    Citat Ursprungligen postat av Havsänglar Visa inlägg
    Jag gick till mataffären och köpte naturgodis, men så råkade jag äta upp allt på vägen hem, sämst ):

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite Visa inlägg
    eftersom sverige inte är usa så röstar man inte på personer så vad är grejen?
    Det är väl upp till var o en eller?

Sidan 471 av 782 FörstaFörsta ... 371421461462463464465466467468469470471472473474475476477478479480481521571 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •