Ämne: Politik

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Men det är ju inte det han säger. Han säger att alla har samma människovärde och att det inte avgörs av arbetsinsats, ändå ska det löna sig att arbeta och ändå är HANS människovärde kopplat till MIN arbetsinsats. Det är bara trams och självmotsägelser, och han vägrar acceptera det. Det är otroligt frustrerande, ungefär som när folk hävdar att månlandningen var en konspiration eller att det var judar som sprängde WTC.
    Nog för att det finns självmotsägelser i hans ord, men du drar ju också argumenten till ytterligheter. Personligen ser jag ingen motsägelse mellan att vara sparsam på skattemedel och att stötta människor som har det svårt. Det beror väl lite på hur man vinklar frågan? Jag ser gärna att man "sätter dit" bidragsfuskare/skattefuskare och att man inte spenderar miljontals av skattepengar på projekt som inte efterfrågas av befolkningen. Det finns moderata politiker i Stockholms län som slösar på skattemedel till icke-efterfrågade vägprojekt. Med andra kan Oskar svartmåla moderaterna lika gärna som Tobbe svartmålar Alliansen. Vilket inte betyder att jag delar Tobbes svarta syn på Alliansen som helhet.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Nog för att det finns självmotsägelser i hans ord, men du drar ju också argumenten till ytterligheter. Personligen ser jag ingen motsägelse mellan att vara sparsam på skattemedel och att stötta människor som har det svårt. Det beror väl lite på hur man vinklar frågan? Jag ser gärna att man "sätter dit" bidragsfuskare/skattefuskare och att man inte spenderar miljontals av skattepengar på projekt som inte efterfrågas av befolkningen. Det finns moderata politiker i Stockholms län som slösar på skattemedel till icke-efterfrågade vägprojekt. Med andra kan Oskar svartmåla moderaterna lika gärna som Tobbe svartmålar Alliansen. Vilket inte betyder att jag delar Tobbes svarta syn på Alliansen som helhet.
    Det du kallar "ytterligheter" är ju själva kärnan i argumentet, vad det egentligen betyder. Jag håller inte med Alliansen om speciellt mycket, men jämfört med det rödgröna alternativet är de ju helt överlägsna. Dessutom är det en ren lögn att de skulle vilja avskaffa alla trygghetssystem, det är inte ens i närheten av sanningen.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

SD är näst största parti på facebook. läskigt.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Det du kallar "ytterligheter" är ju själva kärnan i argumentet, vad det egentligen betyder. Jag håller inte med Alliansen om speciellt mycket, men jämfört med det rödgröna alternativet är de ju helt överlägsna. Dessutom är det en ren lögn att de skulle vilja avskaffa alla trygghetssystem, det är inte ens i närheten av sanningen.
    Jag köper dina "ytterligheter" som filosofiska grundfundament, men i praktiken tillämpar jag dem med viss hänsyn till hur det ser ut idag. Därmed fnyser jag mest åt argument som att Alliansen skulle vara emot trygghetssystem och även om det har hänt att sjuka människor blivit "utsatta för Alliansens hänsynslöshet" så betyder inte det att Alliansen skiter i alla människor utan jobb. Däremot vill de att det ska löna sig arbeta, vilket är helt i linje med de s.k. ytterligheterna (). Intressant att det går att "hata motståndarna" så mycket för att man hakar upp sig på någon grundläggande brist, som man stör ihjäl sig på. Vissa hatar de hänsynslösa borgarna, utan att beakta andra sidor av myntet; andra hatar de s.k. miljömupparna för att de vänder sig emot alla former av skadlig verksamhet etc. Påminner lite om kärleksrelationer där man fokuserar den andra partnerns brister istället för att se de goda sidorna hos varandra.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Bevisar, mot alla odds, att sverigedemokrater är läskunniga. Ännu läskigare.
    Mr Orange

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Värst är att så många unga verkar sympatisera med dem. Man kunde tycka att rasism borde motverkas av att människor växer upp i mångkulturella samhällen, men det verkar inte så säkert.

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Vissa hatar de hänsynslösa borgarna, utan att beakta andra sidor av myntet; andra hatar de s.k. miljömupparna för att de vänder sig emot alla former av skadlig verksamhet etc. Påminner lite om kärleksrelationer där man fokuserar den andra partnerns brister istället för att se de goda sidorna hos varandra.
    Jag avskyr den moral som tobbe och andra ger uttryck för, och den är väl mest levande inom v. Sossarna har blivit bidragspartiet med allt ont det medför, men de ska också ha lite cred för att de förstår - speciellt har förstått historiskt - hur viktigt det är med ett fungerande privat näringsliv. Även när deras partiprogram handlade om att staten måste ta över hela ekonomin så bedrev de i praktiken handelsvänlig politik och gynnade företagen med låga bolagsskatter. Det var så Sverige byggde sitt välstånd, inte genom att - som vissa tror - höja skatterna. Det är först de senaste 20-30 åren eller så som de har rusat i höjden, och intressant nog sammanfaller det med den period då Sverige började stagnera som industriland.

Varför?

För att sossarna under Palme underbalanserade sina budgetar i tron att tillväxten alltid skulle fortsätta, och så satt man där med skulder när lågkonjunkturen slog till, och tvingades devalvera om och om igen. Hög inflation gröpte ur den privata sektorns konkurrenskraft och skapade massarbetslöshet, som doldes genom att den offentliga sektorn växte ohämmat och finansierades med höjda skatter.

Men detta är förstås bara mina "nyliberala åsikter"...

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

har sd en chans att ta sig in i riksdagen tror ni?

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Det intressanta med din bild av Sverige, Oskar, är att den känns bekant, som om jag också har sett den där utvecklingen. Lägg därtill en grundläggande inställning där man tidigt får veta att staten tar hand om en och eget ansvar blir mindre viktigt. Jag tror att det är viktigt att komma ihåg sådana här större perspektiv istället för att bara tänka på hur man ska fördela några skattekronor hit och dit.
    Så vänder allt igen

/Jo©ke\

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av sundance_danne Visa inlägg
    Tycker det är väldigt lågt (typ glocalnet-varning) av dig att kalla Alliansen för nazister (btw så var nazistregeringen väldigt framgångsrika på att bygga upp Tyskland efter första världskriget, men det är en annan historia...) och statsministern för Adolf.

Det är inte precis som vi som inte gillar tobleronepolitik kallar Mona Sahlin för Mona Stalin.

Tagga ner.
    Försvarade du just nazisterna?!
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Försvarade du just nazisterna?!
    Verkligen inte, jag bara påpekade att de minsann var väldigt framgångsrika inom ett område, nämligen samhällsbyggnad.

Sättet de lyckades få folket bakom sig och faktumet att de drev en diktatur som förvisade och mördade stora delar av en hel folkgrupp (som Hitler själv eventuellt borde tillhört enligt deras egna kriterier ) bara pga deras religion. Samt många andra som avvek eller hade icke-önskade.

Det är givetvis avskyvärt.
    Försöker du få det till att jag försvarar nazister är du helt fel ute, jag har och har haft vänner, kollegor och det där andra
    som varit invandrare, icke-hetero och judar.

Sen kan man ju diskutera ordvalet i ordet "Förintelsen". Senast jag kollade så betydde förintelse att man förintade något helt och hållet. Dags att komma på ett bättre ord. Och prata om hur många fler som dödats i kommunistdiktaturer kanske? Fast det där är en helt annan historia...
    Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Verkligen inte, jag bara påpekade att de minsann var väldigt framgångsrika inom ett område, nämligen samhällsbyggnad.

Sättet de lyckades få folket bakom sig och faktumet att de drev en diktatur som förvisade och mördade stora delar av en hel folkgrupp (som Hitler själv eventuellt borde tillhört enligt deras egna kriterier ) bara pga deras religion. Samt många andra som avvek eller hade icke-önskade.

Försöker du få det till att jag försvarar nazister är du helt fel ute, jag har och har haft vänner, kollegor och det där andra

Sen kan man ju diskutera ordvalet i ordet "Förintelsen". Senast jag kollade så betydde förintelse att man förintade något helt och hållet. Dags att komma på ett bättre ord. Och prata om hur många fler som dödats i kommunistdiktaturer kanske? Fast det där är en helt annan historia...
    Nazityskland gjorde några bra grejer, bland annat slogs dom för djurens rättigheter (möjligen av helt fel anledning) och förstörde minkfarmer i de länder dom ockuperade.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Pust, jag blev allt lite orolig ett tag ; )

Folkmorden i Rwanda och tja, Srebrenica eller Sudan, ska vi inte heller glömma. Jag tycker att "förintelsen" (Hitlers - mot judar, zigenare etc) var helt unik för att den inte har någon koppling till något annat än ideologi men men ...

För övrigt utför Gunnar Rehlin folkmord. ; )
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Nazityskland gjorde några bra grejer, bland annat slogs dom för djurens rättigheter (möjligen av helt fel anledning) och förstörde minkfarmer i de länder dom ockuperade.
    Mja, nu tycker jag väl då att samhällsbyggnad är viktigare än hittepåsaker såsom djurs rättigheter. (jag heter sundance_danne just för att vi bara är instinkt, bara djur och allt är lögn och jag är trött på att vi låstas som vi vore något annat... men det är en annan historia)
    Men saker är väl mer eller mindre subjektiva i hurvida de är bra eller inte.
    Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Intressant läsning idag:

http://www.bt.se/ledare/miljonarsbluffen(1967983).gm (vilka är det egentligen som får bidra med mer under en rödgrän regering, och hur mycket ger det i tillskott till det offentliga?)

http://www.dn.se/go/e/board_12;afu=w...alva-1.1121382 (Reinfeldt vill inte alls avskaffa den offentliga tryggheten, som så många här verkar tro)

Medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Får man verkligen uttrycka sig såsom Tns gör utan att bli utslängd härifrån? Inte för att jag tar åt mig, det går ju inte att ta honom på allvar om någonting längre men ändå.

Och Hitler var inte jude enligt några kriterier överhuvudtaget.

Sidan 493 av 782 FörstaFörsta ... 393443483484485486487488489490491492493494495496497498499500501502503543593 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •