Sidan 81 av 782 FörstaFörsta ... 31717273747576777879808182838485868788899091131181581 ... SistaSista
Resultat 1 201 till 1 215 av 11725

Ämne: Politik

Medlem Fillis avatar
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Varför är det en rättighet att tjäna pengar utan att arbeta? Det innebär alltid att man lever oförtjänt på en annan människas bekostnad, och varför? Vad är det för märklig princip som säger att man ska få pengar bara för att man behöver dem?
    jag antar att jag är väldigt generös som tycker så .
    som sagt de människor som FÖRSÖKER och inte FÅR arbeten p.g.a dålig utbildning, kanske invandrarskap, dom har ju ingen chans till att få den här utbildningen som krävs eller jobb utan att först och främst ha ett hem?(sedan kan man ju diskutera hur mycket de ska få utan att jobba något, och hur länge de får den här chansen o.s.v) så varför inte ge dem en chans till att hjälpa till i samhället genom att först och främst se till att de har ett hem, sedan kanske plugga på komvux eller gå till arbetsförmedlingen? jag menar hur skulle det se ut om det låg massa uteliggare längs gatorna, o vilka skulle ta emot uteliggare som anställda o.s.v höhö >.>

och som sagt de här som "utnyttjar" bidragen har jag ju redan snackar om.

Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006

Standard

De teorierna funkar knappt ens på papperet och ledde i förlängningen till den ekonomiska krisen på 90-talet. Så nej, ska man titta nånstans ska man titta på Friedman.
    Jag har ingenting emot privatiseringar. Men när svenska staten ändå är igång och samlar in skatt borde de fördela pengarna så de skapar arbetstillfällen istället för att bara försörja arbetslösa.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Filli Visa inlägg
    som sagt de människor som FÖRSÖKER och inte FÅR arbeten p.g.a dålig utbildning, kanske invandrarskap, dom har ju ingen chans till att få den här utbildningen som krävs eller jobb utan att först och främst ha ett hem?(sedan kan man ju diskutera hur mycket de ska få utan att jobba något, och hur länge de får den här chansen o.s.v) så varför inte ge dem en chans till att hjälpa till i samhället genom att först och främst se till att de har ett hem, sedan kanske plugga på komvux eller gå till arbetsförmedlingen? jag menar hur skulle det se ut om det låg massa uteliggare längs gatorna, o vilka skulle ta emot uteliggare som anställda o.s.v höhö >.>

Ja varför inte ge dem en chans? Det är bara att köra! Starta ett företag och ge dem ett jobb, vem hindrar dig? Det sagt som en retorisk uppmaning, för det är ju så det är. Vem som helst kan sitta och säga att man ska ge nån en chans, men vad spelar det för roll om man inte faktiskt också gör det? Det är enkelt att luta sig mot "samhället" och säga att "samhället" ska göra det ena och det andra, men i slutänden handlar det alltid om att stjäla eller tvinga, vilket i min värld är rent principiellt fel. Det är förjävligt om en invandrare inte kan få jobb pga sin etnicitet, men det är inget argument för att någon ska tvingas ge honom ett jobb (pga hans etnicitet). Jag tror inte att människor är så irrationella, men på dagens arbetsmarknad kostar det för mycket att anställa för att någon ska vilja chansa. Det är som borgarna säger, trösklarna in är för höga och måste sänkas. När minimilöner höjd och alla har "rätt till heltid" så blir effekten bara att de som är tänkta att gynnas av sådana regler inte för något jobb. Om jag anställer nån som plockar 10 apelsiner och får 8 apelsiner i lön så är jag nöjd, men om staten tvingar mig att betala samma person 12 apelsiner så kommer jag sparka honom. Vem tjänar på det?

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av halka_på Visa inlägg
    Jag har ingenting emot privatiseringar. Men när svenska staten ändå är igång och samlar in skatt borde de fördela pengarna så de skapar arbetstillfällen istället för att bara försörja arbetslösa.
    Förvisso, men det är inget självändamål. Politiker är kleptomaner och okunniga om ekonomi, därför går det som det går när de försöker styra och ställa på marknaden.

Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006

Standard

I Sverige har vi:
    1. Gratis utbildning
    2. Bra miljö för små företag

Jag tror att många utnyttjar bidragen med tanke på de fantastiska möjligheter som landet faktiskt erbjuder. Därmed menar jag inte att folk kan få det jobb de vill ha, men fler kan få ett jobb om de slutar vara kräsna.

Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005

Standard

Man väljer väl själv vilken utbildning man får? I sverige finns det hur många utbildningar som helst som är gratis, det är bara att välja och vraka.

Självklart det inte är lika lätt om man inte förstår språket men då ska man väl först och främst få ett jobb och inte pengar?

Om man bara får pengar, vad motiverar en då till att vilja arbeta? Först pengar -sen arbete tycker jag är helt fel metod. Man hjälper inte genom att ge pengar, men hjälper genom att ge ett arbete. För personens självkänsla betyder det nog dessutom mycket mer att få tjäna sina egna pengar än att bli daddat med som ett litet barn, eller?

Edit: lite efter kanske, älskar att mitt bredband har fart a la modem 1996.
    inget.

Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005

Standard

OT - Ring din bredbandsleverantör och be om ett nytt modem/kontroll av hastigheten. Säg att det är sönder och hota med att säga upp abonnemanget om de inte lyssnar på dig. Det funkar, jag lovar!
    Ah, tack, det är mina föräldrars bredband, men jag kan hälsa dom : )
    inget.

Medlem Fillis avatar
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

I Sverige har vi:
    1. Gratis utbildning
    2. Bra miljö för små företag

Jag tror att många utnyttjar bidragen med tanke på de fantastiska möjligheter som landet faktiskt erbjuder. Därmed menar jag inte att folk kan få det jobb de vill ha, men fler kan få ett jobb om de slutar vara kräsna.
    jag förstod att du skulle ta upp det här med gratis utbilding, men det är ju faktiskt olika, invandrare t.ex, som inte bott här från början, har inte från början haft tillgång till svensk utbildning. de som haft tillgång till utbildning och som sedan hamnat snett, tycker jag ska få hjälp, och först och främst ett husrum, även fast jag inte tycker det är helt rätt, därför tycker jag det ska finnas gärnser för hur mycket bidrag och framförallt hur mycket TID man ska ha på sig, till att fixa ett jobb (eller eventuellt utbildning). helt enkelt tycker jag alla förtjänar en sådan chans och har då till ansvar att utnyttja tillfället.

Medlem Fillis avatar
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av kentidiiot Visa inlägg
    Man väljer väl själv vilken utbildning man får? I sverige finns det hur många utbildningar som helst som är gratis, det är bara att välja och vraka.

Självklart det inte är lika lätt om man inte förstår språket men då ska man väl först och främst få ett jobb och inte pengar?

Om man bara får pengar, vad motiverar en då till att vilja arbeta? Först pengar -sen arbete tycker jag är helt fel metod. Man hjälper inte genom att ge pengar, men hjälper genom att ge ett arbete. För personens självkänsla betyder det nog dessutom mycket mer att få tjäna sina egna pengar än att bli daddat med som ett litet barn, eller?

Edit: lite efter kanske, älskar att mitt bredband har fart a la modem 1996.
    jo men du har helt rätt, men grejen är ju att personen måste ju ha någonstans att bo medans denne arbetar?

Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006

Standard

jag förstod att du skulle ta upp det här med gratis utbilding, men det är ju faktiskt olika, invandrare t.ex, som inte bott här från början, har inte från början haft tillgång till svensk utbildning. de som haft tillgång till utbildning och som sedan hamnat snett, tycker jag ska få hjälp, och först och främst ett husrum, även fast jag inte tycker det är helt rätt, därför tycker jag det ska finnas gärnser för hur mycket bidrag och framförallt hur mycket TID man ska ha på sig, till att fixa ett jobb (eller eventuellt utbildning). helt enkelt tycker jag alla förtjänar en sådan chans och har då till ansvar att utnyttja tillfället.
    Du har oturen att tala med en invandrare. Jag har visserligen gått i svensk skola några år, men det har inte min mamma. Hon fick jobb inom ett år efter att vi hade flyttat hit. Hon kämpade fortfarande med språket, men tack vare hennes vilja att vara ekonomiskt oberoende lyckades hon få ett jobb. Det handlar om vilja.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

En ekonomi utan äganderätt är antimänsklig eftersom man i så fall aldrig har rätt till det man skapar - med sin kropp - i syfte att överleva. Att införa nattväktarstaten är bara att ta ifrån snyltarna deras privilegier och lämna tillbaka stöldgods till dess rättmätiga ägare. Det är inget diktatoriskt över det, oavsett om det sker mot den sk "folkviljan" eller ej. Majoriteten har inte rätt bara för att den är en majoritet.
    För mig är demokrati och diktatur varandras motsatser. Demokrati är folkviljan, majoriteten bestämmer. Diktatur är när en eller ett fåtal människor bestämmer åt alla, oavsett majoritetens vilja. Hur kan du påstå att något kan genomföras mot majoritetens vilja och ändå inte vara en diktatorisk handling?

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Du har oturen att tala med en invandrare. Jag har visserligen gått i svensk skola några år, men det har inte min mamma. Hon fick jobb inom ett år efter att vi hade flyttat hit. Hon kämpade fortfarande med språket, men tack vare hennes vilja att vara ekonomiskt oberoende lyckades hon få ett jobb. Det handlar om vilja.
    Hur försörjde hon sig och dig innan hon fick jobb?

Medlem Fillis avatar
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Ja varför inte ge dem en chans? Det är bara att köra! Starta ett företag och ge dem ett jobb, vem hindrar dig? Det sagt som en retorisk uppmaning, för det är ju så det är. Vem som helst kan sitta och säga att man ska ge nån en chans, men vad spelar det för roll om man inte faktiskt också gör det? Det är enkelt att luta sig mot "samhället" och säga att "samhället" ska göra det ena och det andra, men i slutänden handlar det alltid om att stjäla eller tvinga, vilket i min värld är rent principiellt fel. Det är förjävligt om en invandrare inte kan få jobb pga sin etnicitet, men det är inget argument för att någon ska tvingas ge honom ett jobb (pga hans etnicitet). Jag tror inte att människor är så irrationella, men på dagens arbetsmarknad kostar det för mycket att anställa för att någon ska vilja chansa. Det är som borgarna säger, trösklarna in är för höga och måste sänkas. När minimilöner höjd och alla har "rätt till heltid" så blir effekten bara att de som är tänkta att gynnas av sådana regler inte för något jobb. Om jag anställer nån som plockar 10 apelsiner och får 8 apelsiner i lön så är jag nöjd, men om staten tvingar mig att betala samma person 12 apelsiner så kommer jag sparka honom. Vem tjänar på det?
    Som sagt är jag inte helt emot dej, jag står någonstans mittemellan, och jag tycker att bidragen är för höga, jag tycker som sagt helt klart att det är dennes ansvar att skaffa sig ett jobb, men denne behöver ett hem innan personen skaffar sig ett jobb eller hur? (ett hem och ingen lyxvilla, det räcker med ett kök, ett badrum och en säng liksom, absolut inget smörande som dator, bredband o.s.v), ett så pass bra hem så att personen Överlever, men ändå så att denne känner att den vill gå och jobba för att ha tillgång till ett större hem o.s.v. förstår du mitt resonemang?

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av kentidiiot Visa inlägg
    Vart leder de här frågorna? Svaren enligt dig är kanske att man inte ska ha någon a-kassa, eller något studiestöd. Du missar i så fall att solidaritet med sämre ställda är grunden för ett rättvist och framgångsrikt samhälle.

Jag håller heller inte med om vad du skriver om självkänsla. Ett citat som "Först kommer käket, sen moralen" (från "Tolvskillingsoperan" av Brecht) ligger närmare hur människor fungerar.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Hur försörjde hon sig och dig innan hon fick jobb?
    Hennes man försörjde oss. Hopplös situation.

Sidan 81 av 782 FörstaFörsta ... 31717273747576777879808182838485868788899091131181581 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •